رهاوردهای هرمنوتیک فلسفی گادامر برای برنامه فلسفه برای کودکان
بسیاری از رشته های علوم انسانی بعلت تاثیر مستقیم در شکل گیری و پرورش جامعه به سمت اهداف والای تربیتی از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار هستند. یکی از این رشته های مهم علوم تربیتی میباشد. هرچه دانش آموختگان این رشته تحصیلی به مدارج بالاتری برسند و کمال گرایی در این رشته را تجربه کنند مطمئنا جامعه تربیتی و پرورشی کامل تری خواهیم داشت. چنانچه بسیاری از کشورهای پیشرفته این هدف را دنبال میکنند و بالاترین اهمیت را برای نظام تربیتی و پرورشی خود قائل هستند. سایت دیجی لود در ادامه معرفی سری پایان نامه های جدید مقطع ارشد به سراغ رشته مهم و تاثیر گذار فلسفه تعلیم وتربیت رفته و در ادامه پایان نامه ای با عنوان رهاوردهای هرمنوتیک فلسفی گادامر برای برنامه فلسفه برای کودکان در 180 صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم مینماید.
چکیده پایان نامه رهاوردهای هرمنوتیک فلسفی گادامر برای برنامه فلسفه برای کودکان :
فلسفه برای کودکان به عنوان شاخصِ پارادایم جدید تعلیم و تربیت بینیاز از پژوهشها و تأملات فلسفی نیست. پيش از اين، نفوذ دستاوردهاي فکري هرمنوتيک به حوزههاي مختلف دانش، از جمله تعليم و تربيت، پرسشها و بحثهاي تأملبرانگيزي را موجب شده است، اما پژوهش در زمينه رويکردهاي آموزش فلسفه به کودکان با توجه به اين امکان و تلاش براي گشايش معرفتي نو در اين عرصه، از جمله مسائلي است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف اين پژوهش انديشيدن درباره پيامدهايي است که هرمنوتيک فلسفي گادامر ميتواند براي برنامه «فلسفه براي کودکان» داشته باشد. بر این اساس، امکانات و ظرفیتهای هرمنوتیک فلسفی گادامر در زمینه محتوا، روش و ارزیابی برنامه «فلسفه برای کودکان» با رویکردی استنتاجی بررسی شد.
نتایج پژوهش نشان داد که رویکرد داستانهای فکری ایرانی، تألیف مرتضی خسرونژاد، نزدیکترین رویکرد نظری «فلسفه برای کودکان» به مباحث هرمنوتیکی است. رهاورد هرمنوتیک فلسفی گادامر در زمینه محتوای برنامه «فلسفه برای کودکان» تبیین پدیدارشناختی و دیالکتیکی ادبیات و ضرورت توجه به ارتباط متن و تصویر در رویکردهای نظری این برنامه است. نتایج این پژوهش در مورد روش برنامه مشخصاً در سه مقوله بازی، فهم و پرسشگری جمعبندی شد. سرانجام، پژوهش با ارزیابی برنامه بر مبنای مفهوم دور هرمنوتیکی و امکان طرح مستقل رویکرد هرمنوتیک در برنامه «فلسفه برای کودکان» به پایان دور اول از فهم موضوع مورد مطالعه رسید.
واژههای کلیدی: فلسفه برای کودکان ، تعلیم و تربیت، هرمنوتیک فلسفی گادامر، داستانهای فکری ایرانی
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات و مقدمه
۱. 1. گشایش ………………………………………………………………………………………………………………………………. 2
۱. 2. بيان مسأله …………………………………………………………………………………………………………………………. 3
۱. 3. ضرورت و اهميت پژوهش …………………………………………………………………………………………………. 6
۱. 4. هدفهاي پژوهش……………………………………………………………………………………………………………….. 7
۱. 5. پرسشهاي پژوهش …………………………………………………………………………………………………………… 8
۱. 6. تعاريف مفهومي واژهها و اصطلاحات…………………………………………………………………………………. 8
فصل دوم: مباني نظري و پيشينه انتقادی پژوهش
۲. ۱. مباني نظري پژوهش………………………………………………………………………………………………………….. 12
۲. ۱. ۱. فلسفه…………………………………………………………………………………………………………………………….. 12
۲. ۱. ۲. تفکر انتقادي………………………………………………………………………………………………………………….. 14
۲. 1. 3. عناصر و مؤلفههای برنامه فلسفه برای کودکان………………………………………………………….. 15
۲. 1. 3. 1. جامعه پژوهشي……………………………………………………………………………………………………….. 16
۲. 1. 3. 2. کتابهاي درسي داستان ………………………………………………………………………………………. 17
- 1. 3. 3. معلمان تغییر نقش داده…………………………………………………………………………………………. 18
۲. 1. 3. 4. نحوه اجراي برنامه فلسفه براي کودکان………………………………………………………………… 19
۲. 2. فلسفه با کودکان……………………………………………………………………………………………………………….. 19
۲. 3. پيشزمينههاي فکري و فلسفی برنامه فلسفه براي کودکان…………………………………………… 21
۲. 3. ۱. سقرات …………………………………………………………………………………………………………………………. 21
۲. 3. ۲. افلاتون …………………………………………………………………………………………………………………………. 22
۲. 3. ۳. دکارت ………………………………………………………………………………………………………………………….. 23
۲. 3. ۴. روسو …………………………………………………………………………………………………………………………….. 23
۲. 3. ۵. کانت …………………………………………………………………………………………………………………………….. 24
۲. 3. ۶. هگل ……………………………………………………………………………………………………………………………… 24
۲. 3. ۷. کییرکگارد …………………………………………………………………………………………………………………… 25
- 3. ۸. پیرس…………………………………………………………………………………………………………………………….. 25
- 3. 9. دیویی ………………………………………………………………………………………………………………………….. 25
- 3. 10. ويتگنشتاين ……………………………………………………………………………………………………………… 26
۲. 3. ۱۱. ویگوتسکی ………………………………………………………………………………………………………………… 27
۲. 4. نگاهی به روند جنبش فلسفه برای کودکان در سطح جهانی………………………………………… 27
۲. 4. ۱. فلسفه برای کودکان در آمریکا …………………………………………………………………………………… 28
- 4. 1. 1. متیو لیپمن ……………………………………………………………………………………………………………. 28
۲. 4. 1. 2. آن مارگارت شارپ………………………………………………………………………………………………….. 29
۲. 4. 1. 3. گرت بی متیوز………………………………………………………………………………………………………… 30
۲. 4. 2. فلسفه برای کودکان در استرالیا………………………………………………………………………………….. 31
۲. 4. 2. 1. فیلیپ کم………………………………………………………………………………………………………………… 31
۲. 4. 2. 2. گیلبرت بورگ…………………………………………………………………………………………………………. 32
۲. 4. 3. فلسفه برای کودکان در انگلستان………………………………………………………………………………… 32
۲. 4. 4. فلسفه برای کودکان در فرانسه……………………………………………………………………………………. 33
۲. 4. 5. فلسفه برای کودکان در دانمارک…………………………………………………………………………………. 33
۲. 4. 6. فلسفه برای کودکان در ژاپن……………………………………………………………………………………….. 34
۲. 4. 7. فلسفه برای کودکان در آفریقای جنوبی…………………………………………………………………….. 35
۲. 5. رویکردهای نظری برنامه فلسفه برای کودکان در سطح جهانی……………………………………… 36
۲. 5. 1. رویکرد لیپمن، شارپ و کم…………………………………………………………………………………………. 36
۲. 5. 2. رویکرد متیوز………………………………………………………………………………………………………………… 37
۲. 6. فلسفه برای کودکان در سطح ملی…………………………………………………………………………………… 38
۲. 6. 1. رویکرد خسرونژاد…………………………………………………………………………………………………………. 39
۲. 7. چالشهای پیش روی برنامه فلسفه برای کودکان…………………………………………………………… 40
۲. 8. هرمنوتیک………………………………………………………………………………………………………………………….. 43
۲. 8. 1. شلایرماخر…………………………………………………………………………………………………………………….. 45
۲. 8. 2. ویلهلم دیلتای ……………………………………………………………………………………………………………… 45
۲. 8. 3. هایدگر و هرمنوتیک…………………………………………………………………………………………………….. 46
۲. 8. 4. هانس گئورگ گادامر……………………………………………………………………………………………………. 48
- 9. هرمنوتیک و تعلیم و تربیت………………………………………………………………………………………………..49
- 10. مرور پژوهشهای پیشین………………………………………………………………………………………………….51
۲. 10. ۱. پيشينه پژوهش در خارج از ايران……………………………………………………………………………. 51
۲. 10. ۲. پيشينه پژوهش در ايران…………………………………………………………………………………………… 54
۲. 10. ۲. ۱. پژوهشهاي مربوط به فلسفه براي کودکان………………………………………………………… 54
۲. 10. ۲. ۲. پژوهشهای مربوط به هرمنوتيک و تعليم و تربيت…………………………………………… 57
۲. 11. جمعبندی پیشینه پژوهش……………………………………………………………………………………………. 60
فصل سوم: روش پژوهش
۳. ۱. روش پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………. 62
۳. ۲. طرح پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………. 62
۳. ۳. روش دادهیابی…………………………………………………………………………………………………………………….. 62
۳. ۴. روش دادهکاوی…………………………………………………………………………………………………………………… 63
۳. ۵. اعتبارسنجی پژوهش…………………………………………………………………………………………………………. 63
۳. ۶. حساسیت پژوهشگر……………………………………………………………………………………………………………. 64
فصل چهارم: یافته ها
۴. ۱. تحلیل و بررسی…………………………………………………………………………………………………………………. 66
۴. ۲. فهم از منظر هرمنوتیک فلسفی گادامر ………………………………………………………………………….. 67
۴. ۲. ۱. واقعه فهم………………………………………………………………………………………………………………………. 67
۴. ۲. ۲. فهم، واقعهای دیالکتیکی……………………………………………………………………………………………… 69
۴. ۲. ۳. تاریخمندی فهم…………………………………………………………………………………………………………….. 69
۴. ۲. ۴. رابطه سنت و فهم………………………………………………………………………………………………………… 71
۴. ۲. ۵. پیشداوری و دور هرمنوتیکی……………………………………………………………………………………… 72
۴. ۲. ۶. افق و امتزاج افقها……………………………………………………………………………………………………….. 74
۴. ۲. ۷. جنبه کاربردی فهم………………………………………………………………………………………………………. 76
۴. ۲. ۸. زبانمندی فهم………………………………………………………………………………………………………………. 76
۴. ۳. گادامر و تفسیر متن………………………………………………………………………………………………………….. 78
۴. ۴. گادامردر بوته نقد……………………………………………………………………………………………………………….. 80
۴. ۵. پرسش اول پژوهش: رهآورد هرمنوتیک فلسفی گادامر برای محتوای «برنامه فلسفه برای کودکان» چه میتواند باشد؟……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 83
۴. ۵. ۱. هرمنوتیک فلسفی و اهداف تعلیم و تربیت………………………………………………………………… 83
۴. ۵. ۲. هرمنوتیک فلسفی و برنامه درسی………………………………………………………………………………. 85
۴. ۵. ۳. هرمنوتیک فلسفی و محتوای برنامه فلسفه برای کودکان………………………………………….. 87
۴. ۵. ۴. ویژگی داستانهای فلسفه برای کودکان……………………………………………………………………… 87
۴. ۵. ۵. نگاهی دوباره به مفهوم ادبیات و تبیین جایگاه آن…………………………………………………….. 89
- ۵. ۶. زبان و ضرورت تکثر معنا……………………………………………………………………………………………… 94
۴. ۵. ۷. جایگاه متغیر تأویل و نیاز به آن………………………………………………………………………………….. 94
۴ .۵. ۸. خواننده در نقد نوین…………………………………………………………………………………………………….. 96
۴. ۵. ۹. رولان بارت و خوانش متن…………………………………………………………………………………………… 96
۴. ۵. 10. بینامتنیت …………………………………………………………………………………………………………………. 97
- 5. 11. رابطه متن و تصویر در رویکرد مبتنی بر هرمنوتیک……………………………………………… 98
۴. ۶. پرسش دوم پژوهش: رهآورد هرمنوتیک فلسفی گادامر برای روش «برنامه فلسفه برای کودکان» چه میتواند باشد؟…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 102
۴. ۶. ۱. تحلیل واقعه فهم در رویکرد داستانهای فکری ایرانی…………………………………………….. 114
۴. ۶. 2. پرسشگری و دیالوگ در هرمنوتیک گادامر……………………………………………………………….. 119
۴. ۶. ۳. جداییناپذیری روش از محتوا…………………………………………………………………………………….. 119
۴. ۶. ۴. اذعان به کاملنبودن دانستههای خود………………………………………………………………………… 120
۴. ۶. ۵. دوریبودن…………………………………………………………………………………………………………………….. 120
۴. ۷. پرسش سوم پژوهش: رهآورد هرمنوتیک فلسفی گادامر برای ارزیابی «برنامه فلسفه برای کودکان» چه میتواند باشد؟…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 122
۴. ۷. ۱. دور هرمنوتیکی……………………………………………………………………………………………………………. 122
۴. ۷. ۲. هرمنوتیک فلسفی و دور هرمنوتیکی………………………………………………………………………… 123
۴. ۷. ۳. تنگناهای دور هرمنوتیکی…………………………………………………………………………………………… 124
۴. ۷. ۴. دلایل معتقدان به دور هرمنوتیکی…………………………………………………………………………….. 124
۴. ۷. ۵. دور هرمنوتیکی و مطالعات میانرشتهای………………………………………………………………….. 125
۴. ۷. ۶. دور هرمنوتیکی و رابطه متن و تصویر……………………………………………………………………….. 126
۴. ۷. ۷. دور هرمنوتیکی، فهم و ارزیابی داستان…………………………………………………………………….. 128
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
۵. ۱. بحث و نتیجهگیری………………………………………………………………………………………………………….. 132
۵. ۲. تنگناهای پیش پا و افقهای پیشروی رویکرد هرمنوتیک ………………………………………….. 147
۵. ۳. پیشنهادههای پژوهشی…………………………………………………………………………………………………….. 149
۵. ۴. پیشنهادههای کاربردی……………………………………………………………………………………………………… 150
- 5. محدودیتهای پژوهش…………………………………………………………………………………………………….. 150
فهرست منابع
منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………………….. 151
منابع انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………………. 157
فهرست جدولها
جدول شماره ۱: ویژگیهای رویکردهای فلسفی حلقه کندوکاو……………………………………………… 143
فهرست نمودارها
نمودار شماره ۱: سیر تاریخی و گرایشهای هرمنوتیک………………………………………………………….. 133
نمودار شماره ۲: رویکردهای نظری (فبک)………………………………………………………………………………. 134
نمودار شماره ۳: چرخه فهم در هرمنوتیک فلسفی گادامر……………………………………………………… 135
نمودار شماره ۴: جایگاه ادبیات در رویکردهای نظری (فبک)…………………………………………………. 138
نمودار شماره ۵: ارتباط رویکردهای حلقه کندوکاو هرمنوتیکی……………………………………………… 144
نمودار شماره ۶: حلقه کندوکاو هرمنوتیکی برمبنای هرمنوتیک فلسفی گادامر……………………. 146
راهنمای خرید و دانلود فایل
برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.
بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.
در صورت بروز هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.
برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود کلیک نمایید.
ديدگاه ها