پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
رابطه هوش اخلاقی و مهارت های اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان
doc
تعداد صفحات : 144
پایان نامه کارشناسی ارشد
روانشناسی
99000 تومان


رشته روانشناسی و علوم تربیتی از شاخه های اصلی علوم انسانی میباشد. سایت دیجی لود گلچینی از بهترین و جدیدترین پایان نامه های آماده و قابل ویرایش را به کاربران صمیمی خود معرفی می نماید . پایان نامه حاضر با عنوان رابطه هوش اخلاقی و مهارت های اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان   از سری پایان نامه های كارشناسي ارشد  میباشد.این تحقیق در  145 صفحه با فرمت Word  (قابل ویرایش)  نگارش شده است.

 

 چکیده پایان نامه رابطه هوش اخلاقی و مهارت های اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان

هدف از این پژوهش بررسی رابطه هوش اخلاقی و مهارت های اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان بوده است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نوع تحقيقات توصیفی – همبستگی بوده و جامعه آماری آن را دانش آموزان دبیرستان­های سنندج كه در سال تحصيلي 93-92 مشغول به تحصيل بوده تشکیل داده است تعداد آن شامل 900 نفر بوده و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 269 نفر برآورد و به شيوه نمونه گيري صورت تصادفی طبقه ­ای انتخاب گردیده است .و از سه پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک و کیل در سال (2005)، مهارت­ هاي اجتماعی ماتسون (1983) و عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) استفاده گردیده و با استفاده از شاخص­ های آمار توصیفی مانند فراوانی، درصد و نمودار و روش­های آمار استنباطی مانند همبستگی، رگرسیون، تی نمونه­ های مستقل و تحلیل واریانس تحلیل گردید.

یافته های پژوهش نشان داد بین هوش اخلاقی و مهارت اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت معني دار وجود دارد. همچنین بین ابعاد هوش اخلاقی به جز راستگویی با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد. همچنین بین ابعاد مهارت اجتماعی (مهارت اجتماعی مناسب، رفتارهای غیر اجتماعی، پرخاشگری و رفتارهای تکانشی، برتری طلبی، اطمینان زیاد به خویشتن داشتن و رابطه با همسالان) با عملکرد رابطه معنی دار وجود دارد. اما رابطه بین دو بعد رفتارهای غیر اجتماعی، پرخاشگری و رفتارهای تکانشی با عملکرد تحصیلی معنی دار ولی منفی می­باشد

 

واژگان کلیدی: هوش اخلاقی ، مهارت های اجتماعی ، عملکرد تحصیلی دانش آموزان

 

اهمیت و ضرورت

مهمترین جنبه کاربردی این پژوهش ، اهمیت مهارت های اجتماعی به عنوان مهمترین عامل اجتماعی شدن و سازگاری اجتماعی است و بی شک توجه به هوش اجتماعی، رشد اجتماعی و تربیت اجتماعی در کنار دیگر ابعاد رشد و حیطه های تعلیم و تربیت، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در چشم انداز کنونی، در حوزه آموزش مهارت های اجتماعی، رویدادهای فراوانی رخ داده، پژوهش های بیشماری صورت گرفته، روش های آموزشی و درمانی جدیدی مطرح گردیده و افق های روشنتری آشکار شده است. تمامی این حرکت ها و شناخت های روز افزون به انسان کمک می کند تا به کمیت و کیفیت زندگی اجتماعی خود و دیگران غنای بیشتری ببخشد و بخصوص به کودکان با نیازهای ویژه و سازگاری اجتماعی آنان نگاه انسان دوستانه تر و پویاتری داشته باشد .

در این راستا، رفتار اجتماعی بر تمامی جنبه های زندگی کودکان و نوجوانان سایه می افکند و بر سلامت روانی، سازگاری، شادکامی وعملکرد تحصیلی آن ها تاثیر می گذارد. توانایی فرد از نظر کنار آمدن با دیگران و انجام رفتارهای اجتماعی مطلوب، میزان محبوبیت او را میان همسالان و نزد معلمان، والدین و دیگر بزرگسالان مشخص می کند. میزان توانایی فرد در مهارت های اجتماعی به طور مستقیم به رشد اجتماعی فرد و کمیت و کیفیت رفتارهای اجتماعی مطلوبی که از خود نشان می­دهد، مربوط می شود. دانش آموزی که مهارت های اجتماعی لازم را کسب کرده است، دانش آموزی است که می تواند به خوبی با محیطش سازش کند و یا اینکه می تواند از طریق برقرار کردن ارتباط با دیگران از موقعیت های تعارض آمیز کلامی و فیزیکی اجتناب کند. این گونه دانش آموزان، رفتارهایی از خود نشان می دهند که منجر به پیامدهای مثبت روانی-اجتماعی، نظیر پذیرش توسط همسالان و رابطه مؤثر با دیگران می شود. از سوی دیگر، کسانی که مهارت های اجتماعی لازم را کسب نکرده اند، اغلب به اختلال های رفتاری مبتلا می شوند، از طرف همسالان پذیرفته نمی شوند، در میان همسالان و بزرگسالان محبوب نیستند و با معلم و یا سایر افراد حرفه ای به خوبی کنار نمی آیند .

طبق نظرماتسون وبویسجولی (2008)، فقدان مهارت های اجتماعی مانع بزرگ زندگی مستقل و مرتبط با ناتوانایی های ذهنی است و ویژگی افرادی می باشد که ناتوانایی های رشدی دارند. به ویژه کمبود مهارت های اجتماعی برای تشخیص افرادی که دردامنه مرزی ناتوانایی های ذهنی قراردارند ضروری می باشد

درسال های اخیرتوجه زیادی به مبحث تعامل اجتماعی شده است. چرا که بررسی های متعدد نشان می دهد که کمبود مهارت های اجتماعی تأثیرمنفی برکارکردتحصیلی دانش آموزان دارد در روابط بین فردی وحوزه های رفتاری-عاطفی مشکل ایجاد می کند، مشکلات یادگیری را تشدید می کند، مانع پیشرفت کودک شده وسرانجام منجربه عواقب نامطلوب دردوران تحصیل می شود. سازگاری دانش آموزان را کاهش داده ودانش آموزان را با ناتوانی درکلیه امورروبرو می کند. همچنین دانش آموزانی که قادر به انجام خواسته های کلاسی نیستند احساس های دردناکی ازعدم کفایت، اضطراب، کاهش انگیزش وناسازگاری های رفتاری تولید می کنند (ولش و همکاران،2005، به نقل ازلیوارجانی و غفاری،1390).

ناتوانایی های اجتماعی تأثیر عمده­ای بر عملکرد تحصیلی دانش­آموزان داشته و لذا وظیفه اولیاء، خانواده، معلمان و مدرسه است که ناتوانایی های اجتماعی یادگیرندگان را کاهش داده و در مقابل توانایی های اجتماعی را تقویت نمایند.

مدرسه تنها وظیفة آموزش مواد درسی را ندارد، بلکه قبل از آن بایستی با پرورش توانایی های اجتماعی، یادگیرنده را برای استفادة هر چه بهتر و کامل­تر از مواد آموزشی آماده سازد. وظیفه مدرسه علاوه بر آموزش آکادمیک، اجتماعی نمودن کودکان و نوجوانان است و این مهم انجام نمی­شود مگر با برنامه­ریزیهای تربیتی و پرورشی مناسب، استفاده از مشاوران مجرب و علاقمندی اولیاء مدرسه. پس شاید بتوان ادعا نمود که گام نخست برای دستیابی به موفقیت آموزشی، سرمایه­گذاری جهت افزایش توانایی­های اجتماعی یادگیرندگان باشد

در دنیای پیچیده امروز، هر کشور و ملتی با هر دیدگاه و اعتقادی و با هر نظام سیاسی و اجتماعی به مسائل آموزش عالی توجه خاص دارد. این امر از یک سو اهمیت تعلیم و تربیت و از سوی دیگر نیازمندی زندگی انسان را به این مسئله نشان می دهد. امروزه آنچه به عنوان تمدن و فرهنگ افتخار آمیز انسانی از آن یاد می شود دستاورد و دانشی است که بر اساس نظام آموزشی بنیان یافته است. برای ارزیابی میزان اثربخشی هرفعالیت وبرنامه ای، محصول نهایی وبرونداد آن را بررسی می کنند. درنظام آموزش وپرورش نیز این امرازطریق بررسی عملکرد تحصیلی دانش آموزان انجام می گیرد. به همیمن دلیل تحقیقات متعددی درزمینه عوامل مؤثربر عملکرد تحصیلی دانش آموزان به عمل آمده است(شهنی ییلاق وهمکاران،1384). دراین تحقیق با توجه به اهمبت مهارت های اجتماعی وهوش اخلاقی ما به دنبال پیداکردن رابطه بین این دومتغیر وعملکرد تحصیلی هستیم.

بررسي عو امل پيش آيند و پس آيند عملکرد تحصيلي همواره از دغدغه هاي پژوهشگران نظام تعليم و تربيت بوده است و در مطالعات متعدد اين عوامل به تناسب اهميت و تأثير خود شناسايي و يا طبقه بندي شده اند. عملكرد تحصيلي به عوامل گوناگوني بستگي دارند كه مي تواند در شرايط خاصي عملكرد شخص را در محيط آموزشي تحت تأثير قرار دهد (سالاری فر، 1388).

یکی از عواملی که با عملکرد تحصیلی ارتباط دارد هوش می باشد. هوش یکی از مفاهیم بنیادین در علم روان شناسی است که مطالعات و تحقیقات بسیاری راجع به آن صورت گرفته است. ولی با وجود این کوشش ها، به لحاظ پیچیدگی، هنوز صاحب نظران به همسویی کلی در مورد ابعاد هوش و حتی تعریف دقیقی از آن دست نیافته اند(صمدی، 1385). یکی از این ابعاد هوش، هوش اخلاقی می باشد. هوش اخلاقی عبارت است از توانایی ایجاد تمایز بین درست و غلط بر اساس اصول جهان شمول تعریف شده. این نوع هوش، در محیط جهانی مدرن کنونی می تواند به مثابه ی نوعی جهت یابی برای اقدامات عمل نماید. هوش اخلاقی، نه تنها چارچوبی قوی و قابل دفاع برای فعالیت انسان ها فراهم می کند، بلکه کاربردهای فراوانی در دنیای حقیقی دارد. در واقع، این هوش تمام انواع دیگر هوش انسان را در جهت انجام کارهای ارزشمند هدایت می کند (بهرامی و همکاران، 1391).

مهارت های اجتماعی و هوش اخلاقی از عواملی هستند که بر عملکرد تحصیلی تاثیر می گذارند. بنابراین نقص مهارت اجتماعی و هوش اخلاقی مشکلی نسبتأ مقاوم و مرتبط با عملکرد ضعیف تحصیلی است از این لحاظ ضروری است که به  بررسی رابطه هوش اخلاقی و مهارت های اجتماعی با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان پرداخته شود.

 

فهرست مطالب پایان نامه رابطه هوش اخلاقی و مهارت های اجتماعی

چکیده 1

فصل اول: کلیات پژوهش

مقدمه. 3

بیان مسئله. 5

اهمیت و ضرورت.. 8

اهداف تحقیق. 11

هدف اصلی.. 11

اهداف فرعی.. 11

فرضیه های تحقیق. 11

فرضیه اصلی پژوهش… 11

فرضیه های فرعی.. 11

تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش… 11

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

مقدمه. 14

مبانی نظری پژوهش… 14

اصول ضروری هوش اخلاقی.. 16

ابعادهوش اخلاقی ازدیدگاه لنیک و کیل. 17

مؤلفه های هوش اخلاقی لنیک وکیل ازدیدگاه قرآن کریم وائمه معصومین(ع) 17

نکاتی برای ایجاد هوش اخلاقی.. 19

انتقال ارزش ها، پایه هوش اخلاقی.. 21

مهارت های اجتماعی.. 22

مفهوم مهارت های اجتماعی.. 22

ویژگی های رفتاراجتماعی.. 26

عوامل مؤثر در اجتماعی شدن. 27

مهارت هاي اجتماعي پايه. 31

مراحل آماده سازي مهارت هاي اجتماعي.. 31

اجزاء تشکیل دهنده مهارت های اجتماعی.. 32

خصوصیات افراد دارای مهارت های اجتماعی.. 33

علل نقص در مهارت‌های اجتماعی.. 33

روش های آموزش مهارت های اجتماعی.. 34

رویكرد جدید در تدریس مهارت‌های اجتماعی.. 35

برخی از مهارت‌های اجتماعی لازم برای زندگی.. 37

نظر قرآن در مورد اجتماعی بودن انسان. 40

عملکردتحصیلی.. 42

مفهوم عملکرد تحصیلی.. 42

عوامل مؤثر در عملکرد تحصیلی.. 42

انگیزه پیشرفت تحصیلی.. 45

عوامل تأثير گذار بر پيشرفت تحصيلي.. 46

نظریه های پیشرفت تحصیلی.. 52

پیشینه تحقیق. 53

تحقیقات داخلی.. 53

تحقیقات خارجی.. 56

جمع بندی و مدل پژوهش… 58

مدل مفهومی پژوهش… 59

فصل سوم: روش شناسی پژوهش

روش تحقیق. 61

جامعه و نمونه آماری تحقیق. 61

اطلاعات دموگرافیک… 62

ابزارهای گردآوری داده ها 63

1- پرسشنامه هوش اخلاقی.. 63

2- مقیاس مهارتهای اجتماعی ماتسون. 64

3- پرسشنامه عملکرد تحصیلی.. 65

روش تجزیه و  تحلیل داده ها 66

ملاحظات اخلاقی.. 66

فصل چهارم: یافته های پژوهش

مقدمه. 68

میانگین و انحراف معیار متغیرهای مورد مطالعه. 69

یافته های استنباطی پژوهش… 71

فرضیه اصلی پژوهش… 71

فرضیه های فرعی.. 73

یافته های جنبی پژوهش… 76

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

مقدمه. 80

خلاصه پژوهش… 81

بحث و نتیجه گیری.. 82

موانع و محدودیتها 87

الف) محدودیتهای در اختیار محقق. 87

ب)محدودیت های خارج از کنترل محقق. 87

پیشنهادات.. 88

پیشنهادهای کاربردی.. 88

پیشنهادهای پژوهشی.. 89

منابع و مأخذ: 90

منابع فارسی.. 90

منابع انگلیسی.. 93

 

فهرست جداول

جدول (3-1) توزیع فراوانی و درصدی دانش آموزان بر حسب جنسیت.. 62

جدول (3-2) توزیع فراوانی و درصدی دانش آموزان بر حسب سن.. 62

جدول (3-3) توزیع فراوانی و درصدی دانش آموزان بر حسب پایه تحصیلی.. 62

جدول (3-4) توزیع فراوانی و درصدی دانش آموزان بر حسب رشته تحصیلی.. 63

جدول(3-5) ضریب آلفای کرونباخ مؤلفه های پرسشنامه هوش اخلاقی.. 64

جدول(3-6) ضریب آلفای کرونباخ مؤلفه های پرسشنامه مهارت اجتماعی.. 65

جدول(3-7) ضریب آلفای کرونباخ مؤلفه های پرسشنامه عملکرد تحصیلی.. 66

جدول (4-1) ميانگين و انحراف معيار هوش اخلاقی، مهارت اجتماعی و عملکرد تحصیلی بر حسب جنسيت    69

جدول (4-2) ميانگين و انحراف هوش اخلاقی، مهارت اجتماعی و عملکرد تحصیلی بر حسب پایه تحصیلی   69

جدول (4-3) میانگین و انحراف معیار هوش اخلاقی بر حسب رشته تحصیلی.. 70

جدول (4-4) میانگین و انحراف معیار مهارت اجتماعی بر حسب رشته تحصیلی.. 70

جدول (4-5) میانگین و انحراف معیار عملکرد تحصیلی بر حسب رشته تحصیلی.. 70

جدول (4-6) شاخص های آمار توصیفی متغيرهاي پژوهش… 71

جدول( 4-7) ماتریس همبستگی بین هوش اخلاقی و مهارت اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان  71

جدول(4-8) ماتريس همبستگی بین ابعاد هوش اخلاقی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان. 73

جدول(4-9) ماتريس همبستگی بین ابعاد مهارت های اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان. 74

جدول (4-10) خلاصه مدل تاثیر هوش اخلاقی و مهارت های اجتماعی برعملکرد تحصیلی دانش آموزان  75

جدول (4-11) مقایسه بین جنسیت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان. 76

جدول (4-12) مقایسه بین پایه تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان. 76

جدول(4-13) آزمون شفه بین پایه تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان. 77

جدول (4-14) مقایسه بین رشته تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان. 77

جدول (4-15) آزمون شفه بین رشته تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان. 78

جدول (5-1) خلاصه نتایج فرضیات تحقیق. 81

 

 

فهرست نمودارها

نمودار (4-1) توزیع پراکندگی نمرات عملکرد تحصیلی بر حسب هوش اخلاقی.. 72

نمودار (4-2) توزیع پراکندگی نمرات عملکرد تحصیلی بر حسب مهارت اجتماعی..

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 9 =