بنمایه های کلامی امامت در قصص قرآن کریم : دانلود پایان نامه ارشد رشته فقه و حقوق اسلامی
رشته فقه و حقوق اسلامی در میان داوطلبان علوم انسانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. دیجی لود پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع “بنمایه های کلامی امامت در قصص قرآن کریم ” با فرمت Word (قابل ویرایش ) و در 347 صفحه برای شما عزیزان فراهم کرده است. همچنین شما می توانید در میان مجموعه کامل از پایان نامه های رشته فقه و حقوق اسلامی که تیم دیجی لود گرداوری کرده است ، مناسب ترین پایان نامه را تهیه کنید و از آن به نحو احسن بهره مند شوید. برای راحتی شما دانشجویان گرامی ، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است.
چکیده پایان بنمایه های کلامی امامت در قصص قرآن کریم :
قصص قرآن کریم از دیرباز مورد توجه مفسران، محدثان و دانشمندان علوم قرآنی بوده و از ابعاد گوناگون پژوهشهای متنوعی با رویکردهای تاریخی، جغرافیایی، زیبایی شناسی و اعجاز بیانی در این موضوع سامان یافته است. در این میان بعد کلامی آن به ویژه در مسائل کلامی امامت کمتر مورد توجه قرار گرفته است که حجم بسیار آیات قصص، هدفمندی قرآن در بیان قصص و جدایی ناپذیری سنت های الهی از قصص قرآن، تناسب معنایی آیات قصص و غیر قصص به ویژه در موضوع امامت و استنباط کلامی مباحث امامت از قصص قرآن در روایات پیامبر و ائمه اطهار(ع)، اصحاب ایشان، و آراء تفسیری دانشمندان امامیه و اهل سنت ضرورت پژوهش در این زمینه را نمایان می سازد.
لذا این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی و شیوه تحقیق کتابخانهای در منابع روایی، تفسیری، کلامی و علوم قرآنی فریقین سامان یافته، در تبیین و تنقیح قلمرو استنباط کلامی در نظر دارد که بر اساس ظهور و سیاق آیات قصص و روایات کلامی پیامبر اکرم و ائمه اطهار(ع) در باب قصص قرآن، و با بررسی آراء کلامی متکلمان، مفسران و محدثان إمامی از قصص قرآن در موضوع امامت، میزان و درجه کارآمدی تمسک به کتاب الهی در استنباط کلامی از قصص قرآن در حوزه امامت و در نهایت جایگاه ویژه استناد به قصص قرآن در اثبات مباحث کلامی امامت را به عنوان یکی از شیوه های کارآمد کلامی نشان دهد.
ضرورت وجود خلیفه و امام در زمین تا روز قیامت، شروط امامت(اعم از اختصاص تعيين امام به خداوند، وجوب نص بر امام، علم و شجاعت از شروط خلافت و امامت، عصمت، صدور معجزه، محدَّث بودن)، وجود صفات خداوند در امام، تقدم وجود خلیفه بر دیگران، هدایت به امر از شؤون امامت، امکان تصدی مقام امامت در کودکی، رجعت، توسل، تبرک جستن به اولیاء و آثار ایشان، زیارت معصومان(ع) و شفاعت مهمترین مباحث کلامی امامت در استنباط از قصص قرآن مىباشد. افزون بر اینکه پنهانی بودن ماجرای ولادت امام عصر(ع)، تصدی مقام امامت در کودکی، غیبت، طول عمر، بقاء بر شباب، صدور معجزه، حکومت عدل جهانی و آداب انتظار از مهمترین مباحث کلامی مهدویت در قصص قرآن بشمار مىرود. بررسی مبانی عمومی در استنباط از قرآن و نیز مبانی تخصصی در استنباط کلامی از قصص قرآن از دیگر مباحث این نوشتار بشمار می رود.
واژگان کلیدی: قصص قرآن، امامت، مهدویت، روایات تفسیری، استنباط کلامی و تفسیر کلامی
ضرورت تحقیق و هدف
توجه به نکات زیر بر لزوم و ضرورت پژوهش در این موضوع مىافزاید.
أ- توجه به حجم قابل توجه قصص قرآن و ضرورت نگاه نو به قصص قرآن در استنباط مباحث امامت و مهدویت
ب- با استناد به قصص قرآن کریم در تبیین مباحث امامت و مهدویت و پاسخگویی به مهمترین شبهاتی که از دیرباز تاکنون وجود داشته است، مىتوان پاسخ داد به ویژه در مقام احتجاج با اهل سنت و با آنان که روایات امامیه را نمىپذیرند.
ج- إرائه یکی از شیوههای اهل بیت(ع) در تبلیغ و احتجاج با مخالفان
د- تاکنون پژوهش مستقل و قابل توجهی در این جنبه از ابعاد قصص قرآن سامان نیافته است.
ه- بهره گیری کلامی از قصص قرآن در تبیین مباحث امامت و مهدویت مىتواند در کنار اغراض دیگر قصه گویی در قرآن، به عنوان یکی دیگر از اهداف و مقاصد اساسی قصص قرآن کریم بشمار آید.
و- در تفاسیر اهلسنت ذیل آیات قصص قرآن، به خوبی مشخص است که به مسائل حاشیهای چون ذکر جزئیات این قصص پرداخته شده است؛ این مطالب افزون بر اینکه به لحاظ هدایتی کارآمد نیست به لحاظ اعتبار نیز جای تأمل است چراکه وجود روایات ضعیف و نیز إسرائیلیات در میان آنها دیده مىشود. اما در تفاسیر و کتب کلامی شیعه، به ابعاد امامت پژوهی در ذیل آیات قصص قرآن پرداخته شده است. این امر بیانگر جایگاه ویژه قصص قرآن در استنادات و استنباطات کلامی است البته نکات استنباط شده از قصص قرآن در تفاسیر و آثار کلامی شیعه پراکنده بوده و به صورت نظام مند، منسجم و منظم در یک مجموعه مستقل تبیین و إرائه نشده است.
پرسشهای اساسی تحقیق
این رساله در پی یافتن پاسخ به سه پرسش اصلی ذیل است؟
أ. استنباط کلامی از قصص قرآن کریم بر چه مبانی استوار است؟
ب. تا چه اندازه مىتوان از قصص قرآن، در حوزه مباحث امامت بهره گرفت؟
ج. مهمترین مباحث کلامی امامت در استنباط از قصص قرآن چیست؟
د. مهمترین مباحث کلامی مهدویت در قصص قرآن چیست؟
فهرست مطالب :
کلیات………………………… 10
1- تعریف مسأله و تبیین موضوع………………… 10
2- ضرورت تحقیق و هدف……………….. 12
3- پرسشهای اساسی تحقیق……………. 12
4- فرضیهها یا پاسخهای احتمالی تحقیق……………. 13
5- پیشینه تحقیق………………… 14
6- جنبه جدید بودن و نوآوری طرح……. 17
7- روش انجام تحقیق………………. 17
8- ساختار و بدنه اصلی تحقیق………….. 18
تعاریف…………… 18
1- مبانی تفسیر قرآن…………….. 18
2- مفهوم استنباط……………… 19
3- تمثیل………………… 20
4- سنتهای الهي……………. 21
5- قصه………….. 22
فصل اول: مبانی عمومی در استنباط از قرآن و مبانی تخصصی در استنباط کلامی از قصص قرآن
1-1- مبانی عام یا پیش فرضهای استنباط از قرآن……………….. 25
1-1-1- نص و قرائت واحد قرآن……………… 25
1-1-2- قابل فهم بودن قرآن و جواز تفسیر آن…………. 28
1-1-3- حجیت ظواهر قرآن…………… 30
1-1-3-1- تعریف حجت و معنای حجیت در علم اصول……………… 31
1-1-3-2- ظاهر و نص………………… 31
1-1-3-3- دليل حجيّت ظواهر………………… 32
1-1-4- ساختار چند معنايي قرآن كريم……………… 33
1-1-5- انسجام و پيوستگي آيات قرآن كريم……… 34
1-1-5-1- ادله قرآنی……………… 35
1-1-5-1-1- آیه نفی اختلاف در قرآن…………. 35
1-1-5-1-2- آیه «اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَديثِ كِتاباً مُتَشابِهاً مَثانِيَ..»…………….. 36
1-1-5-1-3- طبقه بندی آیات محکم و آیات متشابه………… 37
1-1-5-2- ادله روایی……………. 37
1-1-6- جاودانگی قرآن کریم……………. 38
1-1-6-1- ادله قرآنی………….. 39
1-1-6-1-1- آیات جهانشمولی قرآن………….. 39
1-1-6-1-2- انطباق بر فطرت………….. 40
1-1-6-2- ادله روایی…………….. 40
1-2- مبانی خاص یا پیش فرضهای استنباط کلامی از قصص قرآن………….. 41
1-2-1- حقانیت قصص قرآن………. 41
1-2-1-1- پیشینه غیرحقیقی دانستن قصص قرآن…………….. 43
1-2-1-2- نقد و بررسى غیر حقیقی دانستن قصص قرآن……………… 46
1-2-1-3- آیات بیانگر حقانیت قصص قرآن……………….. 48
1-2-1-3-1- تصريح به حق بودن قصص قرآن…………….. 48
1-2-1-3-2- تعبير به نبأ………… 49
1-2-1-3-3- تصريح به جزئیاتی چون موقعيت، زمان و مكان قصه…………. 50
1-2-1-3-4- تأیید و یا عدم انکار تحقق برخی از قصص از ناحیه افراد مطلع…….. 52
1-2-1-3-5- تصريح قرآن به تمثيل در موارد خاص……………… 55
1-2-1-4- شبهه اقتباس قصص قرآن از مصادر یهودی و نصرانی…………… 58
1-2-2- هدفمند بودن قصص قرآن…… 61
1-2-2-1- اغراض قصه گويي در قرآن………………………. 62
1-2-2-2- تبیین آموزههای امامت……………… 64
1-2-3- ارتباط امامت با نبوت در عرصه وصایت، خلافت و وراثت ………… 66
1-2-3-1- ارتباط «خلافت» با «نبوت» و «امامت»………… 66
1-2-3-1-1- معنى لغوی……………. 66
1-2-3-1-2- معنىاصطلاحی……………………… 68
1-2-1-3-3- کاربرد قرآنی……………………. 69
1-2-3-2- جدا انگاری یا تفاوت مقام «امامت» از «نبوت»…………. 73
1-2-3-3- ائمه وارثان انبياء، اوصیاء و حجج الهی(ع)…………….. 76
1-2-3-3-1- معنی وارث بودن امام………….. 76
1-2-3-3-2- اهمیت به ارث بردن میراث انبیاء و اوصیاء الهی………….. 77
1-2-3-3-2-1- ادله قرآنی………. 77
1-2-3-3-2-2- ادله روایی…………………. 79
1-2-4- قصص قرآن نمایانگر سنتهای الهی………….. 82
1-2-4-1- ویژگیهای سنتهای الهی……………. 83
1-2-4-2- تجلی سنتهای الهی در قصص قرآن…………….. 84
1-2-4-2-1- عدم لیاقت ظالمان در تصدی امامت……………. 85
1-2-4-2-2- پذيرش اعمال متقين………… 86
1-2-4-2-3- عطای اجر نیکوکاران……….. 86
1-2-4-2-4- سرانجام منکران……………… 86
1-2-4-3- گونههاي بيان سنتهاي الهي در قصص قرآن…………… 87
1-2-4-3-1- تصريح…………….. 87
1-2-4-3-2- اشارات داستاني………………. 88
1-2-4-4- هماهنگی محتوایی میان آيات قصص و آیات دیگر در بیان سنتهای الهی 90
1-2-5- جريان یا ایستایی قصص قرآن تا روز قیامت……………….. 92
1-2-5-1- جستاری در قاعده جری و تطبیق………………… 96
1-2-5-3- جستاری در روایات «حذو النعل بالنعل»………………. 98
1-2-5-3-1- مصادر اهل سنت……. 98
1-2-5-3-2- مصادر امامیه……………. 99
1-2-5-4- نمونههایی از جاری بودن آیات قصص………………. 101
فصل دوم: کارآمدی استنباط کلامی از قصص قرآن در باب امامت
2-1- ادله کارآمدی استدلال به قصص قرآن در موضوع امامت…………………….. 106
2-1-1- استناد کلامی به قصص قرآن در روایات پیامبر و ائمه اطهار(ع)…………………… 106
2-1-1-1- استناد کلامی به قصص قرآن در احادیث پیامبر اکرم(ص)…………………… 106
2-1-1-2- استناد کلامی به قصص قرآن در روایات ائمه اطهار(ع)……………………….. 108
2-1-2- استنباط کلامی از قصص قرآن توسط اصحاب ائمه(ع) و تأیید ائمه(ع)………… 111
2-1-3- بکارگیری این شیوه توسط دانشمندان امامیه و اهل سنت……………………………. 113
2-1-4- بیان غیر مستقیم و مستقیم مباحث امامت در آیات قصص و غیر قصص………. 115
2-1-5- جدایی ناپذیری قصص قرآن و سنتهای الهی………………………… 117
2-1-6- ایستایی یا پایایی اصول اعتقادی ادیان الهی………………………… 117
2-2- گونههاي ارتباط قصص قرآن با مباحث کلامی امامت………………… 119
2-2-1- ارتباط تصريحي……………………… 119
2-2-2- ارتباط اشاري………………. 121
2-2-3- ارتباط تأويلي…………………………… 122
2-2-3-1- آیه «بَقِيَّتُ اللَّهِ..»…………………………… 123
2-2-3-2- آیه «إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُها مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ..»…………………. 125
2-2-3-3- آیه «فَبَدَّلَ الَّذينَ ظَلَمُوا..»………………… 126
2-2-3-4- آیه «..وَ بِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ وَ قَصْرٍ مَشيدٍ»………………. 127
2-3- گونههای استدلال به قصص قرآن در مباحث کلامی امامت………….. 128
2-3-1- جواب نقضی………… 128
2-3-2- جواب حلی………………. 129
2-3-3- مفهوم اولویت……………. 130
فصل سوم: جایگاه امامت در قصص قرآن و چگونگي استدلال علماء امامیه بر آن
3-1- شرایط امامت………………. 133
3-1-1- اختصاص حق تعيين امام به خداوند……….. 136
3-1-1-2- آیات جعل «امام»……………… 137
3-1-1-3- آیات منصب «وزارت»…………………. 138
3-1-1-4- آیات «اختیار»…………………… 138
3-1-1-5- آیات «اصطفاء» و «اجتباء»……………. 140
3-1-1-6- آیات اعطاء مقام «نبوت» و «رسالت»………….. 142
3-1-1-7- آیات «مکنت دادن» و «اعطاء ملک»………… 143
3-1-2- وجوب نص بر امام……………… 144
3-1-2-1- نص در مورد خلافت هارون…………… 144
3-1-2-2- نص بر فرمانروایی طالوت………………. 145
3-1-2-3- عنصر وصیت در سیره انبیاء الهی……………… 147
3-1-3- علم و شجاعت از شرایط خلافت و امامت……………. 152
3-1-3-1- قصه حضرت آدم(ع) و تعلیم أسماء…………….. 152
3-1-3-2- قصه طالوت…………… 154
3-1-4- عصمت امام…………. 156
3-1-4-1- آیات قصص بیانگر عصمت امام…………… 156
3-1-4-1-1- آیات استخلاف آدم(ع)…………… 157
3-1-4-1-2- آیه ابتلاء ابراهیم(ع)……………… 158
3-1-4-1-3- آیه «وَ جَعَلْنَاهُمْ أَئمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا..»……………. 162
3-1-4-1-4- آیه «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى آدَمَ وَ نُوحاً..»…………….. 165
3-1-4-1-5- آیه اقتداء به هدایت انبیاء……………… 166
3-1-4-2- خاستگاه و سرچشمه عصمت………………. 167
3-1-4-2-1- آیه سبب موهبت امامت……………… 167
3-1-4-2-2- آیه برهان رب…………… 168
3-1-4-2-3- آیات استخلاف آدم(ع) و تعلیم أسماء…………… 170
3-1-5- صدور معجزه از امام……………. 171
3-1-5-1- اصطلاح معجزه و تفاوت آن با کرامت…………….. 171
3-1-5-2- جایگاه معجزة در منظومه فکری امامیة………………. 175
3-1-5-3- کارکرد معجزة در منظومه فکری امامیة……………………. 176
3-1-5-4- عدم انحصار معجزه به انبیاء…………. 177
3-1-5-5- استناد به صدور خرق عادت از طالوت………………. 182
3-1-6- محدَّث بودن امام………………… 184
3-2- وراثت و مصلحت الهي در تعیین امام…………….. 192
3-3- ضرورت مستمر وجود خلیفه و امام در زمین تا قیامت………… 200
3-3-1- آیات استخلاف آدم و تعلیم اسماء…………. 200
3-3-2- آیات نجات انبیاء و پیروان آنان………….. 202
3-4- وجود صفات مستخلف در خلیفه و امام…………….. 204
3-5- برتری انبیاء و حجج الهی بر فرشتگان……….. 205
3-6- تقدم وجود خلیفه بر دیگران……………. 206
3-7- امامت و هدایت به امر…………….. 207
3-8- سبب موهبت امامت………………. 209
3-9- امکان تصدی مقام امامت در کودکی………………. 210
3-10- رجعت……………… 215
-10-1- امکان رجعت بر پایه قصص قرآن………….. 215
3-10-2- رجعت بر پایه آیات استخلاف……………….. 217
3-10-3- آیه «وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ..»…………. 218
3-11- توسل و استغاثه………….. 222
3-11-1- توسل حضرت آدم(ع)……………….. 222
3-11-2- حضرت یوسف(ع) و درخواست از ساقی پادشاه در زندان……….. 223
3-11-3- استغاثه فرزندان یعقوب(ع) به یوسف(ع)…….. 224
3-11-4- توسل فرزندان حضرت یعقوب(ع) به پدر……………. 226
3-11-5- توسل و استغاثة فرعونیان و بنی اسرائیل به حضرت موسی(ع)………………….. 226
3-11-5-1- درخواست برداشتن رجز……………… 226
3-11-5-2- درخواست آب………………. 227
3-11-5-3- درخواست طعام……………. 228
3-12- تبرک جستن به اولیاء و آثار ایشان………… 229
3-12-1- تبرک به مقام ابراهیم(ع)……………….. 229
3-12-2- پيراهن يوسف(ع) و بازگشت بينايى يعقوب(ع)………….. 230
3-12-3- تبرک جستن به تابوت در بنی إسرائیل………….. 231
3-12-4- تبرک جستن به جايگاه اصحاب کهف………. 233
3-12-5- مبارک بودن حضرت عیسی(ع)………… 234
3-13- زیارت معصومان(ع)……………… 235
3-13-1- دعاء حضرت ابراهیم(ع)…….. 235
3-13-2- دعوت مردم به حج توسط حضرت ابراهیم(ع)……….. 238
3-13-3- مزار اصحاب کهف………………. 240
3-14- شفاعت………………. 241
3-14-1- شفاعت حضرت نوح(ع) برای پسرش…………….. 242
3-14-2- شفاعت حضرت ابراهیم(ع) برای قوم حضرت لوط(ع)………….. 242
3-14-3- درخواست آمرزش حضرت ابراهیم(ع) برای آزر…………… 244
3-14-4- درخواست آمرزش حضرت نوح(ع) برای پدر و مادر و مؤمنان………….. 245
3-14-5- درخواست آمرزش حضرت ابراهیم(ع) برای پدر و مادر…………. 246
3-14-6- آمرزش طلبی حضرت موسی(ع) برای خود و برادرش……….. 246
فصل چهارم: مباحث مهدویت در قصص قرآن
4-1- امکان پنهانی بودن ولادت امام عصر(ع)……………. 248
4-1-1- ولادت پنهانی حضرت ابراهیم(ع) و حضرت موسی(ع)………… 248
4-1-2- انکار امام عصر(ع) توسط عموی حضرت…………….. 249
4-2- امکان تصدی مقام امامت در کودکی…………… 249
4-3- غیبت حضرت مهدی(ع)……………….. 252
4-3-1- شبهه ناروایی غیبت برای امام……………. 252
4-3-2- آیا غیبت خلاف عادت است……….. 255
4-3-3- حکمت غیبت…………… 258
4-3-4- رؤیت امام عصر(ع) بىآنکه شناخته شود…………….. 265
4-4- طول عمر امام عصر(ع)……………….. 267
4-5- پایایی دوران جوانی امام عصر(ع)………………… 269
4-5-1- قصه اصحاب کهف……………… 271
4-5-2- ماجرای عزیر(ع)……………….. 271
4-6- صدور معجزه در وقت ظهور………………… 274
4-7- حکومت جهانی حضرت مهدی(ع)………….. 277
4-8- آداب انتظار……………… 279
4-8-1- صبر جميل داشتن…………………… 280
4-8-2- اميدواري به امر فرج……………. 280
4-8-3- غيبت را ناشي از علم و حكمت خداوند دانستن……………. 280
4-8-4- تأثر و اندوه در فراق و اشتياق……………….. 281
4-8-5- به یاد امام عصر(ع) بودن……………… 282
4-8-6- شكوه از غيبت به نزد خدا، مناجات و دعا……………. 284
4-8-7- اقدام عملي همراه با اميدواري به وصال…………………… 286
نتایج و یافتهها……………….. 287
فهرست منابع………………… 289
راهنمای خرید و دانلود فایل
برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.
بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.
در صورت بروز هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.
برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود کلیک نمایید.
ديدگاه ها