پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
وقایع انقلاب اسلامی :دانلود رایگان تحقیق رشته علوم سیاسی
doc
تعداد صفحات : 26
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته علوم سیاسی
دانلود رایگان
0 تومان


تحقیق رشته علوم سیاسی با فرمت WORD و در۲۶ صفحه با موضوع وقایع انقلاب اسلامی نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است.

وقایع انقلاب اسلامی در یک نگاه کلی

مقدمه

وقایع انقلاب اسلامی ايران يكى از شگفت انگيزترين پديده‏هاى تاريخ اسلام و ايران است. اين پديده در عصرى شكل گرفت كه نظام جهانى به دو قطب، يعنى غرب ليبراليسم و شرق كمونيسم تقسيم شده بود و فضاى حاكم بر اين دو نظام نيز مملو از شعارها و انديشه‏ هاى مادى بود. بدين سبب مذهب و معنويت جايگاهى در عرصه‏ى سياسى و اجتماعى اين دو قطب نداشت.

شكل‏گيرى هر نهضتى خارج از حيطه‏ى سياسى اين دو قطب، محكوم به فنا و نابودى بود؛ لذا با توجّه به نظام جهانى حاكم بر عصرِ وقایع انقلاب اسلامی ، كه شكل‏گيرى هر حركت ضدّ استبدادى و ضدّ استعمارى، در قالب شرق كمونيسم و هر حركت سنّت گريز و نوگرايى، در قالب ليبراليسم قرار مى‏گرفت. انقلاب اسلامى ايران، از وراى همه‏ى معادلات جهانى آن روزگار، طلوع كرده و به لطف خداوند متعال و رهبرى امام خمينى رحمه‏الله ، مجاهدت و حمايت همه جانبه‏ى مردم متديّن ايران از اين نهضت، فضا و انديشه‏ى حاكم جهانى را در هم ريخته و نظام مبتنى بر شريعت را در اين كشور بر پا نمود. بنابراين، انقلاب اسلامى يكى از بزرگ‏ترين رخدادهاى اجتماعى قرن معاصر است كه در جهانى سراسر تغيير و تحوّل، مرزهاى طبيعى جوامع را به غايت در نورديده و سرنوشت بومى ملت‏ها را به قوت به هم پيوند زده است.

۱۰فروردین ۱۳۴۰ (پنج شنبه)

ـ وفات آیت‌الله العظمی حاج سید حسین بروجردی

آیت‌الله العظمی حاج سید حسین بروجردی با سی واسطه نسبت به حضرت امام حسن مجتبی (ع) مي‌رساندند. در سال ۱۲۵۳ ش در بروجرد متولد شده و در سن ۱۸ سالگی برای تكمیل تحصیل به اصفهان رفت و پس از ده سال به نجف اشرف عزیمت نموده و به درس آیت‌الله خراسانی وارد گردید. ایشان پس از مراجعت و اقامت در بروجرد به قم مهاجرت كرده و به عنوان مرجع تقلید شیعیان جهان معرفی گردیدند و مدت ۱۶ سال مرجعیت عامه را عهده‌دار بودند.

۱۶ مهر ۱۳۴۰ (یك شنبه)

ـ تصویب قانون انجمن‌های ایالتی و ولایتی

رژیم پهلوی بعد از وفات آیت‌الله بروجردی زمینه را برای پاك كردن اسلام از متن فعالیت‌های مردم ایران مناسب دید و به این دلیل قانون انجمن‌های ایالتی و ولایتی را به تصویب دولت و مجلس وقت رساند و آن را در مطبوعات اعلام كرد. در این قانون قسم به قرآن و شرط مسلمان بودن برای نمایندگان مجلس حذف شده بود و همین باعث اعتراض علمای اسلام و مردم مسلمان گردید.

۸ آذر ۱۳۴۱ (جمعه)

ـ لغو قانون انجمن‌های ایالتی و ولایتی

با اعتراض علمای اسلام از جمله آیت‌الله روح‌الله خمینی و آیت‌الله حائری و دیگر علما و حضور گسترده مردم در پشتیبانی از علمای اسلام پس از مكاتبات و تظاهرات و اعتراضات ، دولت خائن ا سدالله علم قانون فوق را ملغی اعلام كرد.

۱۹ دی ۱۳۴۱ (چهارشنبه)

ـ اعلام انقلاب سفید

رژیم پهلوی و در رأس آن محمدرضا در جهت خواستهای استعمارگرانه امریكا و همچنین تغییر فكر مردم ایران دستورالعمل دیكته شده استكبار را كه در كشوهای دیگر به اجرا درآمده بود به عنوان انقلاب سفید به مردم ایران عرضه نمود و آن را به رفراندم گذاشت.

۲بهمن ۱۳۴۱ (‌سه شنبه)

ـ تظاهرات مردم در تهران

با تحریم رفراندم از طرف امام خمینی بازار تهران تعطیل شد و مردم در اطراف بازار اجتماع كردند و گروهی به منزل آیت‌الله خوانساری و آیت‌آلله بهبهانی رفتند.

۱ فروردین ۱۳۴۲ (پنج شنبه)

ـ اعلام عزای عمومی در عید نوروز

امام خمینی برا ی جوابگویی به اقدامات شاه و اطرافیانش عید نوروز سال ۱۳۴۲ را عزای عمومی اعلام كرد مردم مسلمان ایران با برافراشتن پارچه سیاه به ندای او لبیك گفتند و روحانیون از خطرات دولت برای اسلام صحبت كردند.

 ۲ فروردین ۱۳۴۲ (جمعه)

ـ تهاجم رژیم پهلوی به مجلس سوگواری در مدرسه فیضیه

عصر این روز مراسم عزاداری در مدرسه فیضیه قم برپا بود كه سربازان مسلح و مأمورین امنیتی محل را محاصره نمودند و سپس گروهی از آنها با لباس مبدل به درون مدرسه رفتند و در میان سخنرانی یكی از گویندگان به او حمله كردند. سپس به طلاب مدرسه فیضیه حمله نمودند و آنها را از حجره‌هایشان به بیرون پرتا ب كردند و با به شهادت رساندن گروهی از آنان در تاریكی شب محل را ترك كردند.

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 15 =