پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
ادراک دانش‌آموزان از تخطی معلمان در‌ رفتارهای صمیمیت کلامی‌ و‌ غیرکلامی‌ مورد‌ انتظار در دانش‌آموزان
doc
تعداد صفحات : 150
پایان نامه کارشناسی ارشد
روانشناسی تربیتی
89000 تومان


رشته روانشناسی و علوم تربیتی از شاخه های اصلی علوم انسانی میباشد. سایت دیجی لود گلچینی از بهترین و جدیدترین پایان نامه های آماده و قابل ویرایش را به کاربران صمیمی خود معرفی می نماید . پایان نامه حاضر با عنوان ادراک دانش‌آموزان از تخطی معلمان در‌ رفتارهای صمیمیت کلامی‌ و‌ غیرکلامی‌ مورد‌ انتظار در دانش‌آموزان   از سری پایان نامه های كارشناسي ارشد رشتۀ رشته روانشناسی تربیتی میباشد.این تحقیق در 152 صفحه با فرمت Word  (قابل ویرایش)  نگارش شده است.

 

چکیده پایان نامه ادراک دانش‌آموزان از تخطی معلمان در‌ رفتارهای صمیمیت کلامی‌ و‌ غیرکلامی‌ مورد‌ انتظار در دانش‌آموزان :

هدف از تحقيق حاضر بررسی ادراك دانش آموزان از تخطي رفتار معلمان دررفتارهای صمیمیت کلامی‌ و غیرکلامی توسط دانش آموزان دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه دوره دوم متوسطه شهرستان لنگرود استان گيلان بود. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانش آموزان پسر و دختر سال سوم دبیرستان‌هاي شهرستان لنگرود بودند كه نمونه مورد مطالعه نمونه شامل 360 نفر و با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. جهت گردآوري داده­ها از پرسشنامه معیار انتظار بی‌واسطه از معلم (IES) ثویت و مک کراسکی(1998) وپرسشنامه بازنگری چهار سناریو معیار تِون و مک‌کراسکی(1998) استفاده گرديد. در روش انجام پژوهش از طرح پژوهش مطالعه آزمایشی طرح دوعاملی استفاده شد. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از آزمون T تک نمونه‌ای، تحليل واريانس عاملي چند متغيره تحلیل شدند.

نتايج نشان داد در تمام موارد، نمرات دانش آموزان در صميميت مورد انتظار از معلم به ‌طور معناداري بالاتر از ميانگين‌ بود (05/0> p)، همچنين نمرات دانش آموزان در رفتار نامناسب مورد انتظار از معلمان به‌طور معناداري پایین‌تر از ميانگين بود.دانش‌آموزان انتظار داشتند معلمان صمیمی باشند و رفتار نامناسب نداشته باشند.از طرفي در هر دو آزمون اثرپيلايي و لامبداي ويلکز، تأثیر صميمت ادراک‌شده بر ارزيابي اعتبار معلم معنادار بود(001/0=p)؛ همچنين، تفاوت متغير ترکيبي اعتبار معلم در دو جنسيت ازنظر آماري معنادار نبود( 17/0=p)؛ همچنين غير صميمي بودن معلم موجب می‌شود که اعتبار معلم کاهش پيدا کند؛ همچنين بین انتظار دانش آموزان و رفتارهای صميمي وغيرصميمي معلمان و ادراک دانش آموزان از تخطي معلمان از رفتارهاي صمیمیت کلامی‌ و غیرکلامی مورد انتظار و اعتبار معلم رابطه وجود داشت.

واژه هاي کلیدی: صمیمیت کلامی‌ ، صمیمیت غیرکلامی ، ادراک دانش آموزان، انتظار، تخطی معلمان، شهرستان لنگرود

 

 ضرورت پژوهش :

‌پژوهشگران اثرات صمیمیت معلمان در ایجاد انگیزه دردانش آموزان واثرآن در یادگیری عاطفی و شناختی را گزارش کرده‌اند، بااین‌حال تحقیقات بسیار کمی در خصوص مطالعه ادراکات دانش آموزان از تخطی معلمان ‌در رفتارهای صمیمی و غیر صمیمی صورت گرفته است. (امی دن سون، 2001)

با توجه به این‌که دانش آموزان در ارتباط همیشگی با معلمان قرار دارند و لازم است دیدگاه‌های خود را راجع به رفتارها و صفات و مشخصات معلمان خود بیان نمایند. آنچه معلمان در رفتار خود درک می‌کنند با درک دانش آموزان ممکن است متفاوت باشد. زمانی که یک معلّم انتظارات و نظرات دانش آموزان خود را بداند در کار خود موفق‌تر خواهد بود. دانش آموزان مدارس به علت تماس مستمر و برخورد دائم و مستقیم با جنبه‌های رفتاری و شناختی معلم، بهترین کسانی هستند که با ارزش‌ترین و عینی‌ترین نظرها را درباره‌ی چگونگی رفتار، میزان دانش، روش تدریس، نظم و بسیاری از خصایص دیگر معلم خود ابراز می‌دارند (زارع،1390).

شناسایی رفتارها، ویژگی‌های معلم توسط دانش آموزان به مسئولین آموزش‌ و پرورش و مراکز تعلیم و تربیت کمک خواهد کرد تا محیط یادگیری خوبی را برای یادگیرندگان مهیا کنند و رضایت‌مندی دانش آموزان از کلاس درس باعث می‌شود تا در پیشبرد اهداف آموزش ‌وپرورش کمک‌ رسان باشند. دوره‌ی دبیرستان که پایان تحصیلات پیش از دانشگاه به شمار می‌رود و تقریباً آخرین‌فرصت‌ رسمی‌ وزارت ‌آموزش‌ و پرورش‌ برای‌ تأمین ‌هدف‌های ‌تربیتی ‌دوره ‌دبیرستان‌ پیش‌بینی‌شده است. بر همین اساس بسیار مهم و حیاتی است که تواناترین و شایسته‌ترین افراد برای حرفه معلمی به کار گرفته شوند که بتوانند‌ رفتار‌ صمیمانه بادانش آموزان داشته باشند (دهقان، 1376)

بیشتر انسان‌های موفق، کامیابی خود را مدیون معلمان خود می‌دانند و نیز افرادی هستند که سرخوردگی و شکست‌های زندگی‌شان، ناشی از برخورد بدمعلمان است. یکی از مهم‌ترین عوامل، کیفیت تعامل است که میان معلمان و دانش آموزان اتفاق می‌افتد (دهقان،‌1376).

گورهام وکریستوفل (1992) چنین گزارش کرده‌اند که دانش آموزان رفتارهای صمیمی معلم را به‌عنوان یکی از عوامل انگیزش کلی خودشان تلقی می‌کنند و رفتارهای منفی معلمان را به‌عنوان یکی از عوامل اصلی انگیزش زدایی خودشان اظهار می‌کنند. دانش آموزان تمایل دارند فقدان انگیزش خود را در سر کلاس درس به آنچه معلمان انجام می‌دهند نسبت بدهند و انگیزش خودشان را به عوامل شخصی نسبت می‌دهند.

صیامی (1379) به‌ نقل از بروفی و پونتام(2001)‌اظهار می‌دارد که معلم اثـر بخش باید فردی بشاش، خوش‌اخلاق، برخوردار از سلامت روانی و انطباق پذیر باشد او می‌گوید اگـر دانـش‌آموز رفـتار معلم را‌ گرم، مثبت و حمایت‌کننده تلقی کند از یادگیری آمـوزش لذت مـی‌برد و پیشرفت تحصیلی وی مطلوب خواهد شد.

صمیمیت و نزاکت در روابط شخصی یکی از جنبه‌های مهمی است که در جو مدرسه مطرح است، در چهارچوب روابط دانش‌آموز و معلم مطمئناً احساس توجه، نگرانی، حمایت و احترام به دانش‌آموز و تعامل مثبت میان این دو با پیامدهای انگیزشی مثبتی ارتباط دارد (کال بریسی، پو،1990؛ اکلز، میجلی، ویگفیلد، بیوکنن، 1993 میجلی، فلدلافر، اکلز،1998؛ ناتری لو، 1986). همان‌طور که در بسیاری از تحقیقات نشان داده‌ شده، به نظر می‌رسد رفتار معلمان، نگرش‌ها و ادراك دانش‌آموزان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنين در این تحقیقات فعال بودن دانش‌آموز متغیر میانجی (گودوبرافي1986، باتس ودويل مك گارتي،1984) است؛ بنابراین این سؤال که آیا ادراک دانش‌آموزان از رفتار معلم نیز همبستگی بالایی با برداشت‌های دانش‌آموزان دارد؟ بسیار جالب خواهد بود. نشانه‌هایی از بالا بودن این همبستگی‌ها را می‌توان در آثار سایر پژوهشگران یافت که همبستگی مثبت و بالایی بین ادراک دانش‌آموزان از محیط یادگیری و برداشت‌ها و نگرش‌های دانش‌آموزان یافته‌اند.

جو روان‌شناختی محيط یادگیری (كلاس )و ویژگی‌های بافتي ، اجتماعی و حمایت معلم تا‌ثيرات معناداري ‌بر ‌رفتارهايي ‌يادگيري‌ دانش‌آموزان دارد (ايمز،1992، ديويس،2002، پينتريج،2002)،

ازاین‌رو به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین عواملی که به‌عنوان یک استراتژی آموزشی مفید تلقی می‌شود همچنین تأثیر مستقیم بر یادگیری وایجاد انگیزه در دانش آموزان وامیدواری آن‌ها به کلاس درس می‌شود استفاده از رفتارهای صمیمی کلامی و غیرکلامی توسط معلمین است که در مطالعه حاضر به بررسی ادراک دانش آموزان از رفتارهای مورد انتظار از معلمان همچنین نحوه ارزیابی و ادراک شاگردان از تخطی معلمان از این رفتارها پرداخته می‌شود.

انتخاب دوره دبیرستان به‌این‌علت است کـه دانـش آموزان این دوره به دلیل توانایی همکاری بیشتر و قـدرت تجزیه‌وتحلیل بالا نسبت به سایر مقاطع ابتدایی و راهنمایی بودند بنابراین ضرورت دارد برای ارتقاء کیفیت آموزشی تربیت یک معلم حرفه‌ای، کارآمدوماهر، همچنین ایجاد محیط یادگیری بانشاط و ایجاد انگیزه در فراگیران تحقیق حاضر صورت بگیرد.

 

فهرست مطالب پایان نامه ادراک دانش‌آموزان از تخطی معلمان در‌ رفتارهای صمیمیت کلامی‌ و‌ غیرکلامی‌

 

فصل اول : مقدمه وكليات

  • مقدمه …………………………………………………………………………………………….2
  • بيان مساله………………………………………………………………………………………5
  • ضرورت پژوهش……………………………………………………………………………….9
  • اهداف پژوهش………………………………………………………………………………..12

1-4-1- اهداف كلي …………………………………………………………………………………..12

1-4-2- اهداف اختصاصي …………………………………………………………………………12

  • فرضيه ها……………………………………………………………………………………….12

1-5-1-  فرضيه هاي اصلي………………………………………………………………………..12

  • تعريف نظري وعملياتي متغيرها………………………………………………………13

1-6-1-تعريف نظري ………………………………………………………………………………..13

1-6-1-1- رفتارهاي صمیمیت کلامی‌  وغيركلامي ………………………………………….13

1-6-1-2- رفتار نامناسب معلم …………………………………………………………………13

1-6-1-3- ادراك دانش آموزان …………………………………………………………………13

1-7-1- تعاريف عملياتي……………………………………………………………………………13

1-7-1-1- رفتارهاي صمیمیت کلامی‌  وغيركلامي…………………………………………..14

1-7-1-2 رفتار نامناسب معلم …………………………………………………………………..14

1-7-1-3 – ادراك دانش آموزان …………………………………………………………….14

فصل دوم : پيشينه پژوهش

2-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………16

2-2-ادراك دانش آموزان ……………………………………………………………………….16

2-2-1 – ادراك واهميت آن ……………………………………………………………….18

2-2-2 – ادراك مثبت از معلمان وارتباط كلامي تعاملي ………………………….21

2-2-3- تفاوت هاي فرهنگي در ادراك وارتباط تعاملي كلامي ……………….24

2-2-4- پژوهش هاي مربوط به ادراك دانش آموزان……………………………….24

2-3- انتظارات دانش آموزان………………………………………………………………….30

2-3-1- پژوهش هاي مربوط به انتظار دانش اموزان …………………………………31

2-4- نظريه در مورد صمیمیت کلامی‌  وغير كلامي ………………………………….35

2-4-1- تفاوت هاي فرهنگي در صميميت جويي غير كلامي…………………….42

2-4-2- جو مدرسه وتاثير آن برادراك ………………………………………………….44

2-4-3- روابط دانش آموز – معلم ………………………………………………………..48

2-4-4 -پژوهش هاي مربوط به رفتارهاي صمیمیت کلامی‌  ………………………..54

2-5- نظريه در مورد رفتار نامناسب معلمان ………………………………………….57

2-5-1- انواع ارتباطات در هر فرهنگ…………………………………………………..64

2-5- 2- اعتبارمعلم ……………………………………………………………………………65

2-5-3 – پژوهش هايي در مورد رفتار نامناسب معلمان ………………………….66

2-6 – خلاصه فصل……………………………………………………………………………….72

فصل سوم : روش شناسي پژوهش

3-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………….74

3-2- طرح پژوهش ……………………………………………………………………………….74

3-3- جامعه آماري ………………………………………………………………………………76

3-4- نمونه وروش آمار گيري ……………………………………………………………….76

3-5- ابزار اندازه گيري ………………………………………………………………………..76

3-5-1 -پرسشنامه معيار انتظار از معلم ………………………………………………76

3-5-2 -پرسشنامه بازنگري سناريو……………………………………………………77

3-5-3-پرسشنامه معياراعتبار………………………………………………………….78

3-6- روايي واعتبار پرسشنامه ها………………………………………………………79

3-7-روش تجزيه وتحليل داده ها……………………………………………………..79

3-8- ملاحظات اخلاقي ……………………………………………………………………79

فصل چهارم : تجزيه وتحليل داده ها

4-1- مقدمه …………………………………………………………………………………….82

4-2- تحليل استنباطي فرضيه هاي پژوهش………………………………………82

4-2-1 -فرضيه اول …………………………………………………………………………82

4-2-2-فرضيه دوم…………………………………………………………………………85

4-2-3-فرضيه سوم……………………………………………………………………….89

4-2-4-فرضيه چهارم…………………………………………………………………….97

4-2-5-فرضيه پنجم……………………………………………………………………..102

فصل پنجم : بحث ونتيجه گيري

5-1- مقدمه …………………………………………………………………………………110

5-2- تبيين يافته ها……………………………………………………………………..110

5-2- 1-ادراك وانتظارات دانش آموزان…………………………………………..115

5-2-2- رفتار معلمان …………………………………………………………………..117

5-3-محدويت هاي پژوهش………………………………………………………….120

5-4 – پيشنهادات…………………………………………………………………………121

5-4-1- پيشنهادات پژوهشي………………………………………………………..121

5-4-2-پيشنهادهاي كاربردي…………………………………………………………121

منابع فارسي …………………………………………………………………………………..122

منابع انگليسي………………………………………………………………………………..128

پيوست ها……………………………………………………………………………………….

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − یازده =