پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
سرگذشت دانش پزشکی تا رنسانس: دانلود رایگان تحقیق رشته تاریخ
doc
تعداد صفحات: 19
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته تاریخ
رایگان
0 تومان


تحقیق رشته تاریخ با فرمت WORD و در ۱۹ صفحه با موضوع سرگذشت دانش پزشکی تا رنسانس نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

سرگذشت دانش پزشکی تا رنسانس

سرگذشت دانش پزشکی تا رنسانس پيش از پيدايش تاريخ

تاريخ‌شناسان بر اين باورند كه انسانهاي كنوني فرزندان نياكاني هستند كه روزگاراني در دشتهاي پهناور و شكاف كوههاي بلند به سر مي‌بردند.

دگرگوني زندگي، كه آدميان به جاي بهره‌گيري از توان جسمي خود، از نيروي خرد خويش ياري بگيرند، و از ميان دشتها و درون شكاف كوهها به شهرهاي پرشكوه بيايند، هزاران سال طول كشيده‌است.

پزشكي غريزي

انسانهاي نخستين همواره در تيررس خطر مرگهاي فوري و دردناك ناشي از بيماري و خطر مرگ فوري و هراس‌انگيز يورش حيوانات وحشي از هر طرف بودند. در چنان شرايط سخت و ترس‌آور، زندگي آرام، آسان به دست نمي‌آمد. به اين ترتيب عمر كمتر از سي‌سال بود. دانش پزشكي آن زمان از روي غريزة حيواني بود؛ و هرگاه زخمي بر بردن وارد مي‌شد و يا جوش و عفونتي در بدن كسي پديد مي‌آمد، با مكيدن زخم، زودتر بهبود بدست مي‌آيد.

دگرگوني‌هاي نخستين

با گذشت صدها سال، رفته‌رفته آدميان كشش فراواني به بررسي و تشريح بدن حيواناتي پيدا مي‌كردند كه شكار كرده بودند. با راه‌پيمايي‌هاي طولاني نيز با طبيعت آشنا مي‌شدند. اختراع چرخ، چگونگي كشت نباتات و تهية ظروف سفالين نيز از پيشرفت‌هاي بعدي بود. طرز به كار گرفتن پشم حيوانات و الياف گياهي و انتخاب نوع خوراك، از بزرگترين حوادث به شمار مي‌رفت، ولي باز هم بيماريهاي سخت و آشفتگي رواني را با جادوگري، گرفتن خون و يا بريدن عضو درمان مي‌كردند!

مصر باستان

باستانيان مصري نخستين گروه متمدن جهان بشر بوده‌اند كه روش تدريس دربارة جسم انسان را پديد آوردند. طبيعت نيز ماده‌اي در اختيار آنان گذاشته بود تا بتوانند جسد اشخاص مهم را موميايي كرده، در تابوتهاي مخصوص در زيرزمين‌ها نگهداري كنند. آزمايش‌هاي گوناگون به آنان نشان داده بود كه مي‌بايستي پيش از موميايي كردن اجساد، اعضاي داخلي بدن، از قبيل معده، جگر، كليه‌ها، قلب، ريه‌ها و جز آنها را بيرون آورده، در ظرفهاي شيشه‌اي خالي از هوا قرار دهند.

تمدنهاي جديد ديگر

با آنكه تمدن سرزمين آريايي شمالي فرات و تمدن مصر هر كدام با ويژگيهاي خود بر بيشتر تمدنهاي ديگر برتري داشتند، با اين حال تمدنهاي جديد ديگر نيز براي پيشرفت و تكامل خود مي‌كوشيدند، و در مجموع چنين كوششهايي بود كه در طول هزاران سال تمدن بشري را تا مراحل كنوني آن آورد.

تمدن يوناني

مجموعة دانش پزشكي مصريان باستان رفته رفته در سالهاي ۶۰۰ سال پيش از ميلاد به سوي يونان رفت و در طي صدها سال دگرگونيهاي مهمي را پديد آورد.

جنگجويان يوناني دريافته بودند كه چگونه تيرهاي دشمن را از بدن خويش درآورند و چگونه خونريزي را متوقف كنند. داروهاي شفابخش را نيز مي‌شناختند. به اين ترتيب جنگجويان پس از چند روز شفا يافته، بار ديگر به جبهة جنگ برمي‌گشتند. در حالي كه اين موضوع براي نيروهاي دشمن مشخص نبود و به همين دليل بسياري از مجروحانشان مي‌مردند.

پدر دانش پزشكي

«بقراط» مشهورترين پزشك يونان است او را «پدر دانش پزشكي» مي‌نامند، بسياري از دانشجويان پزشكي اكنون نيز سوگندنامة پزشكي بقراط را پذيرفته، امضاء مي كنند. و «شرافت پزشكي» را كه بقراط آن را مطرح كرد، تأييد مي‌نمايند.

بقراط در سال ۴۶۰ پيش از ميلاد در جزيره «كوس» بدنيا آمد. در آتن و ديگر شهرهاي يونان دانشكده هاي پزشكي تأسيس كرد. كتابهاي فراواني دربارة پزشكي نوشت و كتابهايي دربارة تاريخ حوادث طبيعي نيز تأليف كرد. او براي نخستين بار گفت: «بيماري امري طبيعي است و عامل آن نيز از عوامل طبيعت به شمار مي‌رود، و ناگزير بايد بيماري را با روشهاي طبيعي، از قبيل ورزشها، خون گرفتن، حمام آب گرم طبيع، غذاي مناسب و به كار بردن داروهاي شيميايي از ميان برد». بقراط امراض گوناگوني مثل «ذات الريه»، «سل»، «مالاريا» و … را كشف كرد.

این بود سرگذشت دانش پزشکی تا رنسانس….

 

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =