پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
اقتصاد سیاسی قدرت نمادين بورديو :دانلود تحقیق رشته علوم سیاسی
doc
تعداد صفحات : 51
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته علوم سیاسی
19000 تومان


تحقیق رشته علوم سیاسی با فرمت WORD و در ۵۱ صفحه با موضوع اقتصاد سیاسی قدرت نمادين بورديو نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

اقتصاد سیاسی قدرت نمادين بورديو:

بورديو جامعه‌شناسي قدرت نمادين را مطرح مي‌كند، و در آن به موضوع مهم رابطه بين فرهنگ، قشربندي (اجتماعي) و قدرت مي‌پردازد. او معتقد است كه مبارزه براي شناسايي ‌اجتماعي، بعدي اساسي از كل حيات اجتماعي است. در اين مبارزه، منابع، فرايند‌ها و نهاد‌هاي فرهنگي، افراد و گروه‌ها را در سلسله مراتب رقابتي و دائمي سلطه نگه مي‌دارند. او اين ادعاي جسورانه را مطرح مي‌كند كه همه رسوم و نماد‌هاي فرهنگي از سلايق هنري، سبك لباس و عادات غذاخوردن گرفته تا دين، علم و فلسفه ـــ در واقع تا خود زبان ـــ دربرگيرنده منافع هستند و كاركرد آنها افزايش تمايزات اجتماعي است.

اقتصاد سیاسی بورديو به اين‌كه چگونه اين مبارزات اجتماعي از طريق طبقه‌بندي نمادين تجزيه مي‌شوند، چگونه رسوم فرهنگي افراد و گروه‌ها را در مراتب سلسله مقامي و طبقاتي رقابتي قرار مي‌دهند، چگونه ميدان‌هاي نسبتاً مستقل تضاد، افراد و گروه‌ها را در مبارزه بر سر منابع ارزشمند به هم متصل مي‌كند، چگونه بازيگران مبارزه مي‌كنند و به دنبال راهبرد‌هايي براي دستيابي به منافع خود در درون اين ميدان‌ها هستند و چگونه در چنين كنشي، بازيگران ناآگاهانه نظام قشربندي اجتماعي را بازتوليد مي‌كنند، بر اين اساس فرهنگ عاري از محتواي سياسي نيست بلكه نمودي از آن است.

اقتصاد سیاسی(وبر):

بورديو به‌خاطر استفاده از ابزار‌هاي مفهومي براي بسط نظريه‌اي درباره رسوم و كالا‌هاي نمادين كه فراتر از تقليل‌گرايي و آرمان‌گرايي طبقاتي رود از ماركس به ماكس وبر روي مي‌آورد. بورديو خاطر‌نشان مي‌كند كه اين ماكس وبر است “كه برخلاف آن‌چه كه عموماً تصور مي‌شود مخالف ماركس است. با نظريه‌اي معنوي از تاريخ، در واقع شيوه مادي‌گرايانه انديشه را به ميدان‌هايي مي‌برد كه مادي‌گرايي ماركسيستي عملاً آن ميدان‌ها را به معنويت تسليم مي‌كند” (۱۹۹۰ b: 17). بورديو به وبر به‌عنوان كسي مي‌نگردكه “اقتصاد سياسي دين” را مطرح مي‌كند كه “توانايي كامل تحليل مادي‌گرايانه از دين را آشكار مي‌كند بدون آن‌كه خصوصيات نمادين واقعي اين پديده را از بين ببرد” (۱۹۹۰ a: 36). يكي از اهداف اصلي جامعه‌شناسي بورديو بسط دادن مدل وبر براي اقتصاد سياسي دين به كل حيات اجتماعي و فرهنگي است. در واقع، بورديو جامعه‌شناسي فرهنگ خود را داراي ويژگي جامعه‌شناسي وبر مي‌داند.

تحلیلی بر دین سیاسی:

مبتکرین دین سیاسی به یک نوع مکاشفه عرفانی معتقدند که از طریق آن به نوعی با کمک عقل و منطقشان دست به ابتکار و ساختن بخشهای جدیدی برای دین در امر حکمرانی می زنند تا بتوانند با این بخشهای اظافی یک حکومت دینی مقتدر را تشکیل بدهند ، این بخش ها اضافی که میتواند اصلا هیچ ربطی هم به دین هم نداشته باشند و حتی با ذات آن تعارض داشته باشند از طریق عبور از کانال های مالیخولیایی مانند اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه شرعی میشوند و جزئی از دین میشوند.

پست مدرنيسم (پس از مدرنيته):

پسامدرن؛ يعني بيان موقعيتي که، در آن ناتواني مدرنيته پسين با بحران هاي همه گيرش آشکار شده، اما هنوز موقعيت تازه اي پديد نيامده است. اين دوره، بيشتر نمايان گر بحران مدرنيته و مدرنيسم است. موقعيتي است که در خود، هم ضرورت تداوم را پيش مي کشد و هم مورد مخالف آن؛ يعني ضرورت گسست را هم نمي تواند باقي بماند و هم جانشين ندارد.

در حقيقت، اين نکته عنوان شده از سوي «بودله» درباره مدرنيسم که هر چيز مدرن نه با زمان گذشته که با «اکنون» مبارزه مي کند، در سخن پسامدرن به درستي و دقت، فهم پذير مي باشد، چرا که مبارزه تازگي، امروزگي و نوآوري با سنت ها، مبارزه با تداوم نسبت به زندگي سنت در امروز است. پس گسست از مدرن، خود يک حرکت مدرن است. براي جدا شدن از مدرن، پسامدرن ناگزير است از تکرار مدرن در حالي که در بنيان خود، ضد اين تکرار است.

 

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 16 =