پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
ايران در دوره سلطنت رضاشاه (پهلوي اول): دانلود رایگان تحقیق رشته تاریخ
doc
تعداد صفحات: 27
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته تاریخ
رایگان
0 تومان


تحقیق رشته تاریخ با فرمت WORD و در ۲۷ صفحه با موضوع ايران در دوره سلطنت رضاشاه (پهلوي اول) نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

 

ايران در دوره سلطنت رضاشاه (پهلوی اول)

در اين دوره كه شانزده سال به طول انجاميد، شيوه هاي گوناگوني در ادارة امور به كار رفت. در آغاز به ظاهر جنبه هاي مشروطه خواهي و دين پروري و ملت خواهي چيره بود و دكتر مصدّق و مدرّس و آزاديخواهان ديگري از تهران و برخي از شهرها به مجلس راه يافتند.

در اصلاحات و سازندگي كشور همچون احداث خط آهن سراسري (از خليج فارس به درياي مازندران) نه تنها مسير راه هاي تاريخي و بازرگاني ايران مدنظر نبود، بلكه مصالح بيگانگان را در اعزام نيروهاي نظامي (انگليس) به شمال در صورت پيشروي روس ها تأمين مي كرد. اسكان عشاير، آسيب هاي فراواني بر دامداري كشور وارد كرد.

راه رضاخان به سوي سلطنت نه صرفاً با خشونت، نيروي مسلح، و توطئه هاي نظامي، بلكه با همدستي علني با گروههاي مختلف در درون و بيرون مجالس ملي چهارم و پنجم هموار شد. اين گروهها از چهار حزب سياسي تشكيل مي شدند: محافظه كاران از حزبي با اسم بي مسماي حزب اصلاح طلبان، اصلاح طلبان از حزب تجدد راديكالها از حزب سوسياليست و انقلابيون از حزب كمونيست. حزب اصلاح طلبان وارث اعتدال پيشين بود در برنامه هاي محافظه كارانه مشابهي ارائه مي داد.

 

زمينه اجتماعي

سلطنت خاندان پلهوي با تاج گذاري رضاشاه در ارديبهشت ماه ۱۳۰۴ ش. آغاز شد. وي در سال ۱۲۹۹ ، آن گاه كه وزير جنگ بود، طي كودتايي قدرت را در دست گرفت. (كاتوزيان، ۱۹۸۲: ۸۹-۹۲). قصد او ساختن يك دولت ملي متمركز جديد تحت عنوان «ايران نوين» بود.

ملي شدن صنعت نفت و مصدق نقش مصدق در اصلاحات اقتصادي

محمدرضاشاه با قبول مشروطيّت و قانون اساسي و وعده رسيدگي به تعدّي هاي گذشته، پادشاهي خود را با توافق متفقين آغاز كرد و كابينة محمدعلي فروغي (ذكاءالملك) عهده دار استقرار موقعيت جديد حكومتي در ايران شد.

سياست داخلي ايران در دوره سلطنت رضاشاه

  • اجراي قانون ملّي شدن صنعت نفت در سرتاسر كشور بر طبق قانون طرز اجراي اصل ملي شدن صنعت نفت در سراسر كشور مورّخ نهم ارديبهشت ۱۳۳۰ و تخصيص عوائد حاصله از آن به تقويت بنية اقتصادي كشور و ايجاد موجبات رفاه و آسايش عمومي.
  • اصلاح قانون انتخابات مجلس شوراي ملي و شهرداري ها.

سياست خارجي ايران در دوره سلطنت رضاشاه

سياستي مبتني بر منشور ملل متحد و تقويت اين سازمان بين المللي و دوستي با كلية دول و احترام متقابل نسبت به همة ملل.

 

سه دوره نخست وزيري دكتر مصدق

 با نگاهي به ائتلاف هاي بين طبقات متوسط سنتي و جديد و سرانجام بروز اختلاف بين آنان مي توان دوران نخست وزيري دكتر مصدق را به سه دوره مشخص تفكيك و تقسم كرد:

  • دوره اول از دوازده ارديبهشت ۱۳۳۰ تا ۲۴ تير ۱۳۳۱ ، كه در اين مقطع زمان آيت الله كاشاني به عنوان نماينده طبقه متوسط سنتي به طور كامل از دكتر مصدق به عنوان نماينده طبقه متوسط جديد حمايت مي كرد و در مقابلة با انگليس متحد بودند؛
  • دوره دوم به دنبال استعفاي ناگهاني دكتر مصدق (در نتيجه اختلاف با شاه) در ۲۵ تير ماه ۱۳۳۱ و جريان قيام سي ام تير است. مجلس قصد داشت احمد قوام را به نخست وزيري تعيين كند كه آيت الله كاشاني از مصدق حمايت كرد و شاه را تهديد نمود و تأكيد كرد اولاً، قوام خائن به ملت است؛ ثانياً، مصدق براي ادامه نهضت ملي بايد برگردد. متعاقب بازداشت آيت الله كاشاني در ۲۹ تير، مردم به صحنه آمدند. ضمن آن كه دادگاه بين المللي لاهه در غروب همان روز (در فضيه اختلاف ايران و انگليس بر سر ملي شدن نفت) به نفع ايران رأي داده بود. در اين مقطع زماني نيز طبقة متوسط سنتي دوشادوش طبقة متوسط جديد بود؛
  • دوره سوم از انتخاب مجدد دكتر مصدق در سي تير ۱۳۳۱ تا كودتاي ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ است. در اين دوره اختلاف جدي بين كاشاني و مصدق بروز كرد. به طور اجمال مي توان گفت دليل اصلي اين اختلاف خط مشي سياسي طرفين بود؛

 

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 3 =