پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
دانلود پایان نامه نقد ساختارگرایانۀ فیلم نامه های علی حاتمی
doc
تعداد صفحات : 269
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته زبان و ادبیات فارسی
75000 تومان


هر دانشجویی در مقطع تحصیلات تکمیلی، که شامل دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است، مشغول به تحصیل باشد، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند.  پایان­ نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی با عنوان نقد ساختارگرایانۀ فیلم نامه های علی حاتمی در ۲۶۹ صفحه با فرمت word نگارش شده است . در ادامه قسمتهایی از این پایان نامه بعنوان نمونه آورده شده است :

 

«چکیده پایان نامه نقد ساختارگرایانۀ فیلم نامه های علی حاتمی :

ساختارگرایی یکی از رویکردهای جدید نقد ادبی است که بر اساس نظریه¬های زبان¬شناسی به وجود آمده است. ساختار به معنی نظام است و در هر نظام، همۀ اجزای تشکیل¬دهندۀ آن با هم ارتباط دارند و هرچه هماهنگی میان این اجزای سازنده بیشتر باشد، یکپارچگی آن نظام نیز ببیشتر می¬شود. یک متن ادبی مانند هر نظام دیگری از اجزایی تشکیل شده است و پیوندی یکپارچه از همۀ عناصر ادبی و هنری¬ای است که نویسنده یا شاعر با بکارگیری شگردهای ادبی خاص، به صورت یک کلّیت منسجم ارائه می¬دهد. کار پژوهشگر ساختارگرا، کشف رابطه¬های منطقی و منسجم میان اجزای یک متن و ارتباط این اجزا با کلّیت اثر است.

«علی حاتمی» فیلمنامه¬نویسی است که همواره در آثارش به انسان و هویت ملی میهنش توجه داشته و کوشیده است تا آن معیارها را از طریق گزینش خاص جنبه¬های مختلف عناصر داستان-پردازی، همچون «درونمایه»، «موضوع»، «شخصیت¬پردازی» و «زبان» به نمایش بگذارد.

پژوهش حاضر، تحلیل ساختاری چهار فیلمنامۀ علی حاتمی با نام¬های «سوته¬دلان»، «حاجی واشنگتن»، «مادر» و «دلشدگان» است که به ترتیبِ سال ساخت و نمایش، در فصل¬های جداگانه گنجانده شده¬اند. در این پژوهش ابتدا به «تحلیل ساختاری روایت» پرداخته¬ایم  و سپس، هریک از عناصر داستانی فیلمنامه¬های موردنظر را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت ارتباط میان این عناصر را در ارتباط با کلیت آثار بررسی کرده¬ایم. نتایج پژوهش حاکی از ارتباط همۀ اجزای موجود در متن، اعم از زبانی، بلاغی و محتوایی است که بر روی هم نشان¬دهندۀ انسجام کلی فیلمنامه¬های مورد بررسی در این پژوهش هستند.

واژه های کلیدی:« ساختارگرایی»، «روایت»، «فیلمنامه»، «علی حاتمی» فیلم نامه های علی حاتمی

اهداف پژوهش و ضرورت آن

هدف از پرداختن به این پژوهش، بررسی نوع ادبی فیلم­نامه از طریق روشی جدید و متفاوت است. شیوه ساختارگرایانه در نقد و تحلیل فیلم­نامه می­تواند جنبه­های گوناگونی از این نوع نوشته را مورد بررسی دقیق و موشکافانه قرار دهد. این شیوه تحلیلی در فیلم­نامه­های «حاتمی»، به دلیل رعایت و توجه نویسنده به نکات بلاغی، نحو گزینش واژگان زبانی، جمله­بندی، موسیقی درونی متن، شخصیت­پردازی­های آنها و… بسیار امکان­پذیرتر می­نماید، تا آنجا که می­توان آنها را به عنوان یک نوشته ادبی مانند رمان یا داستان، مورد تحلیل و نقد ساختارگرایانه قرار داد.

پرداختن به آثار «علی حاتمی»، از آن جهت که نویسنده­اش کوشش نموده از طریق آنها هویت قومی و ملی خود را ثبت و ضبط نماید، در خور توجه و اهمیت است. در نتیجه، بررسی آنها از طریق شیوه نوین نقد ادبی مهم است، به خصوص که ادبیات یک ملت، بخش مهمی از هویت آن ملت است.

 

فرضیات پژوهش

۱- در فیلم­نامه­های «حاتمی»، به دلیل استفاده از زبان ادبی فخیم، از لغات و ترکیبات عربی بسیار استفاده شده است، واژگان متداول در میان عموم، جملات کوتاه و خبری و همچنین جملات طولانی و معطوف به حرف عطف بنابر مقتضای حال بسیار مشاهده می­شود.

۲- تقدیر، ناکامی، تنهایی و انزوای انسان در کشاکش مسائل اجتماعی و سردرگمی آن در جامعه و غربت، از مضامین اصلی فیلم­های «حاتمی» است.

۳- به دلیل استفاده از سبک گفتار ادبی و همچنین استفاده از زبان فولکلوریک، استفاده از صنایع بلاغی مانند استعاره، تشبیه و به خصوص مجاز از بسامد بالایی برخوردار است. همچنین با توجه به اینکه در بعضی فیلم­نامه­ها زبان «فولکلوریک» به کار رفته است، استفاده از متل و مثل و ضرب­المثل و کنایات در آثار وی زیاد است.

۴- از نظر عناصر داستانی مانند زاویه دید، پیرنگ، شخصیت­پردازی و… فیلم­نامه­های «علی حاتمی»، کاملا از انسجام داستان یا رمان برخوردار است، و همچنین این انسجام و هماهنگی را پیرنگ محکمی حمایت می­کند؛ به طوری که روابط علی و معلولی و ارتباط بین اجزا و عناصر داستان با کلیت اثر کاملا رعایت شده است.

 

پيشينه پ‍‍ژوهش

از میان مقاله­های منتشر شده در رابطه با «علی حاتمی» و آثارش، آنچه یافته شد، اغلب در مورد زندگی «علی حاتمی»، آثار سینمایی وی و یادنامه­هایی به مناسبت سالروز وفات این هنرمند بزرگ بوده­اند.

از میان این مقالات نه چندان بسیار، مقاله­ای تحت عنوان «حاصل یک عمر زندگی کولی­وار؛ نگاهی به شخصیت­پردازی در فیلم­نامه­های علی حاتمی» نوشته­ی «حمید رضا بیات» که در نشریه­ی «فیلم نگار»، شماره­ی ۱۶ چاپ شده بود، مورد توجه و استفاده قرار گرفت.

مقاله­ای دیگر، مقاله­ایست با عنوان «آدم­هایی شبیه هم، شبیه حاتمی»؛ شخصیت­های تاریخی در سینمای «علی حاتمی» که در نشریه­ی «گزارش فیلم»، شماره­ی ۱۱۶ چاپ شده است.

هر دوی این مقاله­ها، به سبب پرداختن به مقوله­ی شخصیت­پردازی در خور توجه بوده­اند.

غیر از این موارد، تا کنون مأخذ دیگری به صورت پایان­نامه و مقاله که تا حدی مرتبط با موضوع مورد پژوهش باشد، نیافته­ام.

پرداختن به شخصیت­پردازی قصه و یا بررسی نحوه­ی روایت داستان، تنها شاخه­ای از نقد به شیوه ساختارگرایانه است؛ حال آنکه وظیفه­ی ناقد ساختارگرا، بررسی گسترده­ای در زمینه­های مسائل بلاغی، جمله­بندی­ها، حکایات و روایات و نوع پرداختن به آنها، موسیقی درونی متن،  شخصیت­پردازی، عناصر داستانی، ترکیبات، گزینش واژگان و… است و از این لحاظ، کاری نو و بی­سابقه می­باشد.

 

فهرست مطالب پایان نامه نقد ساختارگرایانۀ فیلم نامه های علی حاتمی:

 

مقدمه …………….. ۱

فصل اول: کلیات

زندگی­نامه………………۵

ساختارگرایی…………..۱۵

روایت­شناسی ساختارگرا………….۱۸

شخصیت………..۲۳

پیرنگ………………۲۶

درونمایه…………۲۹

دیدگاه یا زاویۀ دید……………۳۰

صحنه و صحنه­ پردازی……………. ۳۲

گفتگو…………۳۴

لحن…………….۳۵

فضا و رنگ……………….۳۶

سبک…………….۳۷

تفاوت فیلمنامه و داستان………….۳۹

 

فصل دوم

سوته ­دلان……….۴۲

خلاصۀ داستان…………..۴۳

تحلیل ساختاری روایت………….۴۴

پیرنگ……………۴۹

شخصیت­ پردازی………….۵۳

درونمایه………….۷۶

زاویۀ دید…………..۷۶

موضوع…………….۷۷

صحنه و صحنه ­پردازی…………۷۹

لحن…………۸۲

گفتگو………….۸۵

فضا و رنگ…………….۸۸

سبک………۹۲

 

فصل سوم

حاجی واشنگتن……………۹۷

خلاصۀ داستان………۹۸

تحلیل ساختاری روایتِ فیلمنامۀ حاجی واشنگتن………..۹۹

پیرنگ……..۱۰۲

شخصیت­ پردازی……..۱۰۹

درونمایه………۱۲۴

زاویه دید………….۱۲۴

موضوع…………..۱۲۵

صحنه­ پردازی…………..۱۲۶

لحن………….۱۳۱

فضا و رنگ………….۱۳۳

سبک………۱۳۶

 

فصل چهارم

مادر…………..۱۴۷

خلاصۀ داستان………۱۴۸

تحلیل ساختاری روایت……….۱۴۹

پیرنگ……..۱۵۳

شخصیت­پردازی……………۱۵۶

درونمایه………۱۸۷

زاویه دید….۱۸۷

موضوع……………۱۸۷

صحنه­ پردازی………..۱۸۸

لحن……………….۱۹۰

فضا و رنگ………..۱۹۳

سبک………….۱۹۸

 

فصل پنجم

دلشدگان………… ۲۰۳

خلاصۀ داستان……………..۲۰۴

تحلیل ساختاری روایت……………۲۰۵

پیرنگ…………….۲۰۸

شخصیت­ پردازی…………۲۱۰

درونمایه…………۲۳۵

موضوع…………..۲۳۵

زاویۀ دید………..۲۳۵

صحنه­ پردازی………….۲۳۶

لحن…………..۲۳۸

فضا و رنگ……………..۲۳۹

سبک……………..۲۴۳

سرانجام……………۲۴۹

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل فروشگاه محصولات دانلودی دیجی لود

برای پرداخت، میتوانید از کلیه کارتهای عضو شتاب  استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =