پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
خاورمیانه:دانلود تحقیق رشته علوم سیاسی
doc
تعداد صفحات : 27
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته علوم سیاسی
29000 تومان


تحقیق رشته علوم سیاسی با فرمت WORD و در۲۷ صفحه با موضوع خاورمیانه نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است.

 

حال ما خاورميانه را چگونه تعريف مي كنيم ؟

يك گزينه استفاده از عبارت خاورميانه بزرگ است كه تا حدودي نيز رايج شده و در برگيرنده مناطقي است كه براي نظريه اصلي ما مهمترين مناطق است . در عين حال كه اين گونه تعيين حدود رسمي متضمن درجه اي از دقت است اما ما مدعي نيستيم كه اين تعريف در حال حاضر خالي از ايراد است ، اما در بر گيرنده بيشتر كشورهايي است كه ما در اين تحقيق به بررسي آن مي پردازيم . فرض بر اين است كه در اين مورد اجماع نظر وجود دارد كه خاورميانه كدام كشورها را در بر مي يگرد و كدام يك را در بر نمي گيرد از جمله در مورد شمول كشورهاي آسيايي يا آفريقايي . گزينش ما تا كنون بيطرفانه بوده است زيرا عاقلانه آن است كه اگر يك كشور در داخل و يا بيرون از تعريف قرار گيرد تنها بر پايه اين داوري باشد كه كدام يك از آنها متغيرهاي تعييين كننده اي هستند .

 محدوده موانع پيراموني خاورمیانه

مرزهاي اين منطقه كه ما ان را خاورميانه بزرگ مي ناميم در بردارنده مرزهاي زميني و دريايي مستحكمي است . در زمينهاي جنوب و غرب راههاي زميني به بيابانهاي صحرا محدود مي شود حركت از سوي روسيه در شمال با كوهها يقفقاز و در شمال شرقي با رشته كوههاي البرز و هندوكش محدود مي گردد . اين موانع خشكي ، تاثير ژرفي بر تاريخ اين ناحيه داشته است .

محدوده داخلي و منطقه اي

مرزها و موانع داخلي و منطقه اي موجود در درون منطقه خاورميانه مرزهاي گسترده و برجسته اي هستند . در برخي موارد انها عمدتا بر يك كشور تاثير مي گذارند . اما همواره عوامل تعيين كننده اي در خصوص دسترسي به راههاي مي باشند و از اين جهت در مبادلات تجاري مناقشات نظامي و فرهنگي نقش تسهيل كننده و يا بازدارده اي را بر عهده دارند .

نيل براي مصر هم به لحاظ سياسي و هم به لحاظ اقتصادي حياتي است . دره حاصلخيز نيل براي بسياري از مردم مصر قوت لايموت فراهم مي سازد و خود رودخانه عاملي اساسي در ثبات كشور است . اگر روزي نيل بخشكد و يا به سوي جنوب منحرف گردد مصر بدون اغراق از هم خواهد پاشيد .

عوامل جغرافيايي و راههاي دسترسي به منطقه خاورمیانه

يك راه براي به تصوير كشيدن خاورميانه بزرگ اين ست كه آن را چها رضلعي بزرگي در نظر بگيريم يعني يك نقطه مركزي جغرافيايي و چهار راهي كه اروپا ، آسيا ، آفريقا و روسيه يكديگر را در ان نقطه قطع مي كنند . از غرب منطقه بياباني صحرا و درياي مديترانه ان را محدود مي كند از شمال درياي سياه و كوههاي قفقاز و رشته كوههاي البرز و هندوكش از طرف شرق به جلگه هاي هندسوتان و از جنوب نيز به اقيانوس هند محدود مي گردد. در درون اين منطقه مواضع جغرافيايي درون منطقه اي بسيا رو گروههاي نژادي و مذهبي و دولتهاي داراي حاكميت و نيز منابع طبيعي مهم و فروان به ويژه نفت و گاز وجود دارند . اشكال فيزيكي مهم اين منطقه در نقشه شماره ۲ نشان داده شده است .

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 4 =