پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
معماری گنبد سلطانيه در گذرگاه هنر : دانلود تحقیق رشته معماری
doc
تعداد صفحات : 68
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته معماری
19000 تومان


تحقیق رشته معماری با فرمت WORD و در ۶۸ صفحه با موضوع معماری گنبد سلطانيه در گذرگاه هنر نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این گزارش آمده است:

معماری گنبد سلطانيه در گذرگاه هنر

مقدمه :

مزار سلطان محمد خدابنده ( ۱۷- ۱۲۰۴ ميلادي ) در سلطانيه , بنايي با گنبد عظيم و محوطه اي كوچك براي مزار . اين بنا داراي پوشش دو لايه است ولي خاصيت عيني گنبد آن طور است كه ارتفاع گنبد خيلي كمتر از آنچه كه هست به نظر مي رسد .

ساختمان اصلي به صورت هشت گوش بوده در زاويه ها مناره برج مانند زيبائي بنا شده است . د رمورد ساختمانهاي متفرقه اين دوره مي توان از نوشته هاي جهانگرداني چون ماركوپولو يلهم و روبروك و ابن بطوطه كمك گرفت .

در نوشته اين جهانگردان بناهائي با عظمت و افسانه وار وصف شده است كه هنرمندان غرب توانسته اند با تجسم آن زيباترين آثار نقاشي و ادبي را بيافرينند .

مقبره اولجاتيو در سالطانيه متعلق به ۷۰۵-۷۱۳ هجري قمري را مي توان نمونه كاملي از ساختمان با گنبد تركيم دانست. اين بنا فقط در مدت ۹ سال ساخته شده و داراي ميفيت و خصوصيات تحسين آميزي است . اين بنا از يك هشت وجهي كه قطر داخلي آن قريب ۲۶ متر و فاصله دو وجه خارجي ۴۲متر تكيل شده است. بر روي اين هشت وجهي در بالا ,گنبدي به شكل چمانه بر روي مقطع دايره اي شكل كه قطر آن تقريبا همان ۲۶ متر است قرار گرفته , نوك گنبد تا كف زمين ۵۰ متر ارتفاع دارد اين گنبد بر روي ساقه اي مرتفع با ابهت خاص برافراشته شده است .

تفضيل معماری گنبد سلطانيه در گذرگاه هنر :

اين گنبـــد مرتفع كه داخل باروي سلطانيه قرار گرفته بنايي است مثمن ] هشت گوش [ كه طول هــر ضلع آن برابر هشتاد گز بوده و گنبد فراز اين بنــا ۱۲۰ گز ارتفــاع دارد . كه اعجاب و تحسين ارباب فن را برمي انگيزاند .

به مناسبت پايان بناي عظيم سلطانيه قصيده مفصل و معروفي به وسيله شهاب الدين عبداله شيرازي ملقب به وصاف الحضيره در وصف اين بنا سروده شده كه در روز افتتاح بنا ] آرامگاه فعلي اولجاتيو [  در حضور سلطان قرائت شده مطلع آن قصيده با اين ابيات شروع مي شود :

وضع سلطانيه گوئي كه سپري است برين يا بهشتي است مشكل شده بر روي زمين خلد گردونش چه خواني تو كه درزيب وعلو خود قياسي نكند عقل نه برآن نه بر اين

فلك ازكنگره قلعه اورانگرد                 كله اش از كشش قصر درافتد درحين

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایلبرای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 20 =