پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
سفالگری : دانلود رایگان مقاله تحقیقاتی
doc
تعداد صفحات : 13
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته هنر
رایگان
0 تومان


تحقیق با فرمت WORD و در ۱۳ صفحه با موضوع سفالگری نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این گزارش آمده است:

سفالگری

پيشگـــــــــــــفتار

سفالگری یکی از مهمترین و قدیمی ترین هنرهای دستی بشر بوده که از دیر باز در ایران رونق داشته است. در دوران پيش از تاريخ ظروف سفالين با دست وبدون هيچ وسيله اي ساخته مي‌شده بنابراين داراي برشهاي بي قاعده وبدنه ضخيم بوده است وشيارهاي موجود بر روي بعضي از ظروف اين دوره در شوش وتل باكون نشان مي‌دهد كه ظرف را با دست مرطوب يا با كمك وسيله اي چوبي يا استخواني مالش داده اند. بعدها چرخ سفال توسط ايرانيان اختراع شدابتدا اين چرخ صفحه اي ساده بوده و بتدريج به چرخ بزرگي تبديل شده كه سفالگر با پاهاي خود آنرا به حركت در مي‌آورد – تفاوت آن با چرخ انگليسي در اين بود كه  چرخ کوزه گر انگلیسی به وسیله میله بارمو حرکت مي‌كرد – کوزه گر در جهت مخالف حرکت عقربه ساعت با پای خود چرخ را می گرداند.

 

انواع سفالینه ها

در اين بين بر اساس نوع تزيين سفال مي‌توان سفالينه ها را به دو دسته تقسيم كرد:

۱-  سفال با تزيينات لعابي

۲-  سفال با تزيينات غير لعابي

كه البته تزيينات غير لعابي تقريبا” از همان ابتدا كه بشر به ساخت سفال پرداخت پديدار شد وهمچنان ادامه دارد. اما تزيينات لعابي در اواخر دوره قبل از اسلام ايجاد شد ودر دوره بعد از اسلام رواج يافت وبه اوج رسيد و باعث از رونق افتادن تزيينات غير لعابي شد .تا جايي كه اكثر متون مربوط به سفال درزمينه ساخت وتزيينات لعابي سفال  است . و همچنين بيشتر كارهاي هنري نيز مربوط به همين زمينه مي‌باشد .اين ناآشنا بودن تزيينات غير لعابي مرا بر اين داشت تا تحقيق خود را در اين زمينه انجام دهم  .اين در حالي بود كه به  دليل فراموش شدگي اين هنر اطلاعت بسيار ناچيزي در دست بود .

پرداخت

  • روش داغدار كردن و مهر كشيدن : در اين روش با مهره اي كه جنس آن از سنگ صابون است يا با قطعهاي اشتخوان , ظروفي را كه تازه درست كرده اند ودر حال خشك شدن است پرداخت مي‌كنند .معمولا”ظرف در حالي كه روي چرخ مي‌گردد, بر اثر تماس با مهره داغدار شده , پس از پخته شدن , اثر مهر روي سفال به جاي مي‌ماند وحالت براق وصيقلي پيدا مي‌كند سفالهاي داغدار در سراسر هزاره پنجم ق.م تا دوره اسلامي در تمدنهاي مختلف , بويژه در دوران استفاده از سفال خاكستري , متداول بوده است.
  • روش پرداخت و پوشش دادن : اين روش بر طرف كردن هر گونه حشو وزوايد وناهمواري وناهمگوني است كه مهارت ودقت سفالگر در اين مرحله موجب توليد مطلوب مي‌گردد . سابقه اين امر از اثر به جا مانده از انگشتان وابزار مورد استفاده بر روي سفال از هزاره پنجم قبل از ميلاد كه هنوز از چرخ دستي استفاده نشده بود و از روشهاي دستي و فيتيله اي يا سبدي اشتفاده مي‌شد  , ديده مي‌شود . از بين بردن تر كها , اصلاح شكل كروي ودايره اي ظرف , نازك , سبك ويكنواخت كردن از اهداف پرداخت نمودن است در دورا ن اسلامي همواره اين روش مورد استفاده سفالگران بوده واين مرحله از سفالگري اهميت زيادي داشته است .

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + ده =