پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی تطبیقی مفهوم آزادی در آراء هایک و رالز  :پایان نامه ارشد رشته علوم سیاسی
doc
تعداد صفحات : 114
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته علوم سیاسی
79000 تومان


علوم سیاسی را میتوان از جمله رشته های بسیار حساس و تعیین کننده برای رشد و شکوفایی هر جامعه ای برشمرد ، واضح است که این سیاست که سرنوشت یک جامعه رو رقم میزند و هرچه قدر بتوان رجال سیاس زبده و کارآمدی در طول تحصیل تربیت و معرفی کرد آن جامعه به شکل بهتری رهنمود خواهد شد. دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های آماده کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی میپردازد .این  پایان نامه با عنوان “ بررسی تطبیقی مفهوم آزادی در آراء هایک و رالز ” با فرمت WOrd (قابل ویرایش) در 114 صفحه تقدیم کاربران میگردد.

 

چکیده بررسی تطبیقی مفهوم آزادی در آراء هایک و رالز:

مفهوم آزادی بی شک یکی ازمهمترین نظریه های سیاسی می باشد که همواره تاثیرات شگرفی را در تحولات جهان داشته است، اما تعریف آزادی همواره دشوار بوده است زیرامفاهیم تشکیل‌دهنده آن قابل تعبیرها و تفسیرهای گوناگون است. متفکرین زیادی تعاریف و تفاسیرمتعددی را دراین باره ارائه کرده اند، از جمله مهمترین اندیشمندانی که تاثیرات شگرفی را در بحث آزادی گذاشته اند هایک ورالز می باشند، بنابراین مهمترین هدف این پژوهش بررسی تطبیقی مفهوم آزادی در آراء سیاسی هایک ورالزمی باشد و دراین راستا سئوالاتی مطرح گردید که عبارتند از: 1) معنی و راهکارهای دست یابی به آزادی در اندیشه هایک چیست؟ 2) معنی و راهکارهای دست یابی به آزادی دراندیشه رالزچیست؟ 3) وجوه اشتراک و افتراق مفهوم آزادی در اندیشه هایک و رالز کدامند؟ روش انجام این پژوهش توصیفی و تحلیلی است ونتایج و یافته های حاصل از این پژوهش به شرح ذیل می باشد: 1) آزادی نزد هایک به معنای آزادی از همه قید و بندها و رها شدن در دنیای غرایز نیست، بلکه برعکس او آزادی را در چارچوب قید و بندهای کلی یعنی قانون میسرمی‏داند. محوراندیشه سیاسی هایك آزادی است ومنظور هایک از آزادی عمدتاً آزادی سیاسی و مدنی فردی است؛ 2) ازجمله مشهورترین تئوری‌ها پیرامون  آزادی و عدالت در غرب  تئوری عدالت جان‌رالزمی‌باشد که کالبد اصلی آن را مفهوم آزادی تشکیل می‌دهد. آزادی از دید وی شامل برابری و عدالت هم هست و عدالت از درون آزادی سر برمی آورد.

 

اهمیت و ضرورت انجام تحقیق

هریک ازفلاسفه با توجه به مبانی فکری و فلسفی خاص خود و نیز تعریفی که از انسان برگزیده اند بر وسعت نظریات مطرح شده درباب مفهوم آزادی افزوده و موافق نظریات خود به استدلال می پردازند. با توجه به نظرات مختلف دو اندیشمند غربی، یعنی هایک و رالزپیرامون مفهوم آزادی نیاز است مفهوم آزادی در اندیشه سیاسی آنها به صورت تطبیقی مورد بررسی قرارگیرد. در حوزه اندیشه سیاسی تاکنون هیچ گونه پژوهشی بصورت مقایسه ای پیرامون این موضوع در اندیشه هایک و رالز انجام نگرفته است و به نظر می رسد خلاء تحقیقاتی وجود دارد. پرداختن به این خلاء در این مجال به دلیل اهمیت مسئله آزادی و رویکردهای آن در ادوار مختلف می باشد. روشن است که روشنفکران و محققین هر دوره تاریخی می توانند تاثیر شگرفی بر ایدئولوژی های آن دوره بگذارند اما در نظر نداریم که مباحثی در تایید آنچه هایک و رالز آورده است و از شدت رسایی نیاز و حاجتی به تنویر و تشریح ندارد بیاوریم زیرا این دو اندیشمند با دانش شخصی و موافق اعتقادات خود در این زمینه به کفایت تلاش و کوشش روا داشته اند.

آنچه انگیزه لازم را برای این تحقیق فراهم کرد مشاهده واقعیات بیرونی است که هنوز هم بر پایه اصول آزادی استوار بوده و به حیات خود ادامه می دهند. با توجه به این واقعیات سئوالات عدیده ذهن انسان را بر می آشوبد و این آشفتگی پیچیدگی و دشواریهای مسئله را نه تنها از بین نمی برد بلکه با همه دشواری هایش ضرورت پرداختن به مسئله و انگیزه کاویدن موضوع را بیشترمی‌کند. کامیابی نظامهای مبتنی بر این اصول مایه تشکیک و تردید هم می‌شود، بنا براین ضرورت پی بردن به این کامیابیها دو چندان می گردد. از این باب بر آن شدیم تا آزادی که یکی از مهمترین مفاهیم سیاسی می باشد را از دیدگاه دو اندیشمند  سیاسی غرب در قرن بیستم، هایک و رالز مورد بررسی و ارزیابی مفصل  قرار دهیم و دیدگاههای آنان را در این خصوص به میدان مقایسه ای تطبیقی بیاوریم. این پژوهش با این هدف نوشته می شود که در واقع چون پژوهشی تئوریک در حوزه اندیشه سیاسی است دارای اهمیت بنیادی می باشد و می تواند منبع مناسبی برای جستجوی بیشتر دانشجویان و محققین در این مورد تلقی گردد.

جنبه نوآوری و جدید بودن تحقیق

دراین پژوهش ضمن بررسی آثاری که تاکنون در زمینه اندیشه سیاسی هایک و رالز نوشته شده است و با شناخت مفاهیم بنیادین اندیشه هر یک صرفا یک جنبه از دید گاهشان (آزادی ) به صورت جامع و ژرف مورد واکاوی قرار می گیرد و دریک پژوهش تطبیقی به صورت روندی جدید مورد بررسی قرار خواهد گرفت، تحقیقی که بدین شکل تاکنون صورت نگرفته است.

اهداف تحقیق

اهداف در این پژوهش به دو دسته کلی و فرعی به شرح ذیل تقسیم می شوند:

الف) هدف کلی: بررسی تطبیقی مفهوم آزادی در آراء هایک و رالز

ب) اهداف فرعی:

1) شناخت مفهوم آزادی و چگونگی دست یابی به آن در آراء هایک

2) شناخت مفهوم آزادی و چگونگی دست یابی به آن در آراء رالز

3) وجوه اشتراک و افتراق مفهوم آزادی در آراء هایک و رالز

 سوالات تحقیق

اهم سئوالات این پژوهش به شرح ذیل تقسیم می شوند:

1) معنی و راهکارهای دست یابی به آزادی در اندیشه هایک چیست؟

2) معنی و راهکارهای دست یابی به آزادی در اندیشه رالز چیست؟

3) وجوه اشتراک و افتراق مفهوم آزادی در اندیشه هایک و رالز چیست؟

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 1 =