پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
شرح حال زندگی قائم مقام فراهانی :دانلود رایگان تحقیق رشته علوم سیاسی
doc
تعداد صفحات : 27
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته علوم سیاسی
دانلود رایگان
0 تومان


تحقیق رشته علوم سیاسی با فرمت WORD و در۲۷ صفحه با موضوع قائم مقام فراهانی  و شرح حال زندگی ایشان نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است.

اوضاع سياسي زمان ميرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی

فتحلي شاه در سال ۱۲۵۰ هـ.ق به منظور سركشي و جمع آوري ماليات معوقه شيراز عازم اصفهان گرديد و در تاريخ ۱۹ جمادي الاخر سال ۱۲۵۰ هـ.ق در سن ۶۸ سالگي و پس از ۳۷ سال سلطنت در اصفهان درگذشت. جنازه وي به قم منتقل و در آنجا به خاك سپرده شد.

از خصوصيات بارز وي علاقه مفرط به زن و مال و زراندوزي بود. وي بيشتر علاقه مند به عيش و عشرت بوده تا جنگجويي. پيشرفتهايي هم كه در كارهاي كشوري و لشكري نصيب او گرديد به طور عمده از وجود برخي از فرزندان او، از قبيل عباس ميرزا و محمدعلي ميرزا دولتشاه بود.

شرح حال قائم مقام فراهانی و خانواده وي

ميرزا ابوالقاسم قائم مقام ثاني پسر ميرزا عيسي فراهاني مشهور به ميرزا بزرگ قائم مقام اول در سال ۱۹۱۳ هـ.ق در هزاوه فراهان، اراك متولد گرديد. خاندان وي از اهل علم و ادب بوده و سالها به نيكي مشغول خدمتگزاري سلاطين سلسله هاي حاكم در ايران بوده اند. جد وي به نام ميرزا حسين متخلص به وفا در ۱۱۸۰ هـ.ق مطابق با ۱۷۶۶ م وارد خدمت زنديه شد. ميرزا حسين دو برادر به نامهاي محمدحسن و ميرزاعلي داشت. وي به ترتيب در زمان حكومت صادق خان زند(۹۵-۱۱۹۳ هـ.ق)، جعفرخان زند(۱۲۰۳-۱۲۰۰ هـ.ق) و لطفعلي خان زند(۱۲۹۰-۱۲۰۳ هـ.ق) مقام وزارت داشت و پس از انقراض سلسله زنديه به دست آقا محمد خان قاجار، حاضر به خدمت در دستگاه قاجارها شد. بعد از چندي درخواست رفتن به عتبات را كرد و برادرزاده خود ميرزا بزرگ(قائم مقام اول) را به جاي خود در خدمت قاجارها گذاشت و با برادر خود محمدحسن به عتبات رفت.[۱]

اصلاحات نظامي قائم مقام فراهانی

ميرزا بزرگ در طول خدمت خود در نزد عباس ميرزا، نهايت جهد و كوشش را براي اصلاح امور ايران به كار برد. به ضعف اصلي نظام حاكم بر ايران كه همان ضعف بنيه نظامي بود، پي برد. لذا در اثر تدبير و درايت و بينش و توصيه هاي  او بود كه اقداماتي براي تجديد ساختار قشون بعمل آمد.

بعد از آمدن ژنرال گاردن به ايران و ارائه طرحهايي در اين زمينه با پشتيباني عباس ميرزا و حسن تدبير ميرزا بزرگ قائم مقام، اصلاحاتي در ساختار قشون ايران به وجود آمد. دسته هاي سواره نظام تشكيل گرديد. نظام آذربايجان را سرباز و نظاميان عراق و مازندران را جانباز لقب داد و يوسف خان گرجي به سمت سپهداري انتخاب گرديد. همچنين با توصيه و انتخاب ميرزا بزرگ اولين گروه از محصلين ايراني مركب از ۵ نفر، به خارج از كشور و براي ادامه تحصيل به لندن اعزام شدند.

ميرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی در زمان حيات فتحعلي شاه

پدر ميرزا ابوالقاسم بدوا وزير عباس ميرزا بود. در سال ۱۲۲۴ هـ.ق اين سمت به پسر وي ميرزا حسن واگذار گرديد. ميرزا حسن در سال ۱۱۲۶ هـ.ق فوت نمود و قائم مقام بزرگ پسر ديگر خود به نام ميرزا ابوالقاسم را كه در تهران نايب او بود، و امور مربوط به نيابت سلطنت و پيشكاري آذربايجان را انجام مي داد، از تهران خواسته به وزارت نايب السلطنه برقرار نمود. وي تا سال ۱۲۳۷ هـ.ق يعني سال فوت پدر خود به اين سمت مشغول انجام وظيفه بود و بعد از فوت پدر عهده دار وزارت مخصوص نايب السلطنه عباس ميرزا شد و در سال ۱۲۳۸ هـ.ق به لقب قائم مقام مفتخر گرديد.

صدارت قائم مقام فراهانی

گرچه صدارت قائم مقام بعد از جلوس محمدشاه به تخت سلطنت آغاز گرديد اما، وي عملا از هنگام فوت عباس ميرزاي نايب السلطنه و انتخاب محمدميرزا به ولايتعهدي به رتق و فتق امور او مشغول بوده است. گفته مي شود هنگامي كه عباس ميرزا در بستر مرگ بوده، وي محمدميرزا و قائم مقام را به بالين خود خواسته و آنها را به همكاري با يكديگر وصيت مي نمايد. قائم مقام از خوردن سوگند وفاداري خودداري نموده و مي گويد بيم آن مي رود كه محمدميرزا به هنگام سلطنت تيغ بر روي وي بكشد، عباس ميرزا پاسخ مي دهد كه محمدميرزا دست به اين اقدام نخواهد زد.

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + چهارده =