پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
تاثير آفت کشی ،ضد تغذیه ای و دور کنندگی عصاره و پودر چند گونه گياه دارویی روي شب پره هندی : پایان نامه ارشد مهندسی کشاورزی حشره شناسی
doc
تعداد صفحات : 70
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته کشاورزی - گرایش : حشره شناسي کشاورزی
همراه با جداول و اشکال
79000 تومان


 

کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان”  تاثير آفت کشی ، ضد تغذیه ای و دور کنندگی عصاره و پودر چند گونه گياه دارویی روي شب پره هندی، Plodia interpunctella (Hübner) ” با گرایش حشره شناسي کشاورزی و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده  پایان نامه تاثير آفت کشی ،ضد تغذیه ای و دور کنندگی عصاره و پودر چند گونه گياه دارویی روي شب پره هندی، Plodia interpunctella (Hübner) :

استفاده وسیع از حشره ­کش­های شیمیایی سبب به وجود آمدن جمعیت­های مقاوم به این حشره ­کش­ها و همچنین آلودگی زیست محیطی گردیده است. به همین دلیل امکان استفاده از حشره­کش­های گیاهی علیه آفات انباری در سال­های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. یکی از این آفات انباري شب­پره ­هندی Plodia interpunctella (Hübner) است که باعث تخريب محصولات انباری می­شود.

در این تحقیق اثرات حشره ­کشی عصاره­ های استنی و هگزانی 5 گونه گیاه دارویی همیشه بهار، Calendula officinalis L.، افسنطین، Artemisia absinthium L.، بادرنجبویه، Melissa officinalis Lمریم­گلی، Salvia officinalis L.، بابونه، Chamaemel nobile L.، و همچنین پوست سبز میوه­ی گردوی ایرانی،L.  regia Juglans روی شب­پره هندی مورد بررسی قرار گرفت. حشرات مورد آزمايش در شرايط کنترل شده (حرارت2 ± 27 درجه سلسیوس و رطوبت نسبي 5 ± 65 درصد) پرورش داده شدند، عصاره ­گیری به روش پودر کردن اندام گیاهی و حل کردن در حلال و سپس صاف کردن انجام شد.

بررسی تاثیر حشره­ کشی پودر گیاهان مورد نظر روی لارو شب­پره هندی نشان داد بهترین گیاه برای تلفات لاروی و کاهش طول دوره شفیرگی مربوط به پودر بادرنجبویه بوده است، بهترین گیاه برای بازدارندگی از تخمریزی مربوط به پودر بابونه، و بهترین گیاه برای کاهش طول دوره لاروی مربوط به پودر مریم گلی بوده است. اثر حشره­ کشی عصاره ­ها روی لارو سن آخر شب­ پره هندی نشان داد بالاترین درصد تلفات لاروی در عصاره ­های استنی، مربوط به عصاره افسنطین و در عصاره هگزانی مربوط به عصاره همیشه­ بهار بوده است. عصاره­ های استنی تاثیر معنی­ داری روی تلفات در مرحله شفیرگی ایجاد نکرده و عصاره هگزانی مریم گلی بالاترین درصد تلفات در مرحله شفیرگی را ایجاد کرده است. همچنین ميزان RGR و RCR در تيمار­هاي عصاره ­ها نسبت به شاهد کاهش يافت و همه تیمار­ها اختلاف معني­دار با شاهد در سطح 1 درصد نشان دادند اما بین گیاهان اختلاف معنی­داری مشاهده نشد. ميزان FDI در هیچکدام از تیمار­ ها اختلاف معنی­ داری را با شاهد نشان نداد. ولی میزانECI  در تیمار­های عصاره ­ها نسبت به شاهد اختلاف معنی­ داری را نشان داد. همچنین همه عصاره­ های مورد نظر دارای تاثیر دورکنندگی نسبتا” خوبی روی لارو سن آخر شب­پره هندی بودند.

 

 

مقدمه تاثير آفت کشی ،ضد تغذیه ای و دور کنندگی عصاره و پودر چند گونه گياه دارویی روي شب پره هندی

بيش از 600 گونه آفت از سخت بالپوشان، 700 گونه از بالپولکداران و 355 گونه از کنه­ ها به محصولات انباری خسارت ‏زده و‏ باعث کاهش‏ کیفیت ‏و‏ کمیت‏ آنها ‏می­‏شوند.‏ بعلاوه‏ وجود‏‏ بقاياي حشرات در محصولات غذایی انبار شده باعث کاهش کيفيت آنها می­‏شود (راجندران و اسریران جینی[1]، 2008).

حمله آفات انباری و کم توجهی به اصول نگهداری فرآورده­‌های کشاورزی گاهی زیان­های کیفی بسیار مهمی را به دنبال می­آورد که سبب تغییر ترکیب شیمیایی، رنگ و مزه محصول شده و ارزش تجاری و مرغوبیت آن را به شدت کاهش می­دهد. زیان­های کیفی گاهی بصورت از بین رفتن ویتامین­ها و دیگر عناصر اصلی محصول بروز می­کند. آفات انباری علاوه بر زیان­های کمی و کیفی، بهداشت مصرف کنندگان را نیز به مخاطره می­اندازند و گاهی مشکلات بهداشتی قابل توجهی را نیز در مصرف‌­کنندگان، اعم از انسان، دام و طیور اختلالات گوارشی شدیدی ایجاد می­کند (فاطمي زاده، 1382).

كنترل صحيح آفات در انبار­ها يكي از مهمترين عوامل حفاظت مواد غذايي تأمين کننده عناصر غذايي مهم و مورد نياز بدن از جمله حبوبات و غلات است. آفات انباري يكي از معضلات مهم در انبار­داري اين محصولات هستند كه پس از برداشت تا زمان مصرف در انبار نگهداري مي­شوند. علت عمده خسارت بالاي اين دسته آفات قدرت تكثير بالا، همه جازي بودن و چند­خواري آن­ها است تا جايي كه در انبار­هايي با شرايط سنتي ميزان خسارت تا 80 درصد گزارش شده است. در اکثر سيستم­هاي انبار­داري استفاده از سموم تنفسي اقتصادي­ ترين روش مديريت آفات انباري است. روش تدخین مطلوب بايد هيچ باقيمانده خطرناک براي انسان نداشته باشد همچنين روي کيفيت و طعم ماده غذايي يا مراحل فرآوري محصول تاثير سوء نداشته باشد. همچنين مواد تدخینی بايد از نظر بيولوژيکي فعال بوده و یا توسط دانه ­ها جذب و قابليت اشتعال يا تجمع نداشته باشند (لی و همکاران[2] 2001).

با توجه به اهمیت اقتصادی و ممنوعیت استفاده از گاز متیل بروماید یافتن یک روش جایگزین ایمن، مناسب، اقتصادی و پایدار جهت کنترل و کاهش خسارت این آفات ضروری بنظر می­ رسد. روش­های متعددی برای نیل به این هدف وجود دارد .بکار­گیری سموم تدخینی به دلیل انتشار و نفوذ آنها به درون توده محصول در میان روش­های متعدد مبارزه با آفات انباری، موثرترین روش محسوب می­شود. در چند سال اخیر بکار­گیری بعضی از سموم تدخینی کنار گذاشته شده است. متیل بروماید از جمله سموم تدخینی می­باشد که سبب تخریب لایه ازون می­شود و به همین سبب توسط سازمان حفاظت محیط زیست ایالت متحده آمریکا به عنوان دسته اول تخریب کننده ­های لایه ازون طبقه ­بندی شده است . طبق برنامه ­ریزی جهانی در کشور­های توسعه یافته تا سال ۲۰۰۵ و در کشور­های در حال توسعه تا سال ۲۰۱۵ باید مصرف این سم متوقف شود (لی و همکاران، 2001).

پس از آنکه متیل بروماید عامل تخریبی لایه ازون شناخته شد ، استفاده از فسفین رواج بیشتری یافت و عدم توجه به استاندارد­های تدخین باعث بروز مقاومت­های بیشتری در آفات نسبت به فسفین گردید به طوری که در ۴۵ کشور جهان گزارشاتی از مقاومت آفات انباری در برابر سم فسفین منتشر شده است. از این رو جستجو برای یافت جایگزین مناسب برای سموم فوق اجتناب­ناپذیر است (فیلد[3]، 1998).

اسانس­ها و عصاره هاي گياهي يکي از جایگزین­های مناسب برای ترکيبات شيميايي مصنوعی تلقی می­شوند که کمترين خطر را براي انسان و محيط زيست دارند. اما هنوز ترکيبي که جايگزين مناسبي براي متيل برومايد بوده و دامنه تاثير وسيع داشته و ارزان قیمت بوده و قابليت استفاده در سطوح گسترده را داشته باشد پيدا نشده است (راجندران[4]، 2001).

ترکيبات با منشاء گیاهی مي­توانند به عنوان جايگزين مناسب ترکيبات شيميايي، به ویژه در کشور­هاي در حال توسعه، مصرف شوند (ناوارو و همکاران[5]، 2001).

تحقيقات روي مشتقات گياهي براي کنترل بند­پايان آفت ادامه دارد با اين وجود هنوز تعداد حشره­ کش­هاي گياهي مورد استفاده در کشاورزي صنعتي بسیار محدود است. پيرتروم و نيم از حشره­ کش­هاي با منشاء گياهي هستند که به صورت تجاري تولید و مصرف می­شوند. برخي از مواد گياهي دیگر نیز به عنوان دور­کننده حشرات و ضد­تغذيه مورد بررسي قرار گرفته ­اند ولي به جز چند دور­کننده طبيعي پشه ­ها، موفقيت­هاي کمي در تجاري کردن مواد گياهي دور­کننده حشرات وجود دارد. از نظر مديريت آفات کشاورزي بویژه در توليد محصولات غذايي ارگانيک، حشره­ کش­هاي گياهي در کشور­هاي پيشرفته رایج شده­اند. با اين وجود، اين ترکيبات مي­توانند نقش مهم­تري در توليد و حفاظت بعد از برداشت محصولات غذايي در کشور­هاي در حال توسعه هم داشته باشند (ایسمان[6]، 2000).

اين مسأله و مسائل نظير آن سبب شده تا انسان به کاربرد سموم حشره­ کش جديد اقدام نمايد. با توجه به اينکه بيشتر ترکيبات گياهي که به عنوان حشره­ کش­هاي تجاري معرفي شده ­اند به صورت عصاره از گياهان استخراج شده اند،لذا در اين تحقيق به بررسي اثر حشره ­کشي، دور­کنندگي (لارو سن آخر) و ضد­تغذيه ­اي و بازدارند­گي تغذيه­اي عصاره و پودر 5 گياه دارويی شامل: افسنطین، مریم­گلی، همیشه ­بهار، بابونه، بادرنجبویه و پوست سبز میوه گردوی ایرانی روي شب­پره هندي Plodia interpunctella (Hubner) مورد بررسي قرار گرفت.

با توجه به اينکه عصاره ­ها داراي ترکيبات مختلف قطبي و غير­قطبي با خواص متفاوت هستند در اين تحقيق دو نوع حلال قطبي و غير قطبي انتخاب گرديد. دلايل انتخاب اين گياهان فراواني آنها در طبيعت ایران، امکان کشت زراعي، نداشتن آفت خاص بوده است.

 

خسارت آفات انباری

طبق گزارش سازمان خواروبار و کشاورزي جهان (فائو) آفات انباري سالیانه در حدود 10 درصد محصول غلات برداشت شده را در انبار منهدم می­کنند. مقدار اين خسارت در بعضي از نقاط جهان و روي بخشي از محصولات کشاورزي تا 50 درصد محصول هم مي­رسد. در برخی موارد خسارت بعضي از سوسک­هاي حبوبات در مدت 3 تا 5 ماه نگهداري حبوبات در انبار به 100 درصد محصول نيز رسيده است (کیتا و همکاران[1]، 2001). از طرف دیگر آفات انباري باعث کاهش کيفيت محصول، کاهش بازار­ پسندي و قدرت جوانه ­زني آن نيز مي­شوند (لاله و عبدالرحمن[2]، 1999). در میان آفات انباری بیشترین خسارت را سخت بالپو­شان و پروانه ­ها وارد می­سازند (رس[3]، 2004).

 

 

نتیجه­ گیری تاثير آفت کشی ،ضد تغذیه ای و دور کنندگی عصاره و پودر چند گونه گياه دارویی روي شب پره هندی

در تحقیق حاضر تاثیر حشره ­کشی پودر 5 گونه گیاه دارویی و پوست سبز میوه گردو روی شب­پره هندی بررسی گردید و مشخص شد که بالاترین درصد تلفات لاروی، کاهش طول دوره شفیرگی مربوط به پودر بادرنجبویه، بالاترین درصد بازدارندگی از تخم ریزی را پودر بابونه، و بالاترین کاهش طول دوره لاروی را پودر مریم گلی ایجاد کرده است.

بررسی اثر حشره ­کشی عصاره ­ها روی لارو سن آخر شب­پره هندی نشان داد که بالاترین درصد تلفات لاروی در عصاره ­های استنی، مربوط به عصاره افسنطین و در عصاره هگزانی مربوط به عصاره همیشه ­بهار بوده است. عصاره­ های استنی تاثیر معنی ­داری روی تلفات در مرحله شفیرگی ایجاد نکرده و عصاره هگزانی مریم گلی بالاترین درصد تلفات در مرحله شفیرگی را یجاد کرده است.

همچنین ميزان RGR و RCR در تيمار­هاي عصاره ­ها نسبت به شاهد کاهش يافت و همه تیمار­ها اختلاف معني­ دار با شاهد نشان دادند اما بین گیاهان اختلاف معنی­ داری مشاهده نشد. ميزان FDI در هیچکدام از تیمار­ها اختلاف معنی ­داری را با شاهد نشان ندادند. اما میزانECI  در تیمار­های عصاره ­ها اختلاف معني­داری را با شاهد نشان داد. همچنین همه عصاره­های مورد نظر دارای تاثیر دورکنندگی نسبتا” خوبی روی لارو سن آخر شب­پره هندی بودند. نتیجه نهایی این تحقیق این است که می­توان از عصاره و پودر همه گیاهان مورد نظر در کنترل تلفیقی شب­پره هندی استفاده کرد.

 

 فهرست مطالب تاثير آفت کشی ،ضد تغذیه ای و دور کنندگی عصاره و پودر چند گونه گياه دارویی روي شب پره هندی

فصل اول: مقدمه و مروری بر تحقیقات گذشته

1-1- مقدمه. 2

1-3- مروری بر تحقیقات گذشته. 4

1-3-1- خسارت آفات انباری.. 4

1-3-2- روش­هاي کنترل آفات انباري.. 4

1-3-2-1- امواج کوتاه الکترومغناطيسي.. 4

1-3-2-2- انرژي تابشي خورشيد. 4

1-3-2-3- خشک کردن. 5

1-3-2-4- گرما 5

1-3-2-5- سرما 5

1-3-2-6-کنترل شيميايي.. 5

1-3-3- تاریخچه استفاده از سموم گیاهی.. 7

1-3-4- ميزان استفاده از حشره‌­كش‌­هاي گياهي در دنياي امروز 8

1-1-3-5- مشكل تامين منابع گياهي مورد نياز و کم دوام بودن در محیط.. 8

2-1-3-5- مشكل استاندارد كردن عصاره‌­هاي گياهي استخراج شده 8

3-1-3-5- مشكلات ثبت حشره­‌كش­‌هاي گياهي.. 8

1-3-6- نقش حشره‌كش­‌هاي گياهي در آينده 9

فصـل دوم: مواد و روش کار

2-1- گیاهان مورد استفاده 15

2-1-1- مريم گلي (Lamiaceae) Salvia officinalis L. 15

2-1-2- بادرنجبويه؛ وارنگ بو (Lamiaceae)  Melissa officinalis L. 15

2-1-3- همیشه بهارکوهی (Astraceae) Calendula officinalis L. 16

2-1-4- بابونه رومی (Astraceae) Chamaemelum nobile L. 17

2-1-5- افسنطين (Astraceae) .Artemisia absinthium L. 17

2-1-6- گردو ایرانی (Juglanceae) .Juglans regia L. 18

2-2- جمع­آوري گياهان مورد مطالعه. 18

2-3- تهيه عصاره­هاي استنی و هگزانی.. 21

2-4- پرورش شب پره هندي.. 22

2-5- بررسي اثر حشره­ کشي پودر گياهان. 23

2-6- بررسي تاثير حشره­ کشي تماسی عصاره ­هاي هگزاني و استنی.. 24

2-7- بررسي اثر دور­کنندگي عصاره­ هاي گياهي.. 25

2-8- بررسي تاثير عصاره­ها روي شاخص­ه ای تغذیه ­ای.. 26

 

فصل سوم: نتایج

3-1- بررسی تاثیر حشره­ شی پودر گیاهان مختلف روی شب پره هندی.. 30

3-1-1- تاثیر روی لارو 30

3-1-2- تاثیر روی میزان تخم ریزی.. 31

3-1-3- تاثیر روی طول دوره لاروی.. 31

3-1-4- تاثیر روی طول دوره شفیرگی.. 32

3-1-5- تاثیر پودر گیاهان روی طول عمر. 33

3-2- اثر حشره­ کشی عصاره­ ها روی لارو سن آخر شب پره هندی.. 33

3-2-1- تاثیر حشره­ کشی عصاره­ های استنی روی لارو 33

3-2-2- تاثیر حشره ­کشی عصاره­های هگزانی روی لارو 34

3-2-3- تاثیر حشره­ کشی عصاره­های استنی روی شفیره 35

3-2-4- تاثیر حشره­ کشی عصاره های هگزانی روی شفیره 35

3-3- بررسی تاثیر دور­کنندگی عصاره­ای استنی و هگزانی روی لارو شب پره هندی.. 36

3-4- برسی تاثیر عصاره­ های گیاهی روی شاخص­های غذایی.. 38

3-4-1- تاثیر عصاره­ های استنی و هگزانی روی نرخ رشد نسبی (RGR) شب پره هندی.. 38

3-4-2- تاثیر عصاره ­های استنی و هگزانی بر نرخ نسبی مصرف غذا (RCR) لارو 39

 

فصل چهارم: بحث

4-1- تاثیر حشره­ شی پودر گیاهان مختلف روی شب پره هندی.. 42

4-2- اثر حشره ­کشی عصاره ­ها روی لارو سن آخر شب پره هندی.. 43

4-3- تاثیر دورکنندگی و جلب کنندگی عصاره­ های استنی و هگزانی روی لارو شب پره هندی.. 44

4-4- تاثير عصاره ­ها روي شاخص­ه ای تغذیه ­ای لارو 15 روزه شب پره هندي.. 45

 

فصل پنجم :نتیجه گیری و پیشنهادات

5-2- پيشنهادات.. 49

منابع و ماخذ. 50

فهرست جدول­ها

جدول 3-1 تأثير پودر گیاهان بر درصد تلفات لارو سن اول شب پره هندي.. 32

جدول 3-2 تأثير پودر گیاهان بر تخمریزی حشرات کامل.. 33

جدول 3-3 تأثير پودر گیاهان بر طول دوره لاروی.. 34

جدول 3-4 تأثير پودر گیاهان بر طول دوره شفیرگی.. 34

جدول 3-5 تأثير پودر گیاهان بر طول عمر نتایج افراد زنده مانده 35

جدول 3-6 تاثر عصاره استنی گیاهان روی درصد لارو سن آخر شب پره هندی.. 36

جدول3-7 تاثیر عصاره هگزانی گیاهان روی درصد تلفات لارو سن آخر شب پره هندی.. 37

جدول 3-8 تاثیر عصاره استنی گیاهان روی درصد شفیره شب پره هندی.. 37

جدول 3-9 تاثیر عصاره هگزانی گیاهان روی درصد شفیره مرده 38

جدول 3-10 مقايسه ميزان دور­کنندگي و جلب­ کنندگي عصاره­هاي مختلف روي لارو سن آخر شب پره هندي.. 39

جدول 3-11 تاثیر عصاره ­هاي مختلف استني در غلظت10 درصد بر شاخص­ه اي تغذيه­ اي لارو شب پره هندی.. 40

جدول 3-12 اثرات عصاره­ هاي مختلف استني در غلظت 25 درصد بر شاخص­ه اي تغذيه­اي لارو شب پره هندي.. 40

جدول 3-13 اثرات عصاره ­هاي مختلف هگزاني در غلظت 10 درصد بر شاخص­ه اي تغذيه­اي لارو شب پره هندي.. 41

جدول 3-14 اثرات عصاره ­هاي مختلف هگزاني در غلظت 25 درصد برشاخص­ه اي تغذيه­اي لارو شب پره هندي.. 42

 

فهرست شکل­ها

شکل 2-1- عکس گیاهان مورد استفاده در این تحقیق.. 22

شکل2-2- قرار دادن گیاهان در حلال به مدت 24 ساعت.. 23

شکل2-3- صاف کردن عصاره ­ها به وسیله کاغذ صافی.. 23

شکل2-4 آسپيراتور مورد استفاده جهت جمع­آوري حشرات کامل شب پره هندی.. 25

شکل2-5 قیف مورد استفاده تخمگیری از حشرات کامل شب پره هندی.. 25

شکل 2-6 بررسي اثر حشره­ کشي پودر گياهان. 26

شکل 2-7- آزمایش اثر کشندگی تماسی عصاره­ها 27

شکل2-8 آزمايش تعيين دور­کنندگي عصاره ­ها روي لارو سن آخر شب پره هندي.. 26

شکل 2-9- آزمایش بررسی تاثیر عصاره ­ها روی شاخص­های تغذیه. 30

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + چهار =