پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
اولویت بندی مکانی زهکشی زیرزمینی در محدوده پروژه البرز : پایان نامه ارشد کشاورزی
doc
تعداد صفحات : 73
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته کشاورزی - گرایش آبياري و زهكشي
همراه با جداول و اشکال
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان”  اولویت بندی مکانی زهکشی زیرزمینی در محدوده پروژه البرز ” با گرایش آبياري و زهكشي و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده اولویت بندی مکانی زهکشی زیرزمینی در محدوده پروژه البرز:

در این پژوهش اولویت­بندی مکانی زهکشی زیرزمینی در محدوده آبگیر اراضی پروژه البرز مورد بررسی قرار گرفت. بر مبنای داده­های هدایت هیدرولیکی، هدایت الکتریکی و فاصله تا سطح ایستابی(عمق سطح ایستابی) نسبت به انجام اولویت بندی اقدام شد. گام­های اجرای اولویت­بندی شامل تعیین حدود آستانه برای هر یک از عوامل مؤثر بر مکان­یابی، انجام میان­یابی برای عوامل موصوف بر مبنای حدود آستانه­ای تعیین شده، تعیین حدود اولویت اجرای زهکشی زیرزمینی با ترکیب اولویت­های عوامل مؤثر و در نهایت ترکیب نقشه ­های میان یابی شده برای هر یک از مشخصه­ها بر مبنای حدود اولویت اجرای زهکشی زیرزمینی تعیین شده و استخراج نقشه مربوطه بود.

در میانیابی عوامل مؤثر بر زهکشی زیرزمینی، روش کریجینگ، کم­ترین خطا را در میان­یابی ارایه نمود. برای انجام فرایند میان­یابی از نرم افزار ArcGIS استفاده شد.پس از مکان­یابی موقعیت­ های با اولویت­های مختلف مشخص شد که مساحتی در حدود 10300 هکتار (حدود 64/54 %) از مجموع اراضی محدوده آبگیر اراضی در اولویت­های اول و دوم قرار گرفته است. اجرای سیستم­های زهکشی زیرزمینی برای این اولویت­ها باید اجرا شود. پس از اجرای سیستم­های زهکشی برای این مناطق، اجرای سیستم­های زهکشی برای اولویت­های بعدی توصیه می­شود.

 

طرح مسئله و ضرورت انجام طرح

محدودیت منابع آب و خاک، به عنوان یکی از اصلی­ترین مشکلات تولید مواد غذایی، مطرح می­باشد. در سال­های اخیر به­ منظور بهره ­برداری بهتر از منابع آب و خاک در هزاران هکتار از اراضی شالیزاری دو استان شمالی گیلان و مازندران، طرح­های یکپارچه ­سازی شالیزارها انجام شد. به دلایل مختلف، همچنان در بخش وسیعی از این شالیزارها، شرایط مناسب برای کشت دوم فراهم نشد. با توجه به وجود بخش اعظم شالیزارهای کشور در دو استان مذکور، 26/75 درصد شالیزارهای کشور (بی­نام(2)، 1389)، برقراری شرایط مناسب برای تنوع کاربری اراضی دو دوره زراعی سالانه و استفاده بهینه از پتانسیل­های اقلیمی منطقه می­تواند نقش مهمی در دستیابی به خودکفایی در تولید محصولات زراعی قابل کشت در منطقه، ایفا نماید (درزی و همکاران(2)، 1391).

با توجه به گستردگی طرح­های زهکشی، این طرح­ها با هزینه ­های اجرایی بالایی همراه هستند. محدودیت منابع مالی به عنوان یکی از محدودیت­های معمول برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در اغلب کشورها بویژه کشورهای در حال توسعه (بوکوشوا و کومقاکار، 2008)، اجرای طرح­های کشاورزی از جمله طرح­های زهکشی را با چالش روبرو می­کند؛ لذا به منظور استفاده بهینه از منابع مالی محدود موجود، اولویت­ بندی مکانی اجرای طرح­های زهکشی امری اجتناب ناپذیر خواهد بود.اولویت­ بندی زهکشی بر مبنای معیارهای مختلفی چون مقدار عمق آب زیرزمینی و یا مقدار شوری اراضی تعیین می­شود.

برای مشخص کردن اولویت­ها در نقاط مختلف، استفاده از ابزارهای مدیریت مکانی اطلاعات چون سامانه اطلاعات جغرافیایی[1] بسیار مفید واقع خواهد شد. هدف نهایی یک سامانه اطلاعات جغرافیایی، پشتیبانی جهت تصمیم‌گیری‌های پایه‌گذاری‌شده بر اساس داده‌های مکانی می‌باشد و عملکرد اساسی آن بدست آوردن اطلاعاتی است که از ترکیب لایه‌های متفاوت داده‌ها با روش‌های مختلف و با دیدگاه‌های گوناگون بدست می‌آیند.

فرضيات پژوهش

در این پژوهش فرضیاتی به شرح موارد زیر در نظر گرفته شده است:

  • امکان اولویت ­بندی مناطق دارای مشکلات زه کشی در شبکه البرز با استفاده از نرم افزار GIS وجود دارد.
  • استفاده از داده ­های فیزیکی و شیمیایی خاک چون سطح ایستابی، هدایت هیدرولیکی و هدایت الکتریکی در اولویت ­بندی زه کشی مفید واقع می­شوند.

 

اهداف پژوهش

اهداف این پژوهش به شرح موارد زیر می­باشد:

  • پهنه­ بندی هدایت هیدرولیکی در سطح منطقه با استفاده از مقادیر هدایت هیدرولیکی اندازه­گیری شده در نقاط مشاهده­ای.
  • پهنه ­بندی سطح ایستابی در سطح منطقه با استفاده از داده­های سطح ایستابی در نقاط مذکور.
  • پهنه ­بندی هدایت الکتریکی در سطح منطقه.
  • تعیین اولویت­های زهکشی بر مبنای پارامترهای مؤثر بر زهکشی.
  • پهنه­ بندی اولویت زهکشی در سطح منطقه بر مبنای اولویت­های زهکشی تعیین شده، با ترکیب نقشه­های پهنه­بندی شده برای پارامترهای مؤثر بر زهکشی.

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + یک =