بررسی ارتباط متقابل تنوع فرهنگی و جهان شمولی حقوق بشر : پایان نامه ارشد حقوق بین الملل
رشته حقوق در میان داوطلبان رشته انسانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. تیم دیجی لود پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع “ بررسی ارتباط متقابل تنوع فرهنگی و جهان شمولی حقوق بشر ” برای شما عزیزان فراهم کرده است. همچنین شما می توانید در میان مجموعه کامل از پایان نامه های رشته حقوق که تیم دیجی لود گرداوری کرده است ، مناسب ترین پایان نامه را تهیه کنید و از آن به نحو احسن بهره مند شوید. برای راحتی شما دانشجویان گرامی ، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است.
چکیده پایان نامه بررسی ارتباط متقابل تنوع فرهنگی و جهان شمولی حقوق بشر :
برخی از حقوقدانان، حقوق بشر را بخشی از میراث مشترک بشریت می داند که در ذات این اندیشه جهان شمولی نهفته است. با بررسی اسناد بین المللی و منطقه ای و آراء اندیشمندان حقوق ( دکترین ) به این نتیجه میرسیم که ویژگی جهان شمولی حقوق بشر به عنوان یک اصل خدشه ناپذیر پذیرفته شده است.
از طرفی تنوع فرهنگی به عنوان یک ضرورت اجتماعی جامعه بین المللی تا جایی قابل حمایت است که اعمال آن باعث انکار این اصل و قواعد حقوق بشر نشود که حاصلی جز خشونت های قومی – مذهبی نخواهد داشت.
مقدمه پایان نامه بررسی ارتباط متقابل تنوع فرهنگی و جهان شمولی حقوق بشر :
در خصوص ارتباط متقابل جهان شمولي و تنوع فرهنگي در دكترين آرا و انديشه هاي متفاوت و بعضاً متعارضی از دانشمندان و حقوقدانان ارائه گرديده است. طرفداران جهان شمولي مطلق حقوق بشر بر این باور می نمایند که اصل جهان شمولی حقوق بشر تا آنجا گسترده گردیده که هیچ گونه تنوع و کثرتی را نمی پذیرد؛ همچون « اريك هابز باوم در جهاني با تحولات تكنولوژيك سريع، ناسيوناليسم و قوميت حرفي براي گفتن ندارند». لذا اين مسألهاي است كه برخي از انديشمندان به آن اعتقاد پيدا نمودهاند و قواعد حقوق بشر را قواعدي جهان شمول ميدانند و تكثر و تنوع فرهنگي را ناديده ميگيرند. برخي از انديشمندان همچون چامسكي، جهان شمولي قواعد حقوق بشر را متأثر از سلطه آمريكا ميدانند. «جهاني شدن فرهنگ به معناي يكسان شدن فرهنگ در كشورهاي مختلف است چنين ديدگاهي معتقد است كه در جهان آينده « خودي » و « غيرخودي » يا ديگري مفهوم ندارد بلكه صحبت از جهاني است كه داراي هويت واحدي است و همه ما انسان هايي هستيم كه بايد در اين جهان واحد زندگي كنيم در حقيقت چنين ديدگاهي معتقد است كه جوهر فرهنگ جهان شمول، ديدگاه نويني درباره انسان است كه در قرون جديد در امريكا و اروپا شكل گرفت و گسترش جهاني يافت».
برخي از انديشمندان و نظريهپردازان و نخبگان سياسي با نفي جهان شمولي قواعد و هنجار هاي حقوق بشر، حقوق انسانها را صرفاً بر اساس فرهنگ و جامعه اي كه متولد شده اند و رشد ميكنند در نظر ميگيرند و معتقدند كه « بشريت هنوز انعكاسي از كليت جهان شمولي نيست كه براي تمام اجزاي وجودش استمرار هستي را به نحوي يكسان تضمين كند». نظريه پست مدرنيسم و نسبیتگرايي فرهنگي از پی نظر اين انديشمندان تجلي يافت و گروه سومي هم وجود دارند كه با توجه به واقعيات جامعه جهاني و ديدگاه هاي نهفته در اسناد و موازين بين المللي به تشريح عقايدی ميپردازند كه به همزيستي دو نهاد « جهان شمولي حقوق بشر » و « تنوع فرهنگي » كمك شاياني نموده است. براي نمونه ميتوان به دفاع « رُنه- ژان دوپوئي » اشاره كرد كه حقوق بشر را بخشي از ميراث مشترك بشريت ميداند و بايد توجه داشت كه « انديشه ميراث مشترك بشر الزاماً در ذات خود حاوي مفهوم جهان شمولي است ».
برخي از انديشمندان، حقوق جهان شمول بشر را از دستاورد هاي « تمدن نوين بشري » ميدانند و ادعاي آن دسته از كساني كه آن را متعلق به يك فرهنگ خاص ميدانند را رد ميكنند. در حقيقت اينان قائلند كه حقوق بشر ترجمان حقوقي حق هاي اخلاقي است كه در تمامي فرهنگ ها مشترك است و يا حداقل حمايت را دارا هستند و از طرفي اينها حق هايي هستند كه تمامي فرهنگ ها در سايه حمايتي آنها رشد و نمو مينمايند.
در واقع، در این پژوهش سعی گردیده شد که به این سوال پاسخ داده شود که آیا با وجود تنوع فرهنگی در سطح بین الملل، همچنان می توانیم قائل به جهان شمول بودن حقوق بشر باشیم؟ به عبارت دیگر، آیا تنوع فرهنگی توانسته است جهان شمولی حقوق بشر را مورد تاثیر قرار دهد؟
به طور کلی، در این پژوهش سعی شده است که ارتباط متقابل جهان شمولی حقوق بشر و تنوع فرهنگی تبیین گردد. لذا، نگارنده در بخش اول سعی در تبیین مباحث کلی حقوق بشر نموده و مطالبی چون مفهوم حقوق بشر، ویژگی های آن، جهان شمولی و مطلق گرایی حقوق بشر، نسل های حقوق بشر، هنجار های حقوق بشر، حق شرط بر معاهدات حقوق بشری و برخی اسناد حقوق بشری، پرداخته است.
در بخش دوم، سعی بر آن گردید که مفهوم تنوع فرهنگی و تفاوت های آن با تکثر گرایی فرهنگی و نسبیت گرایی فرهنگی تبیین گردد.
در بخش سوم، نگارنده سعی در تبیین ارتباط متقابل جهان شمولی حقوق بشر و تنوع فرهنگی، در موازین مصوب سازمان های بین المللی جهانی و منطقه ای و سپس آراء و نظریات اندیشمندان و حقوقدانان ( دکترین ) نموده است.
فهرست مطالب پایان نامه بررسی ارتباط متقابل تنوع فرهنگی و جهان شمولی حقوق بشر : | |
عنوان | صفحه |
چکیده | 1 |
مقدمه | 2 |
فصل اول– حقوق بشر و جهان شمولی | 11 |
بخش اول- مفهوم حقوق بشر | 11 |
بخش دوم-ایده جهان شمولی حقوق بشر در مقابل مطلق گرایی | 14 |
بخش سوم- نسل های حقوق بشر | 16 |
نسل اول : حقوق آزادی | 16 |
نسل دوم : حقوق برابری | 17 |
نسل سوم : حقوق همبستگی | 17 |
بخش چهارم- منابع هنجارهای بین المللی حقوق بشر | 18 |
ملاحظات کلی | 18 |
گفتار اول- منابع داخل در ماده 38 اساسنامه | 19 |
جزء اول- معاهدات | 20 |
تعریف معاهدات | 20 |
معاهدات حقوق بشری | 20 |
تعریف حق شرط | 22 |
سیر تحولات حق شرط بر معاهدات بین المللی | 23 |
انشای حق شرط | 25 |
حق شرط در کمیسیون حقوق بین المللی | 26 |
حق شرط بر معاهدات حقوق بشری | 29 |
تقسیم بندی معاهدات حقوق بشری | 34 |
معاهدات حقوق بشر جهانی | 34 |
معاهدات حقوق بشر منطقه ای | 35 |
جزء دوم- عرف بین المللی | 36 |
جزء سوم- اصول کلی حقوقی | 37 |
جزء چهارم- تصمیمات قضایی | 38 |
جزء پنجم- دکترین | 39 |
گفتار دوم- منابع خارج از ماده 38 اساسنامه | 40 |
جزء اول- قاعده آمره | 40 |
جزء دوم- مصوبات سازمانهای بین المللی | 41 |
گفتار سوم- حقوق قابل تعلیق و غیرقابل تعلیق بشری | 42 |
فصل دوم- تنوع فرهنگی | 45 |
بخش اول- مفهوم تنوع فرهنگی | 45 |
بخش دوم- تفاوت میان مفاهیم تنوع فرهنگی، کثرت گرایی فرهنگی و نسبیت گرایی فرهنگی | 48 |
گفتار اول- تنوع فرهنگی و کثرت گرایی | 48 |
گفتار دوم- تنوع فرهنگی و نسبیت گرایی فرهنگی | 50 |
بخش سوم-اسناد مرتبط با تنوع فرهنگی | 51 |
فصل سوم – ارتباط متقابل تنوع فرهنگی و جهان شمولی حقوق بشر | 52 |
بخش اول- موازین مصوب سازمانهای بین المللی | 52 |
گفتار اول – سازمان ملل متحد | 52 |
جزء اول- منشور ملل متحد | 52 |
جزء دوم- اعلامیه جهانی حقوق بشر | 53 |
جزء سوم- میثاقین حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حقوق مدنی و سیاسی | 55 |
جزء چهارم- کنفرانس های جهانی ملل متحد در مورد حقوق بشر | 55 |
جزء پنجم- اعلامیه و کنوانسیون حقوق کودک | 57 |
جزء ششم- اسناد مربوط به یونسکو | 57 |
گفتار دوم – دیوان بین المللی دادگستری | 59 |
گفتار سوم – سازمان بین المللی کار | 60 |
گفتار چهارم – سازمانهای بین المللی منطقه ای | 61 |
جزء اول- اتحادیه اروپا | 61 |
حاشیه انعطاف | 62 |
جزء دوم- سازمان کشورهای آمریکایی | 64 |
جزء سوم- سازمان وحدت آفریقا (اتحادیه آفریقا) | 64 |
جزء چهارم- سازمان کنفرانس اسلامی | 65 |
بخش دوم- ارتباط متقابل جهان شمولی و تنوع فرهنگی در دکترین | 66 |
گفتار اول – جهان شمولی مطلق حقوق بشر | 67 |
گفتار دوم – نفی جهان شمولی حقوق بشر | 70 |
جزء اول- نظریه پست مدرنیسم | 70 |
جزء دوم- نظریه نسبیت گرایی فرهنگی | 71 |
جزء سوم – تنوع فرهنگی در کنار جهان شمولی حقوق بشر | 74 |
نتیجه گیری | 78 |
فهرست منابع | 80 |
چکیده انگلیسی | 84 |
راهنمای خرید و دانلود فایل
برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.
بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.
در صورت بروز هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا مشکل مورد بررسی قرار گیرد. دیجی لود متعهد میشود که هر طور شده فایل خریداری شده ، به دست شما خواهد رسید.
برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود کلیک نمایید.
ديدگاه ها