پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
دانلود پایان نامه شگردهای تمرکززدایی در قصه‌های ایرانی
doc
تعداد صفحات : 191
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی- ادبیات‌کودک و نوجوان
همراه با جدول و نمودار
79000 تومان


هر دانشجویی در مقطع تحصیلات تکمیلی، که شامل دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است، مشغول به تحصیل باشد، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند. پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد در رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی- ادبیات‌کودک و نوجوان با عنوان شگردهای تمرکززدایی در قصه‌های ایرانی در ۱۹۱ صفحه با فرمت WORD نگارش شده است.

 قسمتهایی از پایان نامه شگردهای تمرکززدایی در قصه‌های ایرانی:

چکیده:

شگردهای تمرکززدایی در قصه‌های ایرانی

پژوهش حاضر با هدفِ یافتن ژرف‌ساخت‌های تمرکززدایانه به‌سراغ افسانه‌های عامیانه‌ی ایرانی رفته‌است تا با واکاوی آن‌ها این ظرفیت‌های نهفته را آشکارسازد. تمرکززدایی، بنابر یافته‌های پیاژه اصلی‌ترین ویژگی ذهنی کودک است و بنابر پیشنهاد خسرونژاد در قالب شگردهایی ویژه در ادبیات کودک نمودمی‌یابد.

ضرورت چنین پژوهشی، در ادامه‌ی نظریه‌ی معصومیت‌و‌تجربه، کمک به‌استقلال‌بخشیدن به ماهیت ادبیات کودک است. در این پژوهش ۳۰ افسانه از افسانه‌های انجوی شیرازی برگزیده و با روش تحلیل محتوای کیفی و تلفیقی از قیاس و استقرا، بر پایه‌ی نظریه‌ی معصومیت‌وتجربه، کاویده شدند.

یافته‌های این پژوهش نشان‌داد که از میان شگردهای تمرکززدایانه‌ی معصومیت‌و‌تجربه، شگردهای «اغراق» و «پایان‌خوش» در همه‌ی این افسانه‌ها وجودداشتند و شگرد «نمای دور و نزدیک» در هیچ‌یک از افسانه‌ها یافت‌نشد. جلوه‌های تازه‌ی تمرکززدایی در افسانه‌های انجوی شیرازی در قالب ۱۳ شگرد به‌دست‌آمدند که عبارت‌اند از:

یک‌صحنه‌ با دو نما، صحنه‌های هم‌زمان، نمای باز و نمای بسته، زنجیره‌ی رخ‌دادها ( خوش‌اقبالی و بداقبالی )، رگبار وارونگی، جابه‌جایی قهرمان، چند‌مجلسی، غافل‌گیری، مناظره، برچسب ( متضاد یا هم‌سان )، قصه در قصه، قصه‌های زنجیره‌ای و دگردیسی. آن‌چه در همه‌ی این شگردها تمرکززدایی را سبب می‌شد، نوعی حرکت و غفلت‌زدایی یا انتظارشکنی بود.

 

اهمیت و ضرورت پژوهش

هنرمند، مخترع، فيلسوف و هر کسي که با آفرينش­گري در ارتباط است معصوميت کودکانه را در خود حفظ کرده‌است. انديشمنداني هم­چون روسو به همين خاطر عقيده داشته ­اند که کودک بايد دور از جامعه­ ي بزرگ­سال و در طبيعت رشد کند تا بتواند کودکانگي را در خود نگاه­دارد اما چنين روشي نيز دور از واقعيت است و اين پرسش را در پي دارد که خلاقيت چنين کودکي آيا مي­تواند پاسخ­گوي جامعه‌های امروزي باشد، آيا جز اين است که خلاقيت کودک، بدوي است و باید رشد کند؟

 

خلاقيت کودکانه همچون خلاقيت انسان بدوي است، همچنين معصوميت کودکانه ـ که در برگيرنده آن خلاقيت نيز هست بسيار شکننده‌است و فرا­باليدن آن در خلاء امکان­ پذير نيست. هر کودکي اگر به خود رها شود_ دور از فرهنگ و جامعه، دور از بايدها و نبايدها، دور از اندام ­واره­ اي که او را دربرگيرد و در بهترين حالت نيز ميل به ايستايي، ميل به انسجام در آن قوي­تر از تمايل به پويايي و واگرايي باشد_ شدن او چگونه امکان­پذير خواهد بود؟ حضور بزرگسال به هر شکل شرط شکفتن کودک است…. لازمه­ ي فراباليدن معصوميت عبور آن از تجربه‌است. اگر معصوميت از تجربه بگذرد و تجربه [در اين­جا بزرگ­سال] آن­قدر بازدارنده نباشد که معصوميت را در خود فرو بلعد و يا آن را به وراي هستي پرتاب کند_ آن­گاه معصوميتي تازه زاده مي­شود که سرشارتر، تواناتر و به ­خود آمده ­تر از پيش، آماده‌است که با تجربه­اي ديگر_ قدرتمندتر_ درآويزد. درآميزد و در نهايت_ و باز هم اگر بتواند از آن بگذرد و جذب و يا حذف نگردد_ به معصوميتي باز هم سرشارتر فرابالد ( خسرو‌نژاد، 108:1383 ).

 

آن­چه مي­تواند کودک را در برابر هجوم قوانين خشک بزرگ­سالي و چارچوب­هاي سخت ايمن سازد حفظ انعطاف ­پذيري است و اگر کودک بتواند این توانایی را در خود نگاه دارد، باليده ­تر و پرورده­تر از پيش می­شود. انعطاف­ پذيري را مي­توان بسته ­نبودن انديشه در برابر افکار گوناگوني دانست که حتي گاهي با کليشه ­ها و ساختارهاي ذهني در تضاد هستند.

ذهن­هاي خشک، متعصب، خوکرده به عادت و تغييرناپذير نمي­توانند راه­ هاي تازه را کشف کنند و پاسخ­هاي مناسب به موقعيت جديد را ارائه کنند و از اين رو شکست مي­خورند و ناکام يا به رکود کشيده مي­شوند و يا تن به واکنش­هاي نابهنجار ( هم­چون پرخاشگري ) مي­دهند. […] انعطاف ­پذيري توانايي ترک عادت­ها و انديشه ­هاي ثابت و ناکارآمد و جايگزين کردن آن­ها با رفتارها و انديشه ­هاي تازه‌است ( خسرونژاد، 1390: 16 ).

اما انعطا ف ­پذيري ذهن کودک نيز مستلزم رشد شناختي در انديشه­ي کودک است، زمانی که کودک نتواند افکار گوناگون را درک کند هرگز نمی­تواند ذهن انعطاف ­پذیری داشته­باشد و زمانی او می­تواند به این توانایی برسد که اصلي­ترين ويژگي شناختي ذهن، یعنی نوسان میان تمرکزگرایی و تمرکز­زدايي در او رشد کند. نظريه­ ي به­کار­گرفته شده در پژوهش حاضر از اين مفهوم گرفته شده‌است. در واقع نظريه­ ي تمرکز­زدایی به رشد شناختي کودک توجه دارد.

از سوی دیگر نظريه­ ی تمرکززدایی به تبيين ژرف ­ساخت يکي از موفق­ترين گونه‌های ادبي براي کودک يعني افسانه­ ها مي‌پردازد که ميراثي بسيار­گران­بها و الگويي براي داستان­ نويسان امروز هستند. بررسي علت موفقيت اين اثر‌ها ديد تازه ­اي به نويسندگان حوزه­ ي ادبيات کودک مي­دهد و با این دید تازه می­توان شاهد تحولی در اثرهای ادبی کودک بود.

توجه بیشتر به کنش­های ذهنی و ایجاد راه­ هایی برای هرچه­ یشتر کردن این کنش­ها و نیز مشارکت‌دادن مخاطب­های کودک در متن و ایجاد شکاف­هایی برای حضور بیشتر آن­ها با شگرد سپیدنویسی می­تواند یکی از این تاثیرها باشد. به‌طور‌کلی توجه به مخاطب و ویژگی‌های ذهنی او و آگاه‌بودن نویسنده به این­که مخاطب از چه شگردهایی بیشترین لذت را می­برد او را در پدید‌آوردن متنی قوی­ یاری می­رساند.

اما پژوهش درمورد تمرکززدایی، نخست، درمورد افسانه‌ها انجام­ و در آن ژرف­ساخت افسانه‌های صبحی واکاوی شده­است و هدف و روش ادبیات‌کودک یا به عبارت بهتر فلسفه‌ی ادبیات‌کودک با تمرکززدایی نشان ­داده­شده‌است. اکنون پرسش این­جا است که با وجود پژوهشی درمورد افسانه­ ها چه نیازی به پژوهش مجدد و بررسی دوباره­ی افسانه­ ها است؛ پاسخ این است که در این پژوهش افسانه ­های انجوی بررسی می­شوند؛ افسانه­ های صبحی با افسانه‌های انجوی تفاوت‌های زیادی دارند که همین تفاوت­ها سبب می­شود که نیازمند بررسی آن­ها در پژوهشی مستقل باشیم. بسیاری از منتقدان به این نکته که کار صبحی شبیه به بازنویسی است توجه داشته‌اند، هرچند که صبحی، خود، این شیوه را « یافتن اصل قصه » می‌داند:

هرچند که انتشارات صبحی بسیار ارزشمند است باز دارای عیب بزرگی است زیرا قابل اعتماد نیست، چه از نظر محتوی موضوعی و چه از لحاظ نکات زبانی. صبحی خود در مقدمۀ خویش می­گوید که برمبنای تحریرهایی که در اختیار داشته متن جدیدی نوشته‌است و کوشیده تا صورت محتمل هر قصه­ ای را بازسازی کند. عیوب چنین روشی کاملا آشکار است؛ از یک طرف ساخت زبانی متن و همچنین محتوای آن_ مخصوصا آنچه به امور اخلاقی مربوط می­شود_ سخت به طرز تلقی و فکر نویسنده وابسته می­شود و این امر متن اصلی را نادرست و مخدوش می­کند؛ از جانب دیگر تاثیر روشن متن ادبی مبنای کار به چشم می‌خورد، به نحوی که متن ارایه شده را مجموعا فقط با احتااط می­توان به عنوان قصه­ای که به آن اشاره‌شده تلقی کرد ( مارزلف، 1376: 19).

 

امیدسالار نیز در مقاله­ای در شرح روش کار صبحی برای گردآوری افسانه ­ها این چنین می‌آورد:

روش کار او در رادیو این بود که ابتدا داستانی را نقل می­کرد و نتیجۀ اخلاقی آن را بر سبیل نصیحت به کودکان متذکر می­شد. سپس از شنوندگان خود می­خواست که اگر روایتی از این داستان شنیده ­اند برایش بفرستند. صبحی برای داستان­های عامیانه اهمیت ادبی قائل بود و عقیده داشت که از تلفیق چند حکایت می­تواند اصل داستان را بازسازی کند. این نظریات صبحی به ­روشنی در مقدمه­ی کتاب­هایش و نیز در موخره ­های کوتاهی که بر بعضی حکایات مندرج در کتابهای خود نوشته هویداست. مثلا در باب اهمیت ادبی حکایات و لزوم بازسازی آن‌ها می­نویسد: « به کمک شما مقداری از افسانه ­های محلی که پایۀ متین و بی­نظیری برای زبان و ادبیات فارسی­ست به دست من رسیده و هر افسانه­ای را با مراجعه به چند نسخه که هریک از شهری فرستاده­شده مرتب کرده­ام. » گاهی این دستکاری­های متن داستان را تصحیح یا مرتب‌کردن متن یا پیدا کردن اصل آن می­نامد ( امیدسالار، 1372: 119 ).

 

در واقع صبحی با تلفیق افسانه ­ها باهم و نیز با اعمال سلیقه در آن­ها اصل روایت را از یاد می‌برد و افسانه­ای تازه می­سازد؛ چه بسا که در بازسازی این افسانه­ ها ظرفیت­هایی از آن­ها گرفته­ شود؛ برای همین کار صبحی نمی‌تواند آن­گونه که باید قابل اعتماد باشد؛ اما در کار انجوی اعمال سلیقه و تلاش برای بازسازی اصل افسانه دیده نمی­شود پس این احتمال وجود دارد که امکان یافتن شگردهایی تازه بیشتر باشد؛ از سوی دیگر هرکدام از افسانه‌های انجوی روایت­های گوناگونی دارند که همین نکته نیز می­تواند در پیش­برد هدف‌های پژوهش موثر باشد. اما نکته­ی دیگری که باز هم بسیار مهم است نوع افسانه ­ها است. افسانه ­های صبحی با وجود تنوع زیاد در واقع بیشتر در گونه­ی قصه ­های پریان قرار دارند درحالی‌که بخش بزرگی از کار انجوی را افسانه ­های واقع­گرا تشکیل‌می­دهند که توجه به این تفاوت­ها می­تواند در نتیجه، تاثیرهای زیادی داشته­ باشد. همین تفاوت­ها هستند که پژوهش مجدد درباره­ی افسانه ­ها را ضروری می‌سازند.

 

هدف پژوهش

هدف از اين پژوهش بررسي ژرف­ساخت تمرکز­زدايانه ­ي افسانه ­هاي عاميانه و بررسي شگردهای تمرکززدايي در آ­ن­ها است. شگردهای تمرکززدایی در معصومیت‌و‌تجربه پیش­از این مشخص شده‌اند، به‌آزمون‌بردن دوباره­ی این شگردها و بررسی افسانه ­ها برای یافتن شگردهایی تازه ( در صورت امکان ) از هدف‌های اصلی این پژوهش است. مقایسه­ی افسانه­ های صبحی که می­توان آن­ها را بازسازی افسانه­ ها دانست با افسانه­ های انجوی شیرازی که گردآوری افسانه‌ها به‌شمار‌می‌آیند نیز از هدف‌های فرعی پژوهش حاضر است که درک تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو را در پی دارد و می‌تواند در نوع شگردهای تمرکززدایانه تفاوت‌هایی را سبب‌شود.

به­ طور‌کلی دید پژوهش این است که افسانه­ ها به این دلیل یکی از گونه ­های پرطرف‌دار نزد کودکان هستند که برخی از ویژگی‌های آن‌ها با برخی ‌ویژگی­های ذهنی کودکان همسانند و این همسانی سبب می­شود که کودکان جذب این افسانه ها شوند یا به عبارت بهتر کودکان به این­سبب از شنیدن افسانه ­ها لذت می­برند، پس هدف پژوهش نیز در راستای همین دید پیش‌می‌رود.

 

فهرست مطالب و صفحات شگردهای تمرکززدایی در قصه‌های ایرانی :

عنوانصفحه
فصل اول: مقدمه
۱-۱- پیش‌گفتار۲
۱-۲- بیان مسئله۳
۱-۳- اهمیت  ضرورت پژوهش۳
۴-۱- هدف پژوهش۶
۵-۱- تعریف‌های مفهومی واژه‌ها و اصطلاح‌ها۷
۱-۵-۱- قصه۷
۲-۵-۱- افسانه۷
۳-۵-۱- افسانه واقع‌گرا۷
۴-۵-۱- افسانه پریان۸
۵-۵-۱- جذب و انطباق۸
۶-۵-۱- تمرکززدایی و تمرکزگرایی۸
فصل دوم: پيشينه­ و مبانی نظری پژوهش
۲-۱- پیشینه افسانه‌ها۱۰
۲-۱-۱- در خارج از ایران۱۰
۱-۱-۱-۲- گردآوری و طبقه‌بندی افسانه‌ها۱۰
۲-۱-۱-۲- ساختارگرایی۱۲
۲-۱-۱-۳- روی‌کرد بنیان‌فکنانه۱۵
۲-۱-۱-۴-روی‌کرد روان‌کاوانه۱۵
۲-۱-۱-۵-روی‌کرد یونگی۱۶
۲-۱-۱-۶- روی‌کرد مارکسیستی۱۷
۲-۱-۱-۷-روی‌کرد زن‌گرایانه ( فمینیستی) و جنسیتی۱۷
۲-۱-۱-۸- روی‌کرد نواستعماری۱۸
۲-۱-۱-۹-روی‌کرد تطبیقی۱۸
۲-۱-۲- در ایران
۱-۲-۱-۲- گردآوری و طبقه‌بندی۱۹
۲-۲-۱-۲- روی‌کرد ساختارگرایانه۱۹
۳-۲-۱-۲- روی‌کرد روان‌کاوانه۲۱
۲-۱-۲-۴- روی‌کرد یونگی۲۳
۵-۲-۱-۲- روی‌کرد زن‌گرایانه (فمینیستی)۲۳
۶-۲-۱-۲- روی‌کرد اطلاع‌رسان۲۴
۷-۲-۱-۲- روی‌کرد آسیب‌شناسانه۲۵
۸-۲-۱-۲- روی‌کرد تاریخی۲۵
۹-۲-۱-۲- روی‌کرد زبان‌شناسانه۲۵
۱۰-۲-۱-۲- پژوهش در زمینه بازنویسی و بازگردانی افسانه‌ها۲۶
۱۱-۲-۱-۲- روی‌کرد تحلیل محتوا۲۶
۱۲-۲-۱-۲- روی‌کرد شناخت‌شناسی تکوینی۲۶
۱۳-۲-۱-۲- جمع‌بندی پیشینه افسانه‌ها۲۷
۲-۲- پیشینه تمرکززدایی۲۷
۱-۲-۲- پیاژه و تمرکززدایی۲۹
۲-۲-۲- ویگوتسکی۲۹
۳-۲-۲- دونالدسون۳۲
۴-۲-۲- بنیان‌فکنی و تمرکززدایی۳۳
۵-۲-۲- پیشینه تمرکززدایی در ادبیات کهن ایران۳۵
۲-۲-۶- تمرکززدایی پس از معصومیت و تجربه۳۵
۳-۲- معصومیت و تجربه و مبانی نظری پژوهش۳۷
۱-۳-۲- شگردهای تمرکززدایی در افسانه‌ها۳۷
۱-۱-۳-۲- پایان‌خوش۴۰
۲-۱-۳-۲- اغراق۴۰
۳-۱-۳-۲- مداخله راوی۴۰
۴-۱-۳-۲- خودنمایی افسانه‌ها۴۰
۵-۱-۳-۲- وارونه‌سازی۴۰
۶-۱-۳-۲- سپیدگویی۴۱
۷-۱-۳-۲- رفت و برگشت۴۲
۸-۱-۳-۲- نمای دور، نمای نزدیک۴۲
فصل سوم: روش پژوهش
۳-۱- طرح پژوهشی۴۵
۲-۳- نمونه‌های پژوهش۴۵
۳-۳- روش داده‌‍‌یابی۴۷
۴-۳- روش داده‌کاوی۴۸
۵-۳- حساسیت پژوهش‌گر۴۹
۶-۳- پرسش‌های پژوهش۴۹
فصل چهارم: واکاوی افسانه‌ها
۴-۱- خر ما از کره‌گی دم نداشت۵۱
۴-۲- یوسف شاه پریان و ملک احمد۵۸
۴-۳- شتر دیدی ندیدی۶۲
۴-۴- ملک محمد و دیو یک لنگو۶۵
۴-۵- پادشاه و دختر چوپان۷۳
۴-۶- شاهزاده‌ابراهیم و فتنه خون‌ریز۷۷
۷-۴- آدم بدبخت۸۱
۸-۴- مرد جوجه فروش۸۵
۹-۴- قوز بالای قوز۸۷
۱۰-۴- آبی‌بی دلم می‌خواد را بیری۸۸
۱۱-۴- آگبوری۹۱
۱۲-۴- گل به صنوبر چه کرد۹۳
۱۳-۴- ملاچغندر و زن بدکاره۹۹
۱۴-۴- عباس دوس۱۰۲
۱۵-۴- دهاتی و تاجرها۱۰۴
۱۶-۴- مطیع و مطاع۱۰۸
۱۷-۴- یه بار جستی ملخک۱۱۱
۱۸-۴- حسن یک‌غازی و حسن دوغازی۱۱۴
۱۹-۴- تعبیر خواب۱۱۶
۲۰-۴- جانتیغ و چهل‌گیس۱۲۰
۲۱-۴- بابل هند۱۲۵
۲۲-۴- گل خندان۱۲۷
۲۳-۴- سه زن مکار۱۳۰
۲۴-۴- دختر نارنج و ترنج۱۳۳
۲۵-۴- ملا بد نباشد۱۳۷
۲۶-۴- روباه و الاغ۱۳۸
۲۷-۴- روی یخ گرد و خاک بلند نکن۱۳۹
۲۸-۴- عروسک سنگ صبور۱۴۱
۲۹-۴- ملای مکتب۱۴۳
۳۰-۴- حسن کچل۱۴۴
۴-۳۱- پاسخ به پرسش نخست۱۴۸
۴-۳۲- پاسخ به پرسش دوم۱۵۱
فصل پنجم: نتیجه‌گیری
۵-۱- مقدمه۱۵۳
۵-۲– ارزش های نهفته در افسانه‌ها۱۵۳
۵-۳- بازخوانی شگردهای معصومیت‌و‌تجربه و تقسیم‌بندی آن‌ها۱۵۴
۵-۴- برخی از تفاوت‌های شگردهای تمرکززدایانه‌ی افسانه‌های صبحی با افسانه‌های انجوی شیرازی۱۵۸
۵-۵- جلوه‌های تازه‌ی تمرکززدایی در افسانه‌های انجوی شیرازی۱۶۱
۵-۶- شگرد‌های تمرکززدایانه در یک نگاه۱۶۶
۵-۷- سخن آخر۱۶۷
۵-۸- پیشنهادهای پژوهش۱۶۷
۵-۸-۱- پیشنهاد‌های پژوهشی۱۶۷
۵-۸-۲- پیشنهادهای کاربردی۱۶۸
۵-۹- محدودیت‌ پژوهش۱۶۸
فهرست منابع و مآخذ
منابع فارسي۱۶۹
منابع انگليسي۱۷۳

 

فهرست جدول‌ها

عنوانصفحه
جدول شماره ۳-۱- افسانه‌های منتخب از مجموعه‌ی انجوی که در مجموعه‌ی صبحی نیامده‌اند۴۷
جدول شماره ۳-۲- افسانه‌های منتخب از مجموعه‌ی انجوی که با مجموعه‌ی صبحی مشترک هستند۴۷
جدول شماره ۴-۱- شگردهای معصومیت و تجربه در افسانه‌های انجوی شیرازی۱۴۷
جدول شماره ۴-۱- شگردهای تازه در افسانه‌های انجوی شیرازی۱۴۹

 

 

فهرست نمودارها

نمودار شماره ۲-۱- روی‌کردهای موجود برای واکاوی افسانه‌ها…………. ۴۳

نمودار شماره ۲-۲- جمع‌بندی پیشینه تمرکززدایی……………. ۴۳

نمودار شماره ۵-۱- روش‌های سپیدنویسی………. ۱۶۰

نمودار شماره ۵-۲- تقسیم‌بندی شگردهای تمرکززدایی…… ۱۶۶

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، میتوانید از کلیه کارتهای عضو شتاب  استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 2 =