پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
مسیریابی وسایل نقلیه حمل و نقل کالا در زنجیره تامین در شرایط عدم قطعیت با استفاده از الگوریتم ژنتیک
doc
تعداد صفحات : 110
پایان نامه کارشناسی ارشد
مهندسی کامپیوتر - نرم افزار
همراه با جداول ، اشکال
79000 تومان


یکی از رشته های زیر مجموعه فنی مهندسی که علاقمندان بسیاری در کشور ما  دارد رشته کامپیوتر و فناوری اطلاعات هستش که اتفاقا سایت دیجی لود در حال تکمیل سری جدیدی از پایان نامه های ارشد این رشته تحصیلی برای کاربران گرانقدر خود میباشد. دیجی لود در ادامه پایان نامه ” مسیریابی وسایل نقلیه حمل و نقل کالا در زنجیره تامین در شرایط عدم قطعیت با استفاده از الگوریتم ژنتیک ”   با فرمت Word (قابل ویرایش) در 111 صفحه را معرفی مینماید.

 

چکیده پایان نامه مسیریابی وسایل نقلیه حمل و نقل کالا در زنجیره تامین در شرایط عدم قطعیت با استفاده از الگوریتم ژنتیک :

یکی از مسائلی که امروزه در زنجیره تأمین بسیار مطرح است و مطالعاتِ گسترده­ای در زمینه­ی آن انجام شده، مسأله مسیریابی وسایل نقلیه حامل بار برای تحویل کالا به متقاضیان می­باشد. برای حل این مسأله باید تابع هدفی را بهینه سازی کرد به نحوی که معیارهایی از قبیل مسافتِ طی شده، زمان سفر و تعداد وسایل نقلیه کمینه شود و تابع هدف حداقل گردد و در نهایت رضایت مشتریان به حداکثر برسد. این مسأله از نوع NP-hard است و اغلب برای حل آن­ از روش­های فرا­ابتکاری استفاده می­شود. در دنیای واقعی، وجود برخی عوامل بـاعث می­شود که مسأله­ی مسیریابی وسایل نقلیه، یک مسأله­ی غیر قطعی باشد. یک نوع عدم قطعیت در این مسأله، وقوع تقاضايِ متغيرِ مشتریان می­ باشد؛ یعنی میزان تقاضای برخی مشتریان، نامشخص است و تنها هنگامی که وسیله نقلیه به محل مشتری برسد، تقاضای او مشخص می­شود. در اين مقاله، روشی بر اساس الگوریتم ژنتیکِ مقاوم برای حل مسأله مسیریابی وسایل نقلیه­ی حامل بار با تقاضای متغیر ارائه شده است. در این روش، سعی بر یافتن جواب­های مقاوم برای این مسأله است که در مواجه شدن با تغییرات، بهینگی خود را حفظ کنند. ارزیابی­های انجام شده و مقایسه نتایج، کارایی روش پیشنهادی را نشان داده است.

 

واژه ­های کلیدی: مسیریابی وسایل نقلیه ، عدم قطعیت، تقاضای متغیر، الگوریتم ژنتیک مقاوم، جواب­ های پایدار.

 

مقدمه

در دهه ­های اخیر، برآورده کردن نیازهای مشتریان که مهمترین جزء زنجیره تأمین می­باشند یکی از اهداف کلیدی مدیریت زنجیره تأمین به شمار می­رود. مسأله  مسیریابی وسایل­ نقلیه (VRP) مهم­ترین و پرهزینه­ ترین بخش در لجستیک می­باشد. در مسأله  VRP، مجموعه­ ای از وسایل­ نقلیه وجود دارند که موظفند برای برآورده کردن تقاضاهای مشتریان، از انبار به سمت آن­ها حرکت نمایند و پس از خدمت به تمامی مشتریان دوباره به انبار بازگردند. محدودیت­ها و مفروضاتی به این مسأله  اضافه شده است که منجر به پیدایش گونه ­های متفاوت آن گردیده و کاربرد آن را در حوز ­های مختلف توسعه داده است.

در مسائل کاربردی دنیای واقعی نیازهای متفاوتی وجود دارد که برآورده کردن هر چه بیشتر آن­ها باعث پیچیده­تر شدن مسأله  می­گردد؛ به ­عبارت دیگر به­ حساب آوردن محدودیت­ های موجود، حاکی از افزایش قابل توجه پیچیدگی در مسأله  VRP است. در واقع وجود همین محدودیت­ها است که باعث می­شود VRP به یک مسأله  غیرقطعی و متغیر تبدیل شود؛ به بیانی دیگر تغییر اهداف، ماهیت مسأله  و یا عوامل دیگر در طول زمان، که همان عدم قطعیت­های موجود در پیرامون مسأله  می­باشند ممکن است باعث تغییر در بهینـگی این مسائل گردد. چنانچه ما این عدم قطعیت­ها را در فرآیند بهینه ­سازی لحاظ کنیم باعث می­شود که مسأله  به یک مسأله  پویا تبدیل شود. اکنون برای حل چنین مسائل پویایی نیاز به جواب­هایی احساس می­شود که در برخورد با شرایط عدم قطعیت مسأله ، بهینگی خود را از دست ندهند؛ به این جواب­ها عنوان «جواب­های پایدار» داده می­شود. جواب­های پایدار در واقع آن دسته از جواب­هایی است که در بدترین شرایط مسأله  باز هم بتوانند عملکرد خوبی را از خود نشان دهند. به­ جای عنوان «پایدار» ممکن است عناوینی همچون «استوار» و «مقاوم» نیز به­کار برده شود.

در این پژوهش هدف ما ارائه­ی روشی برای حل VRP بر اساس الگوریتم ژنتیک (GA) است که بتواند به جواب­های مقاومی برای این مسأله  دست یابد که در شرایط عدم قطعیت نیز بتواند همچنان بهینگی خود را حفظ نمایند.

همان­طور که پیش­تر اشاره کردیم، اضافه شدن یکسری از محدودیت­ها باعث ایجاد انواع مختلف VRP می­گردد؛ در مطالعه­ی ما افزوده شدن عدم قطعیت به مسأله  به صورت «نامعلوم بودن تقاضای مشتریان»، سبب ایجاد VRP با تقاضای تصادفی (VRPSD) گردیده است. به VRPSD، مسأله  مسیریابی وسایل­نقلیه احتمالی (PVRP) نیز گفته می­شود.

یکی از مهم­ترین عوامل ایجاد عدم قطعیت در VRP، عدم قطعيت در تقاضای مشتریان می­باشد که در این پژوهش نیز تمرکز ما بر روی عدم قطعیت مشتریان می­باشد. وقوع عدم قطعیت تقاضاي مشتریان به این صورت است که میزان تقاضا نامشخص است تا هنگامی که وسیله نقلیه به محل مشتری برسد؛ چنانچه میزان تقاضا کمتر از بار موجود در وسیله نقلیه باشد مشتری سرویس می­گیرد و وسیله نقلیه برای خدمت، به مشتری بعدی می­رود. در غیر این­صورت برای مشتری کنونی یک هزینه منفی در نظر گرفته می­شود و وسیله نقلیه پس از رفتن به انبار و بارگیریِ مجدد به مشتریِ بعد از مشتری کنونی می­رود. تابع هدفِ روش پیشنهادی، علاوه بر هزینه­ی منفیِ ناشی از عدم سرویس به مشتریان، شامل هزینه­ی  سفر بین مشتریان و همچنین انبار می­باشد.

به منظور ارزیابی روش پیشنهادی، آن را با روش­های «الگوریتم ژنتیک»، «بهینه سازی ازدحام ذرات» و «بهینه سازی ازدحام ذرات ترکیبی» مورد مقایسه قرار دادیم. نتایج بدست آمده، کارایی روش پیشنهادی را نسبت به روش­های دیگر نشان می­دهد.

ساختار این پایان­ نامه به صورت زیر می­باشد:

فصل اول مسأله مسیریابی وسایل نقلیه در زنجیره تأمین را شرح می­دهد. فصل دوم عدم قطعیت در مسائل و مدیریت آن به کمک الگوریتم ژنتیک را ارائه می­دهد، فصل سوم مروری بر مسأله مسیریابی وسایل نقلیه­ی غیرقطعی دارد. فصل چهارم و پنجم به ترتیـب، روش پیشنهادی و ارزیابی روش پیشنـهـادی را بیان می­کنند و در نهایت در فصل ششم نتیجه ­گیری و پیشنهادهای آینده ذکر می­شود.

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، میتوانید از کلیه کارتهای عضو شتاب  استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 3 =