پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
مراحل اطلاع‌یابی اينترنتی مطابق با مدل الیس : دانلود پایان نامه ارشد رشته کتابداری و اطلاع رسانی
doc
تعداد صفحات : 105
پایان نامه کارشناسی ارشد
کتابداری
79000 تومان


رشته کتابداری و اطلاع رسانی با توجه به رسالت مهمی که دانشجویان ان در انعکاس غنای فرهنگی کشور عزیزمان دارند مطمئنا یکی ازشاخه مهم علوم انسانی میباشد. سایت دیجی لود در ادامه سری پایان نامه های مقطع کارشناسی ارشد ، رساله ای را معرفی مینماید با عنوان مراحل اطلاع‌یابی اينترنتی مطابق با مدل الیس   که در 105 صفحه با فرمت Word ( قابل ویرایش) نگارش شده است .دیجی لود امیدوار است تا این سری از پایان نامه های آماده نیز مورد توجه شما کاربران عزیز قرار گیرد

 

چکیده پایان نامه مراحل اطلاع‌یابی اينترنتی مطابق با مدل الیس :

هدف این پژوهش بررسی رویکردهای به‌کار گرفته توسط اعضای هیأت علمی دانشکده فنی‌و‌مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در هر یک از مراحل اطلاع‌یابی اينترنتي مطابق با مدل الیس است. روش پژوهش، پیمایشی و از نوع کاربردی و ابزار پژوهش، پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته بر اساس شش ویژگی مدل رفتار اطلاع‌یابی الیس است. ویژگی‌های شروع، پیوندیابی، مرور، تمایزیابی، نظارت و استخراج که برای هر یک، گویه‌هایی طراحی و به پرسش گذاشته شد. از بین جامعه آماری 116 نفری اعضای هیأت علمی، تعداد 67 نفر(شامل 4 زن و 63 مرد) به پرسشنامه‌های ارسالی پاسخ دادند.

سوال اصلی این پژوهش، پرسش از تطابق رفتار اطلاع‌یابی اینترنتی جامعه پژوهش با الگوی رفتار اطلاع‌یابی الیس است. نتایج بدست آمده نشان داد که این تطابق برقرار بوده و يافته‌ها قويّاً آنرا تأييد و رویکردهای بکار گرفته شده توسط جامعه پژوهش منطبق بر ویژگی‌های رفتار اطلاع‌یابی الیس مي‌باشد. نتايج حاكي از تطابق بيش از 60 درصدي در سطح معني‌داري 5%  و حتي 1% است. این یعنی جامعه پژوهش از مدل و الگویی نادانسته اما پذیرفته‌شده  در رفتار اطلاع‌یابی اینترنتی تبعیت می‌کند و مبیّن رفتارها و رویکردهای هدفمند برای موفقیت در جستجوی اینترنتی و حصول به منابع و مدارک است. اطلاع از زمینه کلی نیازهای اطلاعاتی در ابتدای جستجو با نرخ 98 درصد موافق در مقابل 1 درصد مخالف، بررسی و مطالعه مرتب مجلات و کتاب‌های الکترونیکی با نرخ 49 درصد موافق در مقابل 19 درصد مخالف، آشنائی با معیارهای ارزیابی منابع و ملاک‌های اعتبار با نرخ 61 درصد در مقابل 16 درصد مخالف، استفاده از موتورهای جستجوی عمومی با نرخ 96 درصد در مقابل 2 درصد مخالف، استفاده از موتورهای جستجوی تخصصی با نرخ 66 درصد در مقابل 13 درصد مخالف، موفقیت در نائل شدن به هدف در جستجوی اینترنتی با نرخ 83 درصد در مقابل 4 درصد مخالف، داشتن بایگانی منظم از اطلاعات در صندوق پست الکترونیکی با نرخ 50 درصد در مقابل 37 درصد مخالف، گرایش به تهیه چاپ از اسناد و مدارک یافته شده در جستجوی اینترنتی با نرخ 49 درصد در مقابل 29 درصد مخالف از برخی آگاهی‌های فرعی پژوهش حاضر می‌باشد.

کلمات کلیدی:

رفتار اطلاع‌یابی، رفتار اطلاع‌یابی اینترنتی، اطلاع‌یابی، اعضای هیأت علمی، مدل رفتار اطلاع‌یابی الیس

 

مقدمه

با گسترش خدمات دسترسی و امکان استفاده از شبکه جهانی وب و زمینه‌های نسبتاً مساعد بهره‌گیری از این خدمات در کشور، دامنه‌های مختلفی از انواع ارتباطات مجازی و تبادل اطلاعات فراهم شده است. امروزه همه مردم به‌طور بالقوه کاربران اینترنت و وب به‌شمار می‌آیند و کمتر خانواده‌ای را حتی با حداقل امکانات می‌توان یافت که فردی با مهارت‌های جستجوی اینترنتی در آن نباشد.

با ظهور اینترنت و گسترش شبكه ي جهاني وب امكان جستجو و بازیابی اطلاعات از خانه يا محل كار براي كاربران فراهم گرديد. فراگيري مهارت‌هاي اطلاع‌یابی كه در گذشته جزو وظايف كتابداران و متخصصان اطلاع‌رساني به‌شمار مي‌رفت، براي عموم كاربران الزامي شده است (بلکین و همکاران، 1982).

وب جهان‌گستر به شکل وسیع در حال خدمت‌رسانی به نیازهای اطلاعاتی کاربران است. رسالت کتابداران و اطلاع‌رسانان در این بین به عنوان واسطی بین کاربران و نظام‌های الکترونیکی و سایبری در توجه به جنبه‌های عوامل انسانی تعیین کننده است (قدمي، 1389).

استفاده از رايانه به‌ویژه پايگاه‌هاي اطلاعاتي، جزء جدایی ‌ناپذیر زندگي انسان در عصر حاضر به‌شمار مي‌رود. هر چه بر حجم اطلاعات موجود در اينترنت و شبکة جهاني وب افزوده مي‌شود، كاربران با مشكل انتخاب منابع مناسب مواجه خواهند شد (فتاحی و اعظمی، 1388).

محيط‌هاي اطلاع‌يابي جديد به واسطة استفاده از فن‌آوري‌هاي نوين، از قابليت‌هاي بسيار مناسبي در مقايسه با محيط‌هاي سنتي برخوردارند. مطالعة رفتار كاربران در فرايند اطلاع‌يابي و در تعامل با محيط‌هاي اطلاعاتي جديد، توجه بسياري از پژوهشگران را به خود جلب كرد . اطلاع‌يابي روندي است كه در آن، بشر هدفمندانه تلاش مي‌كند كه موقعيت دانش خود را تغيير دهد (مارچیونینی،1995).

 

  بیان مسئله

مشکلی که در آموزش رفتار اطلاع‌یابی وجود دارد عدم اطلاع از رفتارها و رویکردهای به‌کارگرفته شده توسط کاربران جامعه مورد نظر است. مدل‏های اطلاع‏یابی سعی می‏کنند روندی را که یک‏ کاربر برای رفع نیاز اطلاعاتی خود دنبال می‏کند، توصیف نمایند. تاكنون مدل‌هاي رفتاراطلاع‌يابي گوناگوني به ‌وسیله پژوهشگران ارائه شده‌اند كه از جمله مي‌توان به مدل رفتاراطلاع‌يابي مارچيونيني(1998)، كولثاو(1988)، بلكين(1982)، اليس(1989)، تيلور(1968) و ويلسون(1999) اشاره كرد كه تمركز آنها بر كاربراست. این تلاش بدنبال تحول در ماهیت رویکرد تحلیل به ظهور رسید که در این تحقیق از مشهورترین و پرکاربردترین مدل در ارزیابی‌ها یعنی مدل الیس استفاده می‌شود. با استفاده از این مدل می‌توان هرگونه فعالیت اطلاع‌یابی را توصیف کرد. برخی از موارد مانند اطلاع از زمینه کلی نیازهای اطلاعاتی و آشنائی با معیارهای ارزیابی منابع و ملاک‌های اعتبار نیز در غالب آن قابل تشریح خواهد بود.

از تأثیرگذارترین اقشار در تعاملات علمی هر جامعه‌ای، جامعه فرهیخته دانشگاهی به خصوص اعضای هیأت علمی و اساتید دانشگاهی هستند. در بررسی و مطالعه سیر سیال و دائماً در حال دگرگونی جریان علمی، از گزینه‌های مناسب جهت پژوهش، رفتار اعضای هیأت علمی دانشگاهی است. به عبارتی بدنبال پاسخ به اين پرسش كه کنش و واکنش‌های ایشان در اطلاع‌یابی اینترنتی و استفاده از شبکه جهانی وب برای دسترسی به اطلاعات با چه رویکردها و راهبردهایی همراه است؟

در پژوهش حاضر به این موضوع پرداخته می‌شود که آیا اساساً رفتار اطلاع‌یابی جامعه پژوهش متناظر با مدل الیس بر یک نظام و مراتب معینی(در اینجا مدل الیس) استوار است؟ البته در این شرایط زمانی که الگوهایی را در دست داشته و می‌توانیم از آنها به عنوان یک معیار سنجش و ارزیابی استفاده نمائیم. آگاهی از رفتار اعضای هیأت علمی که از به روزترین افراد و برخوردارترین مردم به لحاظ دسترس پذیری هستند، در تأمین نیازهای اطلاعاتی از میان انبوهی از اطلاعات در اینترنت، از ضروری‌ترین مباحث در این زمینه است. در شرایطی که اینترنت یکی از راه‌های منتخب جامعه دانشگاهی برای دستیابی به منابع و مراجع اطلاعاتی است. سهولت در دسترسی بدون محدودیت زمانی نسبت به مراکز دیگر اطلاع‌رسانی و اطلاع‌یابی مانند کتابخانه‌ها، سرعت در به روزرسانی اطلاعات، امکان ایجاد تعاملات یک یا چند نفره، از جمله مزایایی است که گرایش به سمت استفاده از اینترنت را گسترش داده و محبوب کرده است.

توانایی اعضای هیأت علمی در حصول به مایحتاج علمی و پژوهشی با استفاده از الگوهای پذیرفته‌شده  علمی و یا در قالب این نوع از مدل‌ها(در این پژوهش مدل رفتار اطلاع‌یابی الیس) برای استفاده بهینه و دسترسی سریع به اطلاعات از انگیزه‌های انجام پژوهش محسوب می‌شوند. که در آن به تبیین رفتار و رویکرد کلی نمونه پژوهش در اطلاع‌یابی اینترنتی در هر یک از مراحل غیر ترتیبی مدل الیس شامل شروع، پیوندیابی، تورق، تمایزیابی، نظارت و استخراج پرداخته خواهد شد.

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، میتوانید از کلیه کارتهای عضو شتاب  استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 16 =