پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی فون کنه های Eriophyoidea در شهرستان شیراز و ارزیابی پتانسیل کنه اریوفید خارشتر (Aceria alhagi) به عنوان عامل کنترل کننده بیولوژیکی علف هرز خارشتر (Alhagi camelorum, Fabaceae)  : پایان نامه ارشد مهندسی کشاورزی حشره شناسی
doc
تعداد صفحات : 143
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته کشاورزی - گرایش : حشره شناسي کشاورزی
همراه با جداول و اشکال
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان” بررسی فون کنه های Eriophyoidea در شهرستان شیراز و ارزیابی پتانسیل کنه ی اریوفید خارشتر (Aceria alhagi) به عنوان عامل کنترل کننده بیولوژیکی علف هرز خارشتر (Alhagi camelorum, Fabaceae) ” با گرایش حشره شناسي کشاورزی و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده  پایان نامه بررسی فون کنه های Eriophyoidea در شهرستان شیراز و ارزیابی پتانسیل کنه ی اریوفید خارشتر (Aceria alhagi) به عنوان عامل کنترل کننده بیولوژیکی علف هرز خارشتر (Alhagi camelorum, Fabaceae) :

به منظور بررسی فون كنه­ هاي بالاخانواده­ ی Eriophyoidea در شهرستان شيراز، در سال­های 90- 1388 نمونه ­های گیاهی از نقاط مختلف شهرستان جمع­ آوری شدند. طی این بررسی 16 گونه کنه از دو خانواده و 8 جنس از روی 16 گونه ­ی گیاه جمع­آوری شد که یک گونه (با علامت *) برای اولین بار از ایران و سه گونه­ (با علامت **) برای اولین بار از دنیا گزارش می­شوند.

گونه ­های Aceria malherbae Nuzacci، Aceria drabae (Nalepa)، Aceria mashhadiensis  Xue et al.، Aceria tristriatus (Nalepa)، Aceria alhagi Kamali & Raam ،Aceria oleae (Nalepa) ،(Nalepa)  Aceria macrochelus، Aceria granati (Canestrini and Massalongo)، Shevtenkella ulmi (Farkas)، Tetra glycirrhyza Denizhan et al.*، Acarolox farsi Kamali & Soleimani،Phytoptus pyri Pagenstecher، Acarolox sp.**، Tetra sp.** وAcerimina sp.**  از خانواده ­ی Eriophyidae و گونه­ یRhyncaphytoptus ficifoliae Keifer  از خانواده­ ی Diptilomiopidae جمع­ آوری شدند.

همچنین در این بررسی، پتانسیل کنه­ ی Aceria alhagi در کنترل بیولوژیکی علف ­هرز خارشتر (Alhagi pseudalhagi) ارزیابی شد. این کنه در شرایط طبیعی، پتانسیل بالایی در کنترل این علف­هرز دارد. در شرایط صحرایی 20 بوته­ی انتخاب شدند و سپس هر بوته توسط قفسه­ های محاط شده با توری با مش ریز، ایزوله گردید. ده بوته به عنوان شاهد و ده بوته به عنوان تیمار در نظر گرفته شد. سپس به مدت 8 هفته و در فواصل یک هفته­ای کنه ­ها با تراکم 50، 100، 300، 300، 300، 400، 500 و 500 کنه به ازای هر بوته­ ی تیمار رهاسازی شدند. یک هفته پس از هر رهاسازی تعدادی از برگ­های هر بوته­ی مایه­ زنی شده زیر بینوکولار بررسی شد ولی در هر مرتبه حداکثر دو یا سه کنه روی سه بوته زنده مانده بود و روی هیچ­یک از بوته ­ها علائم خسارت ظاهر نشد. که این مسئله بیانگر پیچیدگی ویژگی­های رفتاری و بیولوژیکی این کنه و نیازمندی به امتحان کردن روش­های مختلف و اِعمال و بررسی چند فاکتور هم­زمان در اجرای آزمایش است.

 

مقدمه پایان نامه عنوان عامل کنترل کننده بیولوژیکی علف هرز خارشتر :

کنه ­های اریوفید

كنه ­هاي بالاخانواده­ی Eriophyoidea جزء راسته ي  Trombidiformesو زیر راسته ­ی پيش­استيگمايان (Prostigmata) هستند.

اندازه­ ی این کنه­ ها بسیار کوچک و معمولاً به طول 100-150 میکرومتر است، ولی اندازه­ی آن­ها به طور کلی بین 80 تا 500 میکرومتر متغیر است (Walter et al., 2009). این کنه­ ها بدنی نرم، باریک، کشیده و مخروطی شکل دارند و اغلب به رنگ سفید مایل به صورتی دیده می­شوند (خانجانی و حداد ایرانی­نژاد، 1385). بدن آن­ها شبه حلقوي[1] و کرمی شکل است. اپیستوزوما[2] در برخی از گونه ­ها کرمی شکل و در برخی دیگر دوکی شکل است. این کنه ­ها دارای سه مرحله­ ی رشدی پس جنینی لارو، پوره و بالغ هستند. در تمام مراحل زیستی تنها دو جفت پا داشته که در ناحیه­ی جلویی بدن قرار گرفته ­اند، به همین دلیل کنه ­های این بالاخانواده به کنه­ های چهارپا[3] مشهورند (Walter et al., 2009). پاها فاقد ناخن حقیقی (ناخن جفت) اما در عوض دارای ناخن امپودیومی پروش[4] غیر جفت (تکی) هستند. در قسمت پشتی- جلویی بدن (ناحیه­ ی پروپودوزوما[5]) ناحیه­ای به نام سپر یا صفحه­ ی پشتی (پرودورسوم[6]) قرار دارد که نقش و نگار خاصی داشته و در طبقه بندی افراد این بالاخانواده، به ویژه در سطح گونه، اهمیت زیادی دارد (خانجانی و حداد ایرانی­ نژاد، 1385). قطعات دهانی در ناحیه­ ی گناتوزوما از 5-7  ساختار استایلت مانند تشکیل شده و فاقد استایلوفور است. پالپ چهار بندی است. شیار منفذ جنسی در این کنه ­ها عرضی است و تقریباً بعد از پای دوم قرار دارد. منفذ جنسی در کنه ­های نر فاقد درپوش[7] ولی در ماده ­ها دارای درپوش است (Walter et al., 2009). این کنه­ ها فاقد دستگاه تنفسی تراشه­ ای و سوراخ تنفسی بوده و تبادل گازهای تنفسی از طریق جلد صورت می­گیرد. فاقد چشم ساده­ی مشخص هستند ولی به جای آن، برجستگی­های نیمه کروی در ناحیه­ ی عقبی- جانبی سپر پشتی وجود دارد که به نظر می­آید نقش گیرنده ­های نوری را داشته باشند (خانجانی و حداد ایرانی­نژاد، 1385).

سیستم تولیدمثلی آن­ها از نوع دوجنسی است. ماده ­ها عمدتاً تخم-زنده ­زا هستند. انتقال اسپرم در این کنه­ ها به صورت غیر مستقیم و از طریق تولید و رهاسازی اسپرماتوفور در سطح گیاه میزبان انجام می­شود (خانجانی و حداد ایرانی­نژاد، 1385). تا کنون بکرزایی از نوع ماده ­زایی[8] در گونه­ های این بالاخانواده به اثبات نرسیده، اما بکرزایی از نوع نرزایی[9] در برخی گونه­ ها مشاهده شده است (Walter et al., 2009).

از نظر مراحل تکامل فردی به طور کلی دارای دو نوع چرخه­ ی زیستی هستند. در نوع ساده مراحل تخم، لارو، پوره و بالغ دیده می­شود و در نوع دیگر که پیچیده ­تر است، دو فرم ماده­ی بالغ و یک فرم نر بالغ وجود دارد. فرم اولیه­ ی ماده­ها از نظر ساختمانی شبیه کنه ­های نر بوده و پروتوژین[10] (ماده ­های هم­شکل) نامیده می­شود و فرم دوم یا ثانویه ­ی ماده ­ها که فرم مقاوم و زمستان­ گذران کنه است، دئوتوژین[11] (ماده­ های ناهمشکل) نامیده می­شود (خانجانی و حداد ایرانی­نژاد، 1385) که در بعضی گونه ­ها به ویژه آن­هایی که روی گیاهان همیشه­ سبز زندگی می­ کنند، مشاهده می­شوند. دئوتوژین­ها در سال بعد از تولدشان تولیدمثل می­کنند که منجر به تولید کنه ­های ماده می­شود که این ماده­ ها قادر به تولیدمثل در همان سال هستند (Walter et al., 2009).

پیچیدگی و تنوع چرخه ­ی زندگی در این بندپایان کوچک، سازگاری و تطابق آن­ها را با شرایط محیطی تا حد زیادی افزایش داده است، به گونه ­ای که این کنه ­ها در محیط زندگی خود از شانس بقای زیادی برخوردارند (خانجانی و حداد ایرانی ­نژاد، 1385).

کنه ­های این بالاخانواده پراکنش جهانی داشته و بر روی تعداد زیادی از گیاهان وجود دارند که میزبان آن­ها عمدتاً گیاهان چندساله هستند. این کنه ­ها تقریباً به تمام قسمت­های گیاه به جز ریشه حمله می­کنند. این کنه ­ها در طيف گسترده ­اي از زيستگاه­هاي مناطق مختلف دنيا اعم از استوايي، معتدل، مناطق سرد و حتي يخبندان يافت مي­شوند. به دلیل جثه­ ی بسیار ریز و پراکنش آن­ها به ویژه از طریق باد، به آسانی از میزبان­های آلوده به سالم و از مکانی به مکان دیگر منتقل می­شوند، بنابراین تعیین محدوده­ ی پراکنش آن­ها دشوار است. گیاهان گلدار، سوزنی­برگان و سرخس­ها از میزبان­های این بالاخانواده در سراسر دنیا هستند (خانجانی و حداد ایرانی­نژاد، 1385).

بالاخانواده­ي Eriophyoidea شامل سه خانواده است: Phytoptidae، Eriophyidae و Diptilomiopidae، كه تا سال 1994 به ترتيب 21، 228 و 53 جنس از آن­ها شناسايي شده است. تا سال 2003، تعداد 3442 گونه از اين بالاخانواده شناسايي شد که تقریباً متعلق به 300 جنس بودند. هر ساله چند جنس جديد و حدود 100 گونه­­ ي جديد از اين بالاخانوده شناسايي مي­شود كه همين مسئله شناسايي دقيق آن­ها را دشوار كرده است. در يك تخمين، تعداد گونه­ هاي اين بالاخانواده را 35000 تا 50000، و در تخمين ديگري تا حدود 250000 گونه برآورد كرده ­اند. بنابراين تعجب آور نيست كه بسياري از گونه ­هاي Eriophyoidea در بسياري از نقاط دنيا شناخته نشده باشند (Amrine et al, 2003) به ویژه در نواحی گرمسیری و نیمه ­گرمسیری که احتمالاً کم­تر از پنج درصد گونه ­های آن توصیف شده است (Walter et al., 2009).

این کنه­ ها از نظر تکاملی بسیار پیشرفته هستند و جزء جانوران قدیمی کره­ی زمین محسوب می­شوند، قدمت فسیل یافت­ شده­ ی کنه­ ی زنگار را از سواحل شمالی ماسلین[12] استرالیا، 37 میلیون سال برآورد کرده ­اند و در مجموع سابقه ­ی سکونت این گروه بیش از 50 میلیون سال برآورد شده است (خانجانی و حداد ایرانی­نژاد، 1385).

علی­رغم این­که قبلاً تصور می­شد کنه­ های Eriophyoidea از نظر فیلوژنتیکی ارتباط نزدیکی با کنه­ های Tetranychoidea دارند، اما اعتقاد بر این است که دارای جد مشترک قدیمی­تری نسبت به Tetranychoidea هستند و گروه خواهری Tydoidea محسوب می­شوند و حتی ارتباط قدیمی­تر آن­ها به Alycidae برمی­گردد (Walter et al., 2009).

کنه­ های این بالاخانواده­ انگل اجباری گیاهان هستند. تغذیه­ ی آن­ها از قسمت­های مختلف گیاه باعث ایجاد علایمی می­شود که گاهی اوقات با علایم ایجاد شده در اثر ویروس­ها، کمبود عناصر غذایی و اختلالات فیزیولوژیکی اشتباه گرفته می­شوند. تعدادی از گونه ­های آن دارای اهمیت اقتصادی هستند که معمولاً بر روی گیاهان زراعی و جنگلی دیده می­شوند. از نظر اهميت خسارت اقتصادي پس از کنه ­های خانواده­ی Tetranychidae در مقام دوم قرار دارند (Van Leeuwen  et al., 2010). بعضی گونه ­ها آفات گیاهی مهمی می­باشند؛ تغذیه­ ی آن­ها باعث کاهش رشد عمومی، جارویی شدن[13]، پیچیدگی برگ، خسارت به اندام­های تولیدمثلی و تشکیل گال و زنگار در میوه و شاخ و برگ می­شود. به دلیل خسارتی که این کنه­ ها ایجاد می­کنند و به دلیل محل ایجاد خسارت روی گیاه،  کنه ­­­های گال­زا[14] تاول[15]، زنگ[16]، یا غنچه[17] نامیده می­شوند (گرسون، 1385). تعدادی از آن­ها به صورت سرگردان[18] روی سطح برگ بوده و خسارت چندانی به گیاه وارد نمی­کنند (Walter et al., 2009).

اين كنه­ ها علاوه بر خسارت مستقیم در انتقال عوامل بيماري­زاي گياهي نیز نقش دارند. مهم­ترین عوامل بيماري­زايی که توسط این کنه ­ها از گیاهی به گیاه دیگر منتقل می­شوند، ويروس­ها هستند، مانند ويروس موزاييك نواري گندم[19] که توسط(Keifer)  Aceria tulipae منتقل می­شود. رابطه­ ی بین کنه­ ی اریوفید ناقل و عامل بیماری­زا بسیار تخصصی است. ناقل این عوامل بیماری­زا در هر مورد گونه ­ی خاصی از کنه­ های اریوفید است و سایر گونه­ های اين خانواده و حشرات قادر به انتقال آن نیستند. بر خلاف حشرات ناقل عوامل بیماری­زای گیاهی نظیر شته­ ها، سفیدبالک­ها و زنجرک­ها که دارای استایلت­­های بلندی هستند و می­توانند سلول­های آوند آبکش و چوبی را سوراخ کنند، استایلت­های این کنه ­ها کوتاه و حدود 20 تا 40 میکرومتر طول دارند و تنها قادرند سلول­های اپیدرم گیاه میزبان را سوراخ نمایند. مکانیسم انتقال بسیاری از این عوامل بیماری­زا دقیقاً روشن نشده، اما ثابت شده است که این عوامل بیماری­زا باید حتماً قبل از انتقال به میزبان­های سالم، یک دوره ­ی کامل را در بدن ناقل طی کنند (خانجانی و حداد ایرانی­نژاد، 1385).

دامنه­ ي ميزباني حدود 80 درصد از گونه­ هاي اين بالاخانواده محدود به يك گونه ­ی گیاهی است (Smith et al., 2005). بیش­تر اریوفیدها (به ویژه آن­هایی که تشکیل گال می­دهند) به شدت اختصاصیت میزبانی دارند و گاهی اوقات حتی از بافت یا محل خاصی از گیاه تغذیه می­کنند. این ویژگی، کنه­ های اریوفید را برای کنترل علف­های هرز مناسب ساخته است. سایر صفات شامل پراکنش به وسیله­ ی باد و ایجاد ضعف آهسته در بنیه­ ی میزبان می­باشند. این صفات کنه را برای کنترل علف­های هرز مناسب می­سازد. اریوفیدها به طور طبیعی روی بسیاری از علف­های هرز یافت می­شوند و ممکن است به طور جدی به آن­ها خسارت وارد کنند که نشان­ دهنده­ی توانایی آن­ها برای کاهش جمعیت علف­های هرز است. از جمله می­توان به نقش Aceria malherbae Nuzzaci در کنترل بیولوژیکی پیچک صحراییL.  Convolvulus arvensis اشاره نمود (گرسون و همکاران، 1385). یکی از علف­های هرزی که بر روی آن کنه­ ی اریوفید یافت شده است، گیاه خارشتر می­باشد.

 

اهداف پژوهش عنوان عامل کنترل کننده بیولوژیکی علف هرز خارشتر :

با توجه به اين مطلب كه مطالعات سيستماتيك و بررسي­هاي فونيستيك، پايه و اساس ساير تحقيقات از جمله زيست­ شناسي و اكولوژي است، بخشی از فون کنه ­های بالاخانواده­­ی Eriophyoidea در شهرستان شیراز مورد بررسی قرار گرفته است. همچنين پتانسيل گونه­ای از این كنه ­ها به نام گونه­ی Aceria alhagi در كنترل علف­ هرز خارشتر نیز بررسی شده است.

 

فهرست مطالب عنوان عامل کنترل کننده بیولوژیکی علف هرز خارشتر :

 

فصل اول 1

1- مقدمه 2

1-1- کنه ­های اریوفید 2

1-2- خارشتر 6

1-3- اهداف پژوهش 10

فصل دوم 11

2- مروری بر پژوهش­های پیشین 12

2-1-  مطالعه­ی فون کنه­ های اریوفید 12

2-1-1- منابع فارسی 12

2-1-2- منابع انگلیسی 18

2-2-  ارزیابی کنه ­ی اریوفید خارشتر در کنترل بیولوژیکی خارشتر 26

2-2-1- منابع انگلیسی 26

2-2-2- منابع فارسی 27

فصل سوم 29

3- مواد و روش­ها 30

3-1- بررسی فون کنه ­های Eriophyoidea درشهرستان شیراز 30

3-1-1- روش­هاي جداسازی  30

3-1-1-1- روش مستقیم 30

3-1-1-2- استخراج کنه از بافت گیاهی با استفاده از محلول­های مختلف………………….31

3-1-2- نگه­داري 32

3-1-2-1- نگه­داری موقت 32

3-1-2-2- نگه­داری دائمی با استفاده از محلول­های نگه­دارنده 32

3-1-2-3- نگه­داری نمونه ­های گیاهی آلوده به کنه به صورت هرباریومی 32

3-1-3- شفاف ­سازي  33

3-1-4- رنگ­ آميزي  34

3-1-5- تهيه­ ي اسلايد 34

3-1-6- درزگیری اسلاید 35

3-1-7- شناسايي و توصیف 35

3-2- ارزیابی پتانسیل کنه­ ی خارشتر در کنترل بیولوژیکی خارشتر  36

فصل چهارم 41

4- نتایج و بحث 42

4-1- فون کنه­های Eriophyoidea 42

4-1-1- شکل­شناسی 44

4-1-2- واژگان و اختصارات مورد استفاده در شناسایی کنه ­های اریوفید…………………………57

4-1-3- کلید شناسایی خانواده­ هایEriophyoidea ………………………………………………………..61

4-1-4- گونه­ی  Acarolox farsi Kamali & Soleimani………………………………………………67

4-1-5- گونه­ ی  Acarolox n. sp……………………………………………………………………………………..70

4-1-6- گونه­ ی  Aceria alhagi Kamali & Raam………………………………………………………..74

4-1-7- گونه ­ی  Aceria drabae (Nalepa)……………………………………………………………………..77

4-1-8- کنه ­ی برگ لوله­ای انار  Aceria  granati……………………………………………………………79

4-1-9- گونه ­ی  Aceria macrochelus (Nalepa)………………………………………………………….80

4-1-10- گونه­­ ی  Aceria malherbae Nuzacci…………………………………………………………….82

4-1-11- گونه­ ی Aceria  mashhadiensis……………………………………………………………………..85

4-1-12- کنه­ ی گالی زیتون  Aceria oleae (Nalepa)…………………………………………………..88

4-1-13- کنه ­ی گال زگیلی برگ گردو Aceria tristriatus (Nalepa)…………………………..90

4-1-14- گونه­ ی  Acerimina n. sp…………………………………………………………………………………92

4-1-15- کنه ­ی تاولی گلابی  Eriophyes  pyri (Pagenstecher)…………………………………94

4-1-16- گونه ­ی  Shevtenkella ulmi (Farkas)……………………………………………………………..97

4-1-17- گونه ­ی  Tetra n. sp………………………………………………………………………………………..101

4-1-18- گونه­ ی  Tetra glycirrhyza Denizhan et al……………………………………………….104

4-1-19- گونه­ ی Rhyncaphytoptus ficifoliae Keifer………………………………………………107

4-1-2-  ارزیابی پتانسیل کنه­ ی Aceria alhagi در کنترل خارشتر 110

4- 2- بحث 112

4-2-1- فون کنه­ های اریوفید 112

4-2-2- ارزیابی کنه­ ی اریوفید خارشتر، Aceria alhagi، در کنترل بیولوژیکی علف­های هرز  113

4-3- پیشنهادات 113

4-3-1- فون کنه ­های اریوفید 113

4-3-2- ارزیابی کنه­ ی اریوفید خارشتر، Aceria alhagi، در کنترل بیولوژیکی علف­های هرز 113

منابع 114

 

فهرست شکل­ها

شکل 3-1-  سوزن سه صفر مخصوص کار با کنه ­های اریوفید………………………………..31

شکل3-2- لام مقعر مخصوص قرار دادن کنه ­ها برای شفاف­سازی……………………………33

شکل 3-3- قطره­ای از ماده­ی نگه­دارنده در درپوش لوله ­ی سانتریفیوژ میکروپلی پروپیلینی به منظور نگه­داری کنه در آن 33

شکل 3-4-  منطقه­ ی مورد آزمایش……………………………………………………………….36

شکل 3-5- بوته­ های انتخابی در آزمایش………………………………………………………….37

شکل 3-6-  سم­پاشی بوته ­ها با سم نئورون……………………………………………………….37

شکل 3-7- ایجاد محیط ایزوله برای بوته ها………………………………………………………38

شکل 3-8- قطعات جداسازی شده از هر بوته­ی تیمار………………………………………….39

شکل 3-9- اتصال گال­ه ای آلوده به کنه به گیاهان تیمار……………………………………..39

شکل 3-10- قطعات جدا شده از بوته ­های تیمار………………………………………………..40

شکل 4-1- قسمت­های مختلف گناتوزوما…………………………………………………………46

شکل 4-2- ساختار کلی پا در کنه ­های اریوفید………………………………………………………………….46

شکل 4-3- آرایش موهای پیش­ران و ناحیه­ی ژنیتالیا………………………………………….47

شکل 4-4- آرایش موهای پا………………………………………………………………………..48

شکل 4-5- انواع امپودیوم………………………………………………………..49

شکل 4-6- موهای صفحه­ی پرودورسومی………………………………………………………..50

شکل 4-7- ساختار کلی بدن گونه ­ای کنه­ از خانواده­ی Diptilomiopidae………………..51

شکل 4-8- ساختار صفحه­ ی پرودورسومی……………………………………………………….52

شکل 4-9- وجود حفرات بزرگ بر روی صفحه­ی پرودورسومی………………………………52

شکل 4-10- ساختار کلی بدن گونه­ای کنه­ از خانواده ­ی Eriophyidae…………………….54

شکل 4-11- ژنیتالیای ماده…………………………………………………………………………55

شکل 4-12- لوله­ی اسپرماتکایی، اسپرماتکا و آپودم در ژنیتالیای ماده……………………..56

شکل 4-13- سطح شکمی اپیستوزوما در کنه­ی نر…………………………………………….56

شکل 4-14- موهای ژنیتالیایی……………………………………………………………………..57

شکل4-15- ویژگی­های مورد استفاده در شناسایی خانواده­های Eriophyoidea………….64

شکل 4-16- نحوه­ی قرار گرفتن توبرکول­های پشتی و موهای sc………………………66

شکل 4-17- Acarolox farsi Kamali & Soleimani……………………………………….69

شکل 4-18- خسارت Acarolox farsi Kamali & Soleimani…………………………….70

شکل 4-19-……. Acarolox n. sp……………………………………………………………..71

شکل 4-20- خسارت کنه­ی Acarolox n. sp…………………………………………………..72

شکل 4-21- Aceria alhagi Kamali & Raam………………………………………………75

شکل 4-22-  خسارت Aceria alhagi Kamali & Raam…………………………………..76

شکل 4-23- Aceria drabae (Nalepa)………………………………………………………..77

شکل 4-24- خسارت Aceria drabae (Nalepa)……………………………………………..78

شکل 4-25- Aceria  granati…………………………………………………………………….79

شکل 4-26-  خسارت Aceria  granati (Canestrini & Massalongo)…………………80

شکل 4-27-  Aceria macrochelus (Nalepa)……………………………………………….81

شکل 4-28- خسارت Aceria macrochelus…………………………………………………..81

شکل 4-29- Aceria malherbae Nuzacci……………………………………………………83

شکل 4-30- خسارت Aceria malherbae Nuzacci…………………………………………84

شکل 4-31- Aceria  mashhadiensis………………………………………………………….86

شکل 4-32-  خسارت Aceria  mashhadiensis………………………………………………87

شکل 4-33-  کنه­ ی گالی زیتون Aceria oleae………………………………………………..88

شکل 4-34-  خسارت Aceria oleae…………………………………………………………….89

شکل 4-35- کنه­ ی گال زگیلی گردو Aceria tristriatus……………………………………91

شکل 4-36-  خسارت Aceria tristriatus (Nalepa)…………………………………………91

شکل 4-37- Acerimina n. sp……………………………………………………………………93

شکل 4-38- خسارت Acerimina n. sp…………………………………………………………94

شکل 4- 39- Eriophyes  pyri (Pagenstecher)…………………………………………….95

شکل 4-40-  خسارت Eriophyes  pyri (Pagenstecher)………………………………….96

شکل 4- 41-  Shevtchenkella ulmi……………………………………………………………99

شکل 4-42- خسارت Shevtenkella ulmi (Farkas)………………………………………..100

شکل 4- 43- Tetra n. sp………………………………………………………………………..102

شکل 4- 44- خسارت Tetra n. sp……………………………………………………………..103

شکل 4- 45- Tetra glycirrhyza Denizhan et al…………………………………………105

شکل 4- 46- خسارت Tetra glycirrhyza Denizhan et al………………………………106

شکل 4-47- Rhyncaphytoptus ficifoliae Keifer………………………………………..108

شکل 4-48-  خسارت Rhyncaphytoptus ficifoliae Keifer…………………………….109

 

فهرست جدول­ها

جدول 1-1- مناطق و محصولاتی از ایران که خارشتر در آن­ها به عنوان علف هرز مطرح است 8

جدول 4-1- نتایج حاصل از بررسی فونیستیک کنه­ های Eriophyoidea در شهرستان شیراز 42

جدول 4-2- جدول واژگان و اصطلاحات مورد استفاده در شناسایی کنه ­های اریوفید…………..58

جدول 4-3- نتایج حاصل از رهاسازی کنه ی اریوفید خارشتر 111

جدول 4-4- مطالعه­ی فون کنه ­های اریوفید در ایران 112

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − هفت =