دانلود پایان نامه نقد ساختارگرایانۀ فیلم نامه های علی حاتمی
هر دانشجویی در مقطع تحصیلات تکمیلی، که شامل دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است، مشغول به تحصیل باشد، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند. پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی با عنوان نقد ساختارگرایانۀ فیلم نامه های علی حاتمی در ۲۶۹ صفحه با فرمت word نگارش شده است . در ادامه قسمتهایی از این پایان نامه بعنوان نمونه آورده شده است :
«چکیده پایان نامه نقد ساختارگرایانۀ فیلم نامه های علی حاتمی :
ساختارگرایی یکی از رویکردهای جدید نقد ادبی است که بر اساس نظریه¬های زبان¬شناسی به وجود آمده است. ساختار به معنی نظام است و در هر نظام، همۀ اجزای تشکیل¬دهندۀ آن با هم ارتباط دارند و هرچه هماهنگی میان این اجزای سازنده بیشتر باشد، یکپارچگی آن نظام نیز ببیشتر می¬شود. یک متن ادبی مانند هر نظام دیگری از اجزایی تشکیل شده است و پیوندی یکپارچه از همۀ عناصر ادبی و هنری¬ای است که نویسنده یا شاعر با بکارگیری شگردهای ادبی خاص، به صورت یک کلّیت منسجم ارائه می¬دهد. کار پژوهشگر ساختارگرا، کشف رابطه¬های منطقی و منسجم میان اجزای یک متن و ارتباط این اجزا با کلّیت اثر است.
«علی حاتمی» فیلمنامه¬نویسی است که همواره در آثارش به انسان و هویت ملی میهنش توجه داشته و کوشیده است تا آن معیارها را از طریق گزینش خاص جنبه¬های مختلف عناصر داستان-پردازی، همچون «درونمایه»، «موضوع»، «شخصیت¬پردازی» و «زبان» به نمایش بگذارد.
پژوهش حاضر، تحلیل ساختاری چهار فیلمنامۀ علی حاتمی با نام¬های «سوته¬دلان»، «حاجی واشنگتن»، «مادر» و «دلشدگان» است که به ترتیبِ سال ساخت و نمایش، در فصل¬های جداگانه گنجانده شده¬اند. در این پژوهش ابتدا به «تحلیل ساختاری روایت» پرداخته¬ایم و سپس، هریک از عناصر داستانی فیلمنامه¬های موردنظر را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت ارتباط میان این عناصر را در ارتباط با کلیت آثار بررسی کرده¬ایم. نتایج پژوهش حاکی از ارتباط همۀ اجزای موجود در متن، اعم از زبانی، بلاغی و محتوایی است که بر روی هم نشان¬دهندۀ انسجام کلی فیلمنامه¬های مورد بررسی در این پژوهش هستند.
واژه های کلیدی:« ساختارگرایی»، «روایت»، «فیلمنامه»، «علی حاتمی» فیلم نامه های علی حاتمی
اهداف پژوهش و ضرورت آن
هدف از پرداختن به این پژوهش، بررسی نوع ادبی فیلمنامه از طریق روشی جدید و متفاوت است. شیوه ساختارگرایانه در نقد و تحلیل فیلمنامه میتواند جنبههای گوناگونی از این نوع نوشته را مورد بررسی دقیق و موشکافانه قرار دهد. این شیوه تحلیلی در فیلمنامههای «حاتمی»، به دلیل رعایت و توجه نویسنده به نکات بلاغی، نحو گزینش واژگان زبانی، جملهبندی، موسیقی درونی متن، شخصیتپردازیهای آنها و… بسیار امکانپذیرتر مینماید، تا آنجا که میتوان آنها را به عنوان یک نوشته ادبی مانند رمان یا داستان، مورد تحلیل و نقد ساختارگرایانه قرار داد.
پرداختن به آثار «علی حاتمی»، از آن جهت که نویسندهاش کوشش نموده از طریق آنها هویت قومی و ملی خود را ثبت و ضبط نماید، در خور توجه و اهمیت است. در نتیجه، بررسی آنها از طریق شیوه نوین نقد ادبی مهم است، به خصوص که ادبیات یک ملت، بخش مهمی از هویت آن ملت است.
فرضیات پژوهش
۱- در فیلمنامههای «حاتمی»، به دلیل استفاده از زبان ادبی فخیم، از لغات و ترکیبات عربی بسیار استفاده شده است، واژگان متداول در میان عموم، جملات کوتاه و خبری و همچنین جملات طولانی و معطوف به حرف عطف بنابر مقتضای حال بسیار مشاهده میشود.
۲- تقدیر، ناکامی، تنهایی و انزوای انسان در کشاکش مسائل اجتماعی و سردرگمی آن در جامعه و غربت، از مضامین اصلی فیلمهای «حاتمی» است.
۳- به دلیل استفاده از سبک گفتار ادبی و همچنین استفاده از زبان فولکلوریک، استفاده از صنایع بلاغی مانند استعاره، تشبیه و به خصوص مجاز از بسامد بالایی برخوردار است. همچنین با توجه به اینکه در بعضی فیلمنامهها زبان «فولکلوریک» به کار رفته است، استفاده از متل و مثل و ضربالمثل و کنایات در آثار وی زیاد است.
۴- از نظر عناصر داستانی مانند زاویه دید، پیرنگ، شخصیتپردازی و… فیلمنامههای «علی حاتمی»، کاملا از انسجام داستان یا رمان برخوردار است، و همچنین این انسجام و هماهنگی را پیرنگ محکمی حمایت میکند؛ به طوری که روابط علی و معلولی و ارتباط بین اجزا و عناصر داستان با کلیت اثر کاملا رعایت شده است.
پيشينه پژوهش
از میان مقالههای منتشر شده در رابطه با «علی حاتمی» و آثارش، آنچه یافته شد، اغلب در مورد زندگی «علی حاتمی»، آثار سینمایی وی و یادنامههایی به مناسبت سالروز وفات این هنرمند بزرگ بودهاند.
از میان این مقالات نه چندان بسیار، مقالهای تحت عنوان «حاصل یک عمر زندگی کولیوار؛ نگاهی به شخصیتپردازی در فیلمنامههای علی حاتمی» نوشتهی «حمید رضا بیات» که در نشریهی «فیلم نگار»، شمارهی ۱۶ چاپ شده بود، مورد توجه و استفاده قرار گرفت.
مقالهای دیگر، مقالهایست با عنوان «آدمهایی شبیه هم، شبیه حاتمی»؛ شخصیتهای تاریخی در سینمای «علی حاتمی» که در نشریهی «گزارش فیلم»، شمارهی ۱۱۶ چاپ شده است.
هر دوی این مقالهها، به سبب پرداختن به مقولهی شخصیتپردازی در خور توجه بودهاند.
غیر از این موارد، تا کنون مأخذ دیگری به صورت پایاننامه و مقاله که تا حدی مرتبط با موضوع مورد پژوهش باشد، نیافتهام.
پرداختن به شخصیتپردازی قصه و یا بررسی نحوهی روایت داستان، تنها شاخهای از نقد به شیوه ساختارگرایانه است؛ حال آنکه وظیفهی ناقد ساختارگرا، بررسی گستردهای در زمینههای مسائل بلاغی، جملهبندیها، حکایات و روایات و نوع پرداختن به آنها، موسیقی درونی متن، شخصیتپردازی، عناصر داستانی، ترکیبات، گزینش واژگان و… است و از این لحاظ، کاری نو و بیسابقه میباشد.
فهرست مطالب پایان نامه نقد ساختارگرایانۀ فیلم نامه های علی حاتمی:
مقدمه …………….. ۱
فصل اول: کلیات
زندگینامه………………۵
ساختارگرایی…………..۱۵
روایتشناسی ساختارگرا………….۱۸
شخصیت………..۲۳
پیرنگ………………۲۶
درونمایه…………۲۹
دیدگاه یا زاویۀ دید……………۳۰
صحنه و صحنه پردازی……………. ۳۲
گفتگو…………۳۴
لحن…………….۳۵
فضا و رنگ……………….۳۶
سبک…………….۳۷
تفاوت فیلمنامه و داستان………….۳۹
فصل دوم
سوته دلان……….۴۲
خلاصۀ داستان…………..۴۳
تحلیل ساختاری روایت………….۴۴
پیرنگ……………۴۹
شخصیت پردازی………….۵۳
درونمایه………….۷۶
زاویۀ دید…………..۷۶
موضوع…………….۷۷
صحنه و صحنه پردازی…………۷۹
لحن…………۸۲
گفتگو………….۸۵
فضا و رنگ…………….۸۸
سبک………۹۲
فصل سوم
حاجی واشنگتن……………۹۷
خلاصۀ داستان………۹۸
تحلیل ساختاری روایتِ فیلمنامۀ حاجی واشنگتن………..۹۹
پیرنگ……..۱۰۲
شخصیت پردازی……..۱۰۹
درونمایه………۱۲۴
زاویه دید………….۱۲۴
موضوع…………..۱۲۵
صحنه پردازی…………..۱۲۶
لحن………….۱۳۱
فضا و رنگ………….۱۳۳
سبک………۱۳۶
فصل چهارم
مادر…………..۱۴۷
خلاصۀ داستان………۱۴۸
تحلیل ساختاری روایت……….۱۴۹
پیرنگ……..۱۵۳
شخصیتپردازی……………۱۵۶
درونمایه………۱۸۷
زاویه دید….۱۸۷
موضوع……………۱۸۷
صحنه پردازی………..۱۸۸
لحن……………….۱۹۰
فضا و رنگ………..۱۹۳
سبک………….۱۹۸
فصل پنجم
دلشدگان………… ۲۰۳
خلاصۀ داستان……………..۲۰۴
تحلیل ساختاری روایت……………۲۰۵
پیرنگ…………….۲۰۸
شخصیت پردازی…………۲۱۰
درونمایه…………۲۳۵
موضوع…………..۲۳۵
زاویۀ دید………..۲۳۵
صحنه پردازی………….۲۳۶
لحن…………..۲۳۸
فضا و رنگ……………..۲۳۹
سبک……………..۲۴۳
سرانجام……………۲۴۹
راهنمای خرید و دانلود فایل فروشگاه محصولات دانلودی دیجی لود
برای پرداخت، میتوانید از کلیه کارتهای عضو شتاب استفاده نمائید.
بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.
در صورت بروز هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.
برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود کلیک نمایید
ديدگاه ها