پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
ارزیابی و مقایسه مدل های Drainmod و Modflow در شبیه سازی و  برآورد  نوسانات سطح ایستابی در اراضی زهکشی شده  : پایان نامه ارشد کشاورزی
doc
تعداد صفحات : 161
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته کشاورزی - گرایش آبياري و زهكشي
همراه با جداول و اشکال
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان”  ارزیابی و مقایسه مدل های Drainmod و Modflow در شبیه سازی و برآورد نوسانات سطح ایستابی در اراضی زهکشی شده ” با گرایش آبياري و زهكشي و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده ارزیابی و مقایسه مدل های Drainmod و Modflow در شبیه سازی و برآورد نوسانات سطح ایستابی در اراضی زهکشی شده:

استفاده از مدل های رایانه ای آب زیرزمینی در دهه های اخیر به عنوان روشی ارزان و سریع در بررسی چگونگی حرکت، بیلان و مدیریت آب های زیرزمینی پیشرفت قابل توجهی داشته است. از جمله مدل هایی که دارای قابلیت خوب در مطالعه آب های زیرزمینی می باشد مدل سه بعدی تفاضل محدود Modflow  است که قابلیت کاربرد در شرایط غیر همگام را دارد. نرم افزار PMWIN یکی از کاربردی ترین نرم افزار های شبیه سازی جریان در آبخوان می باشد که بر پایه کد Modflow جریان در آکفر را شبیه سازی می کند. همچنین مدل دیگر برای ارزیابی سیستم های مدیریت آب، مدل جامع Drainmod می باشد.

در این تحقيق ارزيابي مدل هاي مذكور درسیستم های زهکشی در دو منطقه سلامی و کوشکک بررسی و مقایسه شده است. اجرای مدل Drainmod نشان داد که این مدل قادر است سطح ایستابی را در حالت همگام در ناحیه بین دو زهکش با NRMSE در منطقه سلامی (در کل دوره) و ایستگاه تحقیقاتی کوشکک (در فصل بارش) به ترتیب 17/0 و 14/0 و شاخص تطابق به ترتیب 94/0 و 92/0 شبیه سازی کند که پیش بینی خیلی خوبی است. اما پیش بینی مدل  Drainmod در فصل آبیاری برآورد خیلی خوبی از سطح ایستابی ندارد. در منطقه کوشکک به دلیل مقادیر زیاد آب آبیاری که به صورت سطحی به زمین داده می شود، مدل برآورد مناسبی از سطح ایستابی ندارد.

نتایج اجرای مدل PMWIN نشان داد که اختلاف بین مقادیر عمق سطح ایستابی مشاهده شده و شبیه سازی شده در هر دو منطقه زیاد است و NRMSE در پیزومترها بین 16/0 تا 43/0 در سلامی و 18/0 تا 35/0 در کوشکک متغیر می باشد. شاخص تطابق نیز بین 37/0 تا 56/0 در کوشکک و 51/0 تا 93/0 در سلامی متغیر است. بنابراین مدل PMWIN در این دو منطقه دقت قابل قبولی ندارد و در بررسی طرح های زهکشی نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین اجرای مدل Drainmod در مناطق زهکشی شده برای بررسی سطح ایستابی در منطقه بدلیل دقت بالاتر و نتایج قابل قبول تر مناسب می باشد.

 

پیشگفتار

میهن ما ایران از لحاظ موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی جزء مناطق خشک و نیمه خشک محسوب می گردد و همچون بسیاری از نقاط جهان تنها راه بهره برداری مفید ومطلوبتر از این اراضی پهناور که اکثرا فاقد سیستم زهکشی هستند، با تقویت و احداث سیستم های زهکشی سطحی و زیرزمینی میسر می باشد.

مدل های کامپیوتری بدلیل کاهش هزینه ها و کوتاه کردن مدت زمان دستیابی به نتایج اجرای یک سناریو بر روی یک سیستم، بصورت گسترده ای در علوم مختلف بکار می روند. سیستم های زهکشی معمولا در اراضی نیمه خشک تحت آبیاری برای کنترل شوری و ماندابی شدن خاک نصب می شوند .بدلیل وجود پیچیدگی حرکت آب و انتقال املاح در خاک، مدل های شبیه سازی برای تشریح عملکرد سیستم های مدیریت آب که ممکن است شامل زهکش زیرزمینی، سطحی و آبیاری باشند، به کار می روند .در مناطق مرطوب نیز چون کنترل سطح ایستابی به صورت یک بحران در می آید، داشتن سیستم زهکشی یک ضرورت است. در صورتی که در سایر مناطق اهمیت زهکشی از این نقطه نظر کاهش می یابد. با توجه به اين واقعيت كه منابع آب زيرزميني ايران در حدود 8/٧٧ درصد مصارف شرب، صنعت و كشاورزي را تامين مي كند (فضل اولی و همکاران، 1385)، برنامه ريزي و ارائه طرح هايي كه موجب استفاده بهينه از منابع آبي موجود و تغذيه آبخوان ها شود، از اولويت ويژه اي برخوردار است.

بر این اساس و با توجه به قابلیت زیاد مدل های پیشرفته شبیه سازی آب زیرزمینی با سیستم هیدروژئولوژی آبخوان و امکان استفاده از این مدل ها برای پیش بینی وضعیت آینده، مدل های مذکور شرایط مناسبی را به منظور مدیریت و استفاده بهینه از منابع آب زیرزمینی فراهم آورده اند. بنابراين لازم است که استراتژی های لازم جهت استفاده از آب های سطحی و زيرزمينی جهت رسيدن به کشاورزی پايدار صورت پذيرد. به منظور تهيه استراتژی های موثر در اين زمينه در ابتدا لازم است خواص کمی و کيفی منابع آب های سطحی و زيرزمينی موجود درهر منطقه به خوبی شناخته شوند و با توجه به پتانسيل های موجود در منطقه، برنامه ريزي های آينده صورت پذيرد. از ديگر موارد مورد نياز جهت برنامه ريزی آينده، بررسی اثرات احداث شبکه آبياری و زهکشی بر رفتار آب های زير زمينی می باشد. مدل های کامپيوتری امروزه به خوبی می توانند رفتار آب های زيرزمينی را شبيه سازی نمايند (رزاق منش و همکاران، 1385). به دلیل پیچیدگی سیستم هاي مدیریت آب، مدل هاي شبیه سازي براي طراحی و تشریح عملکرد این سیستم ها ضروري می باشند.

برای تبدیل موفق یک مدل مفهومی به یک مدل فیزیکی ، قیاسی یا ریاضی ، وجود داده های پایه ضروریست. این داده ها، اطلاعات مورد نیاز برای حل معادله اساسی را تأمین می کنند. برای تهیه و آماده سازی این داده ها در شبیه سازی آب زیرزمینی، لازم است که از مشخصات فیزیکی آبخوان اطلاعات حتی الامکان دقیق و کافی وجود داشته باشد. در واقع هرچه شناخت ما از آبخوان بیشتر باشد، نتیجه شبیه سازی به واقعیت نزدیکتر خواهد بود (کتیبه و حافظی، 1383).

مدل کيفي آب هاي زيرزميني در واقع فرم رياضي معادلات بيلان و حرکت و انتقال مواد محلول در محيط آب زير زميني را نشان مي دهد که از تطبيق آن ها با فرض پيوستگي محيط معادلاتي به صورت معادلات ديفرانسيل جزئي نتيجه مي شود. اين معادلات درنقاط مختلف يک آبخوان نوشته شده و از طريق روش هاي مختلف، براي  مکان ها و زمان هاي گوناگون، حل مي شود (خلقی. 1385).

مدل سازی رایانه ای آب های زیرزمینی از اواخر دهه 1960، بعد از اینکه رایانه ها امکان حل معادلات سنگین و پیچیده عددی را فراهم آوردند، گسترش  یافت. از آن زمان تاکنون، مدل سازی رایانه ای آب های زیرزمینی به تبع پیشرفت سریع فناوری رایانه ای، فوق العاده توسعه یافته است (Fetter, 1994 ). استفاده از مدل های رایانه ای آب زیرزمینی در  دهه های اخیر به عنوان روشی ارزان و سریع در بررسی چگونگی حرکت، بیلان و مدیریت بهره برداری از آب های زیرزمینی پیشرفت قابل توجهی داشته است. از جمله مدل هایی که دارای قابلیت خوب در مطالعه آب های زیرزمینی می باشد مدل سه بعدی تفاضل محدود  مکدونالد و هارباگ به نام Modflow  است که در سال 1998 ارائه شده و قابلیت کاربرد در شرایط غیر همگام را دارد. همچنین مدل دیگر برای ارزیابی و طراحی سیستم های مدیریت آب، مدل جامع Drainmod می باشد که توسط اسکگز(1978) ارائه شده است. این مدل در شرایط همگام موقعیت سطح ایستابی را شبیه سازی می کند. سه سال بعد K.D.Konyha و J.E.Parsons اين مدل را توسط زبان برنامه نويسي FORTRAN در قالب يک برنامه جمع بندي کرده و تحت عنوان Drainmod ويرايش 4 ارائه نمودند. مدل اوليه داراي محدوديت هايي بود که از جملة آنها مي توان به عدم توانايي مدل در تحليل ميزان محصول توليد شده تحت شرايط مختلف مديريتي، رعايت حداکثر شيب 5 درصد و عدم توجه به نشت هاي افقي و عمودي (عميق) اشاره کرد.

با تکمیل مدل توسط کاندیل (1992) تحت عنوان   Drainmod-s مدل علاوه بر شبیه سازي اجزاي هیدرولوژیکی توانست نحوه توزیع نمک در خاك، غلظت  نمک در آب زهکشی و تاثیر تنش شوري بر عملکرد محصول را پیش بینی کند (رحیمی و کشکولی، 1385). به تدريج اين اشکالات توسط افراد مختلف رفع شده و ويرايش هاي بعدي Drainmod  به صورتي کاربرپسند و با قابليت هاي بالاتري ارائه شد.

لذا در این تحقيق ارزيابي مدل هاي مذكور در شرايط مزرعه و مقايسه نتايج آن ها با يكديگر مد نظر قرار گرفت. آزمايش هاي مزرعه اي به منظور تعيين و بررسي سناريوهاي مختلف زهكشي مفيد هستند، اما محدوديت هاي قابل توجهي نيز دارند، مهمترين محدوديت آزمايش هاي مزرعه اي عبارت است از محدوديت در مكان، زمان و تكرار. كاربرد مدل هاي شبيه سازي از جمله روش هايي است كه محدوديت هاي عنوان شده را تا حدود زيادي مرتفع مي سازد و در صورت دسترسي به داده هاي اوليه مورد نياز و مطمئن براي اجراي اين مدل ها، مي توان به برآوردهاي كم و بيش مستند و معتبر دست يافت. اما قبل از كاربرد چنين مدل هايي، درستي نتايج به دست آمده از آن ها بايد با استفاده از نتايج آزمايش هاي مزرعه اي مورد ارزيابي قرار گيرد. دقت مدل هاي شبيه سازي تا حد زيادي به دقت داده هاي مورد نياز به عنوان ورودي مدل بستگي دارد .در صورتي كه اين مدل ها به درستي واسنجي گردند، بدون محدوديت هاي زماني و مكاني موجود در آزمايش هاي مزرعه اي مي توانند براي ارزيابي سناريوهاي مختلف به كار گرفته شوند(منصوري و مصطفي زاده، 1385).

 

اهداف پژوهش

شبیه سازی نوسانات سطح ایستابی منطقه دهکده سلامی در شیراز و منطقه کوشکک استان فارس با استفاده از مدل های Drainmod وModflow

مقایسه دو مدل Drainmod و Modflow  در شبیه سازی و برآورد نوسانات سطح ایستابی منطقه دهکده سلامی در شیراز و منطقه کوشکک  استان فارس

 

فهرست مطالب

فصل اول: مقدمه
1-1-        پیشگفتار1
2-1- اهداف تحقیق4
فصل دوم: مروری بر پژوهش­های پیشین
2-1- پژوهش های انجام شده با مدل Drainmod5
2-2- پژوهش های انجام شده با مدل  Modflow12
فصل سوم: روش پژوهش
3-1-  تاريخچه مدل هاي آب زيرزميني17
    3-2-  مدل PMWIN18
3-3-  مدل Drainmod23
    3-3-1-  قابلیت ها و توانایی های مدل23
    3-3-2- فرضیات اساسی مدل24
3-3-3- شاخه های مدل30
    3-3-4- ورودی های مدل31
    3-3-5- فایل های خروجی33
    3-4- مشخصات محل پژوهش33
    3-5- داده های هواشناسی35
    3-6- مشخصات خاک منطقه مورد مطالعه35
    3-7- منحنی مشخصه رطوبتی36
3-8- تبخیر تعرق پتانسیل37
3-9- شبکه بندی مناطق مورد مطالعه38
3-10-. شرايط اوليه و انتخاب گام هاي زماني در مدل PMWIN………………………………..39
3-11- تحلیل آماری40
فصل چهارم: نتایج و بحث
4-1- مدل  PMWINدر مناطق مورد مطالعه42
4-1-1- منطقه سلامی42
4-1-2- منطقه کوشکک76
4-2-  مدل Drainmod  در مناطق مورد مطالعه92
       4-2-1-  ایستگاه تحقیقاتی کوشکک92
4-2-2- منطقه سلامی109
فصل پنجم: نتیجه­ گیری 
فهرست منابع115
 
پیوست ها
121
چکیده به زبان انگلیسی

 

فهرست جدول‌ها

جدول 1-3- خلاصه اي از ورودي هاي پارامترهاي سيستم زهكشي 

34

جدول 2-3- مشخصات خاک درایستگاه تحقیقاتی کوشکک35
جدول 3-3- مقادیر رطوبت-مکش دراعماق مختلف خاک درایستگاه تحقیقاتی کوشکک36
جدول 4-3- مقادیر رطوبت -مکش در اعماق مختلف خاک در سلامی37
جدول 1-4- ارتفاع سطح ایستابی مشاهده شده و شبیه سازی شده از لایه نفوذناپذیر در پیزومترها در حالت همگام(آخر بهمن ماه).44
جدول 2-4- مقدار بارش و تغذیه در زمان های مختلف در منطقه سلامی46
جدول 3-4- مقادیر NRMSE و  dمحاسبه شده در پیزومتر های مشاهده ای……………..59
جدول 4-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) در پیزومتر 1 در حالت غیرهمگام60
جدول 5-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) درپیزومتر 2 در حالت غیرهمگام60
جدول 6-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) درپیزومتر 3 در حالت غیرهمگام61
جدول 7-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) درپیزومتر 4 در حالت غیرهمگام61
جدول 8-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) درپیزومتر 5 در حالت غیرهمگام61
جدول 9-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) درپیزومتر 6 در حالت غیرهمگام62
جدول10-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) درپیزومتر 7 در حالت غیرهمگام62
جدول 11-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) درپیزومتر 8 در حالت غیرهمگام62
جدول 12-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) درپیزومتر 9 در حالت غیرهمگام63
جدول 13-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) درپیزومتر 10 در حالت غیرهمگام63
جدول 14-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) درپیزومتر 11 در حالت غیرهمگام63
جدول 15-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) درپیزومتر 12 در حالت غیرهمگام64
جدول 16-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) درپیزومتر 13 در حالت غیرهمگام64
جدول 17-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) درپیزومتر 14 در حالت غیرهمگام64
جدول 18-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) درپیزومتر 15 در حالت غیرهمگام65
جدول 19-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) درپیزومتر 16 در حالت غیرهمگام65
جدول 20-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) درپیزومتر 17 در حالت غیرهمگام65
جدول 21-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) درپیزومتر 18 در حالت غیرهمگام 

66

جدول 22-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) درپیزومتر 19 در حالت غیرهمگام 

66

جدول 23-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) درپیزومتر 20 در حالت غیرهمگام66
جدول 24-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) درپیزومتر 21 در حالت غیرهمگام67
جدول 25-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) درپیزومتر 22 در حالت غیرهمگام 

67

 

جدول 26-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) درپیزومتر 23 در حالت غیرهمگام67
جدول 27-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) درپیزومتر 24 در حالت غیرهمگام68
جدول 28-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) درپیزومتر 25 در حالت غیرهمگام68
جدول 29-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) درپیزومتر 26 در حالت غیرهمگام68
جدول 30-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) درپیزومتر 27 در حالت غیرهمگام69
جدول 31-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) درپیزومتر 28 در حالت غیرهمگام69
جدول 32-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) درپیزومتر 29 در حالت غیرهمگام69
جدول 33-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) درپیزومتر 30 در حالت غیرهمگام70
جدول 34-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) درپیزومتر 31 در حالت غیرهمگام70
جدول 35-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) درپیزومتر 32 در حالت غیرهمگام70
جدول 36-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده (متر) درپیزومتر 33 در حالت غیرهمگام71
جدول 37-4- مقایسه ارتفاع سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده ا ز لایه نفوذ ناپذیر (متر) در حالت همگام78
جدول 38-4- مقادیر بارش وآبیاری و تغذیه در ایستگاه تحقیقاتی کوشکک در مزرعه گندم79
جدول 39-4- مقادیر بارش وآبیاری و تغذیه در ایستگاه تحقیقاتی کوشکک در مزرعه یونجه80
جدول 40-4- مقادیر بارش و تغذیه در ایستگاه تحقیقاتی کوشکک در مزرعه آیش……………81
جدول 41-4- مقادیر NRMSE و  dمحاسبه شده درچاهک های مشاهده ای…………………82

 

جدول 42-4- مقادیر تحلیل آماری F-test برای مقادیر پیش بینی شده و مشاهده ای سطح ایستابی در چاهک 186
جدول 43-4- مقادیر تحلیل آماری F-test برای مقادیر پیش بینی شده و مشاهده ای سطح ایستابی در چاهک 287
جدول 44-4- مقادیر تحلیل آماری F-test برای مقادیر پیش بینی شده و مشاهده ای سطح ایستابی در چاهک 387
جدول 45-4- مقادیر تحلیل آماری F-test برای مقادیر پیش بینی شده و مشاهده ای سطح ایستابی در چاهک 487
جدول 46-4- مقادیر تحلیل آماری F-test برای مقادیر پیش بینی شده و مشاهده ای سطح ایستابی در چاهک 588
جدول 47-4- مقادیر تحلیل آماری F-test برای مقادیر پیش بینی شده و مشاهده ای سطح ایستابی در چاهک 688
جدول 48-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده  در چاهک 1 در حالت غیرهمگام89
جدول 49-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده در چاهک 2 در حالت غیرهمگام 

89

جدول 50-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده در چاهک 3 در حالت غیرهمگام90
جدول 51-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده در چاهک 4 در حالت غیرهمگام90
جدول 52-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده در چاهک 5 در حالت غیرهمگام 

91

جدول 53-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده در چاهک 6 در حالت غیرهمگام 

91

جدول 54-4- مقادیر آبیاری و بارش در دوره مورد مطالعه در ایستگاه تحقیقاتی کوشکک94
جدول 54-4- مقادیر آبیاری و بارش در دوره مورد مطالعه در ایستگاه تحقیقاتی کوشکک95
جدول 55-4- مقادیر تحلیل آماری F-test برای مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده سطح ایستابی در مزرعه گندم97
جدول 56-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده با مدل Drainmod  در مزرعه گندم 

97

 

جدول 56-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده با مدل Drainmod  در مزرعه گندم98
جدول 57-4- مقادیر تحلیل آماری F-test برای مقادیر پیش بینی شده و مشاهده ای سطح ایستابی در مزرعه آیش100
جدول 58-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده با مدل Drainmod  در مزرعه آیش101
جدول 58-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده با مدل Drainmod  در مزرعه آیش102
جدول 59-4- مقادیر تحلیل آماری F-test برای مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده سطح ایستابی در مزرعه یونجه104
جدول 60-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده با مدل Drainmod  در مزرعه یونجه104
جدول 60-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده با مدل Drainmod  در مزرعه یونجه105
جدول 61-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده با مدل Drainmod  در کل مزرعه کوشکک107
جدول 61-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده با مدل Drainmod  در کل مزرعه کوشکک108
جدول 62-4- نتایج آماری  مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده سطح ایستابی در ایستگاه تحقیقاتی کوشکک108
جدول 63-4- مقادیر تحلیل آماری F-test برای مقادیر پیش بینی شده و مشاهدهشده عمق سطح ایستابی در سلامی110
جدول 64-4- مقایسه عمق سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده(متر) با مدل Drainmod  در منطقه سلامی111
جدول 65-4- نتایج آماری  مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده سطح ایستابی در منطقه سلامی و ایستگاه تحقیقاتی کوشکک112

فهرست شکل­ها

شکل 1-3-  تقسیم بندی طبقات آبدار به شبکه هایی از سلول ها20
شکل2-3- مولفه های بیلان آب در مدل Drainmod25
شکل3-3-محل متغيرهاي فيزيکي به کار رفته در مدل27
شكل 4-3- استفاده از سازه‌هاي كنترل براي اداره سطح ايستابي29
شک  شکل 5-3- پنجره ورود مسیر داده های مورد استفاده در مدل  Drainmod32
شکل 6-3- شبکه بندی محدوده منطقه سلامی39
شکل 7-3- شبکه بندی محدوده ایستگاه تحقیقات کوشکک39
شکل 1-4- خطوط هم پتانسیل ضخامت لایه اشباع در منطقه سلامی (متر)……………….42
شکل 2-4- مقایسه ارتفاع سطح ایستابی مشاهده شده و پیش بینی شده از لایه نفوذ ناپذیر با خط یک به یک در حالت همگام در منطقه سلامی43
شکل 3-4-مقايسه ارتفاع سطح آب محاسبه شده و مشاهده شده از لایه نفوذ ناپذیر با خط یک به یک در پیزومترهای مشاهده اي در زمان های مختلف (حالت غیر همگام)46
شکل4-4- تغييرات عمق سطح ايستابي اندازه گيري شده و شبيه سازي شده نسبت به زمان در پیزومتر شماره 12 (وسط دو زهکش)……. 

47

شکل5-4- تغييرات عمق سطح ايستابي اندازه گيري شده و شبيه سازي شده نسبت به زمان در پیزومتر شماره 17 (وسط دو زهکش)……47
شکل 6-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 1 با خط یک به یک .48
شکل 7-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 2 با خط یک به یک………..48
شکل 8-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 3 با خط یک به یک……..49
شکل 9-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 4 با خط یک به یک……..49
شکل 10-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 5 با خط یک به یک……..49
شکل 11-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 6 با خط یک به یک………50
شکل 12-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 7 با خط یک به یک………….50
شکل 13-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 8 با خط یک به یک ……………..50
شکل 14-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 9 با خط یک به یک ………….51
شکل 15-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 10 با خط یک به یک……………51
شکل 16-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 11 با خط یک به یک………….51
شکل 17-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 12 با خط یک به یک……….52
شکل 18-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 13 با خط یک به یک…….52
شکل 19-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 14 با خط یک به یک…..52
شکل 20-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 15 با خط یک به یک……….53
شکل 21-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 16 با خط یک به یک ………………53
شکل 22-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 17 با خط یک به یک …………..53
شکل 23-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 18 با خط یک به یک …………….54
شکل 24-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 19 با خط یک به یک ………..54
شکل 25-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 20 با خط یک به یک …………. 

54

شکل 26-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 21 با خط یک به یک ……………….55
شکل 27-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 22 با خط یک به یک…………55
شکل 28-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 23 با خط یک به یک…………55
شکل 29-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 24 با خط یک به یک…..56
شکل 30-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 25 با خط یک به یک …………..56
شکل 31-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 26 با خط یک به یک ……………56
شکل 32-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 27 با خط یک به یک………….57
شکل 33-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 28 با خط یک به یک ……………57
شکل 34-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 29 با خط یک به یک…………57
شکل 35-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 30 با خط یک به یک ………..58
شکل 36-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 31 با خط یک به یک……………58
شکل 37-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 32 با خط یک به یک………….58
شکل 38-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در پیزومتر 33 با خط یک به یک………………59
شکل 39-4- مقایسه سطح ايستابي (فاصله سطح آب از زهکش) شبیه سازی شده، مشاهده شده با نتایج رابطه کرکهام در بین دو زهکش در حالت همگام…..71
شکل 40-4- مقایسه سطح ايستابي (فاصله سطح آب از زهکش) شبیه سازی شده، مشاهده شده با نتایج رابطه کرکهام در بین دو زهکش در روز 1072
شکل 41-4- مقایسه سطح ايستابي (فاصله سطح آب از زهکش) شبیه سازی شده، مشاهده شده با نتایج رابطه کرکهام در بین دو زهکش در روز 20 

72

شکل 42-4- مقایسه سطح ايستابي (فاصله سطح آب از زهکش) شبیه سازی شده، مشاهده شده با نتایج رابطه کرکهام در بین دو زهکش در روز 30 

73

شکل 43-4- مقایسه سطح ايستابي (فاصله سطح آب از زهکش) شبیه سازی شده، مشاهده شده با نتایج رابطه کرکهام در بین دو زهکش در روز 4073
شکل 44-4- مقایسه سطح ايستابي (فاصله سطح آب از زهکش) شبیه سازی شده، مشاهده شده با نتایج رابطه کرکهام در بین دو زهکش در روز 5073
شکل 45-4- مقایسه سطح ايستابي (فاصله سطح آب از زهکش) شبیه سازی شده، مشاهده شده با نتایج رابطه کرکهام در بین دو زهکش در روز 60 

74

شکل 46-4- مقایسه سطح ايستابي (فاصله سطح آب از زهکش) شبیه سازی شده، مشاهده شده با نتایج رابطه کرکهام در بین دو زهکش در روز 7074
شکل 47-4- مقایسه سطح ايستابي (فاصله سطح آب از زهکش) شبیه سازی شده، مشاهده شده با نتایج رابطه کرکهام در بین دو زهکش در روز 8074
شکل 48-4- مقایسه سطح ايستابي (فاصله سطح آب از زهکش) شبیه سازی شده، مشاهده شده با نتایج رابطه کرکهام در بین دو زهکش در روز 9075
شکل 49-4- مقایسه سطح ايستابي (فاصله سطح آب از زهکش) شبیه سازی شده، مشاهده شده با نتایج رابطه کرکهام در بین دو زهکش در روز 10075
شکل 50-4- مقایسه سطح ايستابي (فاصله سطح آب از زهکش) شبیه سازی شده، مشاهده شده با نتایج رابطه کرکهام در بین دو زهکش در روز 110……………………………..75
شکل 51-4- مقایسه سطح ايستابي (فاصله سطح آب از زهکش) شبیه سازی شده، مشاهده شده با نتایج رابطه کرکهام در بین دو زهکش در روز 12076
شکل 52-4- مقایسه ارتفاع سطح ایستابی شبیه سازی شده و مشاهده شده با خط یک به یک درحالت همگام در6 چاهک در آذر ماه (حالت همگام)…77
شکل 53-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در چاهک 1با خط یک به یک82
شکل 54-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در چاهک 2 با خط یک به یک82
شکل 55-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در چاهک 3 با خط یک به یک83
شکل 56-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در چاهک 4 با خط یک به یک83
شکل 57-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در چاهک 5 با خط یک به یک83
شکل 58-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ایستابی در چاهک 6 با خط یک به یک84
شکل 59-4- تغييرات عمق سطح ايستابي اندازه گيري شده و شبيه سازي شده نسبت به زمان در چاهک 184
شکل 60-4- تغييرات عمق سطح ايستابي اندازه گيري شده و شبيه سازي شده نسبت به زمان در چاهک 284
شکل 61-4- تغييرات عمق سطح ايستابي اندازه گيري شده و شبيه سازي شده نسبت به زمان در چاهک 385
شکل 62-4- تغييرات عمق سطح ايستابي اندازه گيري شده و شبيه سازي شده نسبت به زمان در چاهک 485
شکل 63-4- تغييرات عمق سطح ايستابي اندازه گيري شده و شبيه سازي شده نسبت به زمان در چاهک 585
شکل 64-4- تغييرات عمق سطح ايستابي اندازه گيري شده و شبيه سازي شده نسبت به زمان در چاهک 686
شکل 65-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ايستابي در مزرعه گندم با خط یک به یک در کل دوره95
شکل 66-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ايستابي در مزرعه گندم با خط یک به یک از دی تا فروردین ماه96
شکل 67-4- تغییرات سطح ایستابی در وسط دو زهکش نسبت به زمان در مزرعه گندم در طول دوره اندازه گیری96
شکل 68-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده سطح ايستابي در وسط دو زهکش در مزرعه آیش با خط یک به یک از 1/9/69 تا 31/3/7099
شکل 69-4- تغییرات سطح ایستابی در زمان های مختلف در مزرعه آیش………………99

 

شکل 70-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده سطح ايستابي در مزرعه آیش با خط یک به یک از دی تا فروردین ماه100
شکل71-4- مقایسه رابطه بین  مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده سطح ايستابي در مزرعه یونجه با خط یک به یک(کل دوره)..102
شکل 72-4- تغییرات سطح ایستابی نسبت به زمان در مزرعه یونجه103
شکل73-4- مقایسه رابطه بین  مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده سطح ايستابي در مزرعه یونجه با خط یک به یک در دوره بارش103
شکل 74-4- تغییرات سطح ایستابی نسبت به زمان درکل مزرعه و مقادیر بارش و آبیاری106
شکل 75-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ايستابي درکل مزرعه با خط یک به یک در دوره بارش106
شکل 76-4- مقایسه مقادیر پیش بینی شده و مشاهده شده عمق سطح ايستابي در منطقه سلامی با خط یک به یک109
شکل 77-4- تغییرات سطح ایستابی نسبت به زمان درمنطقه سلامی110

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 16 =