پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
پایان نامه رشته ادبیات فارسی : بررسی محتوایی فردوس المرشدیه  فی اسرار الصمدیه
doc
تعداد صفحات محصول : 105
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته زبان و ادبیات فارسی
79000 تومان


هر دانشجویی در مقطع تحصیلات تکمیلی، که شامل دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است، مشغول به تحصیل باشد، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند.  این بار با پایان نامه رشته ادبیات فارسی با موضوع “بررسی محتوایی فردوس المرشدیه  فی اسرار الصمدیه”  در خدمت شما دانشجویان گرامی هستیم. در زیر چکیده ای از این پایان نامه ارزشمند آمده است که با خواندن آن به ارزش این پایان نامه رشته ادبیات فارسی پی خواهید برد. همچنین برای برای دسترسی به فایل متن کامل پایان نامه رشته ادبیات فارسی ، می توانید از لینک زیر اقدام نمایید.

 

چکیده پایان نامه رشته ادبیات فارسی بررسی محتوایی فردوس المرشدیه فی اسرار الصمدیه :

فردوس المرشدیه فی اسرارالصمدیه ، تذکره‌ای است عرفانی در شرح حال شیخ  ابواسحاق کازرونی – عارف قرن پنجم –  که محمود بن عثمان در سال ۷۲۸ ه . ق آن را نگاشته‌است .

   در ادبیات عرفانی تذکره‌ها و زندگی‌نامه‌ها ازمنابع ارزشمندی محسوب می‌شوند که از خلال آن‌ها اطلاعات گران‌بهایی به دست می‌آید که کتاب یادشده نیز از این امر مستثتی نیست .

    فردوس المرشدیه از یک مقدمه و چهل باب تشکیل شده است ؛ در این تحقیق پس از معرفی کتاب و توضیح مختصر درباره‌ی باب‌های چهل گانه‌ی این اثر ، به بررسی محتوایی آن پرداخته‌شده است .

     موضوعات گوناگونی که در این تحقیق از فردوس المرشدیه استخراج شده و مورد بررسی قرار گرفته عبارتند از : زندگی‌نامه‌ی شیخ ابواسحاق کازرونی و انواع کرامات منسوب به او ، تعدادی اصطلاح عرفانی ، تفسیر آیات قرآن ، اطلاعات تاریخی و جغرافیایی و …

اهداف تحقیق بررسی محتوایی فردوس المرشدیه فی اسرار الصمدیه :

الف ) اهداف علمی : تبیین جایگاه کتاب فردوس المرشدیه در میان آثار عرفانی

ب ) اهداف کاربردی : از این تحقیق می‌توان در حوزه‌های زیر استفاده کرد :

  1. در حوزه‌ی تذکره‌ها و زندگی‌نامه‌های عرفانی
  2. در حوزه‌ی شرح و تفسیر متون عرفانی

 

روش تحقیق :

این تحقیق ، به روش تحقیقی – توصیفی انجام ‌گرفته و برای اجرای آن مراحل زیر پیموده شده است :

۱-ابتدا کتاب مورد نظر دقیق مطالعه شد و موضوعات عمده و قابل بحث استخراج و فیش برداری گردید .

۲- پس از فیش برداری محتوایی کتاب ، فیش های تحقیق طبقه‌بندی شد و موضوعات مشابه دسته‌بندی گردید .

۳- برخی از موضوعات که نیاز به شرح داشتند ، با مراجعه به منابع معتبر شرح داده شدند

 

مقدمه

    نگارش زندگی نامه‌ها و تذکره‌های عرفانی ریشه در قرن‌های نخستین پس از اسلام دارد ، در ان هنگام مسلمانان به شرح احوال پیشوایان دین و ارباب حدیث پرداختند و این امر بعدها الهام‌بخش نویسندگانی شد که به شرح احوال عرفا و بزرگان تصوف روی آورند .

    بر اهل تحقیق پوشیده نیست که آثار منظوم و منثور ادب عرفانی حوزه‌ی بسیار گسترده‌ای را در برمی‌گیرد . زندگی‌نامه‌ها و تذکره‌ها بخشی از این دریای پهناور به حساب می‌آیند اما آن گونه که شایسته است به آنها پرداخته نشده‌است . در زندگی‌نامه‌ها مطالب متنوع و گرانبهایی اعم از تفسیر و تأویل آیات و احادیث ، مسائل اخلاقی ، آداب و رسوم مردمان آن زمان ، باورهای عامیانه و … به چشم می‌خورد .

   فردوس المرشدیه تذکره‌ای است عرفانی در شرح حال شیخ  ابواسحاق کازرونی – عارف قرن پنجم –  که محمود بن عثمان در سال ۷۲۸ ه . ق آن را نگاشته‌است . در این اثر نیز مانند سایر تذکره‌های عرفانی ، علاوه بر شرح زندگی عارف مورد نظر در لابلای مطالب آن موضوعاتی از قبیل اندیشه‌های اخلاقی ، تفسیر آیات ، مفاهیم عرفانی و … دیده می‌شود .

این تحقیق که به بررسی محتوایی کتاب فردوس المرشدیه پرداخته است ، در چهار فصل تنظیم شده است :

 فصل اول : به زندگی و شرح احوال محمود بن عثمان – نویسنده‌ی کتاب – و  شیخ ابو اسحاق کازرونی اختصاص دارد .

فصل دوم : به معرفی کتاب فردوس المرشدیه اختصاص دارد که در ضمن معرفی ابواب کتاب ویژگی های سبکی این اثر نیز بررسی شده است .

فصل سوم : در این فصل که مفصل ترین بخش این تحقیق است ، محتوا و درون مایه این کتاب بررسی شده است .

فصل چهارم : به نتیجه‌گیری و حاصل تحقیق اختصاص دارد .

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل در دیجی لود:

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه پرداخت کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =