پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
مطالعه‌ی ساختاری و مضمونی نقش و رنگ در نگاره ‌”گذر  سیاوش  از  آتش” : پایان نامه ارشد صنایع دستی
doc
تعداد صفحات : 93
پایان نامه کارشناسی ارشد
صنایع دستی
همراه با جداول ، اشکال
79000 تومان


هر دانشجویی که در مقطع تحصیلات تکمیلی، که شامل دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است، مشغول به تحصیل باشد، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همۀ ما می دانیم که نوشتن یک پایان نامۀ خوب و دفاع کردن از آن آرزو و خواستۀ قلبی هر دانشجویی است، ولی شرایط موجود سبب شده است که متاسفانه هر روز از تعداد پایان نامه های کم نقص و خوب و استاندارد کاسته شود. همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند. در همین راستا ما سعی کردیم پایان نامه های کارشناسی ارشد برتر از دانشگاه های معتبر کشور را برای کمک در نگارش پایان نامه به شما معرفی نماییم . تیم پرتلاش دیجی لود این بار برای شما پایان نامه ای با موضوع “ مطالعه‌ی ساختاری و مضمونی نقش و رنگ در نگاره ‌”گذر سیاوش از آتش”  (از دوره آل اینجو تا قاجار )

” به ارمغان آورده است. امیدوراریم برای شما مفید بوده وو به شما در مسیر رشد و پیشرفت علمی کمک نماید. تیم دیجی لود برای شما دانشجویان عزیز مقطع کارشناسی ارشد رشته صنایع دستی آرزوی توفیق روزافزون دارد.

 

چکیده تحقیق مطالعه‌ی ساختاری و مضمونی نقش و رنگ در نگاره ‌”گذر سیاوش از آتش” :

در طول تاریخ نگارگری ایران در کارگاههای سلطنتی ، شاهنامه بارها به تصویر در آمده است و هنرمندان بسیاری در به تصویر کشیدن صحنه های مختلف داستانهای شاهنامه، با موضوع های واحد، بارها دست به قلم برده و هنرنمایی کرده اند. نگاره های ایرانی در کنار متون ادب فارسی، بخشی ارزشمند، در هنر ایران به شمار می‌آمد. در بررسی این نگاره ها، نگاهی هماهنگ و متقابل میان متون ادبی و نگاره ها شده ‌است،که از ویژگی های غیر قابل انکار نقاشی سنتی ایرانی بوده است. نگارگران ایرانی با آگاهی کامل از جنبه نمادین نقش و رنگ‌ ، آنها را در آثار خود به کار ‌برده است. آزمون آتش سیاوش که عموماً با عنوان «گذر سیاوش از آتش» شناخته می‌شود، بیشترین شمار نگاره‌های تاریخ نقاشی ایران را به خود اختصاص داده است؛ دویست تصویر به جا مانده از این مجلس دلیل بر این مدعاست. وجود این تعداد نگاره‌ها، آن هم با موضوع واحد این امکان را فراهم کرد تا دراین تحقیق علاوه بر، معرفی شاهنامه‌ها، نگاره‌های منتخب نیز از نظر ساختاری به شیوه‌ی توصیفی – تحلیلی نیز مورد بررسی قرار ‌گیرد. همچنین، نمادهای مشترک درنقش ورنگ آنها نیز،  از جنبه‌ی اسطوره‌شناسی مورد بررسی قرار گرفته است. از دیگر موارد مد نظر، نوع برخورد نگارگر و تاثیرپذیری او ازمتن ادبی می‌باشد، که در پایان به این نتیجه رسیدیم که، هنرمندان نگاره‌های منتخب علاوه بر پیروی از متن، از قوه‌ی خیال خود و سبک رایج در هنر زمان خود نیز برای خلق اثرشان استفاده کرده‌اند و بیشترین صحنه تصویر شده از این داستان صحنه‌ی عبور سیاوش در میان شعله‌های آتش بوده است.

 

واژگان کلیدی:

نگارگری، شاهنامه های مصور- ساختار- نقش و رنگ – گذرسیاوش ازآتش- آل اینجو- تیموری- صفویه- قاجار

 

 

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات      ………………………………………………………………………………………………….1

مقدمه  …………………………………………………………………………………………………………………2

1-1- بیان مساله   …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….4

1-2- اهداف   …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..4

1-3- ضرورت انجام تحقیق  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..4

1-4- سوالات پژوهشی  …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….4

1-5- فرضیات  ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….5

1-6- روش تحقیق و گردآوری اطلاعات  …………………………………………………………………………………………………………………………5

1-7- روش تجزیه و تحلیل داده ها  …………………………………………………………………………………………………………………………………5

1-8- محدودیت های تحقیق  ………………………………………………………………………………………………………………………………………….5

فصل دوم:ادبیات موضوعی پژوهش  ……………………………………………………………………………….6

2 1 – چارچوب نظری  ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..7

2 2 تعریف مفاهیم ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….7

2- 2- 1- نگارگری ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………7

2- 2- 2-  شاهنامه‌های مصور…………………………………………………………………………………………………………………………………………..7

2- 2- 3 – ساختار …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….8

2-  2- 4- نقش و رنگ …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….8

2- 2 –  5- گذر سیاوش از آتش ………………………………………………………………………………………………………………………………………8

2- 2- 6- حکومت آل اینجو …………………………………………………………………………………………………………………………………………….8

2- 2-  7 –  حکومت تیموری ………………………………………………………………………………………………………………………………………….9

2- 2- 8-  حکومت صفویه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………9

2-  2- 9-  حکومت قاجاریه …………………………………………………………………………………………………………………………………………….9

2- 3 – پیشینه تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………………………9

2- 3- معرفی شاهنامه های مصور …………………………………………………………………………………………………………………………..10

2- 3 – 1 – شاهنامه فردوسی ……………………………………………………………………………………………………………………………………….10

2 – 3 – 2 – معرفی شاهنامه 733، دوره آل اینجو …………………………………………………………………………………………………… 11

2 – 3 – 3 – شاهنامه قوام، دوره صفویه ………………………………………………………………………………………………………………………11

2- 4 –  داستان گذر سیاوش از آتش ………………………………………………………………………………………………………………………11

فصل سوم: معرفی نگاره «گذرسیاوش از آتش » از دوره آل اینجو تا قاجار …………………………………16

3 – 1- ویژگیهای زیبایی شناختی نگارگری دوره آل اینجو ، مکتب شیراز  ………………………………………..21

3 – 2 –  ویژگیهای  زیبایی شناختی نگارگری دوره تیموری ، مکتب هرات ……………………………………………………………….22

3 – 3 – ویژگیهای زیبایی شناختی نگارگری دوره صفویه ، مکتب قزوین …………………………………………………………………..22

3 – 4 – ویژگیهای زیبایی شناختی نگارگری دوره  قاجاریه ………………………………………………………………………………………..23

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل نگاره ها از لحاظ (اسطوره‌ای، فرمی و رنگ)…………………………………………………………29

4 1 بررسی اسطوره و نماد در نگاره‌ها ………………………………………………………………………………………………………………30

4 – 1 – 1 – سیاوش …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….30

4 – 1 – 2 – آتش …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………31

4 – 1 – 3 – سرو ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….31

4 – 1 – 4 –  حرکت مارپیچ …………………………………………………………………………………………………………………………………………32

4 2 بررسی نمادین رنگ در نگاره ها …………………………………………………………………………………………………………………33

4 – 2 – 1 – تبیین رنگ لباس سیاوش ……………………………………………………………………………………………………………………….33

4 – 2 – 2 – تبیین رنگ شبرنگ (سیاه) ……………………………………………………………………………………………………………………..33

4 – 2 – 3 – تبیین رنگ آتش ……………………………………………………………………………………………………………………………………..35

4 – 2 – 4 – رنگ قرمز …………………………………………………………………………………………………………………………………………………36

4 – 2- 5 – رنگ آبی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….37

4 – 2 – 6 – رنگ سبز ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….37

4 – 3 – 1 – نگاره اول: دوره آل اینجو، مکتب شیراز……………………………………………………………………………………………………37

4 – 3 – 2 – نگاره دوم: دوره تیموری،مکتب هرات………………………………………………………………………………………………………39

4 – 3 – 3 – نگاره سوم: دوره صفویه…………………………………………………………………………………………………………………………….39

4 – 3 – 4 – نگاره چهارم: دوره صفوی، مکتب قزوین……………………………………………………………………………………………………..39

4 – 3 – 5 – نگاره پنجم: دوره قاجاریه ………………………………………………………………………………………………………………………..40

4 – 4 -1 –  تحلیل ساختار فرمی نگاره ها …………………………………………………………………………………………………………………..41

4 – 4 –2-  تناسب طلایی و خطوط  راهنما   ……………………………………………………………………………………………………………..46

4 – 4 – 3 – تحلیل ساختار رنگ در نگاره ……………………………………………………………………………………………………………………59

4 5 اهمیت تضاد در هنرهای بصری …………………………………………………………………………………………………………………60

4 6 – تضاد در رنگ …………………………………………………………………………………………………………………………………………………60

4 – 6 – 1 – فام ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………60

4 – 6 – 2 – درخشندگی (یا ارزش تاریکی و روشنی …………………………………………………………………………………………………..60

4 – 6 – 3 – اشباع (یا خلوص رنگ) …………………………………………………………………………………………………………………………….60

4 7 – تضاد های هفت‌گانه‌ی رنگی ……………………………………………………………………………………………………………………….61

4 – 7 – 1 – تضاد ته رنگ(فام) …………………………………………………………………………………………………………………………………….61

4 – 7 – 2- تضاد تیرگی – روشنی ……………………………………………………………………………………………………………………………….63

4 – 7 – 3- تضاد سرد و گرم …………………………………………………………………………………………………………………………………………65

4 – 7 – 4 – تضاد رنگ‌های مکمل ………………………………………………………………………………………………………………………………67

4 – 7 – 5  – تضاد هم زمانی (تباین) …………………………………………………………………………………………………………………………..69

4 – 7 – 6 – تضاد کیفیت (اشباع) …………………………………………………………………………………………………………………..70

4 – 7 – 7-تضاد کمیت یا وسعت سطح ………………………………………………………………………………………………………………………..70

نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………….72

فهرست‌منابع………………………………………………………………………………………………………..73

فهرست منابع تصاویر ……………………………………………………………………………………………..76

 

 

فهرست جدول‌ها

جدول 3-1. ویژگیهای نگارگری دوره آل اینجو …………………………………………………………………………………………………………….24

جدول3-2. ویژگیهای نگاگری دوره تیموری…………………………………………………………………………………………………………………..25

جدول 3-3. ویژگیهای نگارگری دوره صفویه………………………………………………………………………………………………………………….25

جدول3-4. ویژگیهای نگارگری دوره قاجاریه………………………………………………………………………………………………………………….26

جدول 3-5 . وجوه اشتراک و افتراق در نگاره ها …………………………………………………………………………………………………………..27

جدول 3-6 .  مطالعه‌ی تطبیقی عناصر ساختاری و بصری نگاره‌ها …………………………………………………………………………….. 28

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =