پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
ظهور سلسله زندیه و حوادث بعد از مرگ نادر: دانلود رایگان تحقیق رشته تاریخ
doc
تعداد صفحات: 25
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته تاریخ
0 تومان


تحقیق رشته تاریخ با فرمت WORD و در ۲۵ صفحه با موضوع ظهور سلسله زندیه و حوادث بعد از مرگ نادر نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

حوادث بعد از مرگ نادر و ظهور سلسله زندیه

بعد از قتل نادرشاه سپاهي كه توسط او به وجود آمده بود متلاشي شد. قتل نادر مورد قبول و تأئيد همة سران سپاه قرار گرفت جز احمدخان دراني كه با نيروي ده هزار نفري خود و با دست اندازي به قسمتي از غنايم به دست آمده از هندوستان، تمام ايالت افغانستان را زير فرمان خود در آورد و هرات و مشهد را نيز تسخير كرد.

مدعي ديگر قدرت و سلطنت، محمد حسن خان قاجار فرزند فتحعلي خان قاجار از سران ايل قاجار بود كه درش به دست نادر مقتول شده بود. او استرآباد (گرگان فعلي) را تصرف كرد و به مخالفت با احمد شاه دراني پرداخت. در همين حال سرباز گمنام ديگري به كمك استعداد ذاتي خويش توانست خودي نشان بدهد و عده اي را به دور خود جمع كند و در خدمت عليمردان خان از رؤساي ايل بختياري در بيايد و منتظر بماند تا بعد از مرگ عليمردان خان فرمانرواي جنوب ايران بشود. اين شخص همان كريم خان زند پايه گذار سلسله ي كوتاه عمر زنديان است. كريم خان توانست طي چند سال تمامي مدعيان داخلي سلطنت را سركوب كرده با آوازه اي كه از رفتار انساني خود يافته بود مورد توجه ايرانيان قرار گيرد.

ظهور سلسله زندیه

او دستور داد تا سر ششصد اسير را بريدند و هر دو سر را توسط يك اسير ديگر به بم حمل كردند تا پس از آن خود اين سيصد نفر نيز گردن زده شوند و از سرها منارهايي ساخت كه تا مدت ها باقي بود. و بدين سان سلسله ي كوتاه مدت زنديان به نقطه ي پاياني خود رسيد و سرآغازي شد براي سلسله اي ديگر به نام قاجاريان.

قاجاريه

آغامحمدخان، سر سلسله ي قاجار، بدون شك از مقتدرترين و بدنام ترين پادشاهاني است كه بر اين ديار حكومت كرده است. وي كه از پنج سالگي توسط عادل شاه افشار بريده نسل شده بود نوجواني و جواني خود را به دليل اينكه عمه اش همسر كريم خان بود، در دربار كريم خان در شيراط گذرانيد، ولي به محض اين كه مطلع شد كه كريم خان در حال مرگ است به بهانه اي از شيراز خارج شد و در مدت چند روز خود را به ايل خود در مازندران رسانيد و با مهارتي كه در امر سپاهي گري داشت به زودي توانست به كمك ياراني كه دور خود جمع كرده بود بر منطقه اي از سواحل درياي خزر استيلا پيدا كند و خود را فرمان فرما اعلام كند.

فتح علي شاه قاجار (۱۷۹۷ ميلادي)

جسد پايه گذار سلسله قاجار هنوز دفن نشده بود كه جنگ بر سر جانشيني بو آغاز شد. قسمت عمده ي ارتش سر به طغيان برداشته بود. فتح علي خان برادر زاده ي آغامحمدخان كه وليعهد شاه مقتول محسوب مي شد و آن موقع حكمران فارس بود به كمك ميرزا ابراهيم خان كلانتر با لشكري رهسپار تهران شد و با كمك يكي از خوانين قاجار كه تهران را براي او نگاه داشته بود، خود را شته اعلام كرد و بر تخت سلطنت نشست.

 

 

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =