پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
جمهوری تا سلطنت سلطان احمد شاه :دانلود رایگان تحقیق رشته تاریخ
doc
تعداد صفحات: 26
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته تاریخ
رایگان
0 تومان


تحقیق رشته تاریخ با فرمت WORD و در ۲۶ صفحه با موضوع جمهوری تا سلطنت سلطان احمد شاه نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

از جمهوری تا سلطنت

شاه در اروپا چه ميكند؟

در خلال نغمة جمهوري در ايران، اروپائيان و عده اي ديگر در كشورهاي خارجه مانند مصر و عراق و تركيه و غيره تصور ميكردند كه جنبش جمهوري خواهي در ايران طبيعي بوده و ملت ايران براي برقراري رژيم جمهوري واقعاً قيام و اقدام كرده است، لذا پاره اي از جرايد در اطراف نهضت جمهوري در ايران قلمفرسائي كرده مقالات و اخبار مختلفي راجع به اين نهضت انتشار مي دادند.

فراكسيون اقليت در دورة پنجم

دورة پنجم مجلس شوراي ملي ايران يكي از ادوار بسيار مهمي است كه فصل حساس و پر اهميتي را در تاريخ مشروطيت ايران، مخصوصاً تاريخ سياسي ايران گشوده است. دورة پنجم تقنينيه موجد يك سلسله حوادث و وقايع بسيار مهمي بوده كه در ساير ادوار اين اهميت مخصوص و موقعيت خاص وجود نداشته است، زيرا ناگهان جريان تاريخ سياسي و اجتماعي و اداري و اقتصادي و بالاخره تاريخ عمومي ايران را عوض كرده است.

ليدر فراكسيون اقليت سيد حسن مدرس بود كه از لحاظ امتيازات و مشخصات و خصوصيات اخلاقي و سياسي با ساير رجال سياسي ايران نه تنها قابل مقايسه نمي باشد بلكه از بعضي جهات منحصر بفرد بوده است. مدرس داراي نفوذ سياسي و مذهبي در بين اكثريت مردم ايران بوده و اگر چند نقطة ضعف دو او وجود نداشت صاحب چنان شخصيتي ممكن بود ايران را زير و زبر كند.

سردارسپه نيز از اين مانورهاي سياسي نهايت استفاده را كرده، با كمال جسارت و قدرت در مسائل سياسي بر عليه مخالفين خود در صحنة سياست گام مي نهاده است. امروز كه بيست سال از آن حوادث و وقايع ميگذرد، تاريخ نشان ميدهد كه اصولاً مدرس شخصيتش بالاتر از اين بوده، كه زير نفوذ انگليسها قرار گيرد و اگر اندك تمايلي به آنها ميداشت مسلماً نه مدرس و نه نصره الدوله هيچيك با كفني خونين در دل خاك جاي نمي كرفتند و سردارسپه كوچكتر از آن بود كه بتواند كمترين آسيبي به آنها برساند.

از جمهوری تا سلطنت سلطان احمدشاه

فوت محمدعلي ميرزا و تظاهرات مردم

روز ۱۶ فروردين ۱۳۰۳ خورشيدي محمدعلي ميرزا پدر سلطان احمدشاه بمرض ديابت در پاريس فوت كرد و جنازة او را به عتبات حمل نمودند و سلطان احمدشاه هم در مراسم تشييع شركت مينمايند و روز ۲۰ و ۲۱ فروردين كه تلگرافاً خبر آن به ايران رسيده بود از طرف دولت مجلس ترحيم رسمي در مسجد شاه منعقد ميشود. محمد حسن ميرزا وليعهد در مجلس ختم شركت مي كند.

بي اعتنائي مردم بسردار سپه بحدي بوده كه او را خشمگين ميسازد مخصوصاً هنگاميكه اجازة ختم مجلس گرفته شد يكي از وعاظ معروف كه صداي رسائي داشته به منبر مي رود و در شروع به سخن اين بين را مي خواند:

امروز شاه انجمن دلبران يكي است       دلبر اگر هزار بود دل بر آن يكي است

و در موقع خروج از پله هاي جلوخان مسجد كه براستة سقاخانه نوروزخان منتهي ميشده باو راه نمي دهند كه عبور نمايد و مجبور ميشود با جمعيت پيش برود.

سلطان احمدشاه زير بار مساعدت تركيه نرفت

پس از واقعة دوم حمل ۱۳۰۳ و برهم خوردن بساط جمهوري در ايران، دولت تركيه كه از جريان پس پرده و نقش هائي كه در شرف خودآرائي بوده همواره توسط سفير خود در ايران آگاهي حاصل و اطلاعات دقيقه كسب مينمود، در اطراف روابط خود با ايران و قضايائي كه بظهور ميرسيد به مشاوره ميپردازد و چون در دوران سلطنت آل قاجار روابط ايران با عثماني و بالاخره با تركها حسنه بوده كمتر بين اين دو ملت تيرگي وجود ميداشته تصميم ميگيرند كه از جمهوری تا سلطنت سلطان احمدشاه براي حفظ تخت و تاجش تقويت نمايند و محرمانه وسائل كمك و تقويت او را فراهم كرده به تهران مراجعتش دهند.

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =