پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
طراحی کنترل‌کننده‌ای بر مبنای منطق فازی برای بهبود عملکرد جبرانساز استاتيکی سنکرون :پایان نامه ارشد برق قدرت
doc
تعداد صفحات : 115
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته برق قدرت
79000 تومان


پایان نامه ای که به شما همراهان صمیمی فروشگاه دیجی لود معرفی میگردد از سری پایان نامه های جدید رشته برق و با عنوان طراحی کنترل‌کننده‌ای بر مبنای منطق فازی برای بهبود عملکرد جبرانساز استاتيکی سنکرون در 110 صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد تهیه و نگارش شده است. امیدواریم مورد توجه کاربران سایت و دانشجویان عزیز مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های جذاب مهندسی برق قرار گیرد.

 

چکیده تحقیق طراحی کنترل‌کننده‌ای بر مبنای منطق فازی برای بهبود عملکرد جبرانساز استاتيکی سنکرون :

شبکه‌هاي انتقال سيستم‌هاي قدرت مدرن بدليل افزايش تقاضا و محدوديت در احداث خطوط جديد بطور فزآينده‌اي در حال دگرگوني است. يکي از عواقب چنين سيستم تحت تنشي، خطر از دست دادن پايداري پس از يک اغتشاش مي‌باشد. سيستم‌هاي انتقال جريان متناوب انعطاف‌پذير (facts)، تجهيزات بسيار مؤثري در يک شبکه انتقال براي استفاده بهتر از ظرفيت‌هاي موجود بدون از دست دادن حاشيه پايداري مورد نظر مي‌باشد. ادوات facts همانند جبرانساز استاتيکی سنکرون (statcom) و جبران‌کننده‌ي VAR استاتيکي (svc)، آخرين تکنولوژي تجهيزات کليدزني الکترونيک قدرت در سيستم‌هاي انتقال توان الکتريکي براي کنترل ولتاژ و ضريب توان مي‌باشد. جبرانساز استاتيکی سنکرون  يک کنترل‌کننده‌ي موازي از خانواده‌ي ادوات facts مي‌باشد. جبرانساز استاتيکی سنکرون  ولتاژ را در ترمينال خود با کنترل توان راکتيو جذب شده از؛ يا تـزريق شده به سيـستم قدرت تنظيم مي‌نمايد. زمانيکه ولتاژ سيستم کم است، جبرانساز استاتيکی سنکرون  توان راکتيو توليد مي‌کند و هنگاميکه ولتاژ سيستم زياد است، اين جبرانساز توان راکتيو را از سيستم قدرت جذب مي‌نمايد.

در اين پايان‌نامه کنترل‌کننده‌هاي مختلف جبرانساز استاتيکی سنکرون  يعني مبتني بر منطق فازي و Fuzzy-pi براي بهبود پايداري گذراي سيستم‌هاي دو ماشينه طراحي شده است. کنترل‌کننده‌هاي پيشنهادي تحت محيط نرم‌افزار matlab/simulink پياده‌سازي مي‌شود. نتايج کنترل‌کننده‌هاي مبتني بر فازي و Fuzzy-pi نصب شده با سيستم دو ماشينه، با جبرانساز استاتيکي سنکرون مبتني بر کنترل‌کننده pi مرسوم مقايسه شده است.

کلمات کليدي: پايداري گذرا، جبرانساز استاتيکی سنکرون ، کنترل‌کننده‌ي منطق فازي، عدم قطعيت، ميرايي نوسانات.

 

مقدمه

در سال‌هاي اخير به علت تجديد ساختار در سيستم‌هاي قدرت، بسياري از ويژگي‌هاي اقتصادي و فني صنعت برق در بخش‌هاي مختلف از جمله توليد، انتقال، توزيع و مصرف تحت تأثير قرار گرفته است. اين مسئله بويژه در شبکه‌هاي انتقال که بارگذاري خطوط آنها تا حد حرارتي افزايش مي‌يابد و از محدوده‌ي حاشيه پايداري فعلي خود تجاوز مي‌کند، مطرح مي‌شود. بنابراين براي دستيابي به سطح قابل قبولي از قابليت اطمينان بايد استراتژي‌هاي کنترلي ويژه‌اي بکار گرفته شود که نه تنها در حالت کارکرد عادي سيستم، بلکه پس از ايجاد تغييرات ساختاري قابل ملاحظه مثل خارج شدن واحدهاي توليد، خطوط انتقال و يا تغيير شرايط بار، تداوم تأمين نياز مصرف‌کننده از دست نرود.

دو مسئله‌ي اصلي براي ارتقاء عملکرد سيستم‌هاي قدرت، برنامه‌ريزي و پايدارسازي مي‌باشد. برنامه‌ريزي عبارتست از تنظيم بلند مدت ولتاژها و توان براي برقراري شرايط کاري مورد نظر سيستم (حالت ماندگار) مي‌باشد. عمل پايدارسازي مي‌بايست به صورت پيوسته و در تمامي شرايط کاري سيستم انجام گيرد تا از ناپايدار شدن سيستم جلوگيري شود.

پايداري سيستم‌هاي قدرت به دو صورت پايداري ولتاژ و پايداري زاويه‌‌اي مورد بررسي قرار مي‌گيرد. ناپايداري استاتيکي يا ناپايداري ولتاژ بر اثر تغييرات آهسته و مداوم بار در سيستم قدرت رخ مي‌دهد. پايداري زاويه‌اي در سيستم‌هاي قدرت متناسب با دامنه‌ي اغتشاشات و فرکانس آنها در دو حالت سيگنال کوچک (ديناميک) و گذرا مورد مطالعه قرار مي‌گيرد. چنانچه دامنه‌ي اغتشاشات وارد شده بزرگ باشد، پايداري سيستم تحت عنوان پايداري گذرا مطرح مي‌شود. پايداري گذرا به ساختار سيستم قدرت، نقطه‌ي کار حالت تعادل قبل از اغتشاش و بعد از رفع آن و همچنين به دامنه و مدت زمان اغتشاش وارده بستگي دارد. يک سيستم قدرت پايدار گذرا است اگر سيستم پس از رفع خطا بتواند به حالت تعادل قابل قبول برسد. براي ارزيابي پايداري گذراي سيستم قدرت، حد پايداري يا زمان بحراني رفع خطا (cct) تعيين مي‌شود. هر قدر اين زمان با مدت زمان تداوم خطا فاصله‌ي بيشتري داشته باشد، حاشيه‌ي پايداري سيستم بيشتر خواهد بود. بنابراين پايداري گذرا يک معيار مهم امنيتي در طراحي سيستم‌هاي قدرت مي‌باشد. مباني نظري پايداري گذرا در کتاب‌ها و مراجع متفاوت مورد بررسي قرار گرفته است [1-4].

تمرکز اصلي در اين تحقيق بر روي پايداري گذرا مي‌باشد. روش‌هاي مختلفي براي تجزيه و تحليل پايداري گذرا در سيستم‌هاي قدرت معرفي شده است. يکي از اولين و پرکاربردترين روش‌هاي بررسي پايداري گذرا استفاده از شاخص سطوح برابر است که براساس سيستم تک ماشين- باس بينهايت بوده و از مدل ساده شده‌ي سيستم بهره مي‌گيرد. در اين روش براي بررسي حاشيه‌ي پايداري گذرا يا زمان بحراني رفع خطا حل معادلات ديناميک غيرخطي سيستم ضرورت مي‌يابد. روش رانگ کوتا و اويلر از جمله روش‌هايي است که براي حل اين معادلات بکار مي‌رود [1]. دومين روش، روش مستقيم است که نيازي به حل معادلات ديناميکي سيستم نمي‌باشد و سريعتر از روش اول مي‌باشد. اين روش عمدتاً براساس تجزيه و تحليل پايداري لياپانوف مي‌باشد و به فرم تابع انرژي سيستم بعنوان تابع لياپانوف نياز دارد. اگر تابع انرژي بدست آمده باشد، پايداري سيستم قدرت را مي‌توان با نظارت بر اين تابع و نرخ تغييرات آن بررسي کرد. مدل مبتني بر مشخصات و اندازه‌گيري چندين پارامتر از نقاط ضعف اصلي اين روش مي‌باشد [5].

فاکتورهاي زيادي پايداري گذراي سيستم‌هاي قدرت را تحت تأثير قرار مي‌دهد که برخي از آنها عبارتند از: ثابت اينرسي ژنراتور، خروج ژنراتور در زمان خطا و امپدانس سيستم انتقال پس از رفع خطا مي‌باشد. پايداري گذرا مي‌تواند از طريق پيکربندي مجدد سيستم بهبود يابد. به عنوان مثال کم کردن راکتانس خطوط يا استفاده از ادواتي مثل پايدارساز سيستم قدرت که به عنوان ادوات تکميلي در سيستم تحريک ژنراتور قرار مي‌گيرد و يا ادوات facts که در شبکه انتقال نصب مي‌شود. در اين تحقيق کاربرد جبرانساز استاتيکی سنکرون و طراحي کنترل‌کننده براي آن جهت بهبود پايداري گذراي سيستم‌هاي قدرت مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

پيشرفت‌هاي صورت گرفته در زمينه‌ي ادوات الکترونيک قدرت در اواخر دهه‌ي 80 منجر به ساخت سيستم‌هاي انتقال جريان متناوب انعطاف‌پذير (facts) شد. اين ادوات کنترل‌پذيري ولتاژ و توان را براي افزايش بهره‌وري و پايداري سيستم‌هاي موجود افزايش مي‌دهد [6]. تاکنون کنترل‌کننده‌هاي بسياري براي ادوات facts طراحي شده است. از جمله‌ي اين کنترل‌کننده‌ها مي‌توان به نمونه‌هايي که براي مدل خطي شده در نقاط کار ويژه طراحي شده است، اشاره کرد [7]. ساير موارد شامل کنترل‌کننده‌هاي پيشرفته‌اي است که براي در نظر گرفتن تغييرات نقطه‌ي کار سيستم طراحي مي‌شود. کنترل مقاوم و تطبيقي از جمله روش‌هايي است که براي اين منظور مورد استفاده قرار گرفته است [8-11].

جبرانساز استاتيکی سنکرون  (statcom) يکي از کنترل‌کننده‌هاي موازي ادوات facts مي‌باشد که براي تنظيم ولتاژ و همچنين بهبود پايداري سيستم با تزريق يا جذب توان راکتيو مورد استفاده قرار مي‌گيرد. توان توليد شده يا جذب شده بوسيله جبرانساز استاتيکي سنکرون به ظرفيت خازن مبدل منبع ولتاژ بستگي دارد. براي عملکرد جبرانساز استاتيکی سنکرون  نياز به کنترل سيگنال‌هاي ورودي و خروجي مي‌باشد. چندين کنترل‌کننده از جمله کنترل‌کننده pi و کنترل‌کننده مبتني بر تابع انرژي جهت اجراي استراتژي کنترلي مورد استفاده قرار گرفته است.

در مرجع [12] براي طراحي کنترل‌کننده‌ي جبرانساز استاتيکي سنکرون از رويکرد تابع انرژي استفاده شده است. عملکرد اين کنترل‌کننده به نحوي است که مشتق تابع انرژي سيستم در حضور جبرانساز استاتيکي سنکرون منفي شده است، يعني انرژي سيستم مستهلک مي‌شود. در اين رويکرد از مدل ساده شده‌ي سيستم استفاده شده است و سيستم به صورت تک ماشين- باس بينهايت مي‌باشد. همچنين اين روش در مورد سيستم چند ماشينه بکار رفته و نتايج حاصل از آن بدون اثبات رياضي ارائه شده است. يکي از مهمترين مشکلات روش مستقيم تحليل پايداري گذرا (طراحي کنترل‌کننده براي بهبود پايداري گذرا)، وابستگي اين روش به مدل سيستم قدرت براي تعريف تابع انرژي، بخصوص در مورد سيستم چند ماشينه است. با فرض اينکه معادلات ديناميکي سيستم به درستي مدل شده است و تابع انرژي مناسب نيز تعريف شود، طراحي کنترل‌کننده با اين روش و پياده‌سازي عملي آن بدليل لزوم اندازه‌گيري در نقاط مختلف سيستم بسيار مشکل است.

عدم قطعيت تقريباً در هر سيستم فيزيکي وجود دارد و اين مي‌تواند ناشي از پديده‌هاي مختلف با توجه به ماهيت سيستم، اطلاعات سيستم و يا اندازه‌گيري باشد. سيستم‌هاي قدرت در مقياس بزرگ به شدت غيرخطي است، بنابراين عدم قطعيت قابل توجهي در هر بخش از آن مي‌تواند وجود داشته باشد. در سال 1973 منطق فازي به عنوان ابزاري قدرتمند براي مقابله با اين عدم قطعيت و جهت در نظر گرفتن تجربيات انسان، توسط پروفسور لطفي‌زاده معرفي شد. از آن پس کنترل فازي به سرعت مورد استفاده مهندسين قرار گرفت. اين محبوبيت ناشي از اين حقيقت است که منطق فازي، منطق انسان را در الگوريتم‌هاي کنترلي دخالت مي‌دهد. در ارتباط با اين کنترل‌کننده تحقيقات نظري و تحليلي قابل توجهي انجام شده است [13]. يکي از ويژگي‌هاي اصلي کنترل فازي، توانايي آن براي دريافت خواص سيستم کنترل به صورت کيفي و براساس پديده‌هاي قابل رويت است. پيچيدگي و مشکلات پياده‌سازي کنترل‌کننده‌هاي سنتي باعث مي‌شود که شيوه‌هاي کنترل هوشمند نظير منطق فازي مورد توجه قرار بگيرد. اين تکنيک‌ها به عنوان راه‌حلي براي کنترل سيستم‌هاي داراي خاصيت غيرخطي، تأخير و عدم قطعيت مي‌باشد.

در مرجع [14] کنترل‌کننده منطق فازي براساس اندازه‌گيري توان اکتيو خط انتقال و مشتق آن براي جبرانساز استاتيکي سنکرون طراحي و نتايج شبيه‌سازي با روش مبتني بر تابع انرژي مقايسه شده است. رويکرد منطق فازي، يک روش براي کنترل جبرانساز استاتيکی سنکرون فراهم مي‌کند که مي‌تواند براي طيف گسترده‌اي از تغييرات سيستم قدرت مورد استفاده قرار بگيرد. روش منطق فازي به طراح اجازه ترکيب دانش‌هاي تجربي در تنظيم پارامترهاي کنترل‌کننده مي‌دهد. انتخاب سيگنال‌هاي کنترلي مناسب براي کنترل‌کننده منطق فازي بسيار مهم است. زيرا در طراحي کنترل‌کننده، پاسخ و حساسيت سيستم بطور مستقيم به سيگنال‌هاي کنترلي بستگي دارد [15].

مهمترين رويکردهاي اين تحقيق و کارهاي ارائه شده در اين پايان‌نامه را مي‌توان به صورت زير خلاصه نمود:

  • طراحي STATCOM مبتني بر کنترل‌کننده‌ي PI براي سيستم دو ماشينه.
  • طراحي statcom مبتني بر کنترل‌کننده‌ي منطق Fuzzy براي سيستم دو ماشينه و مقايسه عملکرد آن با statcom مبتني بر کنترل‌کننده‌ي pi .
  • طراحي statcom مبتني بر کنترل‌کننده‌ي Fuzzy-PI براي سيستم دو ماشينه و مقايسه عملکرد آن با statcom مبتني بر کنترل‌کننده‌ي pi .

همچنين ساختار پايان‌نامه بصورت زير مي‌باشد:

  • در فصل اول به معرفي کنترل‌کننده‌هاي موازي ادوات facts ، مزايا و معايب، اصول عملکرد آنها و همچنين به مرور کارهاي انجام شده پرداخته مي‌شود.
  • در فصل دوم ابتدا در مورد مفاهيم پايه در مورد پايداري سيستم‌هاي قدرت و سپس اثر ادوات facts به خصوص statcom بر روي آن بطور مختصر صحبت خواهد شد.
  • در فصل سوم ابتدا در مورد منطق فازي و کنترل‌کننده‌هاي فازي صحبت شده و برخي از مزاياي آنها در مقايسه با کنترل‌کننده‌هاي مرسوم معرفي خواهد شد. پس از آن روش‌هاي پيشنهادي براي کنترل statcom جهت بهبود پايداري گذراي سيستم قدرت ارائه شده و به بررسي مزايا و معايب هر کدام پرداخته مي‌شود.
  • در فصل چهارم شبيه‌سازي کنترل‌کننده‌هاي طراحي شده در فصل سوم با استفاده از نرم‌افزار matlab انجام خواهد شد. روش‌هاي پيشنهادي بر روي يک سيستم دو ماشينه پياده‌سازي مي‌شود. مقايسه نتايج ارائه شده از جمله مواردي است که در اين فصل انجام خواهد شد.
  • نهايتاً در فصل پنجم به بررسي نتايج بدست آمده در اين پايان‌نامه پرداخته و پيشنهاداتي براي ادامه و تکميل تحقيق انجام شده ارائه خواهد شد.

 

فهرست مطالب تحقیق بهبود عملکرد جبرانساز استاتيکی سنکرون :

1- فصل اول: بررسي منابع  1

1-1- مقدمه  2

1-2- کنترل‌کننده‌هاي موازي   5

1-2-1- جبران‌کننده‌ي VAR استاتيکي (SVC) 6

1-2-2- جبران‌کننده‌ي استاتيکي سنکرون (STATCOM) 7

1-2-2-1- اساس عملکرد STATCOM  10

1-2-3- مقايسه‌ي STATCOM و SVC  12

1-3- مروري بر کارهاي انجام شده 13

1-4- خلاصه  18

2- فصل دوم: پايداري سيستم‌هاي قدرت   19

2-1- مقدمه  20

2-2- پايداري زاويه‌ي رتور  22

2-3- منحني توان- زاويه  23

2-4- معادله توان- زاويه  23

2-5- معادله نوسان  24

2-6- معيار سطوح برابر  27

2-7- منحني نوسان  29

2-8- راهبردهاي کلي براي بهبود پايداري گذرا 30

2-8-1- بهبود پايداري گذرا توسط STATCOM   31

2-9- خلاصه  33

3- فصل سوم: مواد و روش‌ها 34

3-1- مقدمه  35

3-2- کنترل‌کننده منطق فازي   35

3-2-1- دلايل استفاده از منطق فازي در سيستم‌هاي قدرت   36

3-2-2- نحوه استفاده از منطق فازي  37

3-2-3- متغيرهاي زباني  38

3-2-4- تابع عضويت   39

3-2-5- طراحي کنترل‌کننده منطق فازي  40

3-2-5-1- فازي‌کننده يا فازي‌ساز 41

3-2-5-2- پايگاه قواعد يا دانش    42

3-2-5-3- موتور استنتاج فازي  43

3-2-5-3-1- روش ممداني  44

3-2-5-4- غيرفازي‌کننده 45

3-2-5-4-1- روش مرکز ثقل  46

3-2-6- مراحل تشکيل يک کنترل‌کننده‌ي منطق فازي  46

3-2-7- طراحي کنترل‌کننده‌اي مبتني بر منطق فازي براي STATCOM   47

3-3- کنترل‌کننده‌ي Fuzzy-PI 50

3-3-1- ضرورت استفاده از کنترل‌کننده Fuzzy-PI 51

3-3-2- طراحي کنترل‌کننده Fuzzy-PI براي STATCOM   51

4- فصل چهارم: نتايج و بحث   57

4-1- مقدمه  58

4-2- شبيه‌سازي سيستم دو ماشينه  59

4-3- نتايج شبيه‌سازي   64

4-3-1- سيستم بدون STATCOM (تحت خطا) 64

4-3-2- سيستم نصب شده با STATCOM مبتني بر کنترل‌کننده PI (تحت خطا) 64

4-3-3- سيستم نصب شده با STATCOM مبتني بر کنترل‌کننده Fuzzy (تحت خطا) 67

4-3-4- سيستم نصب شده با STATCOM مبتني بر کنترل‌کننده Fuzzy-PI (تحت خطا) 70

4-3-5- مقايسه بين STATCOM مبتني بر کنترل‌کننده Fuzzy و کنترل‌کننده PI (تحت خطا) 72

4-3-6- مقايسه بين STATCOM مبتني بر کنترل‌کننده Fuzzy-PI و کنترل‌کننده PI (تحت خطا) 74

5- فصل پنجم: نتيجه‌گيري و پيشنهادات  78

5-1- نتيجه‌گيري   79

5-2- پيشنهادات   80

ضمايم  81

منابع و مأخذ  86

 فهرست جداول

جدول (1-1): مقايسه انواع کنترل‌‌کننده‌هاي facts ……………………………………………………………………………………………………………..5

جدول (2-1): خلاصه‌اي از مهمترين تفاوت‌هاي بين SVC و STATCOM …………………………………………………………………………….13

جدول (1-3): پايگاه قوانين براي کنترل‌کننده فازي براساس ω ………………………………………………………………………………………………..49

جدول (2-3): پايگاه قوانين براي کنترل‌کننده فازي براساس Kp ………………………………………………………………………………………………55

جدول (2-3): پايگاه قوانين براي کنترل‌کننده فازي براساس Ki ……………………………………………………………………………………………….55

جدول (1-4):  مقادير پارامترهاي عناصر قدرت براي پياده‌سازي سيستم دو ماشينه ……………………………………………………………….59

 

فهرست شکل‌ها

شکل (‏1‑1): الف) ساختار مداري SVC ، ب) مشخصه V-I آن  6

شکل (‏1‑2): الف) ساختار مداري STATCOM ، ب) مشخصه‌ي V-I آن  10

شکل (‏1‑3): مقايسه مشخصه‌ي V-I مربوط به SVC و  STATCOM   12

شکل (‏2‑1): طبقه‌بندي پايداري سيستم قدرت   21

شکل (‏2‑2): منحني توان- زاويه ماشين سنکرون  23

شکل (‏2‑3): معيار سطوح برابر براي بررسي پايداري گذرا 27

شکل (‏2‑4): منحني نوسان  30

شکل (‏2‑5): سيستم تک ماشين- باس بينهايت به همراه STATCOM   31

شکل (‏2‑6): تأثير STATCOM بر روي منحني توان- زاويه  32

شکل (‏3‑1): توابع عضويت   40

شکل (‏3‑2): دياگرام بلوکي ساختار کنترل‌کننده‌ي فازي  41

شکل (‏3‑3): بلوک دياگرام سيستم استنتاج فازي  43

شکل (‏3‑4): روش استنتاج ممداني با ورودي‌هاي پردازش شده 45

شکل (‏3‑5): کنترل‌کننده منطق فازي با دو ورودي و يک خروجي  48

شکل (‏3‑6): تابع عضويت ورودي براي ω  48

شکل (‏3‑7): تابع عضويت ورودي براي dω/dt  48

شکل (‏3‑8): تابع عضويت خروجي براي α  49

شکل (‏3‑9): رفتار سيستم فازي براي حالت کنترل فرکانس    50

شکل (‏3‑10): کنترل‌کننده PI در حالت گسسته  51

شکل (‏3‑11): کنترل‌کننده PI در حالت پيوسته  51

شکل (‏3‑12): طرح کنترل‌کننده Fuzzy-PI براي تنظيم‌کننده ولتاژ 52

شکل (‏3‑13): طرح کنترل‌کننده Fuzzy-PI براي تنظيم‌کننده جريان  52

شکل (‏3‑14): کنترل‌کننده Fuzzy-PI براي تنظيم‌کننده ولتاژ با دو ورودي و دو خروجي  52

شکل (‏3‑15): تابع عضويت ورودي براي خطا (error) 53

شکل (‏3‑16): تابع عضويت ورودي براي de/dt  53

شکل (‏3‑17): تابع عضويت خروجي براي Kp 53

شکل (‏3‑18): تابع عضويت خروجي براي Ki 54

شکل (‏3‑19): تابع عضويت ورودي براي خطا 54

شکل (‏3‑20): تابع عضويت ورودي براي de/dt  54

شکل (‏3‑21): تابع عضويت خروجي براي Kp 55

شکل (‏3‑22): تابع عضويت خروجي براي Ki 55

شکل (‏3‑23): رفتار سيستم فازي براي حالت تنظيم‌کننده ولتاژ 56

شکل (‏3‑24): رفتار سيستم فازي براي حالت تنظيم‌کننده جريان  56

شکل (‏4‑1): دياگرام تک خطي سيستم دو ناحيه‌اي بهم پيوسته  58

شکل (‏4‑2): بلوک دياگرام سيستم دو ماشينه بدون STATCOM   60

شکل (‏4‑3): سيستم دو ماشينه با STATCOM مبتني بر کنترل‌کننده PI 61

شکل (‏4‑4): سيستم دو ماشينه با STATCOM مبتني بر کنترل‌کننده Fuzzy  62

شکل (‏4‑5): سيستم دو ماشينه با STATCOM مبتني بر کنترل‌کننده Fuzzy-PI 63

شکل (‏4‑6): انحراف زاويه رتور- زمان  64

شکل (‏4‑7): زاويه بار- زمان  64

شکل (‏4‑8): انحراف زاويه رتور- زمان  65

شکل (‏4‑9): زاويه بار- زمان  65

شکل (‏4‑10): توان راکتيو- زمان  65

شکل (‏4‑11): تغيير Vdc نسبت به زمان  66

شکل (‏4‑12): – زمان  66

شکل (‏4‑13): – زمان  66

شکل (‏4‑14): زاويه α مبدل منبع ولتاژ- زمان  67

شکل (‏4‑15): انحراف زاويه رتور- زمان  67

شکل (‏4‑16): زاويه بار- زمان  68

شکل (‏4‑17): توان راکتيو- زمان  68

شکل (‏4‑18): Vdc– زمان  68

شکل (‏4‑19): – زمان  69

شکل (‏4‑20): – زمان  69

شکل (‏4‑21): زاويه α مبدل منبع ولتاژ- زمان  69

شکل (‏4‑22): انحراف زاويه رتور- زمان  70

شکل (‏4‑23): زاويه بار- زمان  70

شکل (‏4‑24): توان راکتيو- زمان  71

شکل (‏4‑25): Vdc– زمان  71

شکل (‏4‑26): – زمان  71

شکل (‏4‑27): – زمان  72

شکل (‏4‑28): انحراف زاويه رتور- زمان  72

شکل (‏4‑29): زاويه بار- زمان  72

شکل (‏4‑30): توان راکتيو- زمان  73

شکل (‏4‑31):  Vdc– زمان  73

شکل (‏4‑32): – زمان  73

شکل (‏4‑33): زاويه α مبدل منبع ولتاژ- زمان  74

شکل (‏4‑34): انحراف زاويه رتور- زمان  74

شکل (‏4‑35): زاويه بار- زمان  75

شکل (‏4‑36): توان راکتيو- زمان  75

شکل (‏4‑37): Vdc– زمان  76

شکل (‏4‑38): – زمان  76

شکل (‏4‑39): – زمان  77

 فهرست اختصارات

ACAlternating Current
ANFISAdaptive Network Fuzzy Inference System
CCTCritical Clearing Time
COACentre of Area
DCDirect Current
FACTSFlexible AC Transmission Systems
FLFuzzy Logic
GTOGate Turn-off Thyristor
HTGHydraulic Turbine and Governer
IEEEInstitute of Electrical and Electronics Engineers
IGBTInsulated Gate Bipolar Transistor
IGCTIntegrated Gate Commutated Thyristor
LQRLinear-Quadratic Regulator
NBNegative Big
NVBNegative Very Big
PBPositive Big
PCCPoint of Common Coupling
PIProportional Integral
PODPower Oscillation Damping
PSOParticle Swarm Optimization
PSSPower System Stability
PVBPositive Very Big
PWMPulse Width Modulation
SILSurge Impedance Loading
SMESSuperconductive Magnetic Energy Storage
SMIBSingle Machine Infinite Bus
STATCOMStatic Synchronous Compensator
SVCStatic VAR Compensator
VSCVoltage Source Converter
ZZero

 

فهرست نمادها

VoutAC Output Voltage
VacAC System Bus Voltage
PaAccelerating Power
pActive Power
mAngular Moment of Rotor
A1Area of Acceleration
A2Area of Deceleration
δcCritical Clearing Angle
PeElectrical Power
eError
αFiring Angle
ωGenerator Speed
HInertia Constant
KiIntegral Gain
δLoad Angle
IqMeasured Current of STATCOM
VmeasMeasured Voltage of STATCOM
PmMechanical Power Input
jMoment of Inertia of Rotor
δ0No Load Angle
KpProportional Gain
de/dtRate of Change of Error
dω/dtRate of Change of Generator Speed
qReactive Power
Iq-refReference Current of STATCOM
VrefReference Voltage of STATCOM
IacSTATCOM Output AC Current
Va,secTransformer Secondary Voltage
VdcVoltage Across DC Capacitor
Va , IaVoltage and Current of Bus B4

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا مشکل شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =