پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
شاه بردیا و بردیای دروغین : دانلود رایگان تحقیق رشته تاریخ
doc
تعداد صفحات: 15
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته تاریخ
رایگان
0 تومان


تحقیق رشته تاریخ با فرمت WORD و در ۱۵ صفحه با موضوع شاه بردیا و بردیای دروغین نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

شاه بردیا

بَرديا (به پارسي باستان: ‎‎‎‎‎‎‎‎) (درگذشتهٔ ۵۲۱ (پيش از ميلاد)) نام پسر کوچک‌تر کوروش بزرگ هخامنشي و برادر کمبوجيه دوم بود.

کوروش بزرگ، در بستر مرگ، برديا را به فرماندهي استان‌هاي شرقي شاهنشاهي ايران گماشت. کمبوجيه دوم، پيش از رفتن به مصر، از آنجا که از احتمال شورش برادرش مي‌ترسيد دستور کشتن برديا را داد. هرچند برخي نيز معتقدند که کمبوجيه دستور کشتن برديا را نداده است.

نام های شاه بردیا

نام برديا را يونانيان اِسمِرديس نوشته‌اند. نام برديا از ريشه -bard (بلند بودن) پارسي باستان مشتق شده و معني اين نام «والا» و «متعالي» است. واژه‌هاي برزو و همچنين بخش -برز در نام البرز با اين واژه همريشه هستند.

با گسترش قلمروي ايران، پايه و اساس اجتماعي مي بايست استوار مي گرديد و براي تحکيم مباني قدرت، عليه امتيازهاي بزرگان اقدام هايي انجام مي شد و گروه هاي گسترده تري از اجتماع که نيروي اساسي کشور هستند مورد توجه قرار مي گرفت؛ در حالي که بزرگان خواستار اختيار نامحدود در قلمروي خود بودند. از اينجا تناقض هايي ميان بزرگان و نيروي شاه پديد آمد؛ پس از کوروش، کمبوجيه و برديا دست به چنين اقدام هايي زدند، از گفته هاي هوتن در انجمن هفت تن چنين برمي آيد که در دوران کمبوجيه بي نظمي هاي پديد آمده بود و برديا نيز چنين کرده بود؛ اين بي نظمي ها را اقدام هايي عليه امتياز بزرگان مي دانند.

از آنجا که داريوش از اقدام هاي منفي برديا، ويراني پرستشگاه ها را نيز برشمرده است، روشن مي شود که فرمانروايي وي، دربردارنده‌ي اصلاح ديني نيز بوده است. اين‌يادگاه ها نمي تواند اشاره اي به پرسشتگاه هاي مردمان بيگانه باشد، چه هخامنشيان به علت حشمت دروني آيين زرتشتي با اديان ديگر خوشرفتاري مي کردند.

داریوش

داريوش پس از رسيدن به تخت، بخشي از امتيازهاي بزرگان را برگرداند، که شايد همين، موجب بروز شورش هايي در کشورهاي مختلف شده باشد. تنها کشورهاي فراي فرات به هخامنشيان وفادار ماندند و اين از آنرو بود که مردم آن کشورها، حکومت ايران را بسي بهتر از سلطه‌ي پيشين آشور و بابل مي دانستند و چون کمابيش از نعمت آزادي برخوردار بودند، از اين وضع خرسند بودند و بيم آن داشتند که اگر کار به دست سرداران بومي بيفتد، بيش از ايرانيان بي رحمي و بهره کشي کنند. داريوش در عين حال مي کوشيد تا مردم را از سوء رفتار بزرگان محفوظ بدارد، ولي نفوذ و ثروت بزرگان را نيز از تعدي مردم حراست مي نمود.

 بعد از مرگ بردیای دروغین

هرودت مي گويد پس از مرگ بردياي دروغين، هفت تن بزرگ پارسي، درباره‌ي آينده‌ي فرمانروايي بر شاهنشاهي به بحث پرداختند و حتي‌يکي از آنها (هوتن) خواستار برقراري مردم سالاري شد (البته براي پارسيان) و سرانجام براين شدند که اسب هرکدام از آنان که در بامداد زودتر شيهه کشيد، او به شاهنشاهي برسد و داريوش با نيرنگ مهترش به شاهنشاهي رسيد.

شاه بردیا دروغين

به سال ۵۲۲پيش از ميلاد کمبوجيه مصر را به يکي از سرداران و خويشاوندان خود به نام آرياندس سپرد و رهسپار ميهن شد.در اگباتانا،نزديک به کوه کرمل،به وي خبر رسيد که برديا بر اريکه ي پادشاهي تکيه زده تاج بر سر نهاده است.کمبوجيه که بيش از هرکس به حقيقت امر آگاه بود،خود را به هلاکت رساند

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =