پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
تحجر و سنت و انقلاب اسلامی :دانلود رایگان تحقیق رشته علوم سیاسی
doc
تعداد صفحات : 20
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته علوم سیاسی
دانلود رایگان
0 تومان


تحقیق رشته علوم سیاسی با فرمت WORD و در۲۰ صفحه با موضوع   تحجر و سنت و انقلاب اسلامی نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است.

انقلاب اسلامی، تحجر و سنت

انقلاب، به عنوان راهکاری سریع برای ایجاد تحولی بنیادین و همه جانبه در ساختار سیاسی جامعه، از ویژگی هایی برخوردار است که مهمترین آن «شالوده شکنی» است. شالوده شکنی به معنی در هم ریختن نرمها، نماد ها، نهادها و ساختارهای حاکم بر یک جامعه، شرط لازم و ضرور شکل گیری یک انقلاب پیروز است. در هر انقلابی، گستره، عمق و عرصه های این شالوده شکنی، متفاوت است. در برخی انقلاب ها، تنها شالوده های سیاسی و ساختار نظم حاکم بر جامعه دچار تحول و دگرگونی می شود، ولی برخی انقلاب ها، عرصه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را هم در معرض تحول عمیق قرار داده، و شالوده شکنی را به این عرصه ها هم گسترش می دهند.

چیستی سنت و تحجر

در ادبیات اجتماعی معاصر، «سنت» در برابر «تجدد» مطرح شده است، گرچه در تبیین دقیق این واژه، اختلاف نظرهای عمیقی به چشم می خورد، ولی غالبا از سنت، کلیه مبانی، ارزشها، روشها، هنجارها و باورهای متعلق به گذشته اراده می شود که در دوران تجدد مورد مناقشه و طرد قرار گرفته و اعتبار خود را از دست داده اند. به نظر می رسد تبیین رابطه ی این دو معنی از سنت، و این که در کاربرد آن، کدام یک را اراده می کنیم، نکته ی مهمی است. از آن جا که معنی ریشه داری از سنت در فرهنگ و منابع اصیل دینی مان سراغ داشته و جایگاه والا و مهمی برای آن ـ هم در تکوین و هم در تشریع ـ قایل هستیم، قاعدتا باید چنین معنی بومی از «سنت» اراده شود، ولی کاربرد فراوان این واژه به معنی دوم و خلط آن با معنی اول، که گاه بدون توجه به لوازم و اقتضائات هر یک از آن دو رخ می دهد.

شالوده شکنی انقلاب اسلامی و مهمترین عرصه های آن

انقلاب اسلامی در مراحل تکوین و شکل گیری خود با موانع اساسی و بزرگی مواجه بود که یکی از مهمترین آن ها را می توان «تحجر» دانست. شالوده شکنی انقلاب اسلامی، قبل از آن که نظام سیاسی حاکم بر جامعه را هدف قرار دهد، باید «تحجر» دیرپا و مزمن حاکم بر عرصه های سیاسی و دینی جامعه را به چالش می طلبید و پوسته های سخت و منجمدی را که مانع تحرک و پویایی بود، می شکست. این پوسته ها که در دوران غربت و مظلومیت اسلام و با همکاری نانوشته بین دستگاه های استبدادی و نهاد های دینی نمای جامعه، به تدریج شکل گرفته بود، با ورود تجدد به عنوان یک کالای وارداتی توسط دلالان به ظاهر متجدد، افزایش و ضخامت یافت. امام خمینی (ره)، غربت اسلام را در دهه ۱۳۴۰ اینگونه تصویر می کند: «استعمارگران برای رسیدن به مطامع استعماری خود لازم دیدند که زمینه هایی فراهم سازند تا اسلام را نابود کنند… به وسایل مختلف بر ضد اسلام تبلیغ و دسیسه کردند.

انقلاب اسلامی، ضد تحجر و انحراف، نه ضد تجدد و سنت

شالوده شکنی انقلاب اسلامی که با پشتوانه بینش الهی و توحیدی امام خمینی (ره) و عزم راسخ، تدبیر قاطع و رهبری ایشان تحقق یافت، در حقیقت به آزادسازی دو نیروی عظیم در جامعه ما و سپس در سطح جهان اسلام انجامید. یکی نیروی عظیم و انرژی نهفته در اسلام و دیگری نیروی عظیم مردم. امام خمینی (ره) با مقابله ی مدبرانه و ریشه ای با پاردایم های متحجرانه ی حاکم بر جامعه، اولا، توانمندی و تحول زایی اسلام ناب محمدی ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ را به فعلیت رساند و با بیان حقایق دین و تأکید بر رویکرد های اجتماعی… سیاسی اسلام و بدون فروکاهی ابعاد عبادی و معنوی آن و با لحاظ انسجام ساختاری و ارتباط عمیق و ارگانیک جنبه ها و عرصه های مادی و معنوی اسلام، به بازخوانی اسلام اصیل و دعوت به سنت و سیره نبوی و علوی پرداخت و انرژی عظیم اسلام را آزاد ساخت.

وضعیت کنونی انقلاب در مواجهه با تحجر

این که گمان کنیم انقلاب اسلامی در رویارویی با همه ی ریشه ها، انگاره ها و نمود های تحجر، توانسته است به توفیق کامل برسد، گمان صحیحی نیست. اگر چه در برخی عرصه ها، شالوده ی انگاره های متحجرانه ی کهنه و نو را شکسته و در برخی دیگر، ضربه ها و شکافهای اسلاسی بر آن وارد کرده، ولی: اولا، امکان باز تولید و سربرآوردن دوباره ی انگاره های متحجرانه ی کهنه بعید نیست ثانیا، احتمال تولید انگاره های متحجرانه ی نوین و جدید نیز منتفی نمی باشد.

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 11 =