پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی ارتباط بین مسئولیت اجتماعی و تعهد سازمانی در بین کارکنان بانک کشاورزی : ارشد علوم اجتماعی
doc
تعداد صفحات : 135
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته پژوهش علوم اجتماعی
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
99000 تومان


گرایش علوم اجتماعی در میان رشته های پژوهشی از طرفداران زیادی برخوردار هست و خوشبختانه با رویکرد مثبتی از سوی بازار کار (دولتی و خصوصی ) مواجه شده است. دیجی لود در ادامه پایان نامه های کارشناسی ارشد  خود اینبار سری جدیدی از پایان نامه های رشته علوم اجتماعی  را به کاربران خود معرفی میکند. پایان نامه حاضر با عنوان ” بررسی ارتباط بین مسئولیت اجتماعی و تعهد سازمانی در بین کارکنان بانک کشاورزی ” در 135 صفحه با فرمت WOrd (قابل ویرایش) نگارش و تهیه شده است.

 

چکیده پایان نامه بررسی ارتباط بین مسئولیت اجتماعی و تعهد سازمانی در بین کارکنان بانک کشاورزی :

هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی با تعهد سازمانی در کارکنان بانک کشاورزی استان اردبیل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان بانک کشاورزی استان اردبیل تشکیل می‌دهند که در سال 1393 در مدیریت و شعبات بانک کشاورزی مشغول به کار بودند. برای این منظور تعداد 125 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های لازم پاسخ دادند. نتایج پژوهش نشان داد که بین مسئولیت اجتماعی و تعهد سازمانی رابطه معنی‌دار در سطح 001/0 وجود دارد؛ و همچنین بین مؤلفه‌‌های مسئولیت اجتماعی با تعهد سازمانی و مؤلفه‌ای تعهد سازمانی با مقیاس مسئولیت اجتماعی و نیز بین مؤلفه‌‌های در دو متغیر از نظر آماری رابطه معنی‌داری به دست آمد. متغیرهای رضایت شغلی و جنسیت رابطه معنی‌داری به دست آمد. بین تعهد سازمانی و متغیر‌های جمعیت‌شناختی ازجمله جنسیت، تحصیلات، وضعیت تأهل، سن، سابقه و وضعیت استخدامی ‌کارکنان و همچنین بین جنسیت، تحصیلات، وضعیت استخدامی‌ و سن کارکنان با مسئولیت اجتماعی رابطه معنی‌داری به دست آمد؛ اما بین وضعیت تأهل و سابقه کاری با مسئولیت اجتماعی کارکنان رابطه آماری مشاهده نشد.

کلیدواژه‌ها: جامعه‌شناختی، مسئولیت اجتماعی، تعهد سازمانی ، کارکنان بانک کشاورزی.

 

اهمیت و ضرورت موضوعع

مسؤولیت‌پذیری اجتماعی ازجمله مهم‌ترین عناصر فلسفه وجودی سازمان‌ها شناخته‌شده است، به‌نحوی‌که اهمیت دادن به رعایت آن توسط سازمان‌ها در چهارچوب نظریه هویت اجتماعی، نه‌تنها احتمال ارتقاء تعهد سازمانی را به همراه دارد، بلکه رضایت ذینفعان خارج از سازمان را برای مشروعیت بخشیدن به سازمان تقویت می‌کند. مقاله حاضر به تبیین نقش تعدیل گری این متغیر در ابعاد چهارگانه مسؤولیت اجتماعی پرداخته است. در این راستا، صنعت مواد غذایی به‌عنوان جامعه موردمطالعه انتخاب گردید که با مشارکت 105 عضو در قالب نمونه آماری و استفاده از پرسش‌نامه جهت جمع‌آوری داده‌ها انجام پذیرفت. پردازش حاصل از داده‌ها با استفاده از مدل رگرسیون سلسله مرتبی حاکی از آن است که نقش تعدیل گری متغیر موردمطالعه بر رابطه بین ابعاد چهارگانه مسؤولیت اجتماعی (کارکنان، مشتریان، دولت و ذینفعان اجتماعی و غیراجتماعی) مورد تأیید است، این یافته بدان معناست که تأکید بر اهمیت مسؤولیت اجتماعی و رعایت آن از سوی سازمان‌ها می‌تواند از کارکردی مثبت بر عملکرد سازمان‌ها برخوردار باشد به‌نحوی‌که به‌طور معناداری تعهد سازمانی کارکنان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

لوتانز اظهار می‌دارد که در متون تحقیقی اخیر، نگرش کلی تعهد سازمانی، عامل مهمی برای درک و فهم رفتار سازمانی و پیش‌بینی کننده خوبی برای تمایل به باقی ماندن در شغل آورده شده است. تعهد و پایبندی مانند رضایت، دو طرز تلقی نزدیک به هم هستند که به رفتارهای مهمی مانند جابه‌جایی و غیبت اثر می‌گذارند (عراقی، 1373). همچنین تعهد و پایبندی می‌تواند پیامدهای مثبت و متعددی داشته باشند. کارکنانی که دارای تعهد و پایبندی هستند، نظم بیشتری در کار خود دارند، مدت بیشتری در سازمان می‌مانند و بیشتر کار می‌کنند. مدیران باید تعهد و پایبندی کارکنان به سازمان را حفظ کنند و برای این امر باید بتوانند با استفاده از مشارکت کارکنان در تصمیم‌گیری و فراهم کردن سطح قابل قبولی از امنیت شغلی برای آنان، تعهد و پایبندی را بیشتر کنند (مورهد، ترجمه الوانی و معمارزاده، 1374).

اندیشه تعهد، موضوعی اصلی در نوشته‌های مدیریت است. این اندیشه یکی از ارزش‌های اساسی است که سازمان‌دهی بر آن متکی است و کارکنان بر اساس ملاک تعهد، ارزشیابی می‌شوند. اغلب پرسش‌هایی در مورد یک کارمند وجود دارد، از قبیل اینکه آیا اضافه‌کار خواهد کرد؟ آیا روزهای تعطیل بر سر کار خواهد آمد؟ آیا دیر می‌آید زود می‌رود؟ اغلب مدیران اعتقاد دارند که این تعهد برای اثربخشی سازمان ضرورتی تام دارد. اگر شخصی لیاقت، شایستگی و تعهد حداکثر بهره‌برداری از امکانات و سرمایه را داشته باشد، لیاقت مدیر شدن را دارد و اگر تعهد و شایستگی را ندارد، نباید چنین مسئولیتی به او محول شود.

واحدهای اقتصادی در جهت تحقق اهداف خود نیازمند سازوکاری می‌باشند که بتواند توازنی بین منافع شرکت و ذینفعان ایجاد کند. درنتیجه مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت مطرح می‌گردد. طی دو دهه گذشته مسئولیت اجتماعی شرکت به‌طور قابل‌توجهی از سوی واحد‌های اقتصادی موردتوجه قرار گرفته است. مسئولیت اجتماعی شرکت بر مسائل مهمی از قبیل اخلاق، محیط، امنیت، آموزش، حقوق بشر و . . . تأکید دارد. اگرچه اجرای مسئولیت اجتماعی شرکت دارای هزینه‌های اولیه‌ای برای شرکت است اما درنهایت به دلیل بهبود شهرت شرکت، کاهش هزینه‌ها در بلندمدت و افزایش تقاضا موجب افزایش فروش و سود و منجر به بهبود عملکرد شرکت در بلندمدت می‌شود.

مسئولیت اجتماعی، مجموعه وظایف و تعهداتی است که سازمان بایستی در جهت حفظ و مراقبت و کمک به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، انجام دهد. مسئولیت اجتماعی، وظیفه‌ای است بر عهده مؤسسات خصوصی، به این معنا که تأثیر سوئی بر زندگی اجتماعی که در آن کار می‌کنند، نگذارد. میزان این وظیفه عموماً مشتمل است بر وظایفی مانند آلوده نکردن، تبعیض قائل نشدن در استخدام، نپرداختن به فعالیت‌های غیراخلاقی و آگاه کردن مصرف‌کننده از کیفیت محصولات. همچنین وظیفه‌ای است مبتنی بر مشارکت مثبت در زندگی افراد جامعه.

مسئولیت اجتماعی، یکی از وظایف و تعهدات سازمان در جهت منتفع ساختن جامعه است، به‌نحوی‌که هدف اولیه سازمان یعنی حداکثر کردن سود را صورتی متعالی ببخشد. مسئولیت اجتماعی یعنی نوعی احساس تعهد به‌وسیله مدیران سازمان‌های تجاری بخش خصوصی که آن‌گونه تصمیم‌گیری نمایند که در کنار کسب سود برای مؤسسه، سطح رفاه کل جامعه نیز بهبود یابد. تعهد و تکلیف مدیریت به انجام کارهایی که حافظ و ارتقادهنده رفاه جامعه و علایق بنگاه باشد.

در جمع‌بندی از تعاریف مسئولیت اجتماعی می‌توان گفت که مسئولیت اجتماعی عبارت است از: مجموعه ارزش‌ها، باورها و دانش‌های مشترک انسانی و محیطی در میان کارکنان در انجام فعالیت‌های معطوف به تولید و یا ایجاد ارزش‌افزوده به معنی دیگر این‌که در وجود کارکنان چه ارزش‌ها و نگرش‌های درونی شده و مورد پذیرش سازمانی قرار گرفته است مسئولیت اجتماعی این اجزا را به هم وصل می‌کند؛ و فعالیت‌ها را حول چهارچوب خاصی به حمایت‌کننده تجارت، تقویت‌کننده گفتگو، با ذی‌نفعان اصلی باشد سامان می‌دهد و در قبال عملکرد خود در برابر اجتماع به‌گونه‌ای که هم منافع گروه‌های درونی شرکت و هم منافع گروه‌های بیرونی شرکت تأمین گردد؛ و درنهایت موجب بهبود جامعه فراهم گردد. درنهایت مقصود از مسئولیت اجتماعی این است که چون سازمان‌ها تأثیر عمده‌ای بر سیستم اجتماعی دارند لاجرم چگونگی فعالیت آن‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که براثر آن زیانی به جامعه نرسد و در صورت رسیدن زیان، سازمان‌های مربوطه ملزم به جبران آن باشند (ایران‌نژاد، 1371). پژوهش پیرامون رابطه بین تعهد سازمانی و مسئولیت اجتماعی آن‌هم در بین کارکنان امری بس فوق‌العاده و حساس است. شناخت این مهم در طراحی استراتژی‌های کلان متخصصان امور مربوطه اهمیتی بسزا دارد. مسئولیت اجتماعی کارکنان با تنظیم روابط اجرایی هر سیستم به کاهش پیچیدگی روابط اجتماعی کمک می‌کند و رفتار دیگران را قابل پیش‌بینی می‌سازد. این امر خود به افزایش اعتماد اجتماعی و درنتیجه به افزایش احساس امنیت اعضای جامعه و کاهش ناهماهنگی شناختی آنان کمک می‌کند (فینگر، 1959) و درنهایت ثبات رفتاری اعضای جامعه را سبب می‌شود. بنابراین مسئولیت اجتماعی کارکنان عاملی برای ارضای نیازهای اعضای جامعه و درنتیجه همبستگی و انسجام اجتماعی می‌شود (دورکیم، 1938).

یکی از عوامل پنهان ولی تأثیرگذار در رفتار شغلی کارکنان، میزان تعهد آن‌ها به سازمان است توجه به تعهد نیروی انسانی از اهمیت زیادی برخوردار است و شناخت وضعیت تعهد سازمانی کارکنان می‌تواند مدیران را در پیشرفت و بهبود کارکنان یاری رساند (رجب‌بیگی، 1387). تعهد سازمانی نوعی نگرش، احساس وابستگی و تعلق‌خاطر به سازمان است. تعهد سازمانی حالتی روانی است که بیانگر نوعی تمایل، نیاز و الزام به ادامه اشتغال در یک سازمان است مدل تعهد سازمانی الن و میر با تفکیک تعهد عاطفی، تعهد هنجاری و تعهد مستمر، نقش هر یک را در تعهد سازمانی یادآور شده است از نظر آن‌ها تعهد عاطفی، مجموعه تعلق‌خاطر به یک سازمان است که از طریق پذیرش ارزش‌های سازمانی و تمایل به ماندگاری به وجود می‌آید. تعهد هنجاری احساس دین و الزام به ماندن در سازمان است و تعهد مستمر، مبتنی بر فعالیت در سازمان و عدم تمایل به ترک آن به دلیل هزینه‌ها و زیان‌هایی است که از ترک سازمان نصیب فرد می‌شود. (آلن و می‌یر، 1990) در تعهد سازمانی شخص نسبت به سازمان احساس وفاداری قوی دارد و از طریق آن سازمان خود را مورد شناسایی و ارزیابی قرار می‌دهد بنابراین تعهد بر اساس ماهیت خود فرد را سازمان پیوند می‌دهد و این پیوند احتمال ترک شغل را کاهش می‌دهد. ترک شغل افراد ازجمله مواردی است که با عدم تعهد سازمانی همراه است (زند، 1390).

اساساً یک سازمان برحسب نیازی عمومی و اجتماعی به وجود می‌آید و مبنای ایجاد سازمان نیاز به تولید کالا و یا ارائه خدمت به جامعه است. لذا نه سازمان می‌تواند خود را از جامعه جدا کند و نه جامعه می‌تواند بدون سازمان زندگی کند. از نتایج این رابطه لاینفک این است که هر تصمیم و عمل سازمان به نحوی روی جامعه تأثیر می‌گذارد. تأثیرگذاری فوق باعث می‌شود که آحاد جامعه، خود را در عملکرد سازمان سهیم دانسته و از سازمان مسئولیت خواسته و حسابرسی کنند.

عصر حاضر را عصر مدیریت نامیده‌اند. چراکه هر تصمیم یک مدیر می‌تواند طی یک روند سلسله‌وار، دیر یا زود، سرنوشت تمام نهادهای جامعه را دستخوش تغییر نماید. لذا یکی از مسائل و مشکلات اجتماعی که طی سال‌های اخیر توجه بسیاری از صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران جوامع مختلف را به خود جلب کرده است، عدم توجه و پایبندی سازمان‌ها و مدیران به وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی‌شان است.

امروزه مسئولیت اجتماعی سازمان مفهومی ‌وسیع‌تر از فعالیت‌های گذشته دارد. خاستگاه بحث مسئولیت‌های اجتماعی، کشورهای صنعتی غربی است. مسئولیت اجتماعی به‌طور اعم، به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که صاحبان سرمایه و بنگاه‌های اقتصادی به‌صورت داوطلبانه، به‌عنوان یک عضو مؤثر و مفید در جامعه، انجام می‌دهند.

به نظر می‌رسد با توجه به پژوهش‌های انجام‌گرفته درزمینهٔ متغیرهای پژوهش ارتباطی بین مسئولیت اجتماعی با تعهد سازمانی افراد وجود داشته باشد بنابراین در پژوهش حاضر به دنبال پاسخ دادن به این سؤال هستیم که آیا بین مسئولیت اجتماعی و تعهد سازمانی کارکنان بانک کشاورزی استان اردبیل رابطه معنی‌داری وجود دارد؟

 

فهرست مطالبپایان نامه بررسی ارتباط بین مسئولیت اجتماعی و تعهد سازمانی در بین کارکنان بانک کشاورزی :

 

چكيده     1

فصل اول: کلیات تحقیق

1ـ1ـ بیان مسئله     2

1ـ2ـ اهمیت و ضرورت موضوع         4

1ـ3ـ اهداف تحقیق  9

1ـ3ـ1ـ هدف كلي تحقيق       9

1ـ3ـ2ـ اهداف جزئی تحقيق   9

1ـ3ـ3ـ هدف کاربردی تحقيق 9

1ـ4ـ فرضیات تحقیق           10

1ـ4ـ1ـ فرضیه اصلی تحقيق  10

1ـ4ـ2ـ فرضیات فرعی تحقيق            10

1ـ5ـ سؤالات تحقیق 10

1ـ5ـ1ـ سؤال اصلی تحقيق    10

1ـ5ـ2ـ سؤالات فرعی تحقيق  11

1ـ 6ـ تعاریف مفهومی‌ و عملیاتی         11

1ـ 6ـ1ـ مسئولیت اجتماعی    11

1ـ 6ـ2ـ تعریف عملیاتی مسئولیت اجتماعی         12

1ـ 6ـ3ـ تعهد سازمانی          12

1ـ6ـ4ـ تعریف عملیاتی تعهد سازمانی   13

 

فصل دوم: پیشینه و ادبیات تحقیق

2ـ1ـ مقدمه           14

2ـ2ـ انواع تعهد سازمانی      17

2ـ2ـ1ـ تعهد نسبت به سازمان 18

2ـ2ـ2ـ تعهد نسبت به مشتری 18

2ـ2ـ3ـ تعهد نسبت به خود     18

2ـ2ـ4ـ تعهد نسبت به مردم    19

2ـ2ـ5ـ تعهد نسبت به وظیفه یا تکلیف   19

2ـ3ـ عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی      20

2ـ3ـ1ـ ویژگی‌های شخصی مؤثر بر تعهد سازمانی            20

2ـ3ـ2ـ خصوصیات شغلی و تعهد سازمانی         21

2ـ3ـ3ـ تأثیر روابط گروهی و رابطه با رهبر بر تعهد سازمانی          21

2ـ3ـ4ـ ویژگی‌های سازمان و تعهد سازمانی        22

2ـ4ـ وضعیت نقش و تعهد سازمانی      23

2ـ5ـ تعریف مسئولیت اجتماعی           28

2ـ 6ـ اهمیت موضوع مسئولیت اجتماعی           30

2ـ 6ـ1ـ مبانی فلسفی دیدگاه‌های مسئولیت اجتماعی            32

2ـ 6ـ2ـ دیدگاه کلاسیک        33

2ـ 6ـ3ـ انتقادهای وارده به دیدگاه کلاسیک         33

2ـ 6ـ4ـ دیدگاه مسئولیت‌پذیری            34

2ـ 6ـ5ـ دیدگاه عمومی‌         34

2ـ7ـ دیدگاه‌های موافقان و مخالفان مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها         35

2ـ7ـ1ـ تغییر نیازها و توقعات عمومی   35

2ـ7ـ2ـ التزام اخلاقی           35

2ـ7ـ3ـ حفظ منابع محدود      36

2ـ7ـ4ـ محیط اجتماعی بهتر   36

2ـ7ـ5ـ حفظ منافع بلندمدت    36

2ـ7ـ 6ـ ممانعت از گسترش قوانین و مقررات دولتی          37

2ـ7ـ7ـ تعادل بین مسئولیت و قدرت      37

2ـ7ـ 8 ـ وابستگی متقابل نظام‌اند         37

2ـ7ـ9ـ کمک در حل مشکلات اجتماعی 38

2ـ7ـ10ـ بهبود چهره عمومی‌  38

2ـ7ـ11ـ جلب منابع ارزشمند سازمان‌ها 38

2ـ7ـ12ـ پیش‌گیری بهتر از درمان       39

2ـ 8 ـ دلایل مخالفان مسئولیت اجتماعی 39

2ـ 8 ـ1ـ لزوم کسب حداکثر سود         39

2ـ 8 ـ2ـ تعدد هدف‌های سازمان          39

2ـ 8 ـ3ـ هزینه مشارکت اجتماعی       40

2ـ 8 ـ4ـ تضعیف تراز پرداخت‌های بین‌المللی      40

2ـ 8 ـ5ـ برخورداری سازمان‌ها از قدرت کافی     40

2ـ 8 ـ 6ـ فقدان مهارت‌های اجتماعی    41

2ـ 8 ـ7ـ عدم «حساب پس‌دهی»          41

2ـ 8 ـ 8 ـ ناتوانی شرکت‌ها در انتخاب گزینه‌های اخلاقی    41

2ـ9ـ استراتژی‌های انجام مسئولیت اجتماعی        42

2ـ9ـ1ـ اجابت قانون 42

2ـ9ـ2ـ پاسخگویی بیش از خواسته قانون            42

2ـ9ـ3ـ مخالفت اجتماعی       43

2ـ9ـ4ـ التزام اجتماعی         43

2ـ9ـ5ـ پاسخگویی اجتماعی   44

2ـ9ـ 6ـ مساعدت اجتماعی    44

2ـ10ـ ابعاد مسئولیت اجتماعی سازمان  44

2ـ11ـ سطوح مسئولیت اجتماعی         45

2ـ12ـ مدل‌های مسئولیت اجتماعی سازمان         46

2ـ12ـ1ـ مدل مسئولیت اجتماعی دیویس 46

2ـ12ـ2ـ مدل سه‌بعدی مسئولیت اجتماعی کارول  48

2ـ13ـ سیر تکاملی پاسخگویی اجتماعی سازمان   49

2ـ14ـ مرحله خط‌مشی         50

2ـ15ـ مرحله یادگیری         50

2ـ 16ـ مرحله تعهد سازمانی  51

2ـ17ـ مشکلات پذیرش و ایفای مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها            51

2ـ18ـ روش‌های توجیهی مدیران در عدم انجام مسئولیت اجتماعی      52

2ـ18ـ1ـ «این کار واقعاً غیرقانونی و غیراخلاقی نیست»    52

2ـ18ـ2ـ «این به نفع من (به نفع سازمان) است» 52

2ـ18ـ3ـ «هیچ‌کس نخواهد فهمید»       52

2ـ18ـ4ـ «ازآنجایی‌که این کار به سازمان کمک می‌کند، سازمان از غیراخلاقی بودن آن چشم‌پوشی کرده، در عوض از من حمایت می‌کند»   53

2ـ18ـ5ـ «همه این کار را انجام می‌دهند»          53

2ـ 19ـ چه کسی از انجام مسئولیت اجتماعی سود می‌برد؟    53

2ـ20ـ مدیریت مسائل اجتماعی           54

2ـ21ـ به‌سوی مسئولیت اجتماعی بیشتر 55

2ـ22ـ تأثیرات توجه به مسئولیت اجتماعی در سازمان        58

2ـ22ـ1ـ جلوگیری از غفلت مدیریت سازمان نسبت به محیط            58

2ـ22ـ2ـ ایجاد مدیریت اثربخش          58

2ـ22ـ3ـ افزایش عظمت، اعتبار و شهرت سازمان و بهبود چهره عمومی سازمان            59

2ـ22ـ4ـ ارائه خدمت مؤثر به مردم      59

2ـ22ـ5ـ مانع گریبان‌گیرشدن مشکلات جامعه به سازمان    60

2ـ22ـ 6ـ ایجاد توازن بین تعهدات و وظایف مختلف سازمان و مدیریت            60

2ـ22ـ7ـ مانع وارد شدن خسارات جبران‌ناپذیر به جامعه و بهبود وضع جامعه    60

2ـ22ـ 8 ـ فراهم‌شدن زمینه ایجاد پاسخگویی اجتماعی در سازمان      61

2ـ22ـ9ـ موفقیت، ادامه بقا سازمان و توسعه پایدار سازمان  61

2ـ22ـ10ـ مانع از بین رفتن ارزش‌های انسانی و اخلاقی     62

2ـ22ـ11ـ برقراری تعادل بین مسئولیت و قدرت سازمان    63

2ـ22ـ12ـ بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه         63

2ـ22ـ13ـ نائل‌شدن سازمان به اهداف و منافع بلندمدت       63

2ـ22ـ14ـ کاهش دخالت‌های دولت       64

2ـ22ـ15ـ باعث هماهنگ‌شدن سازمان‌ها با تغییر نیاز‌ها و توقعات عمومی        65

2ـ22ـ 16ـ حفظ منابع محدود             66

2ـ22ـ17ـ ایجاد شاخص ارزیابی مدیران            66

2ـ23ـ اخلاق و اخلاق کار     66

2ـ24ـ مسئولیت اجتماعی و اخلاق کار  68

2ـ25ـ خودکنترلی در اجرای مسئولیت‌های اجتماعی          69

2ـ 26ـ پیشینه پژوهشی        72

2ـ 26ـ1ـ تأثیر مسؤولیت اجتماعی سازمان بر تعهد سازمانی 72

 

فصل سوم: روش تحقیق

3ـ1ـ نوع روش تحقیق          77

3ـ2ـ جامعه آماری  78

3ـ3ـ نمونه و روش نمونه‌گیری           78

3ـ4ـ ابزار گردآوری اطلاعات            78

3ـ5ـ روش تجزیه‌وتحلیل داده‌ها           80

3ـ 6ـ روش گردآوری اطلاعات          81

 

فصل چهارم: تجزیه‌وتحلیل داده‌ها

4ـ1ـ یافته‌های توصیفی        82

4ـ2ـ یافته‌های استنباطی       91

4ـ2ـ1ـ فرضیه اصلی          91

4ـ2ـ2ـ فرضیات فرعی        92

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری

5ـ1ـ مقدمه           100

5ـ2ـ نتیجه‌گیری    102

5ـ3ـ محدودیت‌ها    107

5ـ4ـ پیشنهاد‌ها       107

 

فهرست منابع و مآخذ           108

پيوست

پرسشنامه آلن و مایر            112

 

فهرست جداول

جدول (٢ـ1): مقایسه مسئولیت اجتماعی با پاسخگویی اجتماعی         30

جدول (4ـ1): توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس جنسیت   83

جدول (4ـ2): توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس وضعیت تأهل       84

جدول (4ـ3): توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس مدرک تحصیلی     85

جدول (4ـ4): توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس سمت اداری         86

جدول (4ـ5): توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس سابقه     87

جدول (4ـ6): توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس رده‌های سنی        88

جدول (4ـ7): توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس وضعیت استخدامی 89

جدول (4ـ8): توزیع نسبی شاخص‌های دو متغیر مسئولیت اجتماعی و تعهد سازمانی و میزان آلفای کرونباخ گویه‌های هر طیف     90

جدول (4ـ9): رابطه‌ی بین مسئولیت اجتماعی و تعهد سازمانی کارکنان بانک کشاورزی    91

جدول (4ـ10): رابطه‌ی بین ابعاد مسئولیت اجتماعی (اقتصادی، قانونی، اخلاقی، بشردوستانه) با تعهد سازمانی           92

جدول (4ـ11): رابطه‌ی بین ابعاد تعهد سازمانی (عاطفی، مستمر و هنجاری) با مسئولیت اجتماعی  93

جدول (4ـ12): رابطه‌ی بین ابعاد مسئولیت اجتماعی (اقتصادی، قانونی، اخلاقی، بشردوستانه) با تعهد سازمانی           94

جدول (4ـ13): مقایسه میانگین نمرات مسئولیت اجتماعی کارکنان بانک کشاورزی بر اساس جنسیت 95

جدول (4ـ14) مقایسه میزان مسئولیت اجتماعی کارکنان بانک کشاورزی بر اساس تحصیلات و وضعیت شغلی            96

جدول (4ـ15): رابطه‌ی بین متغیر‌های جمعیت‌شناختی (سن و سابقه) با مسئولیت اجتماعی            96

جدول (4ـ16): مقایسه میانگین نمرات تعهد سازمانی کارکنان بانک کشاورزی بر اساس جنسیت و وضعیت تأهل          97

جدول (4ـ17): مقایسه میزان تعهد سازمانی کارکنان بانک کشاورزی بر اساس تحصیلات و وضعیت شغلی        98

جدول (4ـ18): رابطه‌ی بین متغیر‌های جمعیت‌شناختی (سن و سابقه) با تعهد سازمانی        98

 

فهرست نمودارها

نمودار (4ـ1): توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس متغیر جنسیت      83

نمودار (4ـ2): توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس وضعیت تأهل      84

نمودار (4ـ3): توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس تحصیلات          85

نمودار (4ـ4): توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس سمت اداري        86

نمودار (4ـ5): توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس سابقه كار           87

نمودار (4ـ6): توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس سن       88

نمودار (4ـ7): توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس وضعیت استخدامی            89

 

فهرست اشكال

شکل (2ـ1): سیر تکامل مشارکت اجتماعی        29

شکل (٢ـ2): استراتژی‌های مختلف مسئولیت اجتماعی سازمان          43

شکل (2ـ3): مدل سه‌بعدی مسئولیت اجتماعی کارول         49

شکل (2ـ4)          49

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 19 =