پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
یافتن نقاط ضعف و قوت و تبیین کاستی های موجود در زمینه شناساندن منشأ و مبنای جرم هواپیماربایی در داخل و خارج از مرزها
doc
تعداد صفحات : 97
پایان نامه کارشناسی ارشد
حقوق بین الملل
99000 تومان


بطور معمول هر دانشجوی مقاطع تحصیلات تکمیلی( کارشناسی ارشد و دکتری ) ، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همۀ ما می دانیم که نوشتن یک پایان نامۀ خوب و دفاع کردن از آن آرزو و خواستۀ قلبی هر دانشجویی است، ولی شرایط موجود سبب شده است که متاسفانه هر روز از تعداد پایان نامه های کم نقص و خوب و استاندارد کاسته شود. در واقع  پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند. در همین راستا ما سعی کردیم پایان نامه های کارشناسی ارشد برتر از دانشگاه های معتبر کشور را برای کمک در نگارش پایان نامه به شما معرفی نماییم .  رشته حقوق در میان داوطلبان رشته انسانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع ” یافتن نقاط ضعف و قوت و تبیین کاستی های موجود در زمینه شناساندن منشأ و مبنای جرم هواپیماربایی در داخل و خارج از مرزها ” به شما عزیزان معرفی شده است. همچنین شما می توانید در میان مجموعه کامل از موضوعات پایان نامه های رشته حقوق که تیم دیجی لود گرداوری کرده است ، مناسب ترین پایان نامه را تهیه کنید و از آن به نحو احسن بهره مند شوید. برای راحتی شما دانشجویان گرامی ، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است.

چکیده بررسی یافتن نقاط ضعف و قوت و تبیین کاستی های موجود در زمینه شناساندن منشأ و مبنای جرم هواپیماربایی در داخل و خارج از مرزها

همواره در طول تاريخ هرگاه بشر موفق به ساخت وسيله اي شده كه تحول اساسي در زندگي او ايجاد نموده، آن وسيله به گونه اي مورد بهره برداري غيراصولي و ابزاري عده اي براي دستيابي به منافع شخصي يا گروهي خويش قرار گرفته؛ چه بسا اين امر سبب شده تا قانونگذار فصل جديدي به فصل هاي مربوط به عناوين مجرمانه بيفزايد.  پس از پيدايش هواپيما و تاثير انكار ناپذير آن بر صنعت حمل و نقل، برخي آن را وسيله اي مناسب براي باج گيري مالي، سياسي و … از دولت ها ديده و مبادرت به ربودن آن به همراه مسافران داخل آن نمودند كه متاسفانه در بعضي موارد منتهي به نتايج جبران ناپذيري گرديده است.  از اين رو دولت ها بر آن شدند تا در قوانين داخلي خود، مقررات سختي براي مقابله با جرم هواپيماربايي و مجازات مرتكبين و مداخله كنندگان در آن وضع نمايند.

هواپيما كه براي بهره برداري در زمان صلح ساخته شده بود،به جاي آن كه شادي ها را به ارمغان آورد از آن پس به عنوان وسيله اي براي تخريب به كار رفت.استفاده از آن در جنگ هاي جهاني اول و دوم موجب پيشرفت سريع صنعت هواپيمايي گرديد.  دولت ها همواره مسئله ی اختلال در امنیت پرواز را به عنوان اختلال در امنیت ملی می پنداشتند و مجازات هایی بس سخت را برای آن وضع می نمودند و از آنجا که کوچکترین اتفاق ناگوار می تواند با به خطر انداختن جان عده ای انسان بی گناه همراه شود این مسئله می تواند احساس ناامنی نسبت به امر پرواز را در افراد جامعه موجب شود با توجه به این که امر پرواز حائز اهمیت سیاسی ، اقتصادی و … است ، لذا مسافرین را از انجام مسافرت خود از طریق هوایی منصرف می سازد. افزایش صدمه به امنیت پرواز می تواند از نشانه های عدم قدرت یک دولت در برقراری نظم و آرامش در محیط داخلی خویش باشد. همچنین از آنجا که مسئله پرواز هواپیماها از مواردی است که از نظر سیاسی و بین المللی حائز اهمیت فراوان است ، بسیاری از اعتراضات سیاسی به یک دولت از طریق ایجاد اختلال در سیستم های هوایی آن صورت می گیرد.

به علت لزوم حفظ امنيت اين وسيله از جرايم متنوعي از جمله تصرف غيرقانوني هواپيما،تخريب و انهدام هواپيما و حمله به تاسيسات و موسسات هواپيمايي مقررات و تمهيدات مختلفي در نظر گرفته شده است.جرايم عليه امنيت هوايي علاوه بر خطرات جاني و مالي كه مستقيما متوجه مسافران و سرنشينان هواپيما مي شود از جهات اقتصادي و اجتماعي نيز متضمن نتايج و آثار زيانباري است.سلب اعتماد مردم از سفر با اين وسيله سريع السير و مشكلات حقوقي و سياسي ناشي از آن از ديگر آثار زيانبار جرايم مذكور است.

در چند دهه اي كه از عمر ساخت هواپيما و بهره برداري از آن در حمل بار و مسافر مي گذرد بارها شاهد تحقق جرايم هواپيمايي بوده ايم. در هر حال آنچه دولت ها را وادار به اتخاذ تدابير و راه حل هاي مفيد و موثر در جلوگيري از اين جرايم نموده است آثار زيانبار آن بر افراد و صلح و تفاهم بين المللي و شركت هاي هواپيمايي از يك سو و انزجار افكار عمومي از ارتكاب اين بزه ها بوده است.

 

حوادث و اتفاقات هواپیمايي، اقسام گوناگونی از رفتارهای مجرمانه و خرابکارانه را شامل  مي شود  و آنچه عموماً و در شرایط عادی در خیابانها اتفاق می‌افتد، اکنون در هواپیماها رخ می‌دهد  که از مهمترین آنها می‌توان به مواردی از جمله تهدید به ضرب و جرح خدمه و مسافران هواپیما، نزاع میان مسافران مست، کودک‌آزاری، حملات و تجاوزات جنسی، استعمال غیرقانونی مواد مخدر، سیگار کشیدن یا مصرف الکل، تخریب کابین و صندلیهای هواپیما، استفاده غیرمجاز از تجهیزات الکتریکی، نابودن کردن ابزار و تجهیزات ایمنی هواپیما یا سایر رفتارهای اخلالگرانه و شورش‌گونه اشاره کرد.

پس از پیدایش هواپیما و رواج استفاده از آن در حمل و نقل،  موضوع حقوق و تکالیف کشورها و متصدیان حمل ونقل هوایی مطرح شد.  یکی ديگر از جنبه های حائز اهمیت در صنعت پرواز ، بعد اقتصادی آن است که خود این صنعت به صورت مستقیم یک منبع خوب درآمد اقتصادی برای دولت و بخش های خصوصی است و هم این که می تواند پیامدهای اقتصادی و مالی خوشایندی برای کشور داشته باشد. صنعت توریسم منبع فوق العاده خوبی برای توسعه و پیشرفت اقتصاد یک کشور محسوب می گردد.

از آنجا که مهمترین و بهترین راه برای مسافرت توریست ها ، مسافرت از طریق خطوط هوایی است ، پس اختلال در امنیت پرواز می تواند عاملی برای ایجاد ترس و ناامنی در استفاده از هواپیما شده و در نهایت موجب کاهش مسافرت توریست به کشور گردد.یکی دیگر از فواید اقتصادی صنعت پرواز درآمدی است که خود این صنعت در پی دارد. دریافت مبلغ بلیط، عوارض و … همگی از موارد درآمدزا برای کشورهاست.

موضوع پايان نامه پيش رو بررسي سياست تقنيني ايران درمقابله با جرم هواپیماربایی  با نگاهي به اسناد بين المللي مي باشد كه در آن به واكاوي قوانين و اسناد بين المللي و داخلي موجود در راستاي مقابله و پيشگيري از اين جرم پرداخته ايم كه سعي شده نارسايي هاي موجود در مقررات داخلي ايران در برخورد با هواپيماربايي بررسي گردد.

 

اهميت و ضرورت تحقيق

 

اعمال غيرقانوني عليه سلامتي هواپيما و امنيت هواپيمايي كشوري يك سابقه طولاني داشته و حتي قبل از تاسيس سازمان ملل و سازمان هواپيمايي بين المللي كشوري شروع شده است. هواپيماربايي ممكن است به انگيزه هاي مختلف از جمله انگيزه هاي سياسي و حكومتي(مانند هواپيماربايي فلسطيني ها در سال 1970 كه طي آن هواپيماربايان خواستار آزادي هفت تن زنداني فلسطيني در مقابل آزادي گروگان ها گشتند.)،انگيزه هاي تبليغاتي و مالي (مانند هواپيماربايي سال 1971 كه رباينده مبلغ دويست هزار دلار در مقابل آزادي مسافران مطالبه نمود).

 

به هر حال جرايم هوايي با هر انگيزه،نظم جهاني و بين المللي و داخلي را به مخاطره مي اندازد(نمونه بارز و نو ظهور آن حادثه 11 سپتامبر 2001 است كه در نتيجه آن نه تنها جان هزاران نفر گرفته شد كه نظم داخلي و بين المللي به طرزي بي سابقه به مخاطره افتاد).  لذا مي بايست با وضع قوانين خاص و دقيق و قاطع ارتكاب اين گونه جرايم را كاهش داد و به حداقل رسانيد.  همچنين به لحاظ ماهيت جرايم عليه امنيت هوايي كه يك جرم بين المللي شناخته مي شود و ممكن است قوانين كشورهاي مختلف(كشور ثبت كننده هواپيما-كشور محل فرود هواپيما-كشوري كه هواپيما بر فراز آن به حركت در مي آيد-كشوري كه مجرم تابعيت آن را دارد) در شناسايي جرم و مجرم دخالت داشته باشند، شناخت قانون حاكم از جمله مباحث دقيق حقوقي خواهد بود از طرفي كليه اين جرايم ممكن است به وسيله يك فرد يا گروه يا كشور صورت يابد.

مسئله مهم و مورد توجه ديگر،ايجاد روش هاي نو به صورت مداوم جهت پيشگيري از ارتكاب جرايم عليه امنيت هوايي است،چرا كه مرتكبين اين جرايم در مقابل تمامي تدابير پيشگيري كننده همچنان قادر بوده اند با توسل به روش هاي جديد نيابت خود را تحقق بخشند.  سالانه، حوادث و جرائم زیادی درون هواپیماهای مسافربری توسط مسافران نابهنجار و قانون‌شکن وقوع می‌یابد که به نوبه خود موجبات اخلال و ناامنی در پرواز، تهدید جانی و مالی مسافران و نگرانی دولتها را فراهم کرده است.  (بهارلو، 1383، ص 40)

پرواز توسط هواپیماها همواره امری خطیر و از نظر امنیتی واجد اهمیت فراوان در مجامع بین المللی محسوب می شده است.  به علاوه توسعه ارتباطات و نيز توسعه و پيشرفت وسايل حمل و نقل اين امكان را كه هر روزه جرايم زيادي در خارج از قلمرو حاكميت دولت ها توسط اتباع آن ها، يا عليه منافع عاليه آن ها ارتكاب يابد فراهم آورده است. طبيعت برخي از اين جرايم سازمان يافته بين المللي همچون هواپيماربايي به گونه اي است كه نتايج زيانبار آن نه تنها دامنگير قربانيان آن و كشور محل وقوع جرم مي شود بلكه منافع و مصالح كشور هاي ديگر و حتي جامعه ي بشري را در معرض خطر قرار مي دهد.  (پوربافراني، 1390، ص 1)

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =