پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
غنی سازی محتوای آموزش الکترونیکی مبتنی بر وب معنایی
doc
تعداد صفحات : 102
پایان نامه کارشناسی ارشد
مهندسی کامپیوتر - نرم افزار
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
79000 تومان


یکی از رشته های زیر مجموعه فنی مهندسی که علاقمندان بسیاری در کشور ما  دارد رشته کامپیوتر و فناوری اطلاعات هستش که اتفاقا سایت دیجی لود در حال تکمیل سری جدیدی از پایان نامه های ارشد این رشته تحصیلی برای کاربران گرانقدر خود میباشد. دیجی لود در ادامه پایان نامه ” غنی سازی محتوای آموزش الکترونیکی مبتنی بر وب معنایی ”   با فرمت Word (قابل ویرایش) در 102 صفحه را معرفی مینماید.

 

چکیده پایان نامه غنی سازی محتوای آموزش الکترونیکی مبتنی بر وب معنایی :

در دنیای امروز به منظور کاهش هزینه یادگیری از طرفی و هزینه وقت از طرف دیگر که نمی توان از آن چشم پوشی کرد، بهره گیری از سیستمهای جدید یادگیری همچون یادگیری الکترونیکی جایگاه خود را نمایان ساخته است. محققان تلاش می کنند برای پایین آوردن هزینه آموزش مستقل از زمان با تکیه بر فناوری های جدید بتواند علاوه بر آموزش موثر هزینه تولید را با بهره گیری از دانش اشتراکی در محیط وب کاهش داده و با تنوع بخشی محتوای آموزش الکترونیکی به کمک سیستم های انطباقی مبتنی بر شبکه وب معنایی به اطلاعات و داده های مرتبط برای یادگیرنده دست یایند.

در این تحقیق آنچه مورد نظر ماست شامل، بهره گیری از وب معنایی به منظور غنی سازی محتوای آموزش الکترونیکی برای افزایش اثر بخشی و ارتقاء کیفیت آموزش در سیستم های آموزش الکترونیکی و ارائه بهترین شیوه بکارگیری فناوری های وب معنایی در تنوع بخشی و غنی سازی محتوای آموزش الکترونیکی با تکیه بر آمار و کاربردها است. بدین منظور در این تحقیق تلاش شده با ارائه و طراحی یک معماری توزیع شده در حوزه های مختلف وب معنایی مانند مدل سازی محتوایی مبتنی بر کلید واژه با بهره گیری از داده کاوی،  تولید محتوا  به روش های مشارکتی و اجتماعی، تولید محتوا به روش تفسیر متن بر اساس هستان شناسی و ارائه محتوای آموزش الکترونیکی مبتنی بر هستان شناسی به تقویت و تنوع بخشی محتوای آموزشی اثر بخش دست یافت.

ارزیابی عملکرد سیستم آموزش الکترونیکی با محتوای غنی شده مبتنی بر وب معنایی حاکی از افزایش اثر بخشی آموزش بر روی یادگیرندگان داشته است، که این مهم با محتوای معمول در سیستم های مدیریت یادگیری بر روی تعدادی از یادگیرندگان نمونه امتحان، و نتیجه میزان یادگیری بررسی شده است، به طوری که با بهره گیری از این سیستم می توان حداقل به افزایش توانمندی یادگیرندگان به میزان 20% و علاقه مندی استفاده از سیستم به میزان 40% برای آنان دست یافت.

کلمات کلیدی:

آموزش الکترونیکی مبتنی بر وب ، وب معنایی، آنتولوژی، داده های پیوندی، داده کاوی، متن کاوی، سیستم های آموزش الکترونیکی

 

فهرست مطالب

فصل اول:« مقدمه»1
1-1- تاریخچه آموزش الکترونیکی2
1-2- تعاریف و مفاهیم کلی2
1-3- ساختار و ترتیب محتوا6
1-4- تعامل آموزشی8
1-5- پورتال یادگیری الکترونیکی8
1-6- تحقیق انجام شده در این پایان نامه9
1-7- ساختار پایان نامه11
فصل دوم:« پیش زمینه و بررسی کارهای مشابه» 13
2- 1- وب معنایی14
2-2- RDF16
2-3- هستی شناسی19
2- 4- استفاده از تکنولوژی معنایی برای استخراج و یکپارچه سازی محتوا ………………………………………20
2- 5- متدولوژي هاي متداول ساخت هستی شناسی23
2-5-1- متدولوژي SENSUS-Based23
2-5-2- متدولوژي  METHODOLOGY23
2-5-3- متدولوژي Uschold and King24
2-5-4- متدولوژي Gruninger and Fox24
2-5-5- متدولوژي Amaya Berneras25
2-6- معرفي نرم افزار PROTÉGÉ در ساخت هستی شناسی ………………………………………………………….26
2-6-1- مراحل ساخت هستی شناسی …………………………………………………………………………………..26
2-6-2- براي ساخت هستی شناسی مراحل زير را دنبال مي کنيم ……………………………………..26
2-6-2-1- مشخص کردن دامنه و محدوده هستی شناسی ………………………………….26
2-6-2-2- بررسي استفاده از هستی شناسی هاي موجود ……………………………………27
2-6-2-3- مشخص کردن واژه هاي مورد استفاده در دامنه …………………………………27
2-6-2-4- تشخيص کلاس ها و ساختار آنها ………………………………………………………..27
2-6-2-5- تعريف مشخصه کلاس …………………………………………………………………………28
2-6-2-6- تعريف محدوديت ها …………………………………………………………………………….28
2-7- داده های پیوندی29
2-7-1- تعریف داده های پیوندی  …………………………………………………………………………………………29
2-7-2- تکنولوژی در داده های پیوندی ………………………………………………………………………………..29
2-7-3- :LOD پروژه داده های باز و پیوندی ………………………………………………………………………..31
2-7-4- انتخاب واژگان URIS و RDF ………………………………………………………………………………….32
2-7-5- ایجاد لینک ……………………………………………………………………………………………………………….32
2-7-6- ابزار انتشار33
2-7-7- Revyu33
2-7-8- APIS شبکه ………………………………………………………………………………………………………………33
2-7-9- بکارگیری تکنیک در داده های پیوندی ……………………………………………………………………33
2-8- پایگاه دانش DBpedia و کاربرد آن در دسترسی به محتوای موجود ………………………………………..34
2-8-1- شبکه ترکیب و ادغام داده ………………………………………………………………………………………..35
2-8-2- شبکه تفسیر محتوا ……………………………………………………………………………………………………35
2-8-3- استفهام و بررسی و جستجو ……………………………………………………………………………………..35
2-8-4- تفسیر محتوا ……………………………………………………………………………………………………………..36
2-9- مرور تحقیقات انجام شده در حوزه آموزش الکترونیکی مبتنی بر وب معنایی……………………………..36
2-9-1- پروژه GRAPPLE …………………………………………………………………………………………………………..36
2-9-2- توسعه نرم برای ​​یادگیری تطبیقی با همکاری مشارکتی ……………………………………………….38
          2-9-3- استخراج رفتار یادگیری دانشجو و خود ارزیابی برای تطبیق سیستم مدیریت آموزشی39
2-9-4- مدل یادگیرنده مبتنی بر هستی شناسی برای پشتیبانی از شخصی سازی آموزش الکترونیکی40
2-9-5- آنتولوژی مدلسازی یادگیرنده …………………………………………………………………………………………41
2-9-6- جنبه های معنایی در یادگیری الکترونیکی:  با استفاده از چرخه حیات دانش برای مدیریت معناشناسی جهت شبکه و سیستم های سرویس گرا43
2-9-7- شخصی و غنی سازی منابع یادگیری با استفاده از فن آوری های وب معنایی …………….44
2-9-8- پایان نامه های مرتبط که در ایران انجام و یا در حال انجام می باشد …………………………..44
2-10- خلاصه فصل44
فصل سوم :« روش پیشنهادی»  46
3- 1- مقدمه47
3-2- مسئله غنی سازی محتوا48
3-3- مسئله غنی سازی محتوای پیکره باز در زمینه آموزش الکترونیکی …………………………………………….50
3-4- رویکردهای موجود در مسئله غنی سازی آموزش الکترونیکی ……………………………………………………..51
3-4-1- محتوای انطباقی قابل توسعه …………………………………………………………………………………….51
3-4-2- روش های مشارکتی و اجتماعی ………………………………………………………………………………52
3-4-3- تفسیر متن براساس هستی شناسی ………………………………………………………………………….53
3-5- رویکردهای پیشنهادی54
3-5-1- غنی سازی محتوا بر اساس موضوع ………………………………………………………………………….54
3-5-2- غنی سازی محتوا بر اساس هستی شناسی ………………………………………………………………56
3-6- پتانسیل های سیستم پیشنهادی: پشتیبانی از هدایت انطباقی یادگیرنده مبتنی بر موضوع برای آموزش الکترونیکی57
3-7- جمع­آوري داده­هاي يک منبع داده از وب …………………………………………………………………………………….58
3-7-1- تبديل محتوای موجود گردآوری شده در پايگاه داده بصورت داده­هاي پيوندي ……..58
3-8- محتوای ورودي سیستم59
3-9- معماری پيشنهادی59
3-10- الگوریتم غني سازي محتوا61
3-10-1- مرحله اول ……………………………………………………………………………………………………………….62
3-10-2- مرحله دوم برای غنی سازی محتوا ………………………………………………………………………..63
3-11- جهت دهی مبتنی بر مفهوم64
3- 12- غنی سازی محتوای آموزشی به روش( تقریباً) خودکار …………………………………………………………….64
3-13- خلاصه فصل65
فصل چهارم: « پیاده سازی و ارزیابی » .66
4-1- مقدمه67
4-2- پیاده سازی سیستم پیشنهادی67
4-2-1- بررسی چالشهاي موجود در ايجاد ارتباط بين منابع داده و راه حل هاي ممكن………67
4-3- ساخت آنتولوژی های مورد نیاز در سیستم آموزش الکترونیکی با محتوای غنی شده پیشنهادی69
4-3-1- ساخت آنتولوژی در دامنه یادگیری الکترونیکی و  سرفصل موضوعی محتوای مورد نظر69
4-3-1-1- مرحله اول : شناسایی دامنه آنتولوژی مدلسازی در یادگیری …………………………….69
4-3-1-2- تشخیص کلاس ها و ساختار آنها …………………………………………………………………………70
4-3-3-3- تعریف slotها ………………………………………………………………………………………………………70
4-3-3-4- امتحان آنتولوژی …………………………………………………………………………………………………..71
4-4- روش ارزیابی در این تحقیق72
4-4-1- محاسبه بازده دانش  ……………………………………………………………………………………………………….72
4-4-2- ارزیابی میزان فعالیت خود جوش یادگیرنده …………………………………………………………………..73
4-4-3- مرحله نهایی ارزیابی ………………………………………………………………………………………………………..73
4-5- ارزیابی مبتنی بر موضوع و مدل سازی کاربری …………………………………………………………………………….73
4-6- تأثیر سازگاری مبتنی بر موضوع بر یادگیری یا آموزش ……………………………………………………………….75
4-7- ارزیابی کمی و کیفی سیستم از دید یادگیرندگان ………………………………………………………………………..75
4-8- خلاصه فصل79
80
5- نتیجه‌گیری و کارهای آتی81
5-1- نتیجه‌گیری81
5-2- کارهای آتی82
منابع
شکل2-1-  بیان مفاهیم در قالب عبارات سه قسمتی RDF17
شکل2-2- یک شبکه مفهومی18
شکل2-3- رویکردهای مختلف برای استفاده آنتولوژی در تشریح مفاهیم22
شکل2-4-  ابر LOD32
شکل2-5- زیر ساختهای کلی در پروژه  grapple37
شکل2-6- معماری ALE   گروه Grapple37
شکل2-7- پیشنهاد چرخه حیات تالیف مشارکتی38
شکل2-8- بخش نمونه ای از ارائه دانش39
شکل2-9- معماری سیستم پیشنهادی39
شکل2-10- نمایش گرافیکی از مدل کاربر40
شکل2-11- دو نمونه از کلاس توانایی مدل کاربر در OWL/XML syntax   ……………………….41
شکل2- 12-   ویژگی های فردی یادگیرنده ارائه شده42
شکل2- 13- کارشناسان تعیین تگ روی محتویات42
شکل2-14-   استفاده از هستی شناسی استاندارد و کشف محتوای، محتویات هدف یادگیرنده42
شکل2- 15  معماری پیشنهاد شده43
شکل3-1- اقلام محتوایی در یک سیستم سنتی با متن بسته49
شکل3-2- مسئله غنی سازی محتوا با متن باز49
شکل3-3- غنی سازی محتوا همراه با شخصی سازی محتوای آموزشی در آموزش الکترونیکی …51
شکل 3-4 -معماری سیستم پیشنهادی57
شکل3-5- معماری پیشنهادی60
شکل3-6- برچسب زدن محتوا کشف شده توسط یادگیرنده از فضای وب62
شکل 3-7- شمای تبدیل محتوای کشف شده توسط یادگیرندگان منتخب63
شکل 3-10- گراف عملکرد معماری غنی سازی در سیستم خودکار


برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =