پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
احياء فرهنگ ايرانی و اسلامی جهت جلوگيری از اسراف و اتلاف منابع : دانلود رایگان تحقیق رشته زیست شناسی
doc
تعداد صفحات : 18
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته زیست شناسی
رایگان
0 تومان


تحقیق رشته زیست شناسی با فرمت WORD و در ۱۸ صفحه با موضوع احياء فرهنگ ايرانی و اسلامی جهت جلوگيری از اسراف و اتلاف منابع شده نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

احياء فرهنگ ايرانی و اسلامی جهت جلوگيری از اسراف و اتلاف منابع

چكيده

با توجه به نقش عمده فرهنگ و اعتقادات ديني در آموزش پذيري جامعه، به عقيدة بسياري از صاحبنظران، راهكار نهايي پايان دادن به بهره برداري بي حد و حصر انسان از منابع طبيعي و ايجاد روحية مسؤليت پذيري مشترك جهت حفاظت محيط زيست احياء فرهنگ هاي اصيل ملل ( احياء فرهنگ ايرانی و اسلامی ) و رويكرد به تعاليم ديني و بهره گيري از رهنمود هاي اديان الهي است.

بسياري از مباني فرهنگي ما كه با اعتقادات ديني آميخته است حاوي تعاليم و رهنمود هاي ارزشمندي است كه ميتواند راهگشاي مشكلات كنوني نسل بشر باشد. از آن جمله نحوه نگرش و برخورد فرهنگ ايراني و منابع اسلامي با طبيعت به عنوان آثار رحمت و بركت و مذموم دانستن  بارزترين و عمده ترين عامل كاهش منابع طبيعي و افزايش ضايعات يعني خصلت اسراف و تبذير است.

مقدمه

مشكلات و بحرانهاي كنوني منابع طبيعي و ملي به مرحله اي رسيده است كه ميتوان ادعا كرد حل آنها از عهده دولتها و نهاد ها و تشكيلات دولتي و غيردولتي خارج است، تنها با بسيج عمومي و همكاري و مشاركت همه ساكنان زمين ميتوان اين بحرانها را كاسته و يا به رفع آنها پرداخت. از سوي ديگر به تجربه ثابت شده است كه بسيج عمومي در مواردي كه اهداف برنامه ها ريشه در اعتقادات فرهنگي و باور هاي ديني مردم داشته باشد با موفقيت و پيشرفت بيشتري همراه است. لذا اغلب صاحبنظران بر اين باورند كه تنها راه نجات انسان و خاتمه دادن به تخريب و اتلاف روز افزون منابع طبيعي رويكرد به تعاليم ديني و بهره گيري از دستورات و راهنمايي هاي اديان الهي است.

جايگاه منابع طبيعي در فرهنگ ايران

خوشبختانه كشور ما با قرار گرفتن در محل تلاقي فرهنگ اصيل ايراني و تعاليم عالي اسلامي از پتانسيل بالايي در زمينه حفاظت و حرمت منابع طبيعي برخوردار است. كتب ادبي ما سرشار از اشعار و تمثيل هايي است كه بيانگر ارزش والاي طبيعت از ديدگاه ايرانيان به عنوان آيه ها و نشانه هاي شناخت و عشق به معبود است. آب، نان و هر جزيي از طبيعت از ديدگاه ايرانيان تنها به عنوان منابع مصرفي محسوب نمي گردند، بلكه نمونه هاي رحمانيت، قدرت و تدبير باري تعالي به حساب مي آيند و هر برگ درختي دفتري است در معرفت كردگار. به همين دليل ايرانيان به نمك كه ظاهراً فراوان ترين و كم ارزشترين منبع طبيعي است قسم ميخورند، نان را لگد نميكنند و آلوده كردن آب را گناه مي شمرند.

ديدگاه قرآن در مورد اسراف و تبذير

قرآن مجيد آموزش پذيري و توانايي رشد فرهنگي انسان را عامل عمدة مقابلة با فساد و تباهي زمين معرفي نموده است. وقتي خداوند خبر آفرينش انسان و قراردادن او به عنوان خليفه خود در زمين را به ملائكه اعلام مي نمايد، گويا آنها به دليل آگاهي از خصوصيات فطري افزون طلبي و سركشي انسان از قوانين طبيعي نگراني خود از بروز فساد و تباهي توسط انسان در زمين را اعلام مينمايند. (اَتجعَلُ فِيهَا مَن يُفسِدُ فِيهَا وَ يَسفِكُ الدِمَآءَ – بقره ۳۱). خداوند براي رفع تشويش آنها، به آموزش علم اسماء به انسان اشاره مي فرمايد. بديهي است كه مقصود از اسماء تنها لغات و نامها نيست، زيرا تنها فراگرفتن لغات موجب برتري آدمي و دليل خلافت او در زمين نميشود، بلكه قدرت درك و احساس و تعقل حقيقت تعليم اسماء است

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =