پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسي دوام تيرهاي بتن مسلح تقويت شده با GFRP تحت واکنش قليايي سنگدانه ها  :پایان نامه کارشناسی ارشد عمران گرايش مهندسی سازه
doc
تعداد صفحات : 89
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته مهندسی عمران -گرایش سازه
همراه با جداول و اشکال
79000 تومان


پایان نامه ای که معرفی میگردد از سری پایان نامه های جدید رشته عمران  و با عنوانبررسي دوام تيرهاي بتن مسلح تقويت شده با GFRP تحت واکنش قليايي سنگدانه ها ، مطالعه موردی پل شهید حقانی تهران  در 89 صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد تهیه و نگارش شده است. امیدواریم مورد توجه کاربران سایت و دانشجویان عزیز مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های جذاب عمران  قرار گیرد.

 

چکیده بررسي دوام تيرهاي بتن مسلح تقويت شده با GFRP تحت واکنش قليايي سنگدانه ها:

واکنش قليايي سنگدانه ­ها(AAR)، واکنشي شيميايي است که در برخي از سازه­هاي بتني رخ مي­دهد.  (AAR) واکنشی بین مایعات قلیایی درون حفره ­ها و سنگدانه­ های سیلیسی است. خرابی بتن شامل انبساط و ایجاد ترک در اثر واکنش قلیایی سنگدانه ­ها از اهمیت ویژه­ای برخوردار می­باشد. علاوه بر آن پلیمرهای تقویت شده با الیاف به شکل صفحه یا ورق می­توانند مزایای اقتصادی زیادی در صنعت ساختمان ایجاد کنند. پیشرفت­های اخیر در FRP اشاره می­کند که آن­ها در آینده نقش عظیمی در ساختمان­ها و کاربردهای تعمیراتی خواهند داشت. در دهه­ ی گذشته، FRPها در صنعت ساختمان کاربرد فراوانی یافته است. رشد تقاضای استفاده از FRPها در سازه­های بتنی نیاز زیادی برای درک رفتار کوتاه مدت و بلند مدت این مواد کامپوزیتی تحت شرایط محیطی و بارگذاری مختلف ایجاد کرده است. لذا در این تحقيق دوام تيرهاي بتن مسلح تقويت شده با GFRP تحت واکنش قليايي   سنگدانه­ ها بررسي شده است.

بدين منظور دو نوع بتن ساخته شد: يکي بتن فعال تحت واکنش قليايي سنگدانه و ديگر بتن غيرفعال. برنامه­ي آزمايشگاهي شامل ساخت 16 تير بتن مسلح مي­باشد که در هشت گروه تقسيم­بندي مي­شوند. همچنین جهت ارزیابی تأثیر دورپیچ، دو تیر در انتهای ورق و نزدیک تکیه­ گاه­ها با یک لایه ورق 5   سانتی­متری GFRP دورپیچ شدند. براي تسريع در انجام واکنش قليايي، ميزان قليايي بتن فعال با افزودن هيدروکسيد سديم به آب اختلاط از 66/0 درصد نسبت به وزن سيمان به 75/1 درصد قليايي معادل رسيد. پس از 8 ماه براي ارزيابي تأثير GFRP در تقويت تيرها و اثر واکنش قليايي سنگدانه­ ها مقاومت خمشي و خيز وسط دهانه تيرهاي تقويت شده با تيرهاي کنترل، و تيرهاي همتا مقايسه شدند. نتايج نشان داد که مقاومت خمشي تيرهاي بتن مسلح با چسباندن صفحه­ي GFRP به سطح کششي آن­ها افزايش پيدا   مي­کند و واکنش قليايي سنگدانه­ ها، مقاومت خمشي تيرها را کاهش مي­دهد.

 

 مقدمه

در سالهاي اخير پيشرفت­هاي زيادي در زمينه­ی مهندسي زلزله و طراحي سازه­ها انجام گرفته است بگونه­اي كه امروز با اعتماد و اطمينان بيشتري مي­­توان سازه­هاي مقاوم در برابر زلزله را طراحي نمود. بسياري از سازه ­هاي بتني به دلایل 1- خطاهای محاسباتی 2- اشتباه در ساخت و اجرا 3- ضعف آیین­نامه­ های قدیمی 4- تغییر کاربری سازه و بارهاي  بهره­برداري وارده به سازه 5- خوردگي و زنگ زدگي آرماتورها و . . . ضوابط آيين نامه ­هاي جديد را ارضا نمي­كند، به همین جهت تقویت سازه ­ها با پلیمرهای مسلح شده با الیاف (FRP) به شکل صفحه یا ورق، مزایای اقتصادی قابل توجهی در صنعت ساختمان ایجاد می­کنند. پیشرفت­های اخیر در FRP اشاره می­کند که در آینده این مواد نقش بزرگی در کاربردهای ساختمانی و ترمیم سازه­ها خواهند داشت.

در دهه­ی گذشته FRP کاربردهای زیادی در مهندسی عمران پیدا کرده است. رشد تقاضا برای استفاده از FRP در تقویت تیرها، ستون­ها، دیوارها، دال­ها و لوله های بتنی نیاز زیادی برای درک رفتار کوتاه مدت و دراز مدت سیستم کامپوزیت تحت وضعیت بارگذاری و شرایط محیطی مختلف ایجاد کرده است. مواد مرکب ممکن است شرایط بهره­برداری مختلفی را تحمل کنند که احتمال دارد برخی شرایط تهاجمی واقعی را شامل شوند. برای مثال، آب و هوای گرم و مرطوب، دمای بالای طولانی مدت، تغییرات ناگهانی درجه­ حرارت محیط و خوردگی شیمیایی می­ تواند دوام FRP را تحت تأثیر قرار دهد. چسبندگی و پیوستگی مواد مرکب ممکن است دستخوش فرسایش محیطی شده و بر پیوند سطح مشترک بتن و این مواد تأثیر بگذارند. این ممکن است، عملکرد و دوام سیستم کامپوزیت را دگرگون سازد. دلیل دیگری برای این­چنین عدم اتصال بین کامپوزیت و بتن، متناسب نبودن دمای بین الیاف و ماتریس است که می­تواند تنش­های فشاری در الیاف ایجاد کند. دلیل دیگر توانایی مواد مرکب در جذب رطوبت می­باشد که ممکن است بر یکپارچگی بین الیاف و ماتریس تأثیر بگذارد.

 

هم اکنون استفاده از FRP در تقویت ساز ه­ها به طور چشمگیری افزایش یافته این در حالیست که در مورد دوام FRP اطلاعات کافی در دسترس نمی­باشد که یکی از این موارد واکنش قلیایی  سنگدانه ­ها است. در این تحقیق از پلیمر مسلح شده با الیاف شیشه (GFRP) از نوع E-glass که از نظر الکتریکی عایق خوبی بوده و دارای مقاومت مکانیکی نسبتاً بالایی می­باشد و در مقایسه با سایر الیاف، قیمت ارزان و مناسبی دارد، استفاده شده است.

خرابی سازه ­های بتنی در نتیجه واکنش بین مایعات قلیایی درون حفره­ها (که عمدتاٌ منشأ آن­ها از سیمان پرتلند است) و کانی­های واکنش­زا که در بعضی از سنگدانه­ هاست می­تواند اتفاق بیافتد. این مکانیزم خرابی به نام واکنش قلیایی سنگدانه، شناخته شده و به شکل­های مختلف روی می­دهد که از همه معمولتر واکنش قلیایی- سیلیکاتی است. این واکنش اولین بار در سال 1940(1319شمسی) در ایالات متحده گزارش شده است[1]. هر چند که خرابی در اثر این واکنش در کشور ما به ندرت گزارش گردیده است ولی احتمالاٌ تعداد زیادی از سازه­های بتنی کشور ما از جمله سد شهریار واقع در استان آذربایجان شرقی که سنگدانه ­ها از آنجا تهیه شده است نیز تحت تأثیر این واکنش قرار دارند. این در حالیست که در صورت استفاده از با سیمان با قلیایی زیاد احتمال بروز این واکنش بیشتر می­باشد. از این­رو توجه به این واکنش با اهمیت خواهد بود.

واکنش قلیایی- سیلیسی عمومی­ترین نوع واکنش قلیایی سنگدانه­ ها در جهان است و هنگامی بروز می­کند که واکنش بین محلول قلیایی درون حفره ­ها و کانی­ های سیلیسی در بعضی از سنگدانه ها رخ دهد و تشکیل ژل قلیایی سیلیکات کلسیم بدهد.  ژل یاد شده آب را جذب نموده و افزایش حجم پیدا می­کند که در نتیجه ترک خوردن بتن را به همراه دارد. از واکنش های دیگر قلیایی سنگدانه­ ها، واکنش قلیایی-کربناتی است. این واکنش وقتی رخ می­دهد که قلیایی ­های سیمان با سنگدانه­ های آهکی دولومیتی واکنش نشان دهند. واکنش قلیایی سنگدانه­ های فعال بعد از عمل­آوری بتن صورت می­گیرد و سبب انبساط درونی و تخریب بتن می­گردد، لذا مقاومت پیوستگی FRP و بتن نسبت به زمان و تحت شرایط محیطی ناملایم نیازمند بررسی و درک عوامل مؤثر بر FRP هنگامی که در معرض شرایط محیطی مختلف قرار می­گیرد، می­باشد.

 

ضرورت انجام تحقیق

در طی سال­های اخیر، موضوع تقویت و مقاوم­سازی سازه­ها بطور گسترده­ای در جوامع علمی و مهندسی مطرح گردیده است.در این ارتباط، بسته به نوع سازه و هدف از مقاوم سازی، روش­ های متنوعی از سوی محققین پیشنهاد شده است. از سوی دیگر واکنش قلیایی سنگدانه­ های فعال که بعد از عمل ­آوری بتن صورت می­گیرد و سبب انبساط درونی و تخریب بتن می­گردد، می­ تواند سبب ایجاد خرابی و خسارت زیادی در سازه­ های بتنی گردد. یکی از روش هایی که به طور گسترده در مورد ترمیم و تقویت اعضای بتنی مورد استفاده قرار گرفته و در حال افزایش است، کاربرد ورقهای FRP می­باشد. لذا درک رفتار کوتاه مدت و دراز مدت سیستم کامپوزیت تحت وضعیت بارگذاری و شرایط محیطی مختلف و شناخت و تشخیص انجام واکنش قلیایی در اعضای سازه­ای بتن مسلح کاملاً ضروری  می­باشد.

 

اهداف تحقیق

از اهداف این تحقیق می­توان موارد زیر را برشمرد:

  • بررسی دوام تیرهای بتن مسلح تقویت شده با پلیمرهای تقویت شده با الیاف شیشه (GFRP) تحت واکنش قلیایی سنگدانه­ ها.

بعد از انجام واکنش قلیایی در تیرها و تقویت آن­ها با GFRP، این تیرها از نظر تحمل بار خمشی با تیرهایی که در آن­ها واکنش قلیایی صورت نگرفته مقایسه می­شوند.

  • بررسی دوام تیرهای بتن مسلح تقویت شده با ورق GFRP در محلول قلیایی.

تأثیر محلول هیدروکسید سدیم یک نرمال در انجام واکنش قلیایی و نقش GFRP در بهبود مقاومت خمشی تیرها بررسی می­شود.

  • بررسی تأثیر ورق GFRP بر افزایش مقاومت خمشی تیرهای بتن مسلح تقویت شده با این ورق­ها.

تاثیر ورقGFRP در بهبود مقاومت خمشی تیرهای بتن مسلح تقویت شده با این ورق­ها در مقایسه با تیرهای بدون تقویت بیان می­شود.

 

فهرست مطالب

فصل اول: مقدمه

1-1 مقدمه1
1-2  ضرورت انجام تحقیق2
1-3 اهداف تحقیق3
1-4 روش تحقیق3

 

فصل دوم: مروری بر تحقیقات گذشته

2-1 مقدمه5
2-2 خصوصیات مواد مرکب6
2-2-1 الیاف تشکیل دهنده6
2-2-2 خصوصیات ماتریس10
2-2-3 فرآیند ساخت مواد مرکب11
2-2-4 استفاده از FRP در سازه­های بتن آرمه11
2-2-5 مقایسه­ی FRP و فولاد در مقاوم­سازی سازه­ها17
2-3 تحقیقات انجام شده بر روی تقویت تیرها با FRP18
2-4 تحقیقات انجام شده بر روی واکنش قلیایی سنگدانه ­ها21
2-4-1 مقدمه21
2-4-2 واكنش قليايي- سيليسي22
2-4-3 واکنش قلیایی-­سیلیکاتی22
2-4-4 واکنش قلیایی- کربناتی22
2-4-5 سایر واکنش­های قلیایی سنگدانه­ ها23
2-4-6 برخی ازتحقیقات انجام گرفته در خصوص واکنش قلیایی سنگدانه­ ها23
2-5 تحقیقات انجام شده بر روی دوام تیرهای تقویت شده با FRP25

 

فصل سوم : مواد

3-1 مقدمه29
3-2 سیمان29
3-3 سنگدانه­ها30
3-3-1 آزمایش­های تشخیص فعال بودن سنگدانه­ ها31
3-3-2 عوامل مؤثر بر واكنش قليايي سنگدانه‌ها در بتن33
3-3-3 نسبت بحراني34

 

3-4 بتن35
3-5 فولاد37
3-6 FRP و رزین37

 

فصل چهارم: روش کار

4-1 مقدمه39
4-2 طراحی تیرها39
4-2-1 طراحی تیرهای بتن مسلح41
4-2-2 محاسبه­ ی ظرفیت خمشی تیرهای تقویت شده با GFRP44
4-3 برنامه­ی آزمایشگاهی48
4-3-1 تیرهای بتن مسلح ساخته شده با بتن دارای ماسه­ ی غیرفعال50
4-3-2 تیرهای بتن مسلح ساخته شده با بتن دارای ماسه ­ی فعال51
4-4 آماده سازی نمونه­ های آزمایشگاهی52
4-5 چگونگی انجام آزمایش53

 

فصل پنجم: نتایج آزمایشات

5-1 مقدمه55
5-2 اندازه گیری انبساط ناشی از واکنش قلیایی سنگدانه­ها55
5-3 نتایج آزمایش خمش تیرها57
5-3-1 منحني بار تغيير مکان و مد گسيختگي تيرها58
5-3-2 تأثیر دورپیچ نمودن تیرها در انتهای ورقGFRP66

 

فصل ششم: نتیجه­گیری و پیشنهادها

6-1 مقدمه68
6-2 نتیجه­ گیری68
6-3 موارد پیشنهادی جهت تحقیقات آتی69

 

فهرست منابع70

 

فهرست جداول

جدول 2-1: مقایسه کیفی الیاف شیشه نوع E ، الیاف کربن با مقاومت زیاد و الیاف آرامید7
جدول 2-2: خصوصیات ماتریس­ها11
جدول3-1: نتايج آزمايش شيميايي تعیین درصد قلیایی معادل سيمان نوع2 یاسوج29
جدول3-2: نتايج آزمايش شيميايي و فیزیکی سیمان یاسوج30
جدول3-3: نتایج آزمایش ملات­ منشوری بر روی ماسه فعال33
جدول 3-4: طرح اختلاط بتن­های مورد استفاده در این تحقیق35
جدول 3-5: نتایج آزمایش کشش مفتول فولادی37
جدول 3-6: مشخصات الیاف GFRP   استفاده شده در تقویت تیرها38
جدول 3-7: مشخصات رزین استفاده شده38
جدول 4-1: مقاومت فشاری نمونه ­های مکعب40
جدول 4-2: ضرایب کاهش محیطی برای مصالح FRP46
جدول 4-3: چگونگی گروه­بندی تیرها50
جدول 5-1: نتایج اندازه­ گیری انبساط نمونه ­های نگهداری شده در محلول قلیا56
جدول 5-2: جزئیات ثبت داده ­ها برای کلیه­ ی تیرها58
جدول 5-3: نتايج تست تيرها59
جدول 5-4: نتایج تیر دورپیچ شده با یک لایه ­ی 5 سانتیمتری در انتهای ورق GFRP66

 

 

فهرست شکل­ها

شکل (2-1). اجزای تشکیل دهنده­یFRP7
شکل (2-2). انواع پوشش­های FRP و میلگردهای GFRP8
شکل (2-3). منحنی تنش –کرنش12
شکل (2-4). تقویت خمشی تیر بتن آرمه با ورقه­ی FRP14
شکل(2-5).  الگوهای مختلف تقویت برشی14
شکل (2-6). تقویت خمشی تیر بتن ارمه با ورقه­ی FRP و نوار انتهایی U شکل14
شکل (2-7). الگوی تقویتی یکپارچه و منقطع15
شکل (3-8 ). تقویت برشی و خمشی تیر بتن آرمه با FRP15
شکل (2-9).  بکار بردن نوار مورب برای تقویت برشی تیر بتن آرمه15
شکل (2-10). حالات مختلف تقویت ستون با FRP16
شکل (2-11). عدم محصور­شدگی مناسب برای ستون مربع مستطیل و تبدیل آن به ستون بیضوی یا دایروی برای ایجاد محصور­شدگی مناسب و کافی 

16

شکل (2-12). تقویت اتصال17
شکل (2-13). وضیعت تیرها و سطح مقطع آنها19
شکل (2-14). سطح مقطع و چگونگی تقویت تیرها20
شکل(2-15). سطح مقطع تیرها25
شکل (2-16). نحوه­ی آزمایش تیرها25
شکل (3-1). نمودار سن- درصد انبساط واکنش قلیایی ماسه فعال33
شکل (3-2). چگونگی انجام آزمایش کشش مفتول37
شکل (3-3). ورق GFRP و ظرف رزین38
شکل (4-1). قالب­های مکعبی و عمل­آوری نمونه­ های مکعبی40
شکل (4-2). سطح مقطع تیرها40
شکل (4-3). نمودارهای تنش و کرنش یک مقطع مستطیلی با فولاد فشاری بر اساس فرضیات آبا در حالتی که فولادهای کششی و فشاری در لحظه­ ی نهایی جاری شده باشند 

42

شکل(4-4). اعمال نیرو به تیر43
شکل (4-5). سطح مقطع تیرهای مسلح44
شکل (4-6).  نمودارتنش- کرنش مقطع مستطیلی دارای فولاد فشاری تحت خمش45
شکل (4-7).  سطح مقطع تیرهای تقویت شده با GFRP46
شکل (4-8).  میلگرد گذاری تیرها شکل49
شکل (4-9).  قالب­بندی و بتن­ریزی تیرها49
شکل  (4-10). تیرهای غیر مسلح جهت اندازه­گیری انبساط49
شکل (4-11). نگهداری تیرها در اطاقک رطوبت51
شکل 4-12 نگهداری تیرها در محلول هیدروکسید سدیم52
شکل (4-13).  مخلوط اپوکسی52
شکل(4-14).  تقویت تیر با GFRP53
شکل(4-15). تیر تحت بارگذاری، (a) تیر تقویت نشده، (b) تیر تقویت شده با GFRP53
شکل (4-16).  چگونگی آزمایش نمونه ­ها54
شکل (5-1). ترک­هاي نقشه­اي بر اثر انجام واکنش قليايي سنگدانه ­هاي فعال56
شکل (5-2) نمودار سن – درصد انبساط نمونه­ی ساخته شده با ماسه­ی معدن آذربایجان شرقی57
شکل (5-3). نمودار بار تغيير مکان تيرها در دمای 2±23 درجه­ي سانتي­گراد و رطوبت 65 درصد60
شکل (5-4). نمودار بار تغيير مکان تيرها در محلول هیدروکسید سدیم60
شکل (5-5). نمودار بار تغيير مکان  برای کلیه­ی تیرها61
شکل (5-6). مد گسيختگي تير B161
شکل (5-7). مد گسيختگي تيرهاي گروه B262
شکل (5-8). مد گسيختگي تيرهاي گروه B363
شکل (5-9). مد گسيختگي تيرهاي گروه B564
شکل (5-10). مد گسيختگي تيرهاي گروه B765
شکل (5-11). مد گسيختگي تيرهاي گروه B866
شکل (5-12). نمودار بار- تغییر مکان برای تیر دورپیچ شده و تیرهای B1 و B267
شکل (5-13). مد گسیختگی تیر دورپیچ شده با یک لایه­ی 5 سانتیمتری در انتهای ورق و نزدیک   تکیه ­گاه ……67

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا مشکل مورد بررسی قرار گیرد. دیجی لود متعهد میشود که هر طور شده فایل خریداری شده ، به دست شما خواهد رسید.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 16 =