پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی معانی ثانویه صد غزل از حسین منزوی بر اساس نظریه تحلیل گفتمان گرایس : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی
doc
153 صفحه
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته زبان و ادبیات فارسی
79000 تومان


هر دانشجویی در مقطع تحصیلات تکمیلی، که شامل دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است، مشغول به تحصیل باشد، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند.  این بار با پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی با موضوع “ بررسی معانی ثانویه صد غزل   از حسین منزوی بر اساس نظریه تحلیل گفتمان گرایس ”  در خدمت شما دانشجویان گرامی هستیم. در زیر چکیده ای از این پایان نامه ارزشمند آمده است که با خواندن آن به ارزش این پایان نامه رشته ادبیات فارسی پی خواهید برد. همچنین برای برای دسترسی به فایل متن کامل پایان نامه رشته ادبیات فارسی ، می توانید از لینک زیر اقدام نمایید.

 

چکیده پایان نامه آماده بررسی معانی ثانویه صد غزل از حسین منزوی

حسین منزوی (۱۳۸۳-۱۳۲۵) در انواع قالب‌های کلاسیک و نو شعر سروده است، اما بیشتر شهرت او در غزل‌سرایی اوست. غزلهای حسین منزوی به طور عمده دارای جابه‌جایی‌های نحوی فراوان است و گاهی دیریابیِ مفاهیم شعری او، به دلیل همین پیچیدگی‌های نحوی است. هربرت پل گرایس (۱۹۱۳-۱۹۸۸)  یکی از فیلسوفان زبان است که مباحث متعددی را در زمینۀ معناشناسی بیان کرده است.

برای تجزیه تحلیل متن‌های فارسی، فقط نظریۀ استنباطی او مطرح شده است و از آن با عنوان‌هایی مثل «اصول همکاری»، «اصول تعاون» و «اصول همیاری» نیز یاد می‌شود که تا کنون بر این مبنا بررسی‌هایی اندک، روی متون غیر شعری انجام شده است.اما بحث‌های گرایس گسترده‌تر از اصول مورد نظر است، از جمله معنای طبیعی و غیرطبیعی گزاره‌ها، و تفاوت‌های معناییِ حاصل از جابه‌جایی‌های نحوی.

او دربارۀ معنای واقعیِ گزاره‌ها پژوهش‌های وسیعی انجام داده که می‌تواند در بررسی معانی متون مورد استفاده قرار گیرد. موضوع این پژوهش این است که در صد غزل حسین منزوی، معانی ثانویه را به کمک یافته‌های معناشناسی گرایس، استخراج کنیم. روش ما در بررسی شامل، استفاده از معیارهای معانی نحوی، معانی غیر طبیعی گرایس و موارد نقضِ اصول همکاری که معانی ضمنی را منتج می‌شود، بوده است.

با بررسی بیش از صد غزل از حسین منزوی، این نتیجه حاصل شد که اگر در شماری از غزل‌ها، بیت‌ها گسیختگی معنایی دارند، منزوی در آن‌ها معناهایی ضمنی مد نظر داشته است و همچنین جابجایی‌های نحوی در غزل‌های او نه فقط به دلیل محدودیتِ شکل غزل و رعایت ردیف و قافیه و وزن، بلکه دلایل معنایی دارد، یعنی همین جابجایی‌ها علاوه بر معنای اولیه، معنای ضمنی و معنای اضافه نیز ایجاد کرده است.

کلمات کلیدی: حسین منزوی، پل گرایس، معانی نحوی، معانی ضمنی، غزل

 

علم معانی، علمی است که دربارۀ معانی ثانویه یا ضمنی یا اضافه در کلام بحث می‌کند و در کنار علوم بیان و بدیع، از مهم‌ترین ابزارهای بررسی معانی زبان گفتاری و نوشتاری، از جمله متون ادبی و شعری است. این علم از دیرباز مورد توجه بسیاری از دانشمندان بلاغت از جمله عبدالقاهر جرجانی و ابوهلال عسگری بوده است و در قرن اخیر با علومی مثل فلسفۀ زبان و زبان‌شناسی آمیختگیِ کارآمدی پیدا کرده است و کتاب‌های متعددی دربارۀ معناشناسی از طریق فلسفۀ زبان و زبان‌شناسی نوشته شده‌اند.

هربرت پل گرایس، H. Paul Grice)، (۱۹۱۳-۱۹۸۸ یکی از فیلسوفانی است که در زمینۀ معانی ثانویۀ عبارات نظریه‌های قابل تأملی ارائه داده است که به درک مفهوم کلام کمک‌های شایانی می‌کند. سوالات و مسائلی که گرایس مطرح کرده ناظر به این امر است که چگونه می‌توان غرض اصلی گویندۀ کلام را با توجه به موقعیت و قرائن موجود دریافت کرد. او برای این هدف، روش‌های دسته‌بندی شده‌‌ای را پیشنهاد می‌دهد که شامل بررسی جزء به جزء دستوری عبارات، معنای طبیعی و غیرطبیعی گزاره‌های زبان و همچنین معروف‌ترین روش او با نام «اصول همکاری» است.

در این پژوهش سعی بر این است که معانی ثانویۀ جملات و عبارات در صد غزل حسین منزوی بر پایه بخش‌هایی از نظرات گرایس در معناشناسی بررسی شود. انتخاب این صد غزل از حدود پانصد غزل منتشر شده از حسین منزوی به طوری که نسبت کمی و کیفی بین غز‌ل‌های عاشقانه و اجتماعی او در نظر گرفته شود، ما را بر آن داشت که کتاب «از ترمه و تغزّل» او را مورد بررسی قرار دهیم؛ اگرچه این کتاب شامل حدود ۱۲۰ غزل است (بیش از نیازی که برای این پژوهش تعیین شده)، اما مناسب‌ترین کتاب برای این پژوهش است، زیرا هم انواع غزل‌های کلاسیک و نو و همچنین انواع مضامین در آن یافت می‌شود و هم کتابی است که در زمان حیات شاعر، به شکل گزیدۀ اشعار او منتشر شده است.

از سوی دیگر دربارۀ غزل‌های حسین منزوی باید گفت به دلیل مدت کمی که از اتمام کارنامۀ شعری او می‌گذرد، بیشتر پژوهش‌های صورت گرفته شامل موضوعات کلی بوده است. بنابراین در توضیح پیشینۀ پژوهشی، عنوان‌هایی شبیه به هم یافت ‌شد، و حتا در پژوهش‌هایی با محدودیت‌های تخصصی عنوان‌هایی آشنا و باز هم کلی از جمله جلوه‌های معشوق، نوآوری‌ها و غیره دیده می‌شود و به ندرت با عنوان‌های دقیق و محدودیت‌پذیر مواجهیم. ضمناً بیشتر پژوهش‌های انجام شده دربارۀ حسین منزوی یا به صورت تطبیقی با دیگر شاعران غزلسراست یا مربوط به مباحث علم معانی نیست.

 

فهرست پایان نامه بررسی معانی ثانویه صد غزل :

  • مقدمه و کلیات                       ۱
  • فصل اول: مبانی نظری
  • مروری بر علم معانی و نظریات گرایس                      ۵
  • معنای طبیعی و معنای غیر طبیعی                           ۹
  • اصول همکاری                     ۱۶
  • معانی نحوی                               ۱۹
  • ترجمه مقاله معنا                   ۲۱
  • روش پژوهش                       ۳۷
  • فصل دوم: حسین منزوی، شعرها و نظراتش در شعر و شاعری
  • زندگی و آثار حسین منزوی              ۴۰
  • نظر حسین منزوی دربارۀ شعر و شاعری             ۴۳
  • فصل سوم: تحلیل معانی شعرها
  • بررسی معانی نحوی                   ۵۶
  • بررسی معنای غیر طبیعی      ۷۰
  • بررسی معانی ضمنی بر اساس اصول همکاری           ۸۸
  • پیشنهاد                    ۱۴۲
  • منابع                            ۱۴۳
  • چکیده انگلیسی               ۱۴۵

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایلبرای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + یازده =