نقاشی و شمایل نگاری و بررسي ويژگي هاي بياني و بصري : دانلود تحقیق رشته نقاشی
تحقیق با فرمت WORD و در ۱۲۵ صفحه با موضوع نقاشی و شمایل نگاری و بررسي ويژگي هاي بياني و بصري نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:
نقاشی و شمایل نگاری و بررسي ويژگي هاي بياني و بصري
مقدمه :
وقتي كه كتابهاي تاريخ هنر و نقاشان بزرگ غربي را ورق مي زنيم ، با تصاوير بي شماري از هنرمندان بزرگ روبرو مي شويم ؛ تصاويري زيبا ، متنوع و با تركيبهاي گوناگون و سبكهاي متفاوت ؛ برخي از اين نقاشيها که تحت عنوان شمايلنگاري معرفي شده اند ، زندگي حضرت مريم و فرزندش مسيح را تشكيل ميدهد كه در دروه هاي مختلف به تصوير درآمده اند .
اين شمايلها عليرغم سادگي فرم و تكنيك ، با زيبائيهاي چشم گير ، انسان را ساعتها به خود مشغول مي كنند ؛ بارها و بارها اين صفحات را ورق مي زني و ساعتها به نظاره مي نشيني و هر بار چيز تازه تري درآنها مي يابي.
هنرمندان قرون وسطي بيش از هر موضوع ديگري شمايلهاي حضرت مريم و عيسي (ع) را استادانه در صحنه هاي متفاوت ، همچون عبادت و نيايش ، معراج ، غسل تعميد و زندگي روزمره و . . . به تصوير کشيده اند.
اشاراتي به شكلهاي نشانه اي و نمادين در نقاشی و شمایلنگاری
در فصل دوم اشاراتي به شكلهاي نشانه اي و نمادين شده است ، اما چون بحث اصلي ، بررسي نقاشی و شمایلنگاری است و با اين عقيده كه جهان هستي در چهره انسان جلوه مي كند و آنچه در سيماي افراد ديده مي شود ، در واقع جلوه اي است از درون آنها و سيرت قديسان در سيما و صورت ايشان نمايان است ، لذا در ارائه نمونه ها و مصاديق تصويري حاضر در بخش فوق ، قطع نظر از بررسي جنبه هاي فني و موضوعي ، شخصيتهاي روحاني نيز در برخي موارد تحليل و نقد شده است .
بررسي ويژگيهاي بياني و بصري در نقاشی و شمایلنگاری
در فصل سوم به بررسي ويژگيهاي بياني و بصري تعدادي از آثار شمايلنگاري قرون وسطي و بيزانس و مقايسه آن با نقاشي دوره گوتيک پرداخته شده است .
علت انتخاب دوره گوتيك براي مقايسه با شمايلهاي قرون وسطي و بيزانس ، وجود آثار فراوان با موضوعات مشابه و نزديكي نقاشي اين دوره ها با يكديگر است .
لذا به خاطر طولاني نشدن بحث ، همينطور اهميتي که برخي از شخصيتهاي روحاني و قديس مانند حضرت مريم و مسيح (ع) در آثار هنرمندان اين دوران داشته اند ، جهت بررسي بهتر موضوعات ، شمايلهاي با موضوع حضرت مريم به عنوان يک نمونه بارز مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است.
هنر مسيحيت در قرون وسطي
هنر مسيحيت در قرون وسطي بر اساس هنر روم پايه گذاري شده و روم نيز ميراث خوار يونان بود و يونان از صدقات و نفقات مصر تقليد مي كرد .
ليكن مسلم است كه هر ملتي هر چيز را كه كسب كند به زعم و سليقة خود در آن تغييراتي مي دهد به استثناء مورد ميراث خواري روم از يونان كه تقريبا مقلدانه و با دگرگوني هاي بس اندك همراه بود.
همانطور که تاريخ گواهي مي دهد ، هر دو ملت از يك نژاد و يك سلاله بودند . آنچنانكه بسياري معتقدند رومي ها كه کوچنده هاي يوناني بودند ، خاك ايتاليا را همسان با آب و هواي وطن خود ديدند و در آنجا زندگي يوناني خود را دوباره احياء كردند ، چنانکه شباهت زباني و ريشة مشترك آنها دليلي بر اشتراك ريشه هاي فرهنگي و هنري آنهاست.
حكومت كنستانتين
در زمان حكومت كنستانتين با رسميت يافتن دين مسيح ، هنر مسيحيان نيز از اختفا و انزوا بيرون آمد و به سرزمينهاي ديگر گسترش يافت . گاه هنر مديترانه خاوري در سده هاي چهارم تا ششم را جزئي از هنر مسيحي پيشين مي دانند .
زيرا در جهان مسيحيت آن روزگار هنوز مرزبندي مشخصي بين خاور و باختر وجود نداشت . در واقع صور مختلف هنري و نقاشی و شمایلنگاری مسيحي در سراسر مديترانه و از فلسطين تا ايرلند به سرعت انتشار يافت ، اما از سدة ششم بخصوص در دورة امپراتوري ايوستي نيانوس ( ۵۲۷- ۵۶۵ ) خصوصيات هنر بيزانسي كاملاً بارز شد و نخستين عصر طلائي در تاريخ اين هنر رخ نمود .
در اين دوره ، شمايلنگاري بيزانسي جنبة شكوهمندي داشت و بيشتر به تجليل از عظمت و اعتبار امپراتوري روم شرقي مي پرداخت . جنبش شمايل شكني در سده هاي هشتم و نهم رشد هنر مذهبي ( بالاخص شمايلنگاري ) را متوقف كرد و زمينه را براي گسترش هنر دنيوي و تزئيني مهيا ساخت .
راهنمای خرید و دانلود فایل
برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.
بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.
در صورت بروز هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.
برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود کلیک نمایید.
ديدگاه ها