پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
تاثیرپذیری احمد شاملو از تاریخ بیهقی : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی
doc
120 صفحه
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته زبان و ادبیات فارسی
79000 تومان


هر دانشجویی در مقطع تحصیلات تکمیلی، که شامل دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است، مشغول به تحصیل باشد، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند.  این بار با پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی با موضوع “ تاثیرپذیری احمد شاملو از تاریخ بیهقی ”  در خدمت شما دانشجویان گرامی هستیم. در زیر چکیده ای از این پایان نامه ارزشمند آمده است که با خواندن آن به ارزش این پایان نامه رشته ادبیات فارسی پی خواهید برد. همچنین برای برای دسترسی به فایل متن کامل پایان نامه رشته ادبیات فارسی ، می توانید از لینک زیر اقدام نمایید.

چکیده پایان نامه آماده تاثیرپذیری احمد شاملو از تاریخ بیهقی

تاثیر پذیری شعرا و نویسندگان از همدیگر امری بدیهی است که بر هیچ کس پوشیده نیست. هیچ کسی یافت نمی شود که بدون توجه به آثار گذشتگان، اثری خلق کند. شاملو یکی از این شعرا معاصر است که تاثیرپذیری او از آثار کلاسیک به ویژه از تاریخ بیهقی در اشعارش مشهود است.

شعر شاملو، شعری است بر پایه ی کهن با مضمونی نو. شاملو با شگرد شگرف کهن گرایی از متون غنی فارسی، بهره ها گرفته است. و به شعر خویش اقتدار و عظمت بخشیده است.

با خواندن آثار شاملو می شود به این نکته پی برد که متون کلاسیک را مطالعه کرده و به آن اشراف داشته که توانسته است نثر کهن را در شعر نو خود به زیبایی تقلید کند و شکلی نو بیافریند.هدف از این تحقیق،آن است که نمونه های بارزی از شعر شاملو و نثر تاریخ بیهقی در حوزه های مختلفی چون هنجار گریزی واژگانی، نحوی، ویژگی های ادبی، بلاغی، روایت گونگی، موسیقی و… انتخاب و آورده شده است.

در این تحقیق، ابتدا تاریخ بیهقی و اشعار شاملو مطالعه شد سپس شواهد و داده هایی که شاملو از بیهقی تاثیر پذیرفته، استخراج شده است.موارد تاثیر پذیری شاملو از بیهقی که در این پایان نامه به آن پرداخته می شود در نوزده بخش کلی است با زیربخش های آن. قصد ما این نیست که بگوییم به یقین در موارد ذکر شده، شاملو از بیهقی تاثیر پذیرفته، بلکه قصد ما این است که نشان دهیم در این موارد احتمال این که شاملو از بیهقی تاثیر پذیرفته بسیار است. و سرانجام این که شاملو به شدت در پی تمایز زبانی و سبکی با دیگران است؛ بنابراین به نثری روی می آورد که اندیشه ها را به سادگی مطرح کند.

کلید واژه ها: تاثیر پذیری، بیهقی، نثر کهن،تاریخ بیهقی، احمد شاملو ،شعر سپید،تاثیرپذیری احمد شاملو

 

اهمّیّت و ضرورت تحقیق تاثیرپذیری احمد شاملو از تاریخ بیهقی

 

این پژوهش از آن جهت که، نحوه تاثیرپذیری شاملو از متون کلاسیک فارسی به ویژه تاریخ بیهقی را مورد برّرسی قرار می دهد و ثابت می کند شاملو متون کهن به ویژه تاریخ بیهقی را بسیار مطالعه  می کرده، به نحوی که از مضمون و سبک آن پیروی نموده و چه بسا بسیاری از واژگان بیهقی را اخذ کرده و در اشعارش احیا کرده است. با خواندن اشعار شاملو می توان پی برد که شاملو پا در جای فرزانگان ادبیات کهن گذاشته و نام خود را برای همیشه در ادبیات معاصر زنده نگه داشته است دارای اهمیت و ضرورت است .

 پیشینه تحقیق

تاکنون تحقیق جامع و گسترده ای در این زمینه انجام نگرفته است. در این میان آقای علی اصغر فیروزنیا مقاله ای درباره تاثر شاملو از بیهقی انجام دادند. که به مواردی مختصر از تاثیرپذیری شاملو از بیهقی اشاره کردند. دکتر پورنامداریان در کتابش گفته که شاملو مدت ها تحت تاثیر کتاب مقدس بوده است و خود شاملو هم اعتراف می کند که نخستین بار شعر ناب را از شاعران غرب آموخته است .

 

 اهداف تحقیق

پس از انجام این تحقیق، میزان اثر پذیری احمد شاملو از تاریخ بیهقی در حوزه های مختلفی چون هنجارگریزی نحوی، واژگانی، روایت گونگی، موسیقی و …. آشکار خواهد شد و این مساله باعث می شود مقدار ارتباط ادبیات معاصر با ادب کلاسیک مشخص شود .

 فرضیه های تحقیق

۱- شاملو با ایجاد ساخت های تازه ی صرفی و نحوی و استفاده از کهن گرایی، به زبان خود ارزش بخشید و آن را برجسته ساخت. یکی از ابزارهایی که بیهقی برای روایت داستان هایش انتخاب کرده، توصیف است. شاملو هم با تاثیرپذیری از بیهقی، به شعرهای خود حالت روایت گونه می دهد.

چون شاملو شاعر شعر سپید است و شعر سپید وزن عروضی ندارد . او با حذف وزن عروضی، فضای موسیقی را بسط داد و به موسیقی نثر روی آورد و مبنا و اساس موسیقی او، متون نثر قرن چهارم و پنجم‌‌هـ . به ویژه تاریخ بیهقی بود. سخن بیهقی بدون استفاده از سجع و قافیه، دارای موسیقی طبیعی است . گاهی صداهای کلمات و واژگان طوری کنار هم حرکت می کنند که ناخودآگاه موسیقی آن حس می شود و این همان شیوه ای است که شاملو نیز در زبان خود جاری ساخته است.

۲- چون شعر سپید، شعری است که شاعر آن از موسیقی معنوی و گاه موسیقی کناری بهره می جوید و شاملو به دلیل مطالعه زیاد ادب کلاسیک فارسی و به نوعی زندگی در متن آنها به زبانی همانند زبان قرون سوم تا ششم هجری دست یافته است. شاملو به دنبال نثری مانند تاریخ بیهقی است که صداها، درنگ ها، تکیه ها و هماهنگی های آن آهنگساز باشد و به نغمه ی طبیعی زبان نزدیک باشد.

۳- شعرشاملو، صلابت، فخامت، لحن حماسی و ویژگی های بارز نثر بیهقی را در خود زمزمه می کند، و زبان شعرش با زبان نثر بیهقی گره می خورد و رنگ و بوی واژه ها و ترکیب های عبارتی کهن آن را پیدا می کند که اندکی خشن اما جاری و سرزنده است .

 

فهرست تاثیرپذیری احمد شاملو

  • چکیده_______________ ۱
  • فصل اول:کلیات تحقیق
  • ۱-۱- مقدمه تحقیق___________________ ۲
  • ۱-۲- بیان مسأله ____________________ ۴
  • ۱-۳- سوالات تحقیق__________________ ۴
  • ۱-۴- اهمّیّت و ضرورت تحقیق________________ ۴
  • ۱-۵- پیشینه تحقیق __________________ ۵
  • ۱-۶- اهداف تحقیق _________________ ۵
  • ۱-۷- فرضیه های تحقیق ______________ ۵
  • ۱-۸- تعریف واژه های مهم تحقیق______________ ۶
  • ۱-۹- حدود و قلمرو تحقیق _____________________ ۶
  • فصل دوم:تاثیر پذیری (تعاریف ،انواع و ویژگی ها)
  • ۲-۱- تاثیر پذیری۸
  • ۲-۱-۱- انواع تأثیرپذیری___________________ ۸
  • الف
  • ۲-۱-۲- تأثیرات ادبی – هنری______________ ۸
  •  ۲-۱-۳- تفاوت تأثیرپذیری با تقلید_____________________ ۹
  • ۲-۱-۴- نمونه هایی از تأثیرپذیری شعرا از یکدیگر________________ ۹
  • فصل سوم :بیهقی و شاملو (زندگی نامه،آثار،افکارو …)
  • ۳-۱- زندگی نامه بیهقی_________________ ۲۳
  • ۳-۱-۱- خصوصیات اخلاقی بیهقی_____________ ۲۳
  • ۳-۱-۲- جهان بینی بیهقی_______________ ۲۳
  • ۳-۱-۳- مذهب و بینش بیهقی________________ ۲۳
  • ۳-۱-۴- آثار بیهقی_________________ ۲۴
  • ۳-۱-۴-۱- تاریخ بیهقی__________ ۲۴
  • ۳-۱-۴-۲- محتوای تاریخ بیهقی________________ ۲۵
  • ۳-۱-۴-۳- سبک ادبی و نگارش در تاریخ بیهقی______________ ۲۵
  • ۳-۱-۴-۴- مشخصات سبکی نثر مشکان و بیهقی______________ ۲۵
  • ۳-۲-شرح زندگانی احمد شاملو_______________ ۲۸
  • ۳-۲-۱- آثار شاملو_____________ ۳۱
  • ۳-۲-۲- ترجمه های شاملو_____________ ۳۲
  • ب
  • ۳-۲-۳-افکار شاملو_________________ ۳۳
  • ۳-۲-۴- شعر و سبک احمد شاملو____________ ۳۴
  • ۳-۲-۵- زبان شعر شاملو_______________ ۳۴
  • ۳-۲-۶- محتوای شعر شاملو_____________ ۳۵
  • ۳-۲-۷- قالب شعر شاملو________________ ۳۶
  • ۳-۳- شعر سپید چیست؟______________ ۳۶
  • ۳-۳-۱- ابداع گر شعر سپید________________ ۳۷
  • ۳-۳-۲- نظر شاملو درباره شعر سپید__________ ۳۸
  • ۳-۳-۳- ویژگی های شعر سپید__________ ۳۹
  • ۳-۳-۴- شاعران شعر سپید________________ ۳۹
  • ۳-۳-۵- قالب شعر سپید_______________ ۴۰
  • ۳-۳-۶- دلیل توجّه شاملو به شعر سپید_____________________ ۴۰
  • فصل چهارم:تاثیرپذیری احمد شاملو از تاریخ بیهقی
  • ۴-۱- تأثیر کلام و پیام بیهقی____________ ۴۲
  • ۴-۲- چرا شاملو از بین این همه نثر منثور، بیشتر به تاریخ بیهقی، پرداخته است؟___ ۴۲
  • ۴-۳- تأثیرپذیری شاملو از دیگران_______________ ۴۳
  • پ
  • ۴-۴- موارد تاثیر پذیری شاملو از بیهقی____________ ۴۶
  • ۴-۵- برجسته سازی و هنجار گریزی______________ ۴۷
  • ۴-۵-۱- هنجار‌گریزی از راه واژه آفرینی_______________ ۴۸
  • ۴-۵-۲- هنجارگریزی واژگانی و نحوی از راه آرکائیسم _____________ ۴۹
  • ۴-۵-۳- هنجارگریزی واژگانی______________ ۵۰
  • ۴-۵-۴- هنجارگریزی نحوی_______________ ۵۰
  • ۴-۵-۵- هنجارگریزی در کاربرد واژگان کهن و باستانی (آرکائیک)_______________ ۵۰
  • ۴-۵-۶- هنجارگریزی در کاربرد قیدهای خراسانی و بیهقی وار_______________ ۵۶
  • ۴-۵-۷- هنجارگریزی از راه کاربرد صفت های خراسانی و بیهقی وار___________ ۵۹
  • ۴-۵-۸- هنجارگریزی در کاربرد حروف________________ ۶۸
  • ۴-۵-۹- هنجارگریزی در کاربرد پیشوندها و پسوندها _____________ ۷۵
  • ۴-۵-۱۰- هنجارگریزی از راه ایجاد ساختارهای صرفی و نحوی کهن____________ ۷۵
  • ۴-۵-۱۱- جابه جایی اجزای جمله__________ ۸۱
  • ۴-۵-۱۲- حذف فعل ها به قرینه______________ ۸۲
  • ۴-۵-۱۳- کاربرد افعال به جای یکدیگر از نظرزمان و نوع فعل_________ ۸۲
  • ۴-۵-۱۴- کاربرد فعل دعایی به شیوه گذشته_____________ ۸۳
  • ت
  • ۴-۵-۱۵- کاربرد فعل تمنایی به شیوه گذشته___________ ۸۳
  • ۴-۵-۱۶- ساخت متمم با دو حرف اضافه____________ ۸۳
  • ۴-۵-۱۷- آوردن ضمایر متصل در آخر حروف ربط یا اضافه و جابه جایی آن ها__________ ۸۴
  • ۴-۵-۱۸-کاربرد «ب» تأکید در ابتدای فعل مثبت و منفی_______________ ۸۴
  • ۴-۵-۱۹- افزودن «می رهمی » به اوّل فعل ها و «ی شرطی » به آخر فعل ها به گونه قدمایی________ ۸۴
  • ۴-۵-۲۰- کاربرد «یکی» به جای «یک» به گونه قدمایی_____________ ۸۵
  • ۴-۵-۲۱- کاربرد قید «باری » به گونه قدمایی___________________ ۸۵
  • ۴-۵-۲۲- ضمیر مشترک «خود» و قید «هم»__________________ ۸۶
  • ۴-۵-۲۳- افزودن «الف» به آخر اسم، صفت و قید_________________ ۸۷
  • ۴-۵-۲۴- افزودن «ک» به آخر اسم و صفت______________________ ۸۷
  • ۴-۵-۲۵- کاربرد گونه مقلوب ترکیب ها________________ ۸۸
  • ۴-۵-۲۶- تقدیم «نه» تاکید نفی_______________ ۸۸
  • ۴-۵-۲۷- کاربرد قاعده کاهش ( تخفیف و ادغام) کلمات در یکدیگر_____________ ۸۹
  • ۴-۵-۲۸- کاربرد « اینک » و « اینت » به گونه قدمایی________________ ۸۹
  • ۴-۵-۲۹- کاربرد قیود، ادوات و حروف ربط مرکب به شیوه بیهقی در شعر شاملو________ ۹۱
  • ۴-۶- ساختار داستان وارگی و روایت گونگی شعر شاملو به پیروی از بیهقی________ ۹۴
  • ث
  • ۴-۷- موسیقی‌و‌آهنگ و تناسب شعری_____________ ۹۵
  • ۴-۷-۱- هماهنگی موسیقی و عاطفی______________ ۹۶
  • ۴-۷-۲- کلام و زبان حماسی بیهقی و شاملو ________________ ۹۷
  • ۴-۷-۳- آهنگ سرورآفرین  بیهقی و شاملو ___________________ ۹۸
  • ۴-۷-۴- همسویی واژگانی ( ترنّم جویباری) _____________________ ۹۸
  • ۴-۸-ویژگی های بلاغی و ادبی_____________________ ۹۸
  • ۴-۸-۱- ایجاز__________________________________________________ ۹۸
  • ۴-۸-۲- استفاده از امکانات ادبی چون مجاز، استعاره و کنایه_______________ ۱۰۰
  • فصل پنجم:نتیجه گیری
  • نتیجه گیری________________ ۱۰۳
  • منابع ومآخذ_______________ ۱۰۴

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل در دیجی لود:

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه پرداخت کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =