پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی کارایی روش تجزیه و تحلیل عملکرد چشم انداز LFA در مراتع ییلاقی خشک ندوشن (مطالعه موردی: مرتع مزرعه امين استان یزد)  : پایان نامه ارشد کشاورزی
doc
تعداد صفحات : 92
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته کشاورزی - گرایش منابع طبيعي- مرتع‌داری
همراه با جداول و اشکال
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان”  بررسی کارایی روش تجزیه و تحلیل عملکرد چشم انداز LFA در مراتع ییلاقی خشک ندوشن (مطالعه موردی: مرتع مزرعه امين استان یزد) ” با گرایش منابع طبيعي-  مرتع‌داری و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده بررسی کارایی روش تجزیه و تحلیل عملکرد چشم انداز LFA در مراتع ییلاقی خشک ندوشن (مطالعه موردی: مرتع مزرعه امين استان یزد):

یکی از روش های نوین پایش اکوسیستم مرتعی، روش تجزیه و تحلیل عملکرد چشم انداز (LFA) می باشد. هدف از این مطالعه بررسی توانایی این روش در بیان تفاوت های موجود در مناطق مرجع و بحرانی،  بررسی صحت شاخص های سطح خاک LFA  و نیز ارائه LFA تطبیق داده شده (CLFA) درمراتع ییلاقی خشک مرکزی ایران می باشد. روش LFA با 10 تکرار در مناطق مرجع و بحرانی بکار گرفته شد سپس صحت شاخص های ارائه شده، از طریق میزان تبعیت آنها از اندازه گیری های صحرایی (رابطه رگرسیونی) تعیین گردید.  به منظور ارائه CLFA آنالیز حساسیت امتیازات پارامترهای سطح خاک انجام گرفت و در پارامترهای ارزیابی سطح خاک تغییراتی داده شد . سپس صحت شاخص های سطح خاک روش CLFA از طریق اندازه گیری های صحرایی (رابطه رگرسیونی) تعیین گردید.

نتایج نشان داد بین شاخص های چرخه عناصر و پایداری سطح خاک در دو منطقه مرجع و بحرانی تفاوت معنی دار وجود دارد (05/0 p>). تفاوت معنی داری بین شاخص های نفوذپذیری در دو منطقه مرجع و بحرانی وجود نداشت (05/0 p>). نتایج بیان نمود صحت شاخص های سطح خاک روش LFA در طبقه صحت متوسط (6/0-4/0R: ) و صحت شاخص های سطح خاک روش CLFA در طبقه صحت کامل(6/0<R) قرار دارند. این نتیجه بیانگر کارایی بیشتر روش CLFA نسبت به روش LFA برای اکوسیستم های مرتعی خشک منطقه ندوشن واقع در مناطق مرکزی ایران می باشد.

 

 

فرضیه­ های تحقیق

1-  با كاربرد روش LFA در ارزيابي وضعيت مرتع ييلاقي خشك مزرعه امين منطقه ندوشن استان يزد، تفاوت هاي موجود در وضعيت مرتع در دو منطقه مديريتي مرجع و بحراني (بهره برداري بيش از حد)، نشان داده مي شود.

2- امتيازات برآورد شده توسط روش LFA در هر يك از سه بخش چرخه عناصر غذایی، پایداری خاک، و نفوذپذیری خاک، در مرتع ییلاقی خشک مزرعه امین منطقه ندوشن استان یزد تطابق بالايي با واقعيت دارند.

3- با تعديل و تطبيق پارامتر هاي موجود در روش LFA متناسب با شرايط اكولوژيك منطقه مورد مطالعه، كارايي اين روش جهت ارزيابي وضعيت مرتع در اين مناطق افزایش می یابد.

 

اهداف تحقیق

1- ارزیابی مرتع ييلاقي خشك مزرعه امين منطقه ندوشن استان يزد با روش LFA به منظور پی بردن به کارایی این روش در نشان دادن تفاوت ویژگی‌های اکوسیستم های مرتعی در مناطق مذکور.

2- پی بردن به میزان صحت شاخص های ارائه شده توسط روش LFA در مرتع ییلاقی خشک مزرعه امین استان یزد.

3- تطبیق روش LFA با شرایط مرتع ییلاقی خشک مزرعه امین استان یزد جهت ارائه اطلاعات با صحت بیشتر در مورد اکوسیستم مرتعی.

 

سابقه تحقیق

تونگوی و اسمیت (1989)، لودیگ و تونگوی (1995)، بوسیله روش LFA به ارزیابی سراسراسترالیا و مناطق خشک مراتع طبیعی آن نواحی پرداختند (حشمتی، 1385). حشمتي(1997)، به منظور مشخص كردن زون هاي متمايز در اطراف آبشخور در بوته­زارهاي جنوب استراليا از روشLFA  و شاخص هاي گياه و خاك استفاده كرد. نفوذپذيري، پايداري و چرخۀ عناصر شاخص‌هاي مورد مطالعه براي خاك بودند. وي با توجه به شاخص‌هاي گياه و خاك سه زون متمايز را مشخص كرد كه زون­ها عبارتند از زون با درجه پايين، زون طبيعي و زون حساس كه ما بين دو زون ديگر قرار مي گيرد. نتايج نشان داد كه شاخص هاي خاك، تاثير چرا را در اطراف آبشخور به وضوح نشان مي­دهند و همچنين اين شاخص ها با زون طبيعي همبستگي مثبت دارند و با زون با درجه پايين همبستگي منفي دارند. تونگوی و پالمر (2001) عملکرد مراتع ناحیۀ پدي[1] را با استفاده از روش LFA ارزیابی نمودند. نتايج بيان كرد که مراتع تجاری[2]  نسبت به مراتع عمومی3 دارای قابلیت نگهداری آب و چرخۀ عناصر غذایی بیشتری در چشم انداز هستند. وضعیت شاخص خاک سطحی بین دو ناحیه تفاوت معنی­داری نشان نداد.

همچنین پژوهشگرانی در آفريقا، خاورميانه، اروپای جنوبی و آسيا نيز اين روش را مورد استفاده قرارداده اند (تونگوی و هیندلی، 2004). تونگوي و هيندلي (2004) با توضيح روش و مباني LFA و توصيه كاربرد آن در آفريقا، ‌ابراز داشتند اين روش در دامنه اقليمي وسيعي بكار برده شده و توسعه داده شده است. آنها در اين تحقيق ذكر كردند كه اين روش جهت تعیین وضعيت و برآورد اكولوژيكي عرصه هاي مختلف از جمله چراگاه، مناطق معدن­كاوي شده گياهي كاربرد دارد. تونگوي و هیندلی، (2000) روش تجزیه و تحليل عملكرد چشم انداز را از طريق پروژه اي برای مراتع معدن کاوی شده تحت حمايت مرکز تحقيقات زيست محيطی مناطق معدن کاوی شده استراليا انجام دادند. تغييرات انجام شده در مرتع که توسط این روش نشان داده شد منجر به درک فرآیندهای محیطی گردیده و انگيزة تفسيرهاي بهتری برای تبديل داده ها به مجموعه ای از اطلاعات قابل استفاده تر برای کاربرد مستقيم مديران و ناظران اراضی شده است.

آنها همچنين به اين نتيجه رسیدند كه سرعت عمل و نياز به وسايل ساده براي ارزيابي سطح خاك در عمليات ميداني دو امتیاز مهم این روش است که اهميت استفاده از آن را دو چندان مي كند و همبستگی خوبی بين شاخص های موجود محیطی و متغيرهای اندازه گيری شده را نشان می دهد (تونگوی و هیندلی، 2004). تونگ وی و هیندلی در سال 2001 تا 2003 در پی ارائه دلائلی مستدل برای اثبات صحت شاخص های ارائه شده توسط روش LFA برآمدند و در این راستا پروژه ای تحت عنوان بررسی  صحت شاخص های سطح خاک LFA تحت نظر موسسه[3]CSIRO و دانشگاههای کوئینزلند و وسترن استرالیا[4] با هدایت تونگ وی و هیندلی انجام پذیرفت.

در این پروژه 9 منطقه مطالعاتی در استرالیا انتخاب شدند و در هر یک از آنها صحت شاخص های پایداری خاک، چرخه عناصر و پایداری خاک مورد بررسی قرار گرفت. برای بررسی صحت شاخص های فوق میزان تبعیت آنها از مقادیر اندازه گیری شده  هر یک از شاخص ها در همان مناطق با استفاده از روابط رگرسیونی آزمون شد. در بخش شاخص پایداری خاک، مقادیر اندازه گیری شده شامل اندازه گیری پایداری خاکدانه ها[5] بود. بدین منظور از روش [6]MWD (شانی و سوییفت[7]، 1984) استفاده گردید. در بخش شاخص نفوذپذیری، مقدار اندازه شده شامل اندازه گیری نفوذپذیری خاک بود. بدین منظور از روش صفحه اندازه گیری کننده[8] (پروکس و وایت، 1988) استفاده گردید. در بخش شاخص چرخه عناصر مقادیر اندازه گیری شده شامل کربن آلی خاک (لکو[9]، 2000)، نیتروژن معدنی شده خاک و میزان دی اکسید کربن آزاد شده از سطح خاک[10] بودند.

یکی از مناطق 9 گانه انتخاب شده برای این مطالعه، منطقه معدن کاوی شده گرانیت طلایی در فاصله 600 کیلومتری شمال غربی آلیس اسپرینگز[11] با پوشش غالب بوته ای بود. این منطقه دارای میانگین بارندگی سالیانه 200 میلیمتر بوده و فرآیندهای فرسایش و رسوبگذاری در آن فعال است (تونگ وی و هیندلی، 2003). از بین نقاط 9 گانه، این منطقه کمترین بارندگی را دارا بوده و بیشترین شباهت را با درمنه زارهای مناطق خشک ییلاقی مرکزی ایران دارا می باشد.

طويلي (1381)، به منظور مقايسه عملكرد اكوسيستم مرتع مناطق داراي خزه و گلسنگ با مناطق بدون خزه و گلسنگ از روش LFA بهره گرفت تا با استفاده از اين روش پايداري، نفوذپذيري و وضعيت چرخۀ­ عناصر غذايي خاك را در مناطق مذكور برآورد كند. نتايج نشان داد كه  اين سه ويژگي مورد بررسي در خاك داراي خزه و گلسنگ با خاك بدون خزه و گلسنگ متفاوت است و خاك بدون خزه و گلسنگ از نظر خصوصيات مذكور در سطح پايين­تري قراردارد. قليچ نيا و همكاران (1383)، سه ويژگي عملكردي شامل پايداري، نفوذپذيري و چرخه عناصر را با استفاده از روش LFA در دو رويشگاه علفزار و بوته­زار واقع در پارك ملي گلستان تعیين كردند. نتايج نشان داد كه مقادير سه ويژگي عملكردي در منطقه چرا نشده بيشتر از مناطق چراي متعادل و چراي شديد است. ميزان انحراف كاركرد مرتع در چراي متعادل از منطقه چرا نشده كم و ميزان انحراف منطقه چراي شديد از منطقه چرا نشده متوسط تا زياد است. عابدي و ارزاني (1385)، تاثير فعاليت­هاي مدیريتي را بر روي ويژگي­هاي سلامت مرتع با استفاده از روش LFA در دو منطقه خشك (زرند ساوه) و نيمه­ خشك (اورازان طالقان) مورد بررسي قرار دادند.

بدين منظور 5 تيمار مديريتي شامل 3 شدت چرايي و 2 تيمار اراضي شخم خورده و ديم زار رها شده انتخاب کردند. نتايج نشان داد در اثر فعاليت­هاي مديريتي چراي شديد و شخم اراضي ويژگي سلامت مرتع به شدت كاهش يافته و تفاوت معني­داري با منطقه مرجع نشان می­دهد. كاهش مقاومت سطح خاك، حذف گياهان چند ساله و تغییر الگوي جريان آب از مهمترين عوامل كاهش سلامت مرتع در اين مناطق است. حشمتي و همکاران (1385) با استفاده از روش LFA پتانسيل و توانمندي بالقوه اراضي مرتعي چشم­اندازهاي شمالي و جنوبي تپه هاي لسي اينچه ­برون كه معرف اراضي تپه ماهوري دشت آق­قلاست را مورد ارزيابي قرار دادند..

حشمتي و همكاران (1386) با استفاده از روش تجزيه و تحليل عملكرد (LFA) پتانسيل و توانمندي داخل و خارج قرق گميشان كه معرف اراضي شور منطقة گميشان در استان گلستان است، را بررسي نمودند. نتايج نشان داد دو منطقه از نظر شاخص پايداري قطعه اکولوژیک لاشبرگ و نفوذپذيري بوته علف گندمي و لاشبرگ داراي تفاوت معني­داري هستند. پايداري، نفوذپذيري و چرخة عناصر غذايي خاك لخت منطقة قرق در مقايسه با خارج قرق از وضعيت بهتري برخوردار است و تفاوت معني­داري دارند. ساير مشخصه­ه ا در دو چشم­ انداز تفاوت معني­داري را نشان ندادند. ارزاني و عابدي (1386) به منظور بررسي تأثير فعاليتهاي مديريتي برروي مراتع مناطق نيمه ­خشك ، اثر فعاليتها را برروي خصوصيات سطح خاك و ويژگي­هاي عملكردي مرتع با استفاده از روش LFA در اورازان طالقان مورد بررسي قرار دادند.

نتايج نشان داد كه شخم اراضي در طالقان باعث كاهش مقادير ويژگي­هاي عملكردي مرتع شده است. در اراضي رها شده با توجه به استقرار يكنواخت پوشش گياهان يكساله مقادير ويژگي­هاي عملكردي و شاخص خاك بهبود يافته است. رضايي و تونگوي (2005) با استفاده از اطلاعات خاک و پوشش گياهي موجود در مراتع نیمه بایر منطقه لار شاخص هاي کارکرد زمين شامل: شاخص چرخه عناصر غذايی، 2- شاخص نفوذپذيري ، شاخص پايداري و 4- شاخص نظام يافتگي پوشش گياهي سرزمين را با استفاده از ترکيب مختلفي از خصوصيات سطح خاک مشخص نمودند. درجه شيب زمين به طور معني­داري کليه شاخص­هاي شکل زمين را تحت تاثير قرار داد. اثر متقابل شيب و پوشش گياهي نيز اثر معني داري روي شاخص چرخۀ عناصر غذايي، شاخص پايداري و شاخص نظام يافتگي چشم انداز پوشش گياهي نشان داد. جهت شيب، اثر معني ­داري در شاخص هاي چرخۀ عناصر غذايي، نفوذ پذيري و پوشش گياهي نشان نداد.  نتايج اين تحقيق بيان نمود که ارتباط نزديکي بين شاخص چرخۀ عناصر غذايي و وضعيت و ترکيب گياهي مراتع وجود دارد. بنابراين اين شاخص مي تواند عامل بسيار خوبي در تعيين پتانسيل رويشگاه و ترکيب گياهي مراتع باشد.

همانطور که ذکر گردید در ايران روش LFA  توسط تعدادی از محققین بكار گرفته شده است اما استفاده از اين روش بدون توجه کافی به صحت داده های آن صورت گرفته است. تحقيق حاضر با توجه ویژه به بررسی کارایی روش تجزیه و تحلیل عملکرد چشم انداز در مرتع ییلاقی خشک مزرعه امین استان یزد صورت مي گيرد تا علاوه بر بررسي صحت داده هاي روش LFA و پي بردن به ميزان كارايي آن، روش با شرايط منطقه مورد مطالعه تطبيق داده شود.

 

 

 فهرست مطالب

فصل اول

1-1- مقدمه. 1

1-2- معرفی روش تجزیه و تحلیل عملکرد چشم انداز 6

1-2-1- تجزیه و تحلیل عملکرد چشم انداز(LFA) 7

1-2-2- ایجاد و توسعه روش  LFA 8

1-2-3- بکارگیری روش LFA 10

1-2-3-1- محاسبه سازمان یافتگی اکوسیستم. 11

1-2-3-2- ارزیابی سطح خاک.. 12

1-2-3-3- چهارچوب تفسیری LFA.. 14

1-3- فرضیه های تحقیق. 15

1-4- اهداف تحقیق. 16

فصل دوم

2-  سابقه تحقیق. 17

فصل سوم

3-1- معرفی منطقه مورد مطالعه. 23

3-1-1- موقعیت جغرافیایی 23

3-1-2- پوشش گیاهی. 24

3-1-3- وضعیت بارندگی. 26

3-1-4- درجه حرارت.. 26

3-1-5- باد 26

3-1-6- وضعیت خاک.. 26

3-2-  مراحل انجام کار و برداشت داده ها 27

3-2-1- کاربرد روش LFA در دو منطقه مرجع و بحرانی. 27

3-2-1-1- کاربرد روش LFA در منطقه مرجع. 27

3-2-1-2- کاربرد روش LFA در منطقه بحرانی. 28

3-2-2-  مقایسات بین شاخص های LFA در دو منطقه مرجع و بحرانی. 28

    3-2-3-  بررسی صحت ارزیابی شاخص های سطح خاک.. 29

3-2-3-1-  نفوذپذیری.. 29

3-2-3-2-  پایداری خاک.. 31

3-2-3-3-  چرخه عناصر. 33

3-2-3-4-  بررسی صحت.. 34

3-3-  تطبیق روش LFA.. 35

3-3-1-  بررسی تطابق پارامتر های 11 گانه سطح خاک.. 35

3-3-2-  ارائه پارامتر جدید برای روش LFA.. 36

3-3-3- ارائه LFA تطبیق داده شده یاCLFA.. 37

3-3-4- بررسی صحت ارزیابی شاخص های سطح خاک CLFA.. 37

3-3-5- بررسی مفید بودن تغییرات اعمال شده در LFA تحت عنوان CLFA.. 38

فصل چهارم

4- نتايج. 39

4-1- کاربرد روش LFA در دو منطقه مرجع و بحرانی. 39

4-1-1- کاربرد روش LFA در منطقه مرجع 39

4-1-2- کاربرد روش LFA در منطقه بحرانی. 40

4-1-3- مقایسات بین شاخص های LFA در دو منطقه مرجع و بحرانی. 41

4-2-  بررسی صحت ارزیابی شاخص های سطح خاک.. 45

4-2-1- نفوذپذیری.. 46

4-2-2- پایداری خاک.. 47

4-2-3- چرخه عناصر. 50

4-2-4- بررسی صحت شاخص های سطح خاک.. 51

4-3- تطبیق روش LFA.. 57

4-3-1- بررسی تطابق پارامتر های 11 گانه سطح خاک.. 57

4-3-2- ارائه پارامتر جدید برای روش LFA.. 58

4-3-3- ارائه LFA تطبیق داده شذه یاCLFA 59

4-3-3-1- تغییرات در پارامتر های شاخص پایداری LFA و ارائه CLFA.. 60

4-3-3-2- تغییرات در پارامتر های شاخص نفوذپذیری LFA و ارائه CLFA.. 60

4-3-4- بررسی مفید بودن تغییرات در روش LFA  تحت عنوان CLFA.. 61

فصل پنجم

5-1- بحث و نتیجه گیری.. 64

5-2- پیشنهادات.. 70

منابع

منابع مورد استفاده 72

  • جدول 3-1، طبقات میزان صحت شاخص های LFA… 35
  • جدول 4-1، شاخص های سطح خاک و سازمان یافتی اکوسیستم در منطقه مرجع.. 40
  • جدول 4-2، شاخص های سطح خاک و سازمان یافتگی اکوسیتم در منطقه بحرانی.. 41
  • جدول 4-3، میانگین حسابی شاخص های سطح خاک و سازمان یافتگی اکوسیستم. 41
  • جدول 4-4، نتیجه آزمون t  برای شاخص سازمان یافتگی چشم انداز. 42
  • جدول 4-5، نتیجه آزمون t برای شاخص پایداری خاك… 43
  • جدول 4-6، نتیجه آزمون t برای شاخص چرخه عناصر غذایی خاك… 44
  • جدول 4-7، نتیجه آزمون t برای شاخص چرخه نفوذپذيري خاك… 45
  • جدول 4-8، نفوذپذیری خاک در لکه های حاصلخیز موجود در عرصه و فضای بین لکه ای.. 46
  • جدول 4-9، پایداری خاکدانه ها در لکه حاصلخیز بوته. 48
  • جدول 4-10، پایداری خاکدانه ها در لکه حاصلخیز ایریس…. 48
  • جدول 4-11، پایداری خاکدانه ها در لکه حاصلخیز علف گندمی 49
  • جدول 4-12، پایداری خاکدانه ها در فضای بین لکه ای.. 49
  • جدول 4-13، نتایج پایداری خاکدانه ها در انواع لکه ها و فضاهای بین لکه ای.. 50
  • جدول 4-14، درصد وزنی کربن آلی خاک در انواع لکه ها و فضاهای بین لکه ای.. 51
  • جدول 4-15، شاخص نفوذپذیری سطح خاکLFA بر حسب درصد در انواع فضاها 52
  • جدول 4-16، شاخص پایداری سطح خاک LFA  بر حسب درصد در انواع فضاها 54
  • جدول 4-17، شاخص چرخه عناصر سطح خاک LFA  بر حسب درصد در انواع فضاها 56
  • جدول 4-18، ضریب تغییرات امتیازات داده شده به پارامتر های ارزیابی سطح خاک LFA… 58
  • جدول 4-19، تعیین امتیاز پارامتر سنگریزه موجود در سطح خاک… 59
  • جدول 4-20، پارامترهای موجود در LFA و CLFA  در شاخص پایداری.. 60
  • جدول 4-21، پارامترهای موجود در LFA و CLFA  در شاخص نفوذپذیری.. 61
  • جدول 4-22، نتایج تعیین کننده صحت تغییرات در پارامتر های LFA و ارائه CLFA… 64
  • شکل 1-1، چهارچوب مفهومی ارائه شده توسط لودویگ و تونگ وی (1999) 8
  • شکل 1-2، پراکنش مکانی نقاطی از استرالیا که روش LFA در آنها به کار برده شده است… 10
  • شکل 1-3، نحوه برداشت داده های طول و عرض لکه های حاصلخیز و فضای بین لکه ای.. 12
  • شکل 1-4، پارامتر هایی که جهت ارزیابی سطح خاک مورد استفاده قرار می گیرند. 13
  • شکل 5-1، منحنی چهارچوب تفسیری یک اکوسیستم بر اساس شاخص های LFA… 15
  • شکل 3-1، موقعیت جغرافیایی مرتع مزرعه امین در یزد و ایران. 24
  • شکل 3-2، نمایی از پوشش گیاهی منطقه مورد مطالعه. 25
  • شکل 3-3، نمایی از پوشش گیاهی منطقه مورد مطالعه. 25
  • شکل 3-4، تعیین نفوذپذیری لکه ایریس (راست) و لکه حاصلخیز علف گندمی (چپ) 30
  • شکل 3-5، تعیین نفوذپذیری لکه بوته (راست) و فضای بین لکه ای (چپ) 30
  • شکل 3-6، نمودار جریانی تعیین طبقه پایداری خاکدانه ها به روش امرسون. 32
  • شکل 3-7، تعیین پایداری خاکدانه های لکه ایریس (راست) و لکه حاصلخیز علف گندمی (چپ) 33
  • شکل 3-8، تعیین پایداری خاکدانه های لکه بوته (راست) وفضای بین لکه ای (چپ) 33
  • شکل 4-1، تفاوت شاخص سازمان یافتگی چشم انداز در دو منطقه مرجع و بحرانی.. 42
  • شکل 4-2، تفاوت شاخص پایداری خاک در دو منطقه مرجع و بحرانی 43
  • شکل 4-3، تفاوت شاخص چرخه عناصر در دو منطقه مرجع و بحرانی.. 44
  • شکل 4-4، تفاوت شاخص نفوذپذیری در دو منطقه مرجع و بحرانی.. 45
  • شکل 4-5، منحني نفوذپذیری لکه های حاصلخیز و فضاهای بین لکه ای.. 47
  • شکل 4-6، رابطه رگرسیونی بین شاخص نفوذپذیری LFA و نفوذپذیری خاک… 53
  • شکل 4-7، رابطه رگرسیونی بین شاخص پایداری LFA و پایداری خاکدانه های خاک… 55
  • شکل 4-8، رابطه رگرسیونی بین شاخص چرخه عناصر LFA و میزان کربن آلی خاک… 57
  • شکل 4-9، رابطه رگرسیونی بین شاخص پایداری CLFA و پایداری خاکدانه های خاک… 62
  • شکل 4-10، رابطه رگرسیونی بین شاخص نفوذپذیری CLFA و نفوذپذیری خاک   63

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 10 =