پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

اموزش و پرورش و اهمیت آن
zip
ژوئن 5, 2017

اموزش و پرورش و اهمیت آن


در این ساعت از دیجی لود به مبحث اموزش و پرورش و اهمیت آن میپردازیم.اجرای درست آموزش و پرورش موجب خوشبختی يک ملت می گردد. ما اغلب روحيه و خصوصيات دانش آموزان را نمی شناسيم و بيشتر بر اساس  ذهنيات غلط خود رفتار می کنيم در حالی که رفتار ما بايد بر اساس شناخت دانش آموزان استوار باشد.

اموزش و پرورش و اهمیت آن

سعادت هر کشوری به نظام تعليم و تربيت آن کشور بستگی دارد . در اهميت آموزش و پرورش (کوان تسو) فيلسوف چينی قرن سوم قبل از ميلاد می گويد: اگربرای يک سال نقشه می کشيد؛به کشت گندم بپردازيد.اگر برای يک دهه برنامه ميريزيد ؛به دنبال کشت درخت باشيد.اگر برای يک عمر می انديشيد ؛در پی تعليم و تربيت مرمان برآييد.

 

فلسفه تعليم وتربيت

ابتدا بايد فلسفه اموزش و پرورش  را تعريف کنيم.در واقع تعريف واحدی از فلسفه که مورد اتفاق همه صاحب نظران باشد وجود ندارد.دليل آن وجود ديدگاههای متفاوت از فلسفه است.نظرات ما راجع به زندگی،جهان،ومسايلی از اين قبيل از نوع فلسفی خواهد بود.هر پاسخی که به مسايل فوق داده شود در حقيقت فلسفه مارا نسبت به آنها بيان داشته است.هر فردی خواه نا خواه ديدی کلی در باره زندگی،جهان،و…دارد،يعنی دارای فلسفه است.نوع اين فلسفه بستگی به عوامل بيشماری از جمله چگونگی شناخت،نحوه و ميزان تجارب ونوع فرهنگی که ما در آن زندگی کرده ايم،دارد . بنابراين انتظار ما از فلسفه حل مسايل و مشکلات زندگی است

هر چند که تعريف واحدی از فلسفه وجود ندارد.ولی ناگزيريم تعريفی از فلسفه داشته باشيم.فلسفه را اينگونه تعريف می کنيم:

فلسفه عبارت است از بررسی،شناخت و پاسخ به مسايل و مشکلات زندگی انسان به گونه ای که اين مسايل و مشکلات را نتوان از طريق علمی و تجربی حل کرد.

بنابراين با توجه به تعريف فوق اهميت فلسفه دراين است که به هرحال مسايلی در زندگی وجود دارد که پاسخ دادن به آنها از طريق علمی ميسر نيست،بلکه تنها از طريق تفکر و انديشيدن قابل حل می باشند.مسايلی از قبيل :آيا انسان آزاد است يا مجبور؟چرا انسان به وجود آمده است؟

در آموزش و پرورش هم مسايلی وجود دارد که برای پاسخگويی به آنها به فلسفه روی می آوريم وچون هر کسی دارای فلسفه ای است مانند فسلفه کودکان و… بنابراين در طول تاريخ مکاتب فلسفی گوناگونی پايه گذاری شده است.در آينده در باره اين مکاتب خواهم نوشت.

 



موضوعات :
ads

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + شش =

enemad-logo