پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
ازبکان و دانشمندان آن دوره: دانلود رایگان تحقیق رشته تاریخ
doc
تعداد صفحات: 10
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته تاریخ
رایگان
0 تومان


تحقیق رشته تاریخ با فرمت WORD و در ۱۰ صفحه با موضوع ازبکان و دانشمندان آن دوره نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

ازبکان

با مرگ شاهرخ در سال ۸۵۰ ه¨ . ق . ۱۴۴۶ م جنگهاي داخلي ميان نوادگان تيموردرگرفت كه با تجزيه كامل امپراتوري تيموري پايان يافت‌. از سوي ديگر، روي كار آمدنطوايف تركان قره‌قويونلو و آق‌قويونلو در باختر ايران و بسط نفوذ اوزبك‌ها در آسياي‌مركزي‌، حيات و بقاي تيموريان را به خطر انداخت‌. در نهايت‌، دولت توسعه‌طلب‌اوزبك‌، خراسان را ضميمه ماوراءالنهر ساخت و در مجاورت مرزهاي دولت قزلباش‌قرار گرفت‌. از جانب ديگر، قدرت و ضعف تيموريان بر اعمال حاكميت آنان دربخشهاي غربي ايران تأثير بسزايي داشت‌. ضعف آخرين شاهزادگان خاندان ازبکان باتوسعه فزاينده قدرت قبايل تركمن ارتباط داشت كه نتيجه آن از ميان رفتن تسلط حكام‌ايران شرقي بر سرزمينهاي ايران غربي بود. آق‌قويونلو در ناحيه ديار بكر و قره‌قويونلودر سرزمين وان بودند. در ابتدا، قدرت قره‌قويونلو، خاندان آق‌قويونلو را تحت‌الشعاع‌خود قرار داد. ليكن كشمكشهاي ميان دو خاندان (ازبکان) به سود تيموريان و به زيان‌قره‌قويونلوها تمام شد.

شیخ بهایی

شیخ بهاء الدین ، محمدبن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی دانشمند بنام دوره صفویه است. اصل وی از جبل عامل شام بود. بهاء الدین محمد ده ساله بود که پدرش عزالدین حسین عاملی از بزرگان علمای شام بسوی ایران رهسپار گردید و چون به قزوین رسیدند و آن شهر را مرکز دانشمندان شیعه یافتند، در آن سکنی گزیدند و بهاءالدین به شاگردی پدر و دیگر دانشمندان آن عصر مشغول گردید.

حاج شيخ مهدي خيلي منظم و مرتب درس خوانده بود و آن‌چه را که خوانده بود، از عهده‌ تدريس آن برمي‌آمد و از بياني فصيح نيز برخوردار بود. بنده قسمتي از امور عامه اسفار را خدمت آن مرحوم قرائت کردم. ايشان درس تفسيري هم داشت که قابل استفاده بود. او با دقت شفا، اسفار، شرح فصوص و شرح اشارات را نزد اساتيد نامي قرائت کرده بود و دروس منقول را نيز نزد بهترين اساتيد فراگرفته بود.

مرحوم رفيعي به خواهش حقير، ايام تعطيلي نوروز به قم مشرف شدند. حقير و مرحوم استادعلامه حاج آقا مصطفي و برخي از دوستان سفر نفس اسفار را خدمت ايشان شروع کرديم و درس خارج اصولي هم براي ايشان قرار داديم، به اين عنوان که مدتي در قم از محضر ايشان استفاده کنيم. حضرت امام مدظله فرمودند: «دو سال هم بتوانيد آقاي “حاج سيد ابوالحسن” رادر قم نگه داريد، غنيمت است»؛ ولي ايشان بعد از يک ماه مصمم شد که به قزوين مراجعت کند.

ستارخان

ستارخان در سال ۱۲۹۲ هجري شمسي در گذشت. ابن حاجي حسن قرچه داغي معروف به ستارخان اصلا از اهالي قرچه داغ و ارسباران كنوني است، اما فاميل او به تبريز كوچ كردند. او نيز از جوانمردان محله‌ي اميرخيز تبريز بود.

وي از جمله مرداني بود كه براي دفاع از مشروطيت و حقوق ملت دست به سلاح برد و به سبب شجاعت‌ها و فداكاري‌هايي كه در مبارزه عليه نيروهاي استبدادي محمد علي شاه قاجار از خود نشان داد، از طرف آزادي خواهان به سردار ملي ملقب شد.

وي پيش از مشروطيت از لوطيان تبريز بود. پس از اعلام مشروطيت نيز به شهر آمد و به اسب فروشي اشتغال ورزيد و سپس جزو مجاهدين مسلح گرديد.

زندگی آیت الله کاشانی

سید ابوالقاسم کاشانی در سال ۱۲۶۰ شمسی در ایران یا بین النهرین متولد شد. بعد از گرفتن حکم اجتهاد به خاطر مخالفتش با اشغال بین النهرین توسط انگلیسی ها شهرت پیدا کرد. در جنگ جهانی اول در مبارزه علیه استعمار فعال بود و جایزه ای برای کسی که او را دستگیر کند در نظر گرفته شد. در سال ۱۲۹۹ موفق به فرار و ورود به تهران شد. در مبارزات ضد جمهوری خواهی به همراه آیت الله مدرس شرکت کرد(۵) سپس وی به اتهام هواداری از آلمان در جنگ جهانی و همچنین دست داشتن در سو قصد به جان شاه دستگیر و در بهمن ماه ۱۳۲۷ به لبنان تبعید شد.

 

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 2 =