پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی رابطه بین ويژگي هاي شخصيتي با تعهد سازماني و دلبستگي شغلي در بين کارکنان شرکت نفت و گاز شهر گچساران : دانلود پایان نامه ارشد رشته روانشناسی
doc
تعداد صفحات : 135
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته روانشناسی صنعتی و سازمانی
همراه با جداول
99000 تومان


رشته روانشناسی و علوم تربیتی از شاخه های اصلی علوم انسانی میباشد. سایت دیجی لود گلچینی از بهترین و جدیدترین پایان نامه های آماده و قابل ویرایش را به کاربران صمیمی خود معرفی می نماید . پایان نامه حاضر با عنوان بررسی رابطه بین ويژگي هاي شخصيتي با تعهد سازماني و دلبستگي شغلي در بين کارکنان شرکت نفت و گاز شهر گچساران از سری پایان نامه های رشته روانشناسی میباشد.این تحقیق با گرایش روانشناسی صنعتی سازمانی در ۱۴۲ صفحه با فرمت Word  (قابل ویرایش) در کارشناسی ارشد  نگارش شده است. دیجی لود ضمن آرزوی بهترین ها در ادامه تحصیلات تکمیلی شما دانشجویان گرامی ، امیدوار است که این سری پایان نامه ها مورد توجه قرار بگیرد.

 

چکیده پایان نامه بررسی رابطه بین ويژگي هاي شخصيتي با تعهد سازماني و دلبستگي شغلي در بين کارکنان شرکت نفت و گاز شهر گچساران:

 

پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- همبستگی می باشد که با هدف کلی تبیین رابطه بین ويژگي هاي شخصيتي با تعهد سازماني و دلبستگي شغلي دربين کارکنان شرکت نفت و گاز شهر گچساران به اجرا درآمده است. تعداد ۲۴۹ نفر از کارمندان و مدیران جامعه مذکور(۷۰۰ نفر)، به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، به  پرسشنامه هاي تعهد سازماني موادي، استيرز و پورتر (۱۹۷۴)، دلبستگي شغلي ادوارد زوکیلپاتریک (۱۹۸۴) و فرم کوتاه ويژگي هاي شخصيت نئو (۱۹۸۵) پاسخ دادند. داده های حاصل از این پژوهش با استفاده از روش هاي آمار توصيفي (همبستگی پیرسون) و استنباطي(رگرسیون خطی ساده) در قالب نرم افزار SPSS تجزيه و تحليل گرديد و یافته ها نشان داد: ۱- بین ابعاد عصبیت، پذیرش و سازگاری با تعهد سازماني رابطه ي معني داري ندارند. ولي بین ابعاد برون گرايي و وظیفه شناسی با تعهد سازماني رابطه معني داري وجود دارد. ۲- بين عصبیت و پذیرش با دلبستگی شغلی رابطه ي معناداري وجود ندارد. اما بین دیگر ویژگی های شخصیت(برون گرایی، سازگاری و وظیفه شناسی) با دلبستگی شغلی رابطه معنادار وجود دارد. ۳- ابعاد برون گرایی و وظیفه شناسی شخصیت، پیش بینی کننده ی مثبت و معنادار تعهد سازماني کارکنان می باشند و قادرند ۱۱ درصد از واريانس تعهد سازماني را پیش بینی نمایند. ۴- ابعاد سازگاری، برون گرایی و وظیفه شناسی شخصیت پیش بینی کننده ی مثبت و معنادار دلبستگی شغلی کارکنان می باشند و قادرند ۱۱ درصد از واريانس دلبستگی شغلی را پیش بینی نمایند.

۱- با توجه به نتايج به دست آمده، پيشنهاد مي شود كه سازمان ها به منظور در خدمت گرفتن نيروهاي متعهد و دلبسته، قبل از استخدام از آن ها آزمون هاي شخصيتي بگيرند.

۲- پیشنهاد می گردد که  کار گروهی با عنوان  راهکارهای افزایش تعهد و دلبستگی شغلی تشکیل تا با آسیب شناسی، نقاط ضعف را به قوت و تهدیدات به فرصت تبدیل گردد.

۳- توجه بیشتر به خصوصیات شخصیتی از جمله ابعاد سازگاری، برون گرایی و وظیفه شناسی در زمینه انتصاب کارکنان.

کلمات کلیدی: ويژگي هاي شخصيتي، تعهد سازماني، دلبستگي شغلي

 

اهداف تحقيق بررسی رابطه بین ويژگي هاي شخصيتي با تعهد سازماني و دلبستگي شغلي در بين کارکنان شرکت نفت و گاز شهر گچساران:

– هدف کلی تحقیق: تبیین رابطه بین ويژگي هاي شخصيتي با تعهد سازماني و دلبستگي شغلي در بين كاركنان.

  -اهداف جزئی:

  • بررسی رابطه ويژگي هاي شخصيتي با تعهد سازماني در بين كاركنان.
  • بررسی رابطه ويژگي هاي شخصيتي با دلبستگي شغلي در بين كاركنان.
  • پيش بيني تعهد سازماني و دلبستگي شغلي از روي ويژگي هاي شخصيتي كاركنان.

*اهداف کاربردی:

بهره گيري از نتايج اين تحقيق در شركت هاي صنعتي از جمله شركت بهره برداري نفت و گاز گچساران.

 

فرضيه ها:

  • بين ويژگي هاي شخصيتي و تعهد سازماني در بين كاركنان رابطه وجود دارد.
  • بين ويژگي هاي شخصيتي و دلبستگي شغلي در بين كاركنان رابطه وجود دارد.
  • ويژگي هاي شخصيتي، تعهد سازماني و دلبستگي شغلي را در بين كاركنان پيش بيني مي كند.

ضرورت انجام تحقیق:

واقعیت این است که در جهان امروز آنچه بیش از همه دارای اهمیت، منابع انسانی می باشد. این منابع انسانی هستند که سرمایه ها را متراکم می سازند، از منابع طبیعی بهره برداری می کنند، سازمان های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را به وجود می آورند و توسعه ملی را پیش می برند.

نيروي انساني، در صورتي مي تواند كار مفيد و مؤثر داشته باشد كه داراي انگيزه مناسب، روحيه مناسب و علاقه و دلبستگی به شغل و تعهد سازمانی بالايي باشد. دلبستگی شغلی و تعهد سازمانی، جايگاه ويژه اي را در مطالعات مديريت منابع انساني و رفتار سازماني، دارا مي باشد؛ زيرا اين ساختار مي تواند در جهت پيش بيني رفتارهاي سازماني در آينده، نظير ترك شغل، تأخير در حضور به موقع در محل کار، كم كاري، غيبت و به عبارتی بیگانگی از کار مؤثر باشد و بر بهره وري نيروي اسانی تأثير به سزايي داشته باشد. بنابراين، لازم است، براي شناخت بهتر وضع موجود، از نظر فرهنگ و اخلاق كار و به طور مشخص دلبستگی شغلی و تعهد سازمانی و عوامل مرتبط با آنها مطالعاتي صورت گيرد. و  از آنجا كه، رفتار كاركنان در سازمان، مي تواند متأثر از ویژگی های شخصیتی شان باشد، از اينرو، آگاهي از آنها براي مديران سازمانها نیز ضروري به نظر مي رسد.

همچنین شواهد موجود حاکی از آن است که افراد روان رنجور و ناراضی، سازمان خود را ترک می کنند و نیز بیشتر استعفا می دهند(کرمانی، 1387). بنابراین مطالعه ویژگی های شخصیتی کارکنان اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

به عبارتی ويژگي هاي شخصيتي افراد به عنوان عواملي براي تعيين رفتار و نگرش های آنان عمل مي كند. که به نظر می رسد مي توان با شناسايي اين ويژگي ها، میزان تعهد و دلبستگی کارکنان را پیش بینی نمود. و آگاهي از شخصيت افراد به مديريت سازمان كمك می كند تا افراد واجد شرايط را در پست هاي مختلف سازمان بگمارد كه اين كار نیز به نوبه خود باعث خواهد شد نارضایتی كاركنان كاهش و رضايت شغلي آنان افزايش يابد.

در مجموع با توجه به اين كه شرکت کلیدی نفت و گاز یکی از مهم ترين صنایع مادر كشور بشمار مي رود؛ و جايگاهي مهم در بهسازي و شكوفايي جامعه دارد، افزايش تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی كاركنان از راههاي گوناگون مي تواند موجب افزايش عملكرد و بهره وري آن ها گردد. بنابراین با توجه به اهميت ویژگی های شخصیتی کارکنان که مي تواند نقشي مهمی در افزايش تعهد سازمانی، دلبستگی شغلی و در نتیجه عملكرد كاركنان داشته باشد، پژوهش حاضر امری ضروری محسوب می شود.

همچنین با وجود اهمیت این مسئله، در زمینه شناخت ویژگی های رفتاری و نگرشی کارکنان شرکت نفت و گاز و بررسی علل وجود طیف متفاوت از عملکرد آنان، تحقیقات کافی در این زمینه در کشور صورت نگرفته است. این که چرا برخی عاشقانه مجذوب کار می شوند و برخی دیگر در انجام کارهای روزمره و تکراری، کسل و خسته می شوند؟ چرا بعضی از کارکنان نسبت به شغل خود، وظیفه شناس تر و متعهدانه عمل می کنند و عده ای دیگر در انجام وظایف اصلی خود احساس تعهد نمی کنند؟

در کل، با عنایت به مطالب فوق، با توجه به اهميت فوق العاده قدرت بهره وری در شرکت کلیدی نفت و گاز به دلیل وابستگی بیش از حد اقتصاد ملی به درآمدهای ناشی از آن به عنوان یک صنعت مادر و سرآمدترین صنعت شیمیایی کشور و همچنین جایگاه و نقشی که کارکنان در پویایی، رشد، شکوفایی و سلامت  این سازمان و پیشبرد اهداف آن دارند، ضروري است تا به بررسی رابطه بين ویژگی های شخصیتی کارکنان با تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی آنان پرداخته شود.

 

فهرست مطالب بررسی رابطه بین ويژگي هاي شخصيتي با تعهد سازماني و دلبستگي شغلي در بين کارکنان شرکت نفت و گاز شهر گچساران:

چکیده …………………………..۱

فصل نخست: کلیات  پژوهش

مقدمه.. ………………..۲

بيان مسئله ………….۴

اهميت پژوهش…………………….۹

اهداف پژوهش …………………….۱۱

فرضیه ها …………..۱۱

تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها ………۱۲

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیقاتی

مقدمه…………….۱۵

مبانی نظری تعهد سازمانی………………۱۵

مبانی نظری دلبستگی شغلی …………………۳۵

مبانی نظری ویژگی های شخصیت………….۵۰

تحقیقات پیشین……۶۸

جمع بندی …………….۷۷

فصل سوم ( روش پژوهش )

طرح کلی تحقیق………………۷۹

جامعه آماری…………………….۷۹

نمونه و روش نمونه گیری………………..۶۴

ابزارهای اندازه گیری………………..۸۱

پرسشنامه تعهد سازمانی…….۸۱

پرسشنامه دلبستگی شغلی………………۸۲

پرسشنامه ویژگی های شخصیت……………۸۳

روش اجرای پژوهش………..۸۴

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات……………۸۵

ملاحظات اخلاقی پژوهش…………….۸۵

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته ها

یافته های توصیفی………………۸۷

بررسی فرضیه های پژوهش………..۸۹

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

مقدمه…………۹۷

بحث و نتیجه گیری…………..۹۷

نتیجه گیری…………۱۰۷

محدودیت های پژوهش…………۱۰۸

پیشنهادهای پژوهش………………۱۰۹

منابع…………….۱۱۰

پیوست ها…………..۱۲۰

 

فهرست جداول

جدول شماره ۳-۱: جامعه آماری پژوهش بر حسب جنسیت………………..۷۹

جدول شماره ۳-۲: تركيب جنسيتي گروه شركت كنندگان در پژوهش……………….۸۰

جدول ۳-۳: تركيب گروه شركت كنندگان در پژوهش برحسب میزان تحصیلات………….۸۰

جدول۴-۱: اطلاعات مربوط به ابعاد ویژگی های شخصیت………………….۸۷

جدول۴-۲: اطلاعات مربوط تعهد سازمانی کارکنان…………….۸۸

جدول۴-۳: اطلاعات مربوط به دلبستگی شغلی کارکنان…………………..۸۸

جدول ۴-۴: ضریب همبستگی درونی بین ابعاد ویژگی های شخصیت با تعهد سازمانی……………..۸۹

جدول۴-۵: ماتریس همبستگی بین ويژگي هاي شخصيتي و دلبستگي شغلي…………………۹۰

جدول۴-۶: ماتریس همبستگی بین ويژگي هاي شخصيتي و تعهد سازمانی………….۹۱

جدول۴-۷- نتایج تحلیل رگرسیون ابعاد شخصیت بر تعهد سازمانی به شیوه‌ گام به گام……………۹۲

جدول۴-۸: ماتریس همبستگی بین ويژگي هاي شخصيتي و دلبستگی شغلی…………….۹۳

جدول۴-۹- نتایج تحلیل رگرسیون ابعاد شخصیت بر دلبستگی شغلی به شیوه‌ گام به گام……………….۹۴

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =