پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی تأثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی بر عملکرد زنجیره تأمین در شرکت ایران خودرو : پایان نامه ارشد مدیریت اجرایی
doc
تعداد صفحات : 165
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته مدیریت اجرایی
همراه با اشکال و نمودار
99000 تومان


پایان نامه ای که به شما همراهان صمیمی فروشگاه دیجی لود معرفی میگردد از سری پایان نامه های جدید رشته مدیریت اجرایی  و با عنوان بررسی تأثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی بر عملکرد زنجیره تأمین در شرکت ایران خودرو   در 165 صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد تهیه و نگارش شده است. امیدواریم مورد توجه کاربران سایت و دانشجویان عزیز مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های جذاب مدیریت قرار گیرد.

 

مقدمه پایان نامه بررسی تأثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی بر عملکرد زنجیره تأمین در شرکت ایران خودرو :

رقابت­هاي جهانی موجود در عصر حاضر خواست مشتري بر کیفیت بالا، افزایش تنوع محصولات و خدمت رسانی سریع، موجب افزایش فشارهايی بر سازمان­ها شده است که سابق بر این وجود نداشته است. در نتیجه سازمان­ها بیش از این نمی­توانند به تنهایی از عهده تمامی کارهای خود برآیند. در بازارهاي رقابتی موجود، شرکت‌های کوچک و متوسط علاوه بر پرداختن به سازمان و منافع داخلی خود نیازمند مدیریت و نظارت بر منافع و ارکان مرتبط خارج از سازمان می­باشند. علت این امر در واقع دستیابی به مزیت یا مزایاي رقابتی با هدف کسب سهم بیشتري از بازار است. بر این اساس فعالیت­هایی نظیر برنامه ریزي عرضه و تقاضا، تهیه مواد، تولید و برنامه ریزي محصول، نگهداري کالا، کنترل موجودي، توزیع، تحویل و خدمت به مشتري که قبلاً همگی در سطح شرکت انجام می­گرفت، امروزه به سطح زنجیره تأمین انتقال پیدا کرده است. در حالت کلی زنجیره تأمین از دو یا چند سازمان تشکیل می­شود که رسماً از یکدیگر جدا هستند و به وسیله جریان­هاي مواد، اطلاعات و سرمایه به یکدیگر مرتبط می­شوند.

این سازمان‌ها می­توانند بنگاه ­هایی باشند که مواد اولیه، قطعات، محصول نهایی و یا خدماتی چون توزیع، عمده فروشی و خرده فروشی را تولید می­کنند. حتی خود مصرف کننده نهایی را نیز می­توان یکی از سازمان­ها در نظر گرفت (حیدري قره بلاغ، 1387، 46). بحث و بررسی مقوله زنجیره تأمین به عنوان یک رشته علمی مدیریتی امروزه یکی از مباحث اصلی در حوزه مدیریت عمومی می­باشد که دارای اهمیت ویژه و گسترده­ای در زمینه حفظ و ارتقاء کارکرد سازمان­ها و شرکت­های خدماتی و تولیدی بوده و بر این اساس با جمع بندی فرآیند تکاملی آن که ریشه در تاریخ حیات اقتصادی و اجتماعی جامعه بشری دارد شرایطی فراهم گردیده تا در دنیای رقابتی و پرشتاب کسب و کار امروزی زنجیره تأمین توانسته است فضایی از پیشرفت را به ارمغان آورده که دستاورد 40 ساله آن با نتایج کارکرد 500 ساله بشریت برابری می­نماید. تحقق زنجیره تأمین در صنایع و سازمان­ها جزء اولویت­های ضروری و عامل بقا و ماندگاری آنان بوده و امروزه هیچ صنعت و سازمانی از این قاعده مستثنی نخواهد بود (خاتمی فیروز آبادی و شفیعی نیک آبادی، 1390، 12). سنجش عملکرد زنجیره تامین و شناسایی متغیرهای دخیل در آن از اهمیت زیادی برخوردار است. سیستم برنامه ریزی منابع انسانی یکی از شاخص­های مهم در بهبود عملکرد زنجیره تامین است و در پژوهش حاضر با توجه به موارد بیان شده پژوهش حاضر در پی بررسی تاثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمان بر عملکرد مدیریت زنجیره تأمین شرکت ایران خودرو خواهیم بود. در فصل حاضر پس از بیان مساله و معرفی اهمیت و ضرورت انجام تحقیق، اهداف، سوالات و فرضیات مطرح شده و در پایان در خصوص تعریف مفهومی و عملیاتی واژگان پرکاربرد تحقیق حاضر مطالبی ارائه شده است.

 

ضرورت و اهمیت انجام تحقیق بررسی تأثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی

هر موضوع و مسأله اجتماعی را به صرف اینکه قابل تحقیق می‌باشد، نباید مورد بررسی قرار داد. در انتخاب موضوع تحقیق، باید به اهمیت مسأله مورد نظر توجه داشت، تا اگر واجد ارزش و اهمیت کافی نیست، برای آن انرژی و وقت و بودجه انسانی بدون جهت تلف نگردد. ارزش کار محقق در صورتی قابل توجه است که با صرف حداقل زمان و کمترین نیروی انسانی و مالی، بتواند موفق به کسب بیشترین نتیجه بشود (سکاران، 1390، 89). زمانی که  محقق موضوعی را برای تحقیق بر می‌گزیند، یا پیشنهادی را می‌پذیرد، به ارزش کار واقف است، اصولاً در این برهه از تحقیق ارزش‌ها در کار تحقیق بسیار دخالت دارند. به همان نسبت که ارزش تحقیق بالاست، به همان نسبت نیز انگیزه‌های بیشتری برای انجام آن در خود می‌یابد، بنابراین اصل فراغت از ارزش‌ها نه تنها در این برهه، که در برهه‌ها و مقاطع دیگر تحقیق مطرح می‌شود. اما محقق باید بتواند، ارزش‌های اساسی تحقیق مورد نظر را به دیگران نیز منتقل نماید؛ بنابراین محقق باید ارزش‌های اساسی تحقیق را مطرح نماید (ساروخانی، 1390، 145).

اگر زمانی بالا بردن توان رقابتي تنها با بهبود فرآيندهاي داخلي و يا افزايش انعطاف پذيري در خطوط توليدي قابل دستيابي بود، امروزه براي همگان محسوس و ملموس است كه ديگر باقي ماندن در قالب دروني، آن فوايد را در برنخواهد داشت؛ بلكه شرايط حضور موفق در بازار، سازمان را مجاب ساخته تا مشتريان را از يك سو و تأمین كنندگان را از سوي ديگر شريك و همراه خود دانسته و با ايجاد ارتباطات ميان سازماني و راهبري حلقه­ هاي اين ارتباط به گونه‌ای كه اين زنجيره، تمامي اعضايش را منتفع سازد، جايگاه ويژه ­اي را براي خود رقم زنند. دوران حاضر، كاربرد روش­هاي ايجاد، توسعه و بهبود را در این حوزه پرثمر، كه از آن جمله بكارگيري مديريت زنجيره تأمین است و به علت دارا بودن چندين لايه تفصيلي اين امكان را مهيا ساخته تا سازمان­ها فرايندهاي زنجيره تأمین و ارتباطات درون و برون سازماني خود را با ديدي منتقدانه بررسي و نظارت نمايند، نشان مي­دهد.

با گذشت زمان، اثرات مثبت بهبود فرآيندهاي داخلي به تدریج رنگ باخته و استراتژيست­ها متوجه شدند كه براي توان رقابتي در بازاري كه بر فشار روز افزونش پاياني نيست، علاوه بر اصلاح امور داخلی، هر سازماني بايد با نگاهي فرا سازمانی در پی ايجاد پيوندي باشد كه تأمین كنندگان آغازگر آن و مشتريان خاتمه دهنده آن باشند. اين پيوند بايد طوري طراحي مي­شد كه براي اعضايش امتیاز به بار مي­آورد، از اين رو در فضايي كه لازم بود تمامي سطوح تأمین كنندگان و شبكه توزيع و خدمات پس از فروش به بازوان سازمان­هاي توليدي تبديل شوند، عملاً رويكردهاي زنجيره تأمین و مديريت آن متولد گرديد كه به عنوان يكي از اجزاء مهم مديريت سازمان بسيار حائز اهميت مي­باشد.

مديريت موثر فعالیت‌های زنجيره تأمین علاوه بر ایجاد منافع براي سازمان (افزايش عملكرد آن­ها)، خرسندي مشتريان را نيز در پي خواهد داشت چرا كه موجب ارائه محصولات و خدمات مورد نظر مشتري در زمان و مكان مناسب و با كيفيت بالا و هزينه پايين مي­گردد .

امروزه با وجود پيشرفت علوم مديريت و به خصوص شيوه ­هاي مديريت زنجيره تأمین، اما فقدان مهارت و تجربه كافي در پیاده سازي مناسب آن می‌تواند تبعات زيان باري را به دنبال داشته باشد كه از آن جمله مي­توان به افزايش سطح موجودي­ها، افزايش اتلاف­ها، افزایش هزينه ­ها، افزایش زمان توليد، كاهش رضايت مشتريان، كاهش توان رقابتي، كاهش بهره ­وري، كاهش سهم بازار و سود حاصله براي تمامي شركاي زنجيره تأمین و در كل عملكرد نامناسب و ناكارآمد زنجيره تأمين اشاره نمود (مهدی بیگی و همکاران، 1392، 67).

همانطور كه قبلاً ذكر شد، فقدان آگاهي كافي از جنبه­ هاي مختلف مديريت زنجيره تأمین و فقدان مهارت، تخصص و تجربه كافي در نحوه مديريت آن و مسائلي مانند فقدان روابط قوي و درست ميان اعضاء زنجيره، عدم صلاحيت زنجيره، ضعف در اجراي صحيح عمليات و لجستيك و … سبب عدم دستيابي به نتايج واقعي و برخورداري از مزاياي آن مي­شود. در راستاي حل اين مسائل و مشكلات، مديريت صحيح و موثر زنجيره تأمین و کسب مهارت كافي در پياده سازي آن، برقراري روابط مناسب، تقويت توانمندي­هاي زنجيره و دقت و تلاش در جهت اجراي هرچه بهتر عمليات لجستيك مي­تواند موثر واقع شود. همچنين انجام تحقيقات گوناگون در اين زمينه و استفاده از نتايج آن­ها می‌تواند سبب ارتقاء سطح آگاهي و مهارت مديران سازمان‌ها در رابطه با موضوع مورد نظر شود .

از سوی دیگر مطالعات نشان می­دهد که حدود 60% شرکت­های حاضر در لیست فورچون (500 شرکت برتر جهان) سیستم برنامه ریزی منابع سازمان را پیاده سازی نموده ­اند و از این سیستم­ها استفاده می­نمایند (حنیفه زاده، 1386، 36). نتایج تحقیقات صورت گرفته نشان می­دهد که فواید ناشی از سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی بسیار قابل توجه می­باشد. این فواید اغلب از یکپارچه سازی فعالیت­های اصلی کسب و کار ناشی می­شود که به وسیله آن سازمان فرآیندهای کسب و کار خود را کاراتر و اثربخش ­تر می­سازد. اما ماهیت پیچیده سیستم­های برنامه ریزی منابع سازمانی، بسیاری از سازمان­ها را نیازمند تخصیص منابع سازمانی و مالی قابل توجهی جهت آغاز برنامه ریزی منابع سازمانی کرده است که در واقع سازمان را با چالش­های غیر منتظره­ای در ارتباط با اجرای سیستم روبرو ساخته است. به این دلیل اجرای برنامه ریزی منابع سازمانی بطور کلی به عنوان یک فعالیت هزینه بر و پر ریسک مورد توجه است که بخش مهمی از بودجه سرمایه­ ای شرکت را مصرف می­کند و با سطح بالایی از ریسک و عدم اطمینان همراه است .

با توجه به این که بازار خودرو مقوله ­ای بسیار حساس، پرفرصت، پرتحرک، پر رقابت، پرمخاطره و تحت تاثیر کلیه فناوری­ها است، لذا حضور ماندگار در بازارهای جهانی خودرو کار ساده­ای نمی­باشد. طبق گزارش بیزینس مانیتور در سال 2012 میلادی میزان تولید خودرو 88 میلیون دستگاه بوده است که این رقم در سال 2014 به 97 میلیون دستگاه افزایش خواهد یافت که بیانگر نرخ رشد مثبت این صنعت است. در همین دوره تولید خودرو در ایران از یک میلیون و 100 هزار در سال 90 به یک میلیون و 500 هزار در سال 92 رسیده است که رشد 12 درصدی را نشان می­­دهد. با توجه به این موارد ضرورت توجه به عملکرد زنجیره تامین و برنامه ریزی منابع سازمانی بیش از پیش ضروری به نظر می­رسد.

 

ساختار تحقیق سیستم برنامه ریزی

تحقیق حاضر مبتنی بر پنج فصل به شرح زیر است:

فصل اول: شامل کلیات تحقیق است که در آن ضرورت و اهمیت تحقیق، اهداف، سوالات و فرضیات پژوهش مطرح و همچنین جامعه مورد بررسی بیان می­گردد.

فصل دوم: پژوهشگر در این فصل به بیان ادبیات موضوعی تحقیق و مفاهیم کلی در خصوص مدیریت زنجیره تامین و برنامه ریزی منابع سازمانی پرداخته و مدل­های ارائه شده در این زمینه را بیان می­نماید. همچنین در این فصل مروری کامل بر تحقیقات ارائه شده در این خصوص خواهیم داشت.

فصل سوم: در این فصل نیز روش­ها و تکنیک­های آماری نظیر تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری که جهت تجزیه و تحلیل داده­ ها به کار رفته است، توضیح داده می­شوند.

فصل چهارم: شامل تجزیه و تحلیل داده ­های تحقیق، توصیف جامعه و آزمون فرضیات است که این امر با استفاده از داده ­های موجود در پرسشنامه صورت می­پذیرد.

فصل پنجم: بیان نتایج و پیشنهادات بر اساس یافته­ های تحقیق نیز در این فصل ارائه شده که امید است مجموعه فعالیت­هایی که پژوهشگر در این تحقیق انجام داده است، مفید فایده واقع گردد.

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − ده =