پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
فرقه اسماعیلیه و نسب فاطمیان: دانلود تحقیق رشته علوم سیاسی
doc
تعداد صفحات : 62
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته علوم سیاسی
29000 تومان


تحقیق رشته علوم سیاسی با فرمت WORD و در ۶۲ صفحه با موضوع فرقه اسماعیلیه و نسب فاطمیان نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

فرقه اسماعیلیه

مقدمه

تقریبا همه جنبشهای اجتماعی مذهبی دوران اولیه تسلط اسلام برمناطق خاورمیانه وایران، دارای ویژگیهای مشترکی بودند. هدف مشترک همه، رهائی از زیر سلطه بیگانگان و مقاومت در برابر پذیرش دین اسلام بود. در واقع می‌‌توان جنبش قرمطیان را شکل تکامل یافته جنبشهای قبلی دانست که خود از طرفی با مبارزه مسلحانه علیه حاکمیت خلفای اسلام و زیر سئوال بردن حقانیت آنان و از طرف دیگر با پرچمداری جنبش صوفی گری و دراویش، زمینه را برای رشد فلسفه یارسان و بنیانگزاری این دین، آماده نمود.

آنطور که برتلس مستشرق روسی در باره سابقه قرمطیان می‌‌نویسد: “از آغاز قرن چهارم هجری، پس از تأسیس دولتهای فاطمی مصر و قرمطیان بحرین بود که “باطنیان“ به “قرمطیان“ بمعنی اخص و “اسماعیلیان“ منشعب شدند“. ولی تاریخ نویسان نزدیک به آن دوره اعتقاد دارند که آئین قرمطی منسوب به نام قرمط پس ازآنکه میان حمدان قرمط درحدود سال ۲۸۰ هجری با مرکز دعوت اسماعیلی در اهواز اختلاف افتاد، ازلحاظ تشکیلاتی ازمذهب اسماعیلی جداشد و با روشی مستقل در راستای آرمانهای اجتماعی وهدفهای سیاسی خود شروع به فعالیت کرد. این نظریه بیشتر مورد تایید است، زیرا باطنیان خود شاخه‌ای از اسماعیلیه بودند و یا هر کسی در آئین تناسخ روح راز دار بود اورا باطنی میخواندند.

فرقه اسماعیلیه

فرقه اسماعیلیه از فرق منشعب مذهب شيعه است. ظهور فرقه اسماعیلیه ، نتيجه اختلاف در امامت اسماعيل با برادرش حضرت موسي بن جعفرالكاظم ( ع )  بوده است. اينان معتقد بودند كه بعد از امام جعفر صادق ( ع )‌  چون پسرش اسماعيل پيش از پدر در گذشته امامت محمد بن اسماعيل منتقل شده كه سابع تام بوده و دور هفت به او خاتمه يافته است .(نظر مقدس بودن عدد هفت نزد قدما)

از ديدگاه فرقه اسماعیلیه ، افراد بشر به دو گروه تقسيم مي شوند: ويژگان يا نخبگاني كه با طي مراحل مختلف به باطن شريعت دست مي يابند و ديگر،‌ عالم يا اكثريت غير اسماعيلي كه فقط قادر به درك مفاهيم ظاهري مذهب هستند. همچنين، ‌سازمان مذهبي اسماعيليان بر مراتب و درجات منظمي استوار بود كه از پايين به بالا،‌ عبارت بودند از: مستجيب (تازه وارد به گروه)، ماذون، داعي، حجت، باب و امام .

نسب فاطميان

مؤسس فرقه فاطميه، فردى است به نام عبيد الله المهدى (متوفاى ۳۲۲ ه) كه حكومت فاطميان را  تأسيس كرد.اكنون اين سؤال مطرح مى‏شود كه چرا آنان را فاطميان ناميده‏اند؟ زيرا اين اصطلاح بيانگر آن است كه آنان منسوب به فاطمه زهرا عليها السلام هستند.در اين باره ديدگاههاى مختلفى ابراز شده است.

تعداد خلفاى فاطمى

حكومت فاطميان در سال ۲۹۲ آغاز و در سال ۵۶۷ توسط ايوبيان برچيده شد.آنان در اين مدت بر آفريقا   و برخى مناطق ديگر حكومت نمودند.خلفاى فاطمى از آغاز تا پايان چهارده نفر بودند كه عبارتند از:

  1. عبيد الله المهدى، متوفاى .۳۲۲
  2. القائم بامر الله، متوفاى .۳۳۴
  3. المنصور، متوفاى .۳۴۱
  4. المعز الدين الله، متوفاى ۳۶۵ (وى به سال ۳۶۲ بر قاهره تسلط يافت و مركز خلافت فاطميان را از مهديه به مصر انتقال داد، و بدين ترتيب به نفوذ قدرت اخشيديان و عباسيان در مصر خاتمه داده شد) .
  5. العزيز بالله، متوفاى .۳۸۶
  6. الحاكم بامر الله، متوفاى .۴۱۱
  7. الظاهر لاعزاز دين الله، متوفاى .۴۲۷
  8. المستنصر بالله، متوفاى ۴۸۷٫دوران حكومت وى بسيار طولانى بود و قريب شصت سال به طول انجاميد.ذهبى گفته است هيچ خليفه و فرمانروايى را سراغ ندارم كه اين مقدار حكومت كرده باشد.
  9. المستعلى بالله، متوفاى .۴۹۵
  10. الآمر باحكام الله، متوفاى ۵۲۴٫وى در پنج سالگى به حكومت رسيد و چون فرزندى نداشت، پس از وى پسر عمويش به حكومت رسيد.
  11. الحافظ لدين الله، متوفاى ۵۴۴ (عبد المجيد بن محمد بن المستنصر پسر عموى الآمر بود) .
  12. الظافر بالله، متوفاى .۵۴۹
  13. الفائز بنصر الله، متوفاى .۵۵۵
  14. العاضد لدين الله، متوفاى ۵۶۷ (وى عبد الله بن يوسف بن الحافظ لدين الله بود) .

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 4 =