پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
سازمان حکومتی در صدر اسلام: دانلود رایگان تحقیق رشته تاریخ
doc
تعداد صفحات: 34
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته تاریخ
رایگان
0 تومان


تحقیق رشته تاریخ با فرمت WORD و در ۳۴ صفحه با موضوع سازمان حکومتی در صدر اسلام نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

سازمان حکومتی در صدر اسلام

مقدمه

دعوت اسلامي‌ از آغاز، جهان شمول بود و ماهيتي انساني داشت؛ دعوتي كه همه قشرهاي جامعه را به پرستش خداي يگانه فرامي‌ خواند.

آيين جديد، افراد جامعه را به بينش، خردورزي و تدبر در گذشته انسان ها و سير تحول جوامع و شناخت و دريافت قوانين الهي، كه براي تمامي‌ ادوار زندگي بشر و
سعادت او وضع شده بود، فرا مي‌ خواند.

سيستم حكومت پيامبر(ص) در مدينه

با هجرت پيامبر(ص) به مدينه، حكومت اسلامي‌ تولد يافت. مسلمانان اين رخداد را آغاز تاريخ اسلامي‌ قراردادند. قلمرو حكومت اسلامي‌ در آغاز، به مدينه محدود بود و پيامبر گرامي‌ اسلام در اين مرحله، شرط مسلمان شدن را در هجرت به مدينه و سكونت در آن مي‌ دانست. اين شرط هم چنان پابرجا بود تا اين كه مكه، توسط مسلمانان فتح شد و از اين زمان بود كه شرط هجرت براي مسلمان شدن لغو شد.

اما پيامبر از همان آغاز نسبت به اين پيمان ها با ديده ترديد وشك مي‌ نگريست و اين امر از آيات ذيل، مشهود است:

  • “الاعراب اشد كفرا ونفاقا واجدر ان لايعلموا حدود ماانزل الله علي رسوله”.
  • “وقالت الاعراب آمنا قل لم تؤمنوا ولكن قولوا اسلمنا ولمايدخل الايمان في قلوبكم”.

اسلام تنها به اقامه فرايض و مراسم ديني اكتفا نكرده، بلكه توجه فراواني به مسائل زندگي افراد جامعه داشت و اين توجه، دربردارنده انديشه مشخص و موضع گيري
خاصي(كه بر افعال و سلوك فرد تاثير مستقيم دارد) بود. از اين رو بود كه مسلمانان الزاماً بايد گرد پيامبر جمع مي‌ شدند تا آن حضرت، آنان را با رهنمودهاي اسلام، آشنا ساخته و از چشمه زلال انديشه اسلامي‌ سيراب سازد.

اين بخش از منشور پيامبر(ص) به روابط صحيح و سالم اجتماعي و وجوب همدستي و همكاري مسلمانان در حفظ امنيت جامعه و تحت پيگرد قراردادن مفسد، تاكيد شديد دارد، از اين رو قوه اجرائيه تنها به دست مسلمانان – به عنوان يك جمعيت و امت واحد – و به صورت جمعيتي اداره مي‌ شود و ديگر افراد كه از اجزاي اين امت نيستند در اين امر سهمي‌ ندارند. حكومت پيامبراكرم(ص) ديگر مجموعه هاي عشايري را ناديده نگرفته و پاي بندي آنان به همكاري با يكديگر، حق سلطه بر غلامان، عاقله و ديگر حقوق را براي آنان محفوظ داشتند.

سازمان دهي اداري جزيرة العرب در سازمان حکومتی در صدر اسلام

شرايطي كه پيامبر(ص) در آن قرارداشت چنين اقتضا مي‌ كرد كه در سال هاي نخستين هجرت به مدينه، به سازمان دهي آن جا بپردازد. پيامبر(ص) در اين اقدام خود، پاره اي از عادت ها و رسوم حاكم بر جامعه را كه با روح اسلام مغايرت نداشت موردتوجه قرارداد و با مواردي از اين عادت ها كه به مدينه و مردم آن سرايت كرده بود مماشات مي‌ كرد.

سازمان دهي اداري و اقليمي‌ و اجتماعي

سازمان دهي اداري و اقليمي‌ و اجتماعي اي در پاره اي از مناطق، به شرح زير مشخص كردند:

  •  براي مردم “نجران” كه مسيحي و داراي استقلال و سازمان دهي اداري خاصي بودند، قراردادي تنظيم كرد كه براساس آن، بايد مقداري از محصول درآمد خود را چه نقد و چه پارچه و پوشاك – به حكومت اسلامي‌ بدهند. آن گونه كه برمي‌آيد پيامبر(ص) تغييري در سيستم حكومت آنان به وجود نياوردند.
  • “طائف” را به عنوان مركزي اداري برگزيده و “عثمان بن ابي العاص” را برآن گمارد.
  •  يمن را به سه ايالت “صنعاء”، “الجند” و “حضر موت” تقسيم كردند.
  •  “جيفر” و “عباد آل الجلندي” را در حكومت “عمان” ابقا كردند.

 

فهرست مطالب

  • سازمان حکومتی در صدر اسلام
  • سيستم حكومت پيامبر(ص) در مدينه
  • سازمان دهي اداري جزيرة العرب
  • سازمان دهي اداري پس از گسترش حكومت اسلامي‌
  • اهميت اداري و تشكيلاتي شهرها
  • نحوه اداره سرزمين ها
  • پی نوشت ها

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =