پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
رابطه بین ویژگی های شخصیت با اعتیاد به بازی های رایانه ای
doc
تعداد صفحات : 98
پایان نامه کارشناسی ارشد
روانشناسی
99000 تومان


رشته روانشناسی و علوم تربیتی از شاخه های اصلی علوم انسانی میباشد. سایت دیجی لود گلچینی از بهترین و جدیدترین پایان نامه های آماده و قابل ویرایش را به کاربران صمیمی خود معرفی می نماید . پایان نامه حاضر با عنوان رابطه بین ویژگی های شخصیت با اعتیاد به بازی های رایانه ای   از سری پایان نامه های كارشناسي ارشد  میباشد.این تحقیق در  98 صفحه با فرمت Word  (قابل ویرایش)  نگارش شده است.

 

 چکیده پایان نامه رابطه بین ویژگی های شخصیت با اعتیاد به بازی های رایانه ای

رابطه بین ویژگی های شخصیت و اعتیاد به بازی های رایانه ای  بر روی نمونه ای 400 نفری از دانشجویان (200 نفرد مرد و 200 نفر زن) آزموده شد. در مطالعه حاضر، فرض براین است که ابعاد پنجگانه شخصیت (روان رنجوری، برونگرایی، بازبودن، توافق جویی و وظیفه شناسی)، می توانند وابستگی به بازی های رایانه ای را پیش بینی کنند.

برای ارزیابی فرضیات تحقیق از آزمون های Tتست، ضریب همبستگی و رگرسیون خطی با نرم افزار SPSS استفاده شد. اگرچه تحلیل الگوی رگرسیونی برازندگی الگو را با داده ها مورد حمایت قرار داند، و فرض اصلی این مطالعه تأیید شد، اما از میان ابعاد پنجگانه شخصیت، ویژگی های روانرنجوری، برونگرایی و بازبودن به سبب نداشتن نقش پیشبین قابل توجه از تحلیل حذف شدند. بنابراین، تنها ابعاد توافق جویی و با وجدان بودن سهم قابل توجهی را در پیش بینی اعتیاد به بازی داشته و با اعتیاد به بازی همبستگی چندگانه منفی معنی داری دارند.

نتایج بدست آمده موید این نظریه هستند که پرداختن افراطی به بازی های رایانه ای نه فقط متاثر از محتوای بازی هاست، بلکه ویژگی های فردی نیز در گرایش افراد به بازی ها نقش مهمی ایجاد می کند، به طوری که ویژگی های شخصیتی افراد، تمایلات آن ها را تا حدی جهت می دهد.

واژگان کلیدی: ابعاد پنجگانه شخصیت؛ اعتیاد به بازی های رایانه ای ، دانشجویان

 

فهرست مطالب رابطه بین ویژگی های شخصیت با اعتیاد به بازی های رایانه ای

چکیده ………………………………….. 1

فصل اول: موضوع پژوهش

1-1- بیان مسئله …………………………………………………………………………………………………………………………………… 2

1-2- ضرورت و اهمیت پژوهش …………………………………………………………………………………………………………… 4

1-3- اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………. 6

1-3-1- اهداف علمی ……………………………………………………………………………………………………………………………. 7

1-3-2- اهداف کاربردی ……………………………………………………………………………………………………………………….. 7

1-4- فرضیات پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………….. 7

1-4-1- فرضیه اصلی …………………………………………………………………………………………………………………………… 7

1-4-2- فرضیات فرعی ………………………………………………………………………………………………………………………… 8

1-5- سوال پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………. 8

1-6- تعاریف نظری ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 8

1-1-6- تعریف نظری ویژگی های شخصیت ……………………………………………………………………………………… 8

1-2-6- تعریف نظری وابستگی به بازی رایانه ای ……………………………………………………………………………… 9

1-7- تعریف عملیاتی ……………………………………………………………………………………………………………………………. 9

1-1-7- تعریف عملیاتی ویژگی های شخصیت ………………………………………………………………………………….. 9

1-2-7- تعریف عملیاتی وابستگی به بازی رایانه ای ………………………………………………………………………….. 9

 

فصل دوم : پیشینه تحقیق

مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 10

2-1- مبانی نظری بازی رایانه ای ……………………………………………………………………………………………………….. 10

2-2- نظریه های راجع به بازی …………………………………………………………………………………………………………… 12

2-2-1- نظرات پیشوایان اسلام و دانشمندان اسلام ………………………………………………………………………… 12

2-2-2- نظریه ویگوستگی ………………………………………………………………………………………………………………….. 12

2-2-3- نظریه پیاژه …………………………………………………………………………………………………………………………….. 13

2-2-4- نظریه روان تحلیل گری ……………………………………………………………………………………………………….. 13

2-2-5- نظریه های بازی …………………………………………………………………………………………………………………….. 13

2-2-6- نظریات دیگر دانشمندان ………………………………………………………………………………………………………. 15

2-2-6-1- نظریه ی جان سولر …………………………………………………………………………………………………………. 15

2-7- تاریخچه ی بازی های رایانه ای ………………………………………………………………………………………………… 20

2-7-1- تاریخچه ی بازی های رایانه ای در ایران …………………………………………………………………………….. 23

2-8- ویژگی های بازی رایانه ای ………………………………………………………………………………………………………… 24

2-9- اعتیاد به بازی های رایانه ای  …………………………………………………………………………………. 26

2-10- ساختار بازی رایانه ای …………………………………………………………………………………………………………….. 29

2-11- انواع بازی های رایانه ای …………………………………………………………………………………………………………. 30

2-12- اثرات مختلف بازی های رایانه ای ………………………………………………………………………………………….. 30

2-13- مزیت های بازی های رایانه ای ………………………………………………………………………………………………. 32

2-14- نظریه های مربوط به شخصیت ………………………………………………………………………………………………. 34

2-14-1- نظریه یونگ ………………………………………………………………………………………………………………………… 36

2-14-2- نظریه آدلر …………………………………………………………………………………………………………………………… 36

2-14-3- نظریه آیزنگ ………………………………………………………………………………………………………………………. 36

2-14-4- نظریه اریک اریکسون ………………………………………………………………………………………………………… 37

2-14-5- نظریه گوردن آلپورت …………………………………………………………………………………………………………. 37

2-14-6- ریموند کیل ………………………………………………………………………………………………………………………… 38

2-14-7- جورج کلی ………………………………………………………………………………………………………………………….. 38

2-14-8- اسکینر ………………………………………………………………………………………………………………………………… 38

2-15- بررسی تحقیقات انجام شده …………………………………………………………………………………………………… 39

فصل سوم : روش تحقیق

مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 51

3-1- طرح کلی پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………. 51

3-2- جامعه آماری پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………… 51

3-3- ابزارها و مقیاس های سنجش ……………………………………………………………………………………………………. 51

3-4- پرسش نامه شخصیتی نئوفرم کوتاه …………………………………………………………………………………………. 52

3-4-1- اعتبار و روایی NEO –FFI   ………………………………………………………………………………………………. 52

3-5- پرسش نامه اعتیاد به بازی های رایانه ای مشکل دار ……………………………………………………………………… 53

3-5-1- روایی و پایایی پرسش نامه اعتیاد به بازی رایانه ای ………………………………………………………….. 54

3-6- روش اجرایی پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………. 54

 

فصل چهارم: یافته های پژوهش

مقدمه ……………………………………………………………… 56

4-1- یافته های توصیفی …………………………………………………………………………………………………………………….. 56

4-2- مربوط به اعضای نمونه ………………………………………………………………………………………………………………. 56

4-3- مربوط به متغیرهای پژوهش ……………………………………………………………………………………………………… 56

4-4- یافته های استنباطی ………………………………………………………………………………………………………………….. 57

4-5- ضریب همبستگی خطی پیرسون ……………………………………………………………………………………………… 57

4-6- آزمون t گروه های مستقل ………………………………………………………………………………………………………… 58

4-7- رگرسیون خطی چندگانه ………………………………………………………………………………………………………….. 62

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

مقدمه ………………………………………………………………. 63

5-1- تبیین یافته های مربوط به فرضیات پژوهش …………………………………………………………………………… 63

5-1-1- تبیین یافته های مربوط به فرضیه اصلی ……………………………………………………………………………. 63

5-1-2- تبیین یافته های مربوط به فرضیات فرعی …………………………………………………………………………. 66

5-2- محدودیت ……………………………………………………………………………………………………………………………………. 72

5-3- پیشنهادات ………………………………………………………………………………………………………………………………….. 74

5-3-1- پیشنهادات کاربردی ……………………………………………………………………………………………………………… 74

5-3-2- پیشنهادات پژوهشی ……………………………………………………………………………………………………………… 74

منابع و مآخذ

منابع ………………………………….. 76

 

فهرست جداول

جدول 4-1- یافته های توصیفی مربوط به متغیرهای پژوهش برای کل آزمودنی ها ………………………… 57

جدو.ل 4-2 : ماتریس ضرایب همبستگی ساده خطی بین متغیرهای مورد مطالعه ………………………….. 58

جدول 4-3 : نتایج حاصل از آزمون t  گروه های مستقل جنسیت ……………………………………………………. 59

جدول 4-4: نتایج حاصل از آزمون t گروه های مستقل اعتیاد به بازی ……………………………………………… 59

جدول 4-5: نتایج حاصل از آزمون t  گروه های مستقل اعتیاد به بازی ……………………………………………. 60

جدول 4-6: نتایج حاصل از آزمون t  گروه های مستقل اعتیاد به بازی های رایانه ای  ……………………………………………. 60

جدول 4-7: نتایج حاصل از آزمون t  گروه های مستقل اعتیاد به بازی های رایانه ای  ……………………………………………. 61

جدول 4-8: نتایج حاصل از آزمون t  گروه های مستقل اعتیاد به بازی ……………………………………………. 61

جدول 4-9: رگرسیون چندگانه بین ابعاد پنجگانه شخصیت با اعتیاد به بازی ………………………………….. 62

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =