پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
انتفاضه القصی:دانلود رایگان تحقیق رشته علوم سیاسی
doc
تعداد صفحات : 20
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته علوم سیاسی
دانلود رایگان
0 تومان


تحقیق رشته علوم سیاسی با فرمت WORD و در۲۰ صفحه با موضوع انتفاضه القصی نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است.

انتفاضه

انتفاضه واژه اي است كه از سال. ۱۳۶۶ ش وارد واژگان انقلابي سياسي مصطلح روزمره شده است. تا پيش از اين لفظ انتفاضه فقط در كتابهاي لغت مشهود بود ولي با خيزش توده هاي مسلمان فلسطين و استمرار آن امروز شايد كمتر كسي باشد كه نسبت به انتفاضه (قيام اسلامي فلسطين) بي اطلاع باشد. فلسطينيان معترض و خشمگين نسبت به نيروهاي اشغالگر در مقابله با صهيونيست ها از سنگ استفاده مي كردند و با پرتاب سنگ به طرف اشغالگران از خودشان دفاع مي كردند به اين جهت از انتفاضه به عنوان انقلاب سنگ نيز ياد شده است.

علل و پيش زمينه هاي انتفاضه

وقوع انقلاب اسلامي ايران نقش مهمي در تقويت و گسترش بيداري و خيزش اسلامي در كشورهاي اسلامي داشته و همواره انقلاب ايران به عنوان الگويي موفق از جنبش اسلامي مطرح بوده است.

رهبر جهاد اسلامي فلسطين در اين رابطه مي گويد: «هيچ چيز به اندازه انقلاب امام خميني (ره) نتوانست ملت فلسطين را به هيجان آورد و احساسات آنها را برانگيزد و اميد را در دلهايشان زنده كند. با پيروزي انقلاب اسلامي ايران ما به خود آمديم و دريافتيم كه آمريكا و اسراييل نيز قابل شكست هستند.

عمليات حزب الله در لبنان در سال ۱۳۶۱:

اسراييل در خرداد ۱۳۶۱ با ارتشي مجهز به ۱۰۰ تانك و وسايل نقليه اي كه بوسيله نيروهاي دريايي و هوايي پشتيباني مي شدند به لبنان حمله كرد حمله اسراييل به جنوب لبنان موجب شكل گيري و بروز يك مقاومت مردمي در مقابل ارتش اسراييل شد و سازمانهاي اسلامي ـ مردمي از متن مردم جوشيد. اين سازمانها كه دست به عمليات شهادت طلبانه و انفجار مقر تفنگداران آمريكا و فرانسه زده با تمسك به عمليات نامنظم چريكي براي ارتش اسراييل دردسر زيادي ايجاد كردند كه به سرعت مورد توجه مسلمانان اراضي اشغالي فلسطين قرار گرفتند.

سياستهاي سركوبگرانه اسراييل:

فشار رژيم صهيونيستي مبني بر تحقير فلسطيني ها به عنوان شهروندان درجه ۲ تبعيد و اخراج آنها ضرب و شتم و تخريب خانه ها و… جملگي فشارهاي متراكمي بود كه فلسطيني ها را به واكنش فرا مي خواند. سياستهاي اسراييل در از بين بردن هويت اسلامي ـ عربي فلسطين و تثبيت ماهيت صهيونيستي در اين سرزمين نيز يكي ديگر از عوامل موثر در شكل گيري انتفاضه بود.

گسترش موج اسلام خواهي

در سالهاي اخير شاهد پيدايش سازمانها و گروههاي متعددي بوديم كه شعار اسلام را در دست دارند كه دامنه فعاليت پاره اي از اين سازمانها و گروهها به كار تبليغ محدود مي شد مانند «جماعه التبليغ و الدعوه» اين گروه از انجام هر گونه فعاليت سياسي خودداري كرده و به تبليغ در مسجدها و مكانهاي عمومي بسنده مي كند. آنچه حائز اهميت است گسترش موج اسلامخواهي در دهه ۱۳۵۰ و ۱۳۶۰ مي باشد كه نمونه بارز آن چند برابر شدن مسجدها در سرزمين هاي اشغالي پس از ۱۳۴۶ از پديده هاي اجتماعي اوج گيري جريان اسلامي است.

جهاد اسلامي

اين جنبش نقش عمده اي در آغاز انتفاضه داشت و در واقع جرقه اصلي قيام در سال ۱۳۶۶ بدست اعضاي جهاد اسلامي زده شد و هم تحت تاثير انتفاضه تقويت شده و گسترش پيدا كرد. جهاد اسلامي در واقع مولود يك انشعاب از اخوان المسلمين است. در سالهاي آخر دهه ۱۳۵۰ جوانان انقلابي عضو اخوان المسلمين در غزه دست به انشعاب زدند.

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =