پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
ملی شدن صنعت نفت ایران توسط دکتر مصدق: دانلود رایگان تحقیق رشته تاریخ
doc
تعداد صفحات: 12
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته تاریخ
رایگان
0 تومان


تحقیق رشته تاریخ با فرمت WORD و در ۱۲ صفحه با موضوع ملی شدن صنعت نفت ایران نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

مقدمه :

ملی شدن صنعت نفت ايران طي يك مبارزه طولاني طي ساليان دراز توسط رهبري ملت ايران توسط مدرس ، مصدق و كاشاني صورت پذيرفت و نقطة عطفي در مبارزة مردم ايران تحت رهبري انسانهاي مسلمان ، دلسوز و آگاه بو.د كه تا سرنگوني امپرياليسم در بهمن ماه ۱۳۵۷ ادامه داشت .

ملی شدن صنعت نفت ایران

در سال ۱۲۸۰ مظفرالدين شاه مامتيازي را به شركت خصوصي كوچكي متعلق به ويليام ناكس دارسي انگليسي واگذار كرد كه پرداخت ۱۶ درصد كل سود شركت را به ايران تضمين مي كرد . اين قبل از جنگ جهاني اول بود كه نفت كالايي كم اهميت بود. نفت براي نخستين بار در سال ۱۸۹۵ ميلادي (۱۲۳۸) در پنسيلوانياي آمريكا استخراج شد و در آغاز براي روشنايي و گرمايشي به كار مي رفت تا اين كه هنري‌فورد نخستين خط توليد اتومبيل را روانة بازار كرد .

شركت نفت انگليس و پرشيا

شركت نفت انگليس و پرشيا (كه بعداً در زمان سلطنت رضاخان به شركت نفت انگليس و ايران تغيير نام داد) به خاطر منفعت طلبي بي حد و حصر دولت انگليس حتي به مفاد قرارداد پايبند نبود تا اينكه سرانجام ايران در سال ۱۳۲۹ (۱۹۵۱) نفت را ملي كرد . مواردي كه شركت با زير پا گذاشتن‌انها مردم و رهبران آنان را به اعتراض وادار كرد به شرح زير مي باشد :

  1. براساس امتياز دارسي دولت ايران اجازه مي داد كه صاحب امتياز به منظور اجراي مفاد امتياز يك يا چند شركت تأسيس كند) و دولت ايران ۱۶ درصد درآمد سالانة شركت يا شركت هاي تأسيس شده را دريافت كند .
  2. در سال ۱۲۹۴ خطوط لولة نفت در اثر شورشهاي عشايري آسيب ديد و شركت با ادعاي خسارت هاي وارده به مبلغ ۶۱۴۴۸۹ پوند براي دو سال از پرداخت حق امتياز خودداري كرد .
  3. نفت ايران در واقع به نيروي دريايي انگلستان يارانه مي داد زيرا اگر شركت به نيروي دريايي سلطنتي به يك دهم نرخ رايج نفت نمي فروخت ، مجموع درآمدهايش افزايش مي يافت و سهم دولت ايران به نحو قابل ملاحظه اي بيشتر مي شد .
  4. در امتياز نامه قيد شده بود كه شركت بايد براي كارگران مدرسه ، بيمارستان تلفن ، جاده ، حقوق كافي و فرصت امكان پيشرفت فراهم كند . در صورتيكه كارگران ايراني شاغل در بخش نفت زندگي اسفباري داشتند .
  5. مقرر شده بود درآمدهاي ما از هر تن بر اساس قيمت طلا محاسبه شود تا از ارزش واقعي آن كاسته نگردد اما بانك انگلستان قيمت طلا را در نرخ مصنوعي پايين ثابت نگه داشته بود.

ملی شدن صنعت نفت

مجموعة اين عوامل باعث شد تا كساني نظير مصدق و آيت الله كاشاني خواستار ملي شدن صنعت نفت و خروج انگليسيها از ايران شوند . ولي دولت تصميم داشت با يك قرارداد الحاقي كه تا سال ۱۳۷۲ طول مي كشيد منافع دراز مدت دولت انگلستان را تأمين كند . آيت الله كاشاني مردم را به خيابانها كشاند و مجلس قرارداد الحاقي را تحت تأثيرات مصدق به اتفاق آرا رد كرد تا سرانجام در تاريخ ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ صنعت نفت ملي شد و دولت ايران كاركنان انگليسي شركت را از آبادان اخراج كرد .

مذاكرات شوراي امنيت براي مصدق يك پيروزي بود . در ۳۱ تير ۱۳۳۱ ديوان بين المللي سرانجام نظر خود را اعلام داشت . حكم ديوان مقرر مي‌داشت امتياز نفت معاهده اي است «بين يك دولت و يك شركت خارجي» و دولت پادشاهي بريتانيا حق مداخله در آن را ندارد . اين رأي براي ايرانيان ، پيروزي گرانسنگ يك ملت تحت فشار بر امپراتوري به ظاهر شكست ناپذير بر بريتانيا بود . و اين يك رهاورد بزرگ براي مردم ايران بود .

 

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + شانزده =