پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی عوامل موثر بر اعتماد به عملکرد روابط عمومی قوه قضائیه در شهر تهران : پایان نامه ارشد حقوق عمومی
doc
تعداد صفحات : 115
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته حقوق عمومی
99000 تومان


رشته حقوق در میان داوطلبان رشته انسانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع “ بررسی عوامل موثر بر اعتماد به عملکرد روابط عمومی قوه قضائیه در شهر تهران ” برای شما عزیزان فراهم شده است. همچنین شما می توانید در میان مجموعه کامل از پایان نامه های رشته حقوق که  گرداوری شده ، مناسب ترین پایان نامه را تهیه کنید و از آن به نحو احسن بهره مند شوید. برای راحتی شما دانشجویان گرامی ، پایان نامه ها در قالب ورد Word بوده و کاملا قابل ویرایش است.

 

چکیده پایان نامه بررسی عوامل موثر بر اعتماد به عملکرد روابط عمومی قوه قضائیه در شهر تهران :

تحقیق حاضر به بررسی عوامل موثر بر اعتماد  به عملکرد  روابط عمومی قوه قضائیه  در شهر تهران می پردازد . متغیر وابسته در این تحقیق اعتماد شهروندان تهرانی به عملکرد روابط عمومی قوه قضائیه است که با ابعاد صداقت ، صراحت ، سهیم کردن ، تمایلات همکاری جویانه ، اطمینان مورد سنجش قرار گرفته است متغیر های مستقل در این تحقیق  عبارتند از:  پایگاه اقتصادی اجتماعی ، احساس امنیت ، میزان رضایت از عملکرد قوه قضائیه ، پاسخگوئی عمومی و میزان استفاده از رسانه ها .

به منظور بررسی اعتماد شهروندان به عملکرد روابط عمومی قوه قضائیه ، 400 نفر از شهروندان بالای 20 سال ساکن  مناطق  1 ، 6 ، 9 ، 14، 20 تهران  به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند . این تحقیق به روش پیمایش و با ابزار پرسشنامه که در قالب مقیاس لیکرت سازماندهی شده ، انجام پذیرفته است که داده های حاصل از پرسشنامه با استفاده از روش های آماری در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد توصیف و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است، به منظور آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون F ،  ضریب همبستگی پیرسون در سطح  0.05 => P و تجزیه رگرسیون و تحلیل مسیر  استفاده شده است .

نتایج تحقیق حاکی از وجود رابطه معنی دار بین متغیر های  پایگاه اقتصادی اجتماعی ، احساس امنیت ، میزان رضایت از عملکرد قوه  قضائیه ، پاسخگویی عمومی ، میزان استفاده از رسانه های جمعی با اعتماد به عملکرد روابط عمومی قوه قضائیه است  و نیز تفاوت  معنی داری در میزان اعتماد به عملکرد روابط عمومی قوه قضائیه به تفکیک استفاده از انواع رسانه وجود دارد ولی تفاوت معنی داری در بین دو گروه جنسیت زنان و مردان با میزان اعتماد به عملکرد روابط عمومی قوه قضائیه وجود نداشت .

نتایج کلی تحقیق در قالب تجزیه رگرسیونی  نشان داد که عمده ترین متغیر های تأثیر گذار بر حسب میزان همبستگی بر اساس اولویت عبارتند از : پاسخ گویی عمومی با وزن بتای (0.40)؛ رضایت از عملکرد قوه قضائیه با وزن بتای (0.24 )؛  احساس امنیت با وزن بتای    (0.17 )؛  پایگاه اقتصادی اجتماعی با وزن بتای (0.06- )؛ میزان استفاده از رسانه های داخلی با وزن بتای  (0.03 ) ؛ میزان استفاده از رسانه های خارجی با وزن بتای (0.02- ) که در کل میزان ضریب همبستگی تصحیح شده برابر0.50 می باشد که نشان گر تبیین 50 درصد از تغییرات متغیر وابسته توسط مجموع متغیر های مستقل می باشد . ضمن آنکه بر اساس مقدار ضریب همبستگی چند گانه با  0.71 R =  ؛ همبستگی بالائی بین مجموع متغیر های مستقل و متغیر وابسته وجود دارد.

 

بیان مسأله :

 در طی دهه­ گذشته مسأله­ اعتماد و اعتبار، یکی از پراهمیت ­ترین چالش ­هایی بوده است که سازمان­ها در همه­ نقاط جهان با آن روبه­رو بوده ­اند. برای پرداختن به این مسئله­ پیچیده و مهم، بسیاری از شرکت­های موفق، برای گرفتن مشاوره و توصیه به روابط عمومی روی آورده­اند.( رایت ، 82 :87)

نقش روابط عمومي و ارتباطات قوه قضائیه به عنوان مرجع اطلاع رساني و اطلاع يابي از محاكم و دادسراهاي رسيدگي كننده به پرونده هاي مطروحه و انعكاس منفي و يا مثبت از روند رسيدگي به برخي پرونده ها و مركز ثقل دستگاه و افكار عمومي، بسيار مهم و اساسي است. ( تقی آبادی ، 10/7/1390)

اطلاع رسانی در قوه قضاییه از یک سو دامنه بسیار وسیع و گوناگونی دارد و هم از حساسیت خاصی برخوردار است و به عنوان یکی از ابزارها و راهکارهای بسیار موثر در تحقق عدالت قضایی که همه جامعه از دستگاه قضایی انتظار دارند به شمار می رود.

امروزه اهميت  اطلاع رسانی و نقش روابط عمومی بر کسی پوشیده نیست راي صادره از سوي يك دادگاه ممكن است تغييراتي را چه در اجزا و چه در كليت جامعه و يا نظام ايجاد نمايد و اثرات مطلوب و يا نامطلوبي را بر جاي گذارد. اين موضوع زماني دو چندان  دارای اهمیت مي گردد كه تشكيلات قضايي در اطلاع رساني، خود را با سدي عظيم از موانع مانند رعايت قوانين و مقررات، آبرو و حيثيت افراد،  بي طرفي و اصل تساوي حقوق مخاطبان روبه رو مي بينند.

لذا ضروری است روابط عمومي دستگاه قضايي در دو محور اساسي اطلاع رساني واطلاع يابي از مخاطبين خود گام بر دارد و در فرآيند ارتباطي مسائل حقوقي و نظرات و انتقادات مفيد مردم را نسبت به عملكرد و برنامه هاي دستگاه قضايي به سياست گذاران انتقال دهد و آنان بايد بدانند مخاطبين خود چگونه مي انديشند، چه ديدگاهي دارند و چه ميزان رضايت و اعتماد دارند؟

از سوي ديگر روابط عمومي بايد توانايي و قابليت انتقال پيام و خواسته ها را براي مخاطبين خود داشته باشد. دستگاه قضايي در اطلاع رساني خود بايد در مخاطب و مردم اين اطمينان را ايجاد نمايد كه براي خود حرف نمي زند و نمي خواهد بگويد كه حق با كيست؟ بلكه هدف او اطلاع رساني به مردم و بيان اين مطلب است كه حق چيست؟ زيرا اطلاع رساني قضايي همانند يك كار فرهنگي است كه با برنامه ريزي تدريجي و توضيحي و ارائه نظريات حقوقي همگام با كار عملي قضايي با جامعه و نحوه رسيدگي به   پرونده هاي مطروحه و مهم با جريان سازي حقوقي جامعه، دستگاه قضايي را به سيستمي تبديل كند كه هيچ كس نتواند نقش آن را در جامعه ناديده بگيرد.

هر پرونده مطروحه در دستگاه قضايي باعث حيثيت نظام سياسي، اجتماعي و… كشور محسوب مي گردد لذا اهميت برخي از پرونده ها و نحوه رسيدگي به آن داراي ويژگي خاصي است و از آنجايي كه هميشه در محاكم قضايي دو طرف پرونده هريك به تنهايي خود را محق و ديگري را ناحق مي دانند قضاوت بين افراد بسيار مشكل است زيرا هر دو طرف عالم به قضيه و قاضي جاهل به پرونده است.

 

اكتفا به انجام كارهاي اداري و رسيدگي به پرونده ها در محاكم بدون اطلاع رساني و تبليغ درست، كاري غلط و ناروا است زيرا اگر تبليغ درست و اطلاع رساني صحيح صورت نگيرد، به ضد تبليغ بدل خواهد شد و بازتاب منفي بر جاي خواهد گذاشت، كه در اين صورت سه خطر عمده دستگاه قضايي را تهديد مي كند:

۱) غلبه شعارهاي بي محتوا و كشانده شدن ذهن هاي متوجه و هوشمند به بي اعتمادي و بي تفاوتي كه خطر بزرگي است.

2) نفوذ افكار عمومي غلط و بيگانه، به اين معنا كه اگر فكري در محيطي بيفتد، مي تواند نفوذ كند.
۳) كج فهمي همراه با شعارهاي حق طلبي كه از طرف افراد سودجو و فرصت طلب سر داده مي شود و با استفاده از برخي جريانات باعث القائات منفي و نادرست در دستگاه قضايي مي شود كه بدي آن چندين برابر خواهد بود.  ( تقی آبادی ، 7/10/1390 )

بر این اساس، تحقيق حاضر با توجه به اهميت موضوع، به دنبال پاسخگويي به اين مسأله است كه : در حال حاضر میزان اعتماد شهروندان تهرانی به عملکرد روابط عمومی قوه قضائیه ( با تاکید بر عملکرد اطلاع رسانی روابط عمومی)  در چه سطحي است؟ و عوامل موثر بر این اعتماد چیست؟

 

  اهمیت و ضرورت انجام تحقیق:

در رواياتي كه از معصومین (عليهم السلام )  نقل شده است  مي توان  ضرورت  موضوع را  دريافت  كه در اینجا براي نمونه اشاره می شود :

جلب اعتماد يكي از وظايف اصلي هر مدير و مسئول است . امیر المومنین (ع)  خطاب به مالك اشتر مي فرمايد : چنان چه سوء تفاهمي به وجود آيد موظف است كه جهت رفع سوء تفاهم فوراً اقدام و اعتماد از دست رفته را مجدداً كسب كند و راه آن تعيين و آشكار نمودن اسباب سوء تفاهم و موجبات عدم موفقيت در رفع نيازمندي هاي جامعه و مردم است كه با توضيحات لازم و  بيان مشكلات سر راه بالاخره ملت و رعيت آگاه و روشن  مي گردند و با روشن شدن  آنان به طور قطع سوء تفاهم و اعتماد از دست رفته مجدداً باز می گردد.  (الوانی، 1380 : 55 )

در خصوص اهمیت  اعتماد  حضرت علي (عليه السلام) در نامة خود به مالك اشتر ( ره ) مي فرمايند :

اگر رعيت بر تو گمان ستم برد، عذر خود را آشكارا با آنان در ميان گذار، و با اين كار از   بدگماني شان در آي، كه بدين رفتار، نفس خود را به فرمان آورده باشي وبا رعيت مدارا كرده و حاجت خويش را برآورده و رعيت را به راه راست واداشته اي. ( نهج البلاغه ، خطبه 53 )

بنابراين اعتماد به ميزاني اهميت دارد كه حضرت علی (ع) به مالك دستور می دهند اگر در اثر گمان مردم اعتماد به تو آسيب ديد بايد توضيحات لازم واطلاعات كافي (مشتمل بر دلايل اقدامات خودت را ) به صورت واضح و آشكار به آنان اعلام نمايي تا سوء تفاهم از بين رفته و اعتماد تضعيف شده دوباره ترميم گردد.

در جمهوری اسلامی ایران ، نظام قضائی برگرفته از مبانی دین مبین اسلام و قانون اساسی ، دارای  ویژگی های منحصر به فردی است . بهره جستن از اصول و تعالیم الهی اسلام ، استقلال دستگاه قضائی ، دامنه وسیعتر مسئولیت ها و وظایف قضائی ، وظیفه نظارت بر دستگاههای دولتی و اجرایی برای تحقق عدالت در جامعه و دارا بودن سازمان های تابعه ای چون سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی ، سازمان بازرسی کل کشور ، دیوان عدالت اداری و چندین سازمان دیگر ، نظام قضائی ایران را از سایر   نظام های قضائی دنیا متمایز می نماید . بدیهی است که چنین نظام قضائی ، اطلاع رسانی با ویژگی های خاص خود را می طلبد . در بسیاری از موارد ممکن است دستگاه قضائی ؛ عدالت را اجرا نماید ، ولی بر اثر عدم آگاهی ذینفعان و مردم یا اطلاع رسانی نادرست مسئولین قضائی و در برخی موارد اطلاع رسانی هدفمند مغرضان با اهداف مختلف ، موضوع به گونه ای وارونه جلوه نماید و احساس ظلم وبی عدالتی در مردم به وجود آید . مطمئناً اطلاع رسانی دقیق ، شفاف ، مدبرانه ، تخصصی ، فنی ، علمی ، محکم و   مستدل ، بدور از شائبه سیاسی و جناحی بودن ، با استفاده از روش های متناسب و مبتنی بر استانداردهای لازم در مباحث قضائی و احکام صادره و نیز خدمات و دستاوردهای نظام قضائی اسلامی ، ابزار و اهرمی برای تحقق عدالت قضائی و اسلامی و ایجاد احساس عدالت و امنیت در جامعه و اعتماد مردم خواهدبود . (صدر نوری ؛ 1386 : 2 )

در عرصه بین المللی نیز ، عدم اطلاع رسانی درست و ناآگاهی جوامع بین المللی از ماهیت و ابعاد نظام قضائی جمهوری اسلامی ایران و قابلیت ها و دستاوردهای آن ، فشارها ، جوسازی ها و انتقاد برخی کشورها و نهادهای بین المللی را در مباحثی چون حقوق بشر ، حقوق زنان و کودکان ، تروریسم و امثالهم به دنبال داشته است . هرچند بسیاری از فشارها و جو سازی ها ، ناشی از اهداف سیاسی زورمداران است ، اما مطمئناً اطلاع رسانی صحیح و به هنگام و آگاهی بخشیدن هدفمند ، می تواند ضمن کاهش فشارها ، حمایت جوامع مختلف داخلی و خارجی را به دنبال داشته باشد .( همان)

موضوع اعتماد مردم به عملکرد روابط عمومی قوه قضائیه، از زمینه های مهم تحقیقاتی است که در ایران مورد توجه پژوهشگران علوم ارتباطات قرار نگرفته است . رصد كردن دائم وضعيت اعتماد مردم به عملکرد روابط عمومی قوه قضائیه به عنوان يكي از ابزارها و پشتوانه هاي موفقيت قوه قضائیه از ضرورت هاي سازماني است كه پيوسته بايد صورت پذيرد و مسئولان و برنامه ريزان سازماني از نتايج آن در حفظ و افزايش اعتماد به قوه قضائیه بهره گيرند. از آنجا كه اعتماد به سختي به دست مي آيد، اما به راحتي و با يك اتفاق از دست مي رود و وقتي تبديل به بی اعتمادی شد تغييرآن بسيار دشوار است بنابراين توجه دائمي به نگرش مردم موجب آگاهي بيشتر نسبت به عملكرد روابط عمومی قوه قضائیه  و پيشگيري از كاهش اعتماد مردم مي شود.

در این خصوص دادستان عمومی و انقلاب تهران عباس جعفری دولت آبادی در یادداشتی تحت عنوان    ” فریاد سکوت ” اظهار داشت : در دوراني که «اقتدار» و «اعتماد عمومي» دو راهبرد اصلي قوه قضائيه اعلام شده است توجه به نقش بي بديل رسانه ها و استفاده قوه ‏قضائيه از ظرفيت آنان و بها دادن به سياست اطلاع رساني در تحقق سياست هاي اعلامي ضروري است. اقناع افکار عمومي و جلب اعتماد مردم به قوه قضائيه، از جمله سياست هايي است که در مورد آن وفاق وجود دارد و ‏ضرورت دارد در طراحي سياست هاي اطلاع رساني قوه قضائيه مورد توجه قرار گيرد

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − هفت =