پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
طراحی و تولید کتاب الکترونیکی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی و تاثیر آن بر یادگیری و یادداری دانش آموزان سال چهارم ابتدایی
doc
تعداد صفحات : 107
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش ابتدایی
89000 تومان


بسیاری از رشته های علوم انسانی بعلت تاثیر مستقیم در شکل گیری و پرورش جامعه به سمت اهداف والای تربیتی از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار هستند. یکی از این رشته های مهم علوم تربیتی میباشد. هرچه دانش آموختگان این رشته تحصیلی به مدارج بالاتری برسند و کمال گرایی در این رشته را تجربه کنند مطمئنا جامعه تربیتی و پرورشی کامل تری خواهیم داشت. چنانچه بسیاری از کشورهای پیشرفته این هدف را دنبال میکنند و بالاترین اهمیت را برای نظام تربیتی و پرورشی خود قائل هستند. سایت دیجی لود در ادامه معرفی سری  پایان نامه های جدید مقطع ارشد به سراغ رشته مهم و تاثیر گذار آموزش و پرورش ابتدایی  رفته و در ادامه پایان نامه ای با عنوان طراحی و تولید کتاب الکترونیکی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی و تاثیر آن بر یادگیری و یادداری دانش آموزان سال چهارم ابتدایی   در  107 صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم مینماید.

 

چکیده پایان نامه طراحی و تولید کتاب الکترونیکی علوم تجربی …

پژوهش حاضر با هدف طراحی وتولید کتاب الکترونیک علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی و بررسی تاثیر آن بر میزان یادگیری و یادداری دانش آموزان سال چهارم ابتدایی و مقایسه آن با روش یادگیری سنتی انجام شد. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی بوده و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع چهارم ابتدایی مدارس الکترونیک شهر مشهد بوده که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تحصیل بودند که نمونه گیری به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای اعمال شده و 30 دانش آموز انتخاب شده که به دو گروه آزمایش و گواه تعلق گرفتند. روایی ابزار توسط متخصصین تایید شده و پایایی آن نیز به روش آلفای کرونباخ 71/0 محاسبه شد. یافته های تحقیق حاکی از آن هستند که میزان یادگیری و یادداری در دانش آموزانی که با کتاب الکترونیک و دانش آموزانی که به روش سنتی آموزش دیده اند تفاوت معناداری وجود دارد و این تفاوت به نفع گروهی است که از کتاب الکترونیک استفاده می کنند.

واژگان کلیدی: کتاب الکترونیک ، علوم تجربی، یادگیری، یادداری

 

اهمیت و ضرورت پژوهش:

با پیدایش و گسترش فناوری رایانه و اینترنت وسیله جدید و قدرتمندی در اختیار آموزشگاه ها قرار گرفت که با آن هم می توانند به مقاصد موسسه خود نائل شوند و هم محیط های یاددهی – یادگیری پویا و جدیدی ایجاد کنند. امروزه بسیاری از آموزشگاه ها و مدارس توجه خود را به آموزش از راه دور مبتنی بر وب معطوف کرده اند. بسیاری از موسسات عالی برنامه های آموزش مجازی برگزار کرده اند و هم اکنون بسیاری از مدارس و موسسات دیگر نظیر دانشگاه ها با شتاب در حال تدارک دیدن و آماده نمودن برنامه های مجازی می باشند.

رسانه های چاپی و کتب الکترونیکی در محیط های علمی در قرن اخیر با وجود اختراعاتی هم چون فیلم، تلویزیون و بازی های رایانه ای هم چنان جایگاه خود را حفظ می کنند. با این حال امروزه با توسعه شاهراه اطلاعاتی و رایانه و دلایل اقتصادی و موارد مختلف دیگر با وارد شدن به محیط جدید ارتباطی حجم اطلاعات چاپی در محیط آموزشگاه ها و مدارس با سرعت حیرت انگیزی افزایش می یابد (فارغ زاده، 1385)

اگرچه فناوری های جدید می توانند در آموزش مفید باشند و محدودیت های زمان و مکان را درنوردند اما صرف ارائه محتوا از طریق فناوری های جدید تحولی در کیفیت آموزش صورت نمی پذیرد، بلکه هماهنگی و مطابقت محتوا با استاندارد های پذیرفته شده موجود است که می تواند اطمینان بخش موثربودن محتوا در آموزش باشد و محتوای الکترونیک نیز از این قاعده مستثنا نیست. (اصلانی و زینعلی، 1384)

به دلیل نوظهور بودن طراحی آموزش های مجازی و هم چنین دستاوردهای دانشی و تجربی بسیار اندک در این زمینه، طراحی و تولید محتوای آموزشی مجازی به یکی از چالش های اساسی تبدیل شده است. با عنایت به این که اغلب محتواهای آموزشی به صورت چند رسانه ای آموزشی تولید می شوند و از آنجا که تولید چندرسانه ای ها بر اساس استاندارد و اصول معینی می باشد. توجه به میزان رعایت این اصول و استانداردها در محتوای آموزش مجازی اهمیت و ضرورت ویژه ای پیدا می کند.

مسلما به راحتی می توان مشخصه های استاندارد را در تولید کتب درسی الکترونیک به کار برد، اما این استانداردها در کشور ما به خوبی شناخته شده نیستند و بر متخصصان تعلیم و تربیت فرض است که با مطالعه و معرفی این گونه استانداردها، راه های به کارگیری آن ها را در حوزه یادگیری الکترونیک هموار سازند. برای رسیدن به این بهره وری مطلوب در تولید کتب درسی الکترونیکی و افزایش کارآیی و اثربخشی آن ها ضرورت داشت، تا اصولی منسجم برگرفته از استانداردهای گوناگونی که در این زمینه وجود داشت ارائه دهیم تا راهنمای طراحان برای طراحی و تولید کتب الکترونیکی باشد (نثری، 1390)

با توجه به پیشرفت فناوری و با در نظر گرفتن مزایای منابع الکترونیکی رفته رفته این گونه کتاب ها در آموزش کشور ما جای خود را باز می کنند به گونه ای که در سال های اخیر شاهد کوشش های آموزش و پرورش در راستای الکترونیکی کردن کتاب های درسی و آموزشی می باشیم که این امر خود باعث به وجود آمدن چالش هایی در این زمینه شده است. از  این منابع الکترونیکی و اختصاصا کتاب الکترونیک سازمان های آموزشی و پرورشی نظیر مدارس و موسسات آموزشی جهت افزایش یادگیری در فراگیران می توانند بهره برند.

 

فهرست مطالب پایان نامه طراحی و تولید کتاب الکترونیکی علوم تجربی …

چکیده. 2

مقدمه : 9

بیان مساله: 10

اهداف پژوهش: 12

سوالات پژوهش: 12

اهمیت و ضرورت پژوهش: 12

فرضیات پژوهش: 13

فرضیه اصلی: 13

فرضیات فرعی: 14

تعاریف نظری: 14

تعاریف عملیاتی: 14

کتاب الکترونیک چیست؟ 16

تاریخچه کتاب الکترونیکی.. 21

نظام کتاب الکترونیک… 23

طبقه بندی کتاب های الکترونیکی.. 24

ویژگی های کتاب الکترونیکی.. 27

مزایای کتاب های الکترونیک… 31

کتاب درسی الکترونیکی.. 33

تعامل و مشارکت در کتاب های درسی الکترونیک : 35

تولید و دسترسی به کتاب های الکترونیک : 38

چگونگی تولید و نشر کتب الکترونیکی.. 46

معیارهای ارزیابی کیفیت دروس الکترونیکی : 48

مقایسه رویکردهای سنتی و الکترونیکی به آموزش : 51

نشر الکترونیک چیست؟ 52

تاریخچه نشر الکترونیکی.. 53

روش های نشر الکترونیکی : 54

عوامل اصلی توسعه نشر الکترونیکی.. 55

عوامل توسعه نشر الکترونیکی در اینترنت.. 55

نگرش های موجود به نشر الکترونیکی.. 55

آینده نشر الکترونیکی.. 57

عوامل موفقیت نشر الکترونیکی.. 58

مزایای نشر الکترونیکی.. 58

معایب نشر الکترونیکی.. 61

موانع و مشکلات تولید و نشر الکترونیکی.. 62

تعریف کتابخانه سنتی.. 65

مشکلات کتابخانه های سنتی.. 66

تعریف کتابخانه دیجیتال. 67

مشکلات کتابخانه های دیجیتال. 67

مزیت های کتابخانه دیجیتال بر کتابخانه سنتی.. 68

نتایج تحقیقات انجام شده 71

جامعه آماری: 82

نمونه و روش نمونه گیری: 82

ابزار گردآوری اطلاعات: 82

پایایی آزمون : 83

روایی آزمون: 83

روش اجرای پژوهش: 83

ابزار اندازه گیری: 84

نحوه تجزیه و تحلیل داده ها : 84

فرضیه اول: 93

فرضیه دوم: 95

پیشنهادها: 98

الف) پیشنهادهای کاربردی: 98

ب) پیشنهادهای پژوهشی: 98

مشکلات و محدودیت های پژوهش: 99

فهرست منابع.. 100

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =