پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
اثر ورزش ارادی و اجباری بر تحمل به اثرات ضددردی مورفین در موشهای صحرایی: پایان نامه ارشد زیست شناسی گرایش فیزیولوژی جانوری
doc
تعداد صفحات : 85
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته زیست شناسی - فیزیولوژی جانوری
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
79000 تومان


سری جدیدی از پایان نامه های رشته زیست شناسی  در گرایش های مختلف آن را برای دانلود کاربران و دانشجویان دانشکده های علوم پایه قرار میدهیم . پایان نامه حاضر با عنوان اثر ورزش ارادی و اجباری بر تحمل به اثرات ضددردی مورفین در موشهای صحرایی  در گرایش زیست شناسی علوم جانوری – فیزیولوژی جانوری  با فرمت ورد (قابل ویرایش) معرفی میگردد.

چکیده تحقیق اثر ورزش ارادی و اجباری بر تحمل به اثرات ضددردی مورفین در موشهای صحرایی :

مقدمه: مورفین به طور وسیعی برای درمان دردهای مزمن استفاده می­شود. در حالی­که این سودمندی با پیشرفت تحمل به آثار ضددردی آن از بین می­رود. اطلاعات خوبی در مورد اثرات مفید ورزش فیزیکی بر عملکردهای شناختی و حفظ سلامت مغز بیان شده است، در حالی­که گزارش­های کمتری درباره نقش­های ورزش ارادی و اجباری بر تحمل به اثر ضد دردی مورفین در موشها وجود دارد.

روشها: در این مطالعه به موشها همزمان با دوره 8 روزه از ورزش ارادی و اجباری روزی یک بار mg/kg10مورفین به صورت زیر جلدی تزریق شدند. در جریان این تزریقات در روزهای 1،4،8 درصد حداکثر پاسخ احتمالی(%MPE) مورفین توسط تست Hot plate اندازه­ گیری شد.

نتایج: در ورزش ارادی و اجباری آستانه ضددردی نسبت به گروه بدون ورزش افزایش داشته است )05/0>p). هم­چنین ورزش ارادی و اجباری به طور مشخصی توان مورفین را نسبت به گروه مورفینی بدون ورزش افزایش داده است )05/0>p). بنابراین ورزش ارادی و اجباری مانع ایجاد تحمل به ضد دردی مورفین در طول 8 روز درمان مداوم می­شود. وقتی­که موشهای ورزشکار به موقعیت بدون ورزش بازگشتند حساسیت به مورفین به طور قابل ملاحظه ­ای در آنها افزایش پیدا کرد و (%MPE)  به­ طور مشخصی نسبت به گروه ­های سالینی افزایش داشت)05/0>p).

نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد که ورزشهای ارادی و اجباری ممکن است عامل مهمی برای درمان پیشرفت تحمل به اثرات ضددردی مورفین باشد.

واژه ­های کلیدی: تحمل، مورفین،حداکثر پاسخ احتمالی(%MPE)، ورزش ارادی، ورزش اجباری.

 

اهمیت و ضرورت تحقیق

با توجه به اینکه مصرف مورفین جهت کاهش درد بعد از مدتی می تواند منجر به ایجاد تحمل و وابستگی نماید به همين دليل يافتن راه هایی‌ كه بتواند تحمل به مورفين را كاهش داده و بي‌دردي آن را افزايش دهد از مهمترين اهداف برنامه‌هاي تحقيقاتي در اين زمينه است. یکی از این برنامه ­ها تمرین­های فیزیکی می باشد. پيدا كردن راه هاي موثر براي جلوگيري از تغييرات سيناپسي ناشي از داروهاي مخدر، مي­تواند نقش مهمي در درمان و جلوگيري از عود (به عنوان يک مشکل باليني) آن داشته باشد. به نظر مي­رسد يكي از روشهاي موثر و كم هزينه ورزش باشد. مكانيسمي كه از طريق آن ورزش مي­تواند به عملكرد مغز كمك كند هنوز در پرده ابهام قرار دارد و به خوبي شناخته نشده است ولي به نظر مي­رسد كه اين مكانسيم شامل تغيير در شکل پذیری سیناپسی باشد) وایمن و همکاران،2003).

با توجه به افزايش يادگيري توسط ورزش ارادي با به کارگيري سيستم هاي پاداشي(لت وهمکاران ،2001) و نیز افزايش رهایش پپتيدهاي اوپيوئيدي دروني در طي وررزش (كه اثرات مثبت فراواني دارد) استفاده از ورزش ارادي براي درمان بيماران معتاد توصيه شده است) تورن وهمکاران ،1990 ;کویانکوگلو وهمکاران ،2001 لت وهمکاران ،2001،). یافته­ ها نشان داد هر دو نوع ورزش ارادی و تریدمیل موجب کاهش خودتجویزی کوکائین (اسمیت وهمکاران ،2008)، آمفتامین)  کانارک وهمکاران،1995) و مورفین ( حسینی وهمکاران، 2009) درحیوانات آزمایشگاهی می­شوند. در این راستا نتایج یک مطالعه نشان داد رت­هایی که در طول ورزش دویدن، دسترسی آزاد به آب و الکل داشتند الکل کمتری را در مقایسه با آب مصرف کردند و در متابولیسم الکل نیز تغییری مشاهده نشد.

این یافته نشان داد که اثرات پاداشی الکل با ورزش جایگزین گردید( ارینگروهمکاران ،2009). شواهد زیادی وجود دارد که ورزش ارادي با اثر بر روي سيستم­هاي پاداشي، اثرات خودانگيزشي دارد ) لت وهمکاران،2001). این یافته ­ها این فرضیه را حمایت می­کنند که ورزش احتمالا یک مداخله­ گر موثری در پیشگیری از عوارض دارو­های مورد سوء مصرف و برنامه ­های درمانی آن بصورت تضمین کننده باشد)  اسمیت وهمکاران ،2008). نتایج قبلی میلادی و همکاران نشان داده است که ورزش ارادی دویدن موجب تضعیف نشانه­ های قطع در گروه وابسته به­ مورفین­ گردید. به عبارتی ورزش ارادی شدت وابستگی به مورفین را کاهش می دهد (میلادی گرجی  وهمکاران،1389و 2011).

تجربيات اخير و يافته ­هاي باليني نشان داد که ورزش منظم طولاني­ مدت مي­تواند سيستم اوپيوئيدي مرکزي را فعال کند و موجب تحريک رهايش پپتيدهاي اوپيوئيدي درونزا و افزايش آستانه درد هم در انسان و هم در جانوران گردد، لذا پيشنهاد گرديد ورزش مي­تواند براي درمان  بيماران معتاد استفاده شود) تورن وهمکاران ،1990 ;کویانکوگلو وهمکاران ،2001). از طرفی در مطالعه مت و همکاران آمده است که موش­ها حساسیت کمتری به اثرات ضد دردی مورفین و متابولیت­هایش در پایان 3 هفته ورزش ارادی دویدن نشان دادند (متز و کانارک ،2006). در مطالعه­ای دیگر نشان داده شد که تجربه قبلی با ورزش دویدن موجب تحمل متقاطع با اثرات پاداشی مورفین می گردد (لت،  2002).

با توجه به مطالعات به عمل آمده اطلاعات متناقضی در رابطه با اثرات ورزش بر پدیده تحمل وجود دارد. لذا در این مطالعه نقش ورزش ارادی دویدن با چرخ دوار و نیز ورزش اجباری با تریدمیل بر پدیده تحمل در مدل جانوری مورد ارزیابی قرار می گیرد. لازم به ذکر است ورزش ارادی در حیوانات ایجاد استرس نمی نماید. این نوع ورزش می تواند مانع اثرات منفی و یا سطح بالای کورتیکوسترون بر روی پروتئینBDNF ناشی از ورزش شود (آدلارد و کاتمن ،2004). این نوع ورزش شباهت نزدیک با افرادی دارد که  داوطلبانه ورزش می­کنند چون حیوانات می­ توانند زمان، سرعت و مسافت دویدن را در طول تجربه تنظیم کنند ) کاتمن و انگسرکسار ،2002)، در حالیکه ورزش اجباری همراه با استرس می باشد. لذا اثرات هر دو نوع ورزش در اين پژوهش مورد مطالعه قرار می گیرد.

 

فهرست مطالب تحقیق اثر ورزش ارادی و اجباری بر تحمل به اثرات ضددردی مورفین

عنوانصفحه
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1- مقدمه و بیان مساله3
1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق4
1-3- اهداف تحقیق6
1-4- متغیرهای تحقیق6
1-5- پرسش­های تحقیق7
1-6- فرضیه ­های تحقیق7
1-7- تعریف واژه­ ها8
 فصل دوم: مروری بر تحقیقات انجام شده9
2-1- تحمل به اثرات ضددردی مورفین10
2-2- اثرات ضددردی ورزش ارادی و اجباری13
2-3- اثرات ورزش ارادی و اجباری بر تحمل به اثرات ضددردی مورفین19
فصل سوم: مواد و روش­ها24
3-1- حیوانات25
3-2- القای تحمل به مورفین25
3-3- ورزش ارادي25
3-4- ورزش اجباری28
3-5-گروه­های آزمایشی30
3-6- ارزیابی درد با استفاده از Hot-plate35
3-7- روش نمونه‌گيري و حجم نمونه37
3-8- ابزارجمع‌آوري داده‌ها37
3-9- روش تجزيه و تحليل داده‌ها37
فصل چهارم: نتایج و تجزیه و تحلیل آماری39
4-1- آزمایش اول: بررسی اثرات ورزش ارادي و اجباري بر بيان تحمل به ضد دردی ناشي از ورزش40
4-1-1- مسافت دویدن40
4-1-2- روند تاثیر ورزش ارادی و اجباری بر بیان تحمل به ضد دردی ناشی از ورزش41
4-2- آزمایش دوم: بررسی اثرات ورزش ارادي و اجباري بر بيان تحمل به اثرات ضد دردی مورفین42
4-2-1- مسافت دویدن43
4-2-2- بررسی اثر ورزش ارادی و اجباری بر تحمل به اثرات ضد دردی مورفین43
4-3 – آزمايش سوم: بررسی حساسيت به اثرات ضد دردي مورفين در طي دوره بدون ورزش در موش­هاي ورزشكار بدنبال ورزش منظم 8 روزه ارادي و اجباري45
4-3-1- مسافت دویدن45
4-3-2- بررسی حساسیت به اثرات ضددردی مورفین در دوره بدون ورزش در موش­های ورزشکار به دنبال ورزش منظم 8 روزه ارادی و اجباری46
4-4- ارزیابی پدیده تحمل به اثرات ضددردی ناشی از ورزش47
4-5- ارزیابی پدیده حساسیت به اثرات ضددردی مورفین در دوره بدون ورزش در موش­های ورزشکار47
فصل پنجم: بحث، نتيجه­گيري و پيشنهادات49
5-1- بحث (یافته ­های تحقیق)50
5-2- نتیجه ­گیری60
5-3- پیشنهادات60
فهرست شکل­ها
شکل3-1- قفس مجهز به چرخ گردان (Running wheel) جهت انجام ورزش ارادی27
شکل3-2- محل انجام ورزش ارادی (Running wheel)27
شکل3-3- شمارشگر تعداد دور جهت تعیین مسافت دویدن در ورزش ارادی28
شکل3-4- دستگاه ورزش اجباری (تریدمیل)29
شکل3-5- موشها در حال انجام ورزش اجباری29
شکل3-6- موشها در حال انجام ورزش اجباری30
شکل3-7- دستگاه Hot-plate (صفحه داغ)جهت ارزیابی درد36
شکل3-8- لیسیدن پنجه در آزمایش صفحه داغ37
فهرست نمودارها
گروه آزمایشی تجربه اول30
گروه آزمایشی تجربه دوم31
گروه آزمایشی تجربه سوم32
منحنی4-1- ميانگين مسافت دویدن در طول8 روز ورزش ارادی در گروه ورزشکار40
منحنی4-2- اثر ورزش ارادی و اجباری بر بیان تحمل به ضددردی ناشی از ورزش42
منحنی4 -3- ميانگين مسافت دویدن در طول 8 روز ورزش ارادی در گروه ورزشکار دریافت کننده مورفین43
منحنی4-4- اثرورزش ارادی واجباری بر تحمل به اثرات ضددردی مورفین44
منحنی4 -5- ميانگين مسافت دویدن در طول 8 روز ورزش ارادی در بین دو گروه ورزشکار دريافت كننده سالين و مورفين46
منحنی4 -6- ارزيابي حساسیت به اثرات ضددردی مورفین در دوره بدون ورزش در موش­های ورزشکار به دنبال ورزش منظم 8 روز ارادی واجباری48

 

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا مشکل مورد بررسی قرار گیرد. دیجی لود متعهد میشود که هر طور شده فایل خریداری شده ، به دست شما خواهد رسید.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + نوزده =